Beste Babette (deel 22): het schiet al lekker op langs de Afsluitdijk


Beste Babette, maandag liep ik over een glinsterende weg naar jou toe. Na het soort van schoonkrabben van de ramen toerden we naar Schagen, waar we zand laadden voor Afsluitdijk. Daar hadden we een onbelemmerd zicht op de horizon die een rijke schakering van oranje en roze tinten vertoonde *smiley die zit te zwijmelen* wat was dat een mooi plaatje zo aan het begin van de week. Terwijl het weer veranderde van opkomende zon naar natte sneeuwbui, hoorde ik op het nieuws dat er weer een ranglijst is gemaakt van verkeersveilige landen, dit keer alleen van de Europese landen. In de lijst van DING-FLOF-BIPS-en-nog-een-paar stond Nederland slechts op een negende plaats. Denemarken had het minste aantal verkeersdoden per aantal inwoners, Oostenrijk juist het meeste. Dat automobilisten in Nederland helemaal niet zo goed kunnen rijden, kun je op elk chauffeursforum lezen. Je kan stellen dat die meningen nogal subjectief zijn. De uitkomsten van een test van de ANWB was dan objectiever. De bond die zich inzet voor wieleraars in de breedste zin van het woord, had op de website van hun magazine Kampioen een kort theorie-examen gezet. Mensen konden 20 vragen beantwoordden over nieuwe regels en nieuwe borden die er de laatste jaren bij zijn gekomen *smiley die wit wegtrekt* de uitslag was dat 90% zakte. Nou heb ik al eens eerder gezegd dat het niet verkeerd zou zijn als automobilisten elke 10 jaar even opnieuw moeten afrijden. Zo’n driekwart zegt beter te rijden dan gemiddeld, dus voor de meesten zal het een peuleschilletje zijn, maar misschien dat er nog opvallend veel mensen gaan zakken voor hun theorie. Dan kan je natuurlijk stellen dat het voornamelijk ANWB-leden zijn geweest die het examen hebben gemaakt, en dat daar nog veel mensen tussen zitten die hebben afgereden in een tijd dat de rotonde nog niet eens bestond, maar de test stond op internet, dus er zullen ongetwijfeld ook wat jongere leden aan mee hebben gedaan. Ondertussen was er een flinke woei opgestoken en werd ik op het werk tweemaal tegen de haren in gestreken. Nog voor 15:00 hadden we de laatste vracht gekiept, met nog 3:26 rijtijd op de klok *smiley die zit te knarsetanden* voor niks zoveel pauze gehouden. Vervolgens werd jouw deur ook nog eens uit mijn handen gerukt, wat mij 3 gebroken nagels opleverde *smiley die staat te stampvoeten* waar de ochtend mooi begon, liep de middag een stuk minder mooi af.

Dinsdag had de planner weer iets anders verzonnen om mij op te beuren: een bijrijder *smiley die een wenkbrauw optrekt* een fijne jonge snaak die misschien iets te praterig was op de vroege ochtend. We reden naar Burgerbrug om korrel te laden voor Wieringerwaard, een tijd geleden dat ik in die hoeken was geweest. Na 2 rondjes was de korrel op en hoorden we dat we daarna door konden naar Amsterdam. Eerst maar eens een bakkie doen en van stoel wisselen. Pratend over werk, sportwagens en supertruckers toerden we over de A7 van Amsterdam naar Winkel en weer terug. De klei kwam als een grote, slappe cake uit jouw bakvorm tevoorschijn en was een goede les in hoe je volgas moet kiepen terwijl je ondertussen niet ongecontroleerd vooruit vliegt. Als ik tenminste niet te druk was geweest met het praten met andere chauffeurs *smiley die met z’n ogen rolt* slordigheidje van de lerares. De bewolking die er al de hele dag hing zakte langzaam naar beneden, na het laden van de derde vracht klei nam ik het stuur weer over en in de dikker wordende mist toerden we door de middagspits weer naar Winkel toe. Een mooi dagje, laat beginnen maar ook laat op de zaak. Zo laat dat Wingman al stond te koken toen ik eindelijk thuis kwam *smiley die een kushandje doet* ondanks dat hij nog niet helemaal hersteld was van de mannengriep, had ie toch lang genoeg in de keuken gestaan om eten te maken en de vaatwasser in te ruimen. Wat een geweldige gozer is het toch ook.

