Beste Babette (deel 27): mooie seizoensstart voor Verstappen


Beste Babette, afgelopen zondag toerden we richting het zuiden om een paar vrienden te bezoeken. Na wat gestoei met diverse Audi’s op de snelweg, konden we aanschuiven voor koffie, thee en een flink stuk zelfgemaakte taart *smiley die over z’n buik wrijft* en zoals dat gaat bij gastvrije mensen: als er wat taart over is, krijg je gewoon nog een stuk. De storm gierde om het huis en zette hier en daar een raam open, binnen aan tafel werd het even stil. Je kan over van alles praten, maar uiteindelijk komt toch een keer de vriend ter sprake, de vriend die pasgeleden uit de groep is weggevallen, totaal onverwachts en voor velen nog steeds moeilijk te begrijpen. Hoe gezellig en troostend de gesprekken ook zijn, het werd toch weer tijd om op te stappen. Na alle kopjes thee nog even naar het toilet, zelfs daar was te zien dat het om een echt chauffeursgezin ging. Een grote stapel Truckstars lag naast de pot, de bovenste opengeslagen op een bladzijde met de quote ‘niemand is immuun voor het krijgen van een ongeluk’. Gelukkig gebeurde er geen ongeluk op de weg terug naar huis, ondanks de regen en alle gekkies om ons heen. Net als de schreeuwende koters bij het fastfoodrestaurant waar we stopten voor het avondeten, was het een fijne afleiding van het onderwerp dat toch nog een beetje tussen ons in hing. Niemand is immuun voor ongelukken, iemand kan zomaar weg zijn. De felle lichtflitsen die op de terugweg uit de hemel kwamen, was dat misschien een teken van boven? Net als de begrafenisliedjes die maandagochtend uit de radio schalden? Muziek die op begrafenissen is gedraaid, teksten die vertellen over de liefde en hoe alles zomaar over kan zijn, of dat je op een dag oud bent en eigenlijk niet hebt geleefd. Het was amper 7:00 en ik zat al met natte ogen achter het stuur. Waren dat allemaal tekens van boven of was ik gewoon keihard ongesteld aan het worden? Gelukkig was er tijdens het kwartiertje andere praat, en belde niet lang daarna Vriendin zodat we door de ochtendspits heen konden babbelen. Even een moment om alle wereldproblematiek en alledaagse strubbelingen in perspectief te plaatsen. Met blijere gedachten in mijn hoofd konden we verder, dat was wel nodig ook want tussen de grafmuziek door werd op de radio ook verteld over de windenergie, en dat het allemaal niet snel genoeg gaat. Bij veel provincies wil het niet echt vlotten met het bouwen van windmolens. Misschien ook een teken van boven, alleen was het nu wel een teken dat we moesten stoppen met janken en aan de gang moesten gaan. We reden namelijk weer zand van Schagen naar ergens in de buurt van Slootdorp, voor het windmolenpark ja. Ook daar waren er wat strubbelingen en vertragingen, op sommige plaatsen werd dat makkelijk opgelost. We moesten even uit het rondje vandaan om naar een ander adres te rijden waar de kilverbak bezig was om alles glad te strijken, en daar kwamen centimeters zand te kort. Bij de volgende vracht die we daarna kwamen brengen was het al opgelost, want de gegevens in de GPS werden gewoon even 10 centimeter naar beneden bijgesteld *smiley die z’n schouders ophaalt* zo makkelijk kan het zijn.