Woensdag mochten we ons melden in Den Helder, of eigenlijk net buiten Den Helder, waar we samen met de collega’s een boot zand leeg mochten rijden naar de Afsluitdijk toe. Geen bijrijder dit keer, wel een hoop nieuws op de radio. Zo was er gisteravond druk vergaderd over het klimaatakkoord, en wat de regering daar toch mee aan moet. Boze veesboekers kunnen opgelucht adem halen, want Rutte liet weten dat hij niemand wil dwingen om een electrische auto of warmtepomp te kopen. Ook hij kan er inmiddels niet langer onderuit dat we de milieuwinst vooral bij de grotere bedrijven moeten zoeken, in plaats van ieniemiebeetjes van de burgers. Daarom gaat er ook meer naar grote bedrijven en grootverbruikers gekeken worden. Maar, zo stelde hij, er komt geen hele strenge CO2-taks, want anders vertrekken die bedrijven en hebben we weer een ander probleem. Komt erop neer: we blijven lekker doorrommelen in de marge waardoor er geen grote veranderingen en ook geen grote verbeteringen komen. Dan was er nog een onderzoek dat mijn aandacht trok, want als ik het goed heb begrepen zijn van de stellen die in 2000 verkering kregen, nog maar 53% bij elkaar. Of juist 53% uit elkaar *smiley die aan z’n kin krabt* je zou bijna zeggen dat het een kans van 50% is dat je bij mekaar blijft. Hoewel in de jaren ’70 de scheiding helemaal in schwung raakte bij de theoretisch opgeleiden, zijn het tegenwoordig vaker de praktisch opgeleiden die uit elkaar gaan *smiley die het zweet van z’n voorhoofd veegt* gelukkig zijn Wingman en ik allebei als chauffeur nogal theoretisch opgeleid de laatste jaren, dus die uitkomst was in ons voordeel. Ook was er weer nieuws over de Formule 1. Eerst werd er gezegd dat Assen niet meer mee zou doen in de strijd om de Grote Prijs van Nederland, later werd duidelijk dat er in een brief stond dat Zandvoort tot 31 maart de tijd heeft om zo’n 30 miljoen bij mekaar te sprokkelen, mocht dat niet lukken dan gaat de organisatie verder kijken. Bijvoorbeeld naar Assen, of circuits buiten Nederland. Hoewel ik nog steeds hoop dat het Assen word, gezien de beperkte infrastructuur rond Zandvoort, was in de kuststad wel alvast Jan Lammers aangewezen als sportief directeur, mochten ze die miljoenen bij mekaar weten te krijgen. De overheid liet al weten dat ze niet mee zouden helpen. Lijkt me logisch, als Rutte het goede voorbeeld wil geven, dan gaat ie wel iets met de Formule E doen. Nadat het zand op was, haalden we nog een vrachtje korrel uit Middenmeer vandaan, voordat we voor de laatste keer de dijk over konden toeren, keren bij het tankstation en het hele stuk weer terug toeren naar de zaak toe. Waar ik Wingman in bed aantrof. Niet dat het al zo laat was, maar de mannengriep leek te zijn teruggekomen. Zonder te koken was hij weer tussen de lakens gekropen en bijna had hij rustig in slaap kunnen vallen, als ik niet zo hysterisch had gegild dat ie het licht aan moest doen toen ik iets over mijn hand voelde kruipen tijdens het zetten van de wekker *smiley die wit wegtrekt* *smiley die in de lampen hangt* Wingman boos, ik overstuur en het iets was weggekropen naar een plek waar ik niet durfde te zoeken. Na een hoop gewapper met de kussens en het dekbed was ik er zeker genoeg van dat het iets niet meer op het bed rondkroop, en konden we eindelijk gaan slapen.