Dinsdag toerden we wederom naar het windmolenpark. Op de radio ging het weer over de Brexit. Mevrouw May had bijna geen stem meer over na alle debatten en discussies en iedereen is nog in onzekerheid. Word het nu een harde of een zachte Brexit? Hoe groot worden de wachtrijen bij de douane? Hoeveel mensen gaan werkloos worden als er nog meer autofabrikanten hun toko sluiten om ergens anders verder te gaan met produceren? En de energievoorziening? Want het eiland produceert zelf lang niet genoeg om alle dagen de lichten te laten branden. Nu was er gelukkig goed nieuws, al 10 miljoen flessen champagne lagen in de opslag voordat er problemen met de douane kunnen optreden. En dat aantal zou gestaag door gaan groeien naar de 15 miljoen. Of er die avond een paar flessen zouden sneuvelen, wanneer er weer gestemd zou worden over iets met de Brexit, was niet geheel duidelijk. Wel een fijne gedachte dat er ondanks alle werkloosheid, alle onzekerheid en de steeds verder groeiende kloof tussen arm en rijk (die groep word steeds kleiner omdat velen hun heil zoeken op het stabielere vasteland), er wel prioriteiten worden gesteld als het gaat om de duurdere drankjes.

Over drank gesproken: woensdag hoorden we dat we meer moeten drinken. Over het klimaat mag ik geen tips meer geven, aangezien we zondag met de auto 3 provincies hebben doorkruist om wat mensen te spreken, maar water drink ik genoeg. Als ontbijt thuis 3 glazen gekookt water, tijdens de pauzes ongeveer 5 tot 6 bekers thee, ’s avonds bij het eten nog wat en over de hele dag lurk ik dan ook nog zo’n handig navulbaar flesje van 0,8 liter leeg. Bij deze dus wat tips: drink ongeveer 1,5 tot 2 liter vocht per dag. Het liefst water, maar veel mensen vinden dat er weinig smaak aan zit dus maken ze er koffie of thee van. Let wel op dat koffie en theesoorten als rooibos en groene vochtafdrijvend werken. Je denkt dat je vocht binnen krijgt, terwijl het eigenlijk je lichaam verder uitdroogt. Te herkennen aan de droge mond na het drinken en harde, droge keutels bij het toiletbezoek. Drink je veel koffie, neem er dan ook wat bekertjes water bij. Of neem een fles water mee de auto in, en zet die ergens binnen handbereik en in het zicht. Ik hoor nog wel eens collega’s die netjes een fles meenemen en er aan het einde van de week, bij het uitruimen van de koelkast, achter komen dat ze er eigenlijk niet uit hebben gedronken. De glazen warm water die ik thuis drink tijdens het smeren van de crackers zijn trouwens een tip van m’n therapeut. Je darmen zijn ’s nachts ook aan het slapen en ’s ochtends nog koud. Door warm water te drinken maak je ze warm en wakker en vul je meteen het vocht weer aan dat je net daarvoor hebt uitgeplast. Wil je graag afvallen dan kan het ook helpen om voor het eten een paar glazen (warm) water te drinken. Het vult je maag waardoor je sneller vol zit en dus minder eet. Let er dan wel op dat hetgeen wat je eet ook genoeg voedingsstoffen bevat, en niet alleen maar lege calorieën zijn. Terwijl we onze rondjes reden van de loswal naar de toekomstige windmolens, werd op de radio ook gesproken over het klimaatakkoord dat was doorgerekend. We gaan de gestelde doelen niet halen, maar het word ook niet zo duur voor de burgers als in eerste instantie was verwacht. Politieke partijen en groene actievoerders rolden over mekaar heen om commentaar te geven en daarin raakte bijna een ander bericht zoek. Iets dat mijn aandacht trok en mijn tenen liet krom trekken in de stalen neuzen *smiley die aan het stuur knaagt* per 1 januari krijgen lesbische stellen en alleenstaande vrouwen die zwanger willen worden, namelijk geen kunstmatige inseminatie meer vergoed uit het zorgpakket vandaan. Pardon? Dat kregen ze eerst dus wel? Sterker nog, het schijnt dat heterostellen het nog steeds kunnen krijgen. Alleen even de eigen bijdrage betalen en verder word alles vergoed *smiley die begint te schuimbekken* dus ik ben al jarenlang zorgverzekering aan het betalen voor mensen die geen kinderen kunnen krijgen en dan van de dokter een rietje met kwakkie krijgen? Is dat niet een luxeprobleem? Medicijnen als je ziek bent, gips als je wat hebt gebroken, ja dat moet betaald worden. Operaties en huisartsenbezoek, daar moet je geen rekeningen voor gaan sturen. Maar KI en al die andere afkortingen vergoeden? Het is toch geen kwestie van leven of dood als iemand wel een kind wil maar het niet kan krijgen? Hoeveel het kost kon ik eerlijk gezegd niet terugvinden, op googel stond iets over 100 euro per rietje en in de wandelgangen hoorde ik iets over 800 euro. Ja 800 euro, das wel een hoop geld. Dat zijn ongeveer 400 rompertjes en sokjes van biologisch katoen, of de vrijwillige ouderbijdrage gedurende de eerste 4 basisschoolklassen, of 2 knappe fietsen om mee naar de middelbare school te trappen. Maar 800 euro is ook maar een half modaal maandsalaris. Een schijntje in vergelijking met wat een kind in z’n hele leven kost. Als ouders dat al niet eens kunnen opbrengen, hoe moet het dan als er boodschappen gedaan moeten worden? Geld nodig is voor kleding en school? *smiley die diep zucht* 800 euro, daar kunnen 35 mensen hun halfjaarlijkse gebitscontrole voor laten doen bij de tandarts, daar word mee gezondheidswinst mee behaalt dan met het laten geboren worden van een kindje. Of ben ik nu te cru en te kort door de bocht? Laat het me gerust weten, want dan zou ik op basis van goede argumenten mijn mening wat kunnen bijstellen.

Donderdag toerden we weer naar Schagen. Door de flinke woei heen konden we amper de stem van May nog horen, die hees door de radio kuchte wat haar idee was voor de Brexit. Het politieke klimaat was daar ontstuimiger dan het klimaat bij ons. Dit keer reden we niet met de collega’s mee naar het windmolenpark, maar gingen we een stap verder in het proces. We mochten zand laden voor het trafostation bij Middenmeer, waar de stroom uit de molens en het landelijke netwerk verder word verwerkt en verdeeld voor bedrijven en burgers. Ondertussen werd op de radio druk gepraat over de doorberekening van het klimaatakkoord. Eerst was iedereen zwaar beledigd, want de burger zou meer gaan betalen dan de bedrijven, en de arme burgers dan ook procentueel gezien nog meer dan de rijke burgers *smiley die een geel hesje aantrekt* blijkbaar hadden de regerende partijen dit keer wel een vooruitziende blik, want een uurtje na het laten zien van de rekensom, werd er een plan op tafel gelegd waar ze stiekem een maand geleden al mee bezig waren. De boefjes. Ze hadden al iets gezien van de stijgende kosten voor burgers door de gestegen belasting op gas en electra, en de onrust die dat veroorzaakte in de samenleving, zodat er was besloten om alvast een plan te maken voordat de precieze berekening er zou zijn. Daarin stond onder andere ook een CO2-heffing voor grote bedrijven. Niet zo hoog dat de bedrijven massaal wegtrekken naar goedkopere buitenlanden, maar wel hoog genoeg om er wat geld mee binnen te harken dat dan niet bij de burger vandaan hoeft te komen. De precieze plannen werden ondergesneeuwd door het gekissebis dat het in de Tweede Kamer opleverde. De groene partijen riepen al een hele tijd dat zoiets nodig was, nu werd het uit de hoge hoed getoverd en potverdikkie! Ze konden er niet eens mee showen want het was een idee van een andere partij! *smiley die staat te stampvoeten en ‘nouhouhouhou’ roept* waar ik me toch een beetje druk om maak is de vooruitziende blik van de overheid, dat is iets wat niet vaak voorkomt, dus moeten we dat wel vertrouwen? Of ze het voordeel van de twijfel gunnen?

Vrijdag mochten we weer naar Schagen, terug in het rondje met de collega’s naar het windmolenpark. Er was veel autonieuws, want na de doorberekening en het stiekem voorbereidde plan, was nu de BOVAG bang dat de BPM op brandstofauto’s de lucht in gaat schieten om budget vrij te maken voor het subsidiëren van electrische auto’s. BPM is een stukje luxebelasting die je betaalt wanneer je een nieuwe auto koopt, en is al afhankelijk van de uitstoot die de auto heeft. Kleine zuinige auto is minder BPM dan grote onzuinige terrein- of sportwagen. Zo worden we al financieel geprikkeld om schonere auto’s te gaan rijden, al zijn er twijfels of een ge-downsizede 0,9 liter met turbo in een auto van 1400 kilo wel zuiniger rijd dan een 2000 kilo zware auto met een 3 liter V6 in het vooronder, maar dat is weer een andere discussie. Volkswagen en andere merken uit die groep vandaan worden überhaupt al duurder. In Europa is het nog aardig onderdrukt (waar kennen we dat van?) maar in Amerika is al 25 miljard uit de kas verdwenen om rechtszaken en afkoopsommen van te bekostigen, nadat de hele sjoemeldiesel affaire aan het licht kwam. En daar komt nu nog een rechtszaak bij, want in de tijd dat wel bekend was binnen de groep dat er sjoemelsoftware werd gebruikt, maar dat het publiek er nog niet van wist, werden er flink wat aandelen verkocht. En de mensen die daar toen wat in hebben geïnvesteerd, zijn nu flink de sjaak omdat de waarde vrij snel daarna daalde. Je zou zeggen ‘zo werkt de aandelenmarkt’ maar zo werkt het niet als je goede advocaten kan veroorloven en je weet dat het bedrijf in die tijd achter de schermen al aan het knoeien was. Terwijl een aantal topmannen van het concern nog in de cel zitten, was de plaatsvervangend topman ook lekker bezig op een vergadering in Europa. Om aan te geven dat de goedlopende merken binnen de groep meer te vertellen hebben dan de minder-winstgevende, maakte hij de opmerking ‘Gewinn Macht Frei’. Iets wat sommigen toch wat teveel op Arbeit Macht Frei vonden lijken, wat op het welkomstbord staat bij concentratiekamp Auschwitz. Over Volkswagen gesproken, toevallig zagen we die ochtend ook de nieuwe Lamborghini Urus langs rijden *smiley die zit te juichen in z’n tuigje* in knallend geel was ie niet te missen. Geen natuurlijke schoonheid maar wel een indrukwekkende auto om te zien. Wat betreft schoonheid was Elon Musk van Tesla ook goed bezig, er werden plaatjes vrijgegeven van de nieuwe Model Y, en de grap is nu dat als je de modellen op een rijtje zet, er S 3 X Y staat, oftewel sexy *smiley die gniffelt in z’n knuistje* hoewel er over het sexy-gehalte van de auto valt te twijfelen, aangezien het een crossover van de Model 3 is, moeten ze nu wel haast gaan maken met het bouwen en vooral uitleveren van de diverse Models. De 3 zie je nog maar weinig rijden, en al helemaal niet in de goedkope 35.000 dollar uitvoering, en andere merken zijn druk bezig met hun electrische portfolio uit te breiden. Zo heeft het eerder genoemde Volkswagengroep zo’n 50 (deels) electrische modellen gepland staan voor de komende jaren, iets waar Tesla met de S 3 X Y en een geplande pick up niet tegenop kunnen boksen.

Nadat het werk gedaan was, bleven we lekker nog een tijdje in de auto’s hangen. De start van het Formule 1 seizoen was daar, en om nog meer interactie met de fans te krijgen, werd er een Season Launch georganiseerd. In Australië, niet ver van de plek waar de eerste race zal plaats vinden, stonden de Australische Eva Jinek en Mark Webber op een podium om het publiek een beetje op te zwepen. Ze verwezen ons door naar hun collega’s, die ergens achter het podium langs de kade stonden te wachten tot de boot met coureurs en teambazen zou aanleggen, waarna het de bedoeling was dat er wat handtekeningen werden gekrabbeld voordat de coureurs naar het podium zouden komen. De timing tussen de verslaggevers en de camera’s was niet optimaal, de coureurs leken ietwat geïntimideerd door de vrouw die als een overenthousiaste *koekoek* tindr-date onder hun petje probeerde te kruipen voor een paar leuke opmerkingen over het nieuwe seizoen. En dan waren er nog de rookmachines die voor een spectaculair effect moesten zorgen, maar door de niet zo strakke timing meer een shock effect kregen. Desalniettemin was het voor de kijkers thuis een mooie manier om de teams, de kleuren van de auto’s en de namen alvast te oefenen.

Het begon met ROKiT Williams, de auto’s die er niet, ik herhaal niet uitzien als een rijdende tube tandpasta. Coureurs zijn Kubica, een oude bekende in de Formule 1 die na een ernstig ongeluk bij het rallyrijden bijna een arm verloor en nu als excuus-gehandicapte mag meerijden. Zijn collega is Russell, een rookie de oplettende kijkers vorig jaar al eens voorbij hebben zien komen in de pitbox. Stiekem staat dit team wel op mijn favorietenlijstje, want het word geleid door een vrouw. Bij de kenners staat het onder aan de lijst, omdat de troep gewoon niet voor mekaar is, zoals we dat op het werk zouden zeggen.
Dan Toro Rosso Honda, de Pinkenbulletjes. Het team word geleid door French Toast, coureurs zijn oude bekende Kvyat, die wegens iets teveel schade en iets te weinig punten eerder aan de kant was geschoven, en rookie Albon. De Rus had goed geoefend op zijn Engelse uitspraak en Albon liep ook vorig jaar al eens voor de camera langs.

Alfa Romeo Racing, het team dat vorig jaar Sauber heette en halverwege veranderde in Sauber Alfa Romeo, beschikt over Raikkonen en Giovinazzi. Raikkonen kennen we van Ferrari, blijkbaar zit ie hier ook wel op zijn plek want hij hield een opvallend humoristisch praatje. Giovinazzi heeft vorig seizoen ook een race gereden, maar vouwde toen 2 Ferrari’s op tijdens de kwalificatie en de race.

Sportpesa Racing Point F1 Team, oftewel: die roze. Een team dat draait om geld, halverwege vorig jaar werd er gewisseld van de eigenaar die een dikke Range Rover met het kenteken ‘punani 1’ rijd (echt waar, kijk maar naar de netfliks-serie) naar de vader van een coureur. Niet geheel verrassend rijd coureur Stroll dus voor dit team, samen met Perez die zich net als vorig jaar heeft ingekocht.

McLaren, een wat makkelijkere naam met 2 nieuwe coureurs. Sainz komt bij Renault vandaan en Norris is een rookie, de jongste op de grid dit seizoen. Stiekem staat dit team ook op mijn favorietenlijstje, niet alleen vanwege de oranje kleur maar ook omdat een McLaren sportwagen zeer hoog op mijn verlanglijst staat.

Rich Energy Haas, kwam vorig jaar niet heel ver als Haas dus hebben de hulp ingeroepen van een energiedrankjesmaker. Hoewel het bij Red Bull ook schijnt te werken, zijn er hier wat twijfels of dat merk eigenlijk wel echt bestaat. Teamchef Günther Steiner was onderweg naar het podium even verdwaald, maar was op tijd genoeg om plaats te kunnen nemen tussen Grosjean en Magnussen, die we nog kennen van vorig jaar.

Renault, ook kort maar krachtig, beschikt over de lokale held Ricciardo, die verrassend genoeg overstapte van Red Bull (dat vorig jaar wat strubbelingen had met de motoren van, jawel, Renault) en Hulkenberg, de aardige snuiter die Nederlands praat en nu ook wat vieze Australische woorden kent. Ondertussen is er nog een situatie gaande met Ghosn, die iets teveel geld verdiende met zijn baantjes bij Renault, Nissan en Mitsubishi en die een paar jaar geleden groen licht en een zak geld gaf om Renault na jaren van afwezigheid weer in de F1 te krijgen. Of dat effect gaat hebben op het team, moeten we maar afwachten.

Nadat Ricciardo het podium af was, kwam zijn voormalig werkgever er op. Aston Martin Red Bull, de Rode Stieren, geleid door de man van Ginger Spice. Dat is die met de rode haren, ik weet niet of dat express zo is gekozen. De coureurs zijn natuurlijk Verstappen, de Flying Dutchman, en Gasly, de French Highflyer. Verstappen behoeft geen verdere introductie en Gasly kennen we van de Pinkenbulletjes waar hij vorig jaar zijn visitekaartjes uitdeelde.

Bijna klaar, met Scuderia Ferrari komen we dichter bij de top. De auto’s zijn gespoten in een soort mat koraalrood, een kleur die het goed zou doen als lippenstift in een beperkte oplage van een exclusief cosmeticamerk, want het is een beetje twijfelachtig of het in het echt ook wel zo mooi is. Teambaas Arrivabene is arrivaderci (die woordgrap is te mooi om te laten liggen) en word afgelost door Binotti, te herkennen als de oom van Harry Potter. Oude bekende Vettel krijgt versterking van Leclerc, die racete vorig jaar bij Sauber Romeo en is geruild met Raikkonen.

Als laatste dan de kampioen van vorig jaar: Mercedes AMG Petronas Motorsport, de Zilveren Pijlen, zij het nu met een botte punt aangezien de nieuwe neus lijkt te zijn afgekeken van een vogelbekdier. Verder is er niets veranderd aan teambaas Arnold Schwarzenegger en de coureurs Hamilton en Bottas. Mocht Hamilton dit jaar weer kampioen worden, dan kan hij daarmee een nieuw record zetten *smiley die zit te duimen* maar toch zijn er ook nog een paar anderen die ik het gun, lastig lastig…

Na het voorstelrondje kwamen alle coureurs en teambazen weer terug op het podium om een groeps-selfie te maken waar niet iedereen op paste terwijl het confettikanon al was leeg gewaaid. Echt leuk zo’n Season Launch, moeten ze vaker doen!

Tijdens de vrije trainingen en voorbeschouwingen werd er verteld over een paar veranderingen. Natuurlijk werd er eerst stil gestaan bij het overlijden van Charlie Whiting, de grootste verandering die kon plaats vinden, want hij was al decennia lang een bekend gezicht in de paddock en voor de camera. Dankzij zijn inzet is het een stuk veiliger geworden in de auto’s en langs de baan. Wat voor wat meer spektakel moet zorgen op de baan, is de nieuwe regel dat de snelste ronde in de race word beloond met 1 punt, wat alleen geld voor de coureurs in de top 10. Voor het publiek moet het makkelijker worden omdat de 5 type banden (all season en regen even niet meegeteld) niet meer worden aangeduid als superultramegasoft, maar als hard, medium en soft. De coureurs krijgen ook iets meer brandstof mee, wel 110 kilo. En er is een extra camera in de auto gekomen, die vanachter het stuur vol op het potje van de coureurs is gericht. Niezen, neuspeuteren, huilen, alles kunnen de kijkers nu thuis meemaken. Naar aanleiding van het foutje van een fotomodel vorig jaar, die een ronde te vroeg de zwartwitte vlag zwaaide, zijn er nu voor de zekerheid ook zwartwitte lampen langs de baan, zodat coureurs echt zeker weten dat het klaar is.

Tijdens de kwalificatie zagen we Ocon meekijken in de pitbox bij Mercedes. Ondanks zijn akkefietje vorig jaar met Verstappen, had ik hem wel een plaatsje in de roze of zilveren auto gegund. Wat een netfliks-serie al niet kan doen! Er was een unsafe release van Magnussen en het geluid bij de interviews na de kwalificatie was niet helemaal lekker, maar uiteindelijk zag