Donderdag mochten we beginnen met korrel te laden bij Garbage City in Middenmeer. Na 2 rondjes was dat al op en reden we naar Garbage City in Alkmaar, waarvandaan we met de rug in de wind naar de Afsluitdijk reden. Een rondje van ruim 2 uur, met de wind in de rug als we geladen waren, en leeg met een bulderende storm vol op de neus, tijd genoeg dus om weer radio te luisteren. Het begon weer als een thema-dag: jeugd. Gisteren was er iemand in India die zijn ouders aanklaagde omdat hij is geboren. Ze zijn egoïstisch geweest want ze gingen uit van hun eigen idee, in plaats van erbij stil te staan dat ze iemand op de wereld zouden zetten die vervolgens word opgezadeld met werk, rekeningen en belastingen, te midden van zorgen over klimaat, Trump en Rusland *smiley die achter z’n oor krabt* niet eens zo heel gek beredeneerd eigenlijk. Iets minder extreem van gedachte, maar vele malen groter in aantallen was de demonstratie van scholieren op het Malieveld in Den Haag. Er werden zo’n 3 tot 5 duizend spijbelaars verwacht, maar volgens schattingen liepen er 15.000 of nog meer jongeren over straat. Ze vonden het genoeg geweest, het kabinet moet nu echt iets gaan doen aan de klimaatverandering. Een duidelijk statement dat jongeren wel degelijk bezig zijn met hun toekomst. Er zijn ook jongeren die daar totaal niet mee bezig zijn en in de gevangenis terecht komen. Nu is uit onderzoek gebleken *smiley die de deur open gooit* dat wanneer jeugdige gedetineerden in therapie gaan, ze minder vaak opnieuw de fout in gaan dan wanneer ze alleen maar worden opgesloten. De therapie kost meer, maar de recidiven kosten op dit moment zo’n 13 miljard, en na de therapie gaat dat met zo’n 80 tot bijna 90% omlaag, dus die kosten haal je er wel weer uit. Nog effectiever is de oplossing van ouders met een migratie-achtergrond. Het schijnt dat er nogal wat kinderen mee worden genomen op vakantie naar het land van herkomst (vorig jaar iets van 39), en daar vervolgens worden achtergelaten, omdat de ouders ze hier in Nederland niet meer de baas kunnen. Ongetwijfeld zullen er nu een hoop ouderen zijn die hoofdschuddend mompelen dat de hele wereld naar de klote gaat, met al die ongein die de jeugd van tegenwoordig uithaalt. Iets wat ouderen trouwens al sinds de Romeinse tijd denken, en hoewel we er een paar keer verdomde dichtbij zijn geweest, is de wereld nog steeds niet vergaan. Maar voor die ouderen is er ook goed nieuws, want het kabinet heeft verkeerde aannames meegenomen in de berekeningen voor het pensioen, waardoor mensen met een zwaar beroep niet 4 maanden maar 3 jaar eerder kunnen stoppen met werken *smiley die z’n wandelstok in de lucht gooit en een dansje doet* wat trouwens niet geld voor vrachtwagenchauffeurs, die gaan juist harder gestraft worden. Niet allemaal, alleen degenen die knoeien met hun tachograaf en de rij- en rusttijdenwet overtreden. Tenminste, dat zei de minister naar aanleiding van een bericht van ILenT dat zo’n 30% van de chauffeurs tijdens een controle hadden gesjoemeld *smiley die rood aanloopt* en omdat wij niet wilden sjoemelen met de tijd, stopten we tussendoor ergens bij een tankstation om daar een bakkie te pakken *smiley die staat te tandenknarsen* en dan is het heel goed te begrijpen dat chauffeurs sjoemelen, want ik mocht 1,90 euro in het apparaat gooien om een driekwart gevulde beker warm water te kunnen krijgen. Is dat niet een beetje van de zotte? Moeten de lonen niet gewoon omhoog zodat de lange-afstandchauffeur onderweg nog iets kan eten en drinken zonder naar huis te bellen en te moeten vragen om meer zakgeld?

Vrijdag mochten we zonder andere collega’s op pad, zand laadden bij de loswal in Schagen en lossen ergens in de Agriport-gemeente, bij een trafostation, tegenover een nieuw datacenter waar het een drukte van belang was. Toerend over de slingerende provinciale wegen, hoorden we op de radio dat Uber-chauffeurs een rijcursus krijgen van Veilig Verkeer Nederland. Uber is die taxidienst die begon als geen-taxidienst maar het nu wel een beetje volgens de regels moet doen, en waar mensen die wel een auto met blauwe kentekenplaten maar verder geen baan hebben, taxichauffeur kunnen spelen. Veilig Verkeer Nederland (en de hele taxibranche die wel dure vergunningen moeten hebben) wilde Uber eigenlijk van de weg hebben, omdat ze nogal als gekken schijnen te rijden. Maar omdat de explosief gegroeide startup uit Amerika vandaan heeft toegezegd dat chauffeurs voortaan niet minimaal 18 maar 21 moeten zijn, en dat ze op cursus moeten bij de VVN, is die organisatie wat toegeeflijker geworden. De cursus word trouwens wel door Uber betaald hoor, zo toegeeflijk is VVN gelukkig dan ook weer niet. Aanleiding voor dit hele gebeuren zijn de 4 ongelukken met dodelijke afloop in 6 weken tijd. Heel goed natuurlijk, wij willen Oostenrijk niet van de troon stoten als land met de meeste doden in het verkeer, bedrijven die zo gevaarlijk werken moeten aangepakt, gestraft en/of verbeterd worden. Daarom heeft VVN een cursus ontwikkeld met een theorie- en praktijkgedeelte, die *smiley die begint te schuimbekken* een halve dag duurt *smiley die tegen de muren opklimt* een halve dag! Theorie en praktijk? Staat Kraantje Pappie daar dan les te geven ofzo? Er zijn meerdere doden gevallen door een combinatie van onbekwame chauffeurs en een niet zo nette bedrijfsvoering, en dan word het bedrijf ‘gestraft’ met cursussen van een halve dag? Gisteren zei minister Van Nieuwenhuizen nog dat chauffeurs en bedrijven die knoeien met de tacho en rusttijdenwet harder gestraft moeten worden. Omdat 30% van de chauffeurs met een sjoemeltacho rondrijd? Nee, omdat er bij 1 controle bij 30% van de chauffeurs ‘een overtreding’ is aangetroffen, en bij een andere controle slechts bij 5% van de chauffeurs. Van die ‘overtredingen’ was er 1 bedrijf (met 5 auto’s, maar het word gezien als 1 overtreder) dat daadwerkelijk met het printplaatje van de tacho had zitten knoeien. Bij de anderen ging het vooral om kleine foutjes, zoals de pas in de lezer doen en dan te snel wegrijden (word gezien als ‘rijden zonder kaart’), even doorrijden omdat er geen veilige plek is om de rust te maken, het pasje in de verkeerde gleuf doen (de tacho heeft er 2, en de pas van de bestuurder moet altijd in gleuf 1, zo heb ik laatst geleerd). En wij worden al jarenlang ‘gestraft’ met cursussen van een hele dag. Natuurlijk is het goed om zo nu en dan een beetje bij te scholen, niemand wil bij de 90% van de falende ANWB-automobilisten eindigen, maar er word nu met wel heel veel verschillende maten gemeten.

Zaterdag mocht ik alleen uitslapen, want Wingman moest al vroeg op voor een cursus van zijn werk. In een dierentuin. In een provincie verderop. Die al om 9:00 begon. Dat zijn de momenten dat je gaat twijfelen of je geen Uberchauffeur moet worden, ben je met een half dagje klaar voor de rest van je leven. Desalniettemin had ik bedacht dat ik hem bij terugkomst moest verrassen met een opgeruimd huis. Het beddengoed verversen, 2 kledingwasjes en een vaatwasje draaien, stofzuigen, de wc schrobben, het konijnenhok schoonmaken en boodschappen doen. Om daarna in mijn badjas op de bank te gaan liggen met een boekie op schoot en een potje nagellak in de hand, zodat ik minzaam kon glimlachen wanneer hij bij thuiskomst zou zeggen “en schatje, lekker de hele dag niks gedaan?”. Helaas liep het anders. Het bed was afgehaald en het beddengoed gewassen, de vaatwasser had ook al aangestaan en toen ik aan het begin van de middag op de fiets stapte om boodschappen te gaan doen, met het idee om daarna de andere klusjes te gaan doen, stond Wingman opeens alweer voor de deur *smiley die diep zucht* bokirritant. Ik had verwacht dat ie de hele dag onder de pannen zou zijn, maar hij moest dus vroeg z’n bed uit om vervolgens weer op tijd thuis te komen. De rest van de middag spendeerden we op de bank. Na het uitpakken van de boodschappen heb ik nog wel even het konijnenhok gedaan, aangezien de bijkeuken al naar kinderboerderij begon te ruiken, maar verder hadden we nergens meer zin in en ja, dan zijn we zo’n stelletje dat elkaar inspireert en motiveert om lekker urenlang naar doje-mensenseries te kijken, voordat we nog even 1 aflevering (wat er uiteindelijk 3 werden) van onze huidige netfliks-verslaving Lucifer te kijken. Diep in de nacht gingen we naar boven, om er achter te komen dat het bed ook nog opgemaakt moest worden *smiley die met z’n ogen rolt* vreselijk die halfslachtige cursusdagen, er komt vervolgens ook gewoon niks meer uit je handen.

Zondag werden we wakker in een schoon bed. Ik iets eerder dan Wingman, maar goed, hij heeft gister een zware dag gehad. De wasmachine draait al, zodrekt nog even snel wat brunchen en dan gaan we maar weer eens op visite bij mijn ouders, kijken of Moeder al een beetje wil herstellen van de vrouwengriep. Fijne zonnigdag allemaal, alhoewel het zonnetje hier nog niet erg is te zien. Nouja dat beetje regen is ook wel goed voor de tuin, dan stuift het in ieder geval niet.

NET ZO INTERESSANT

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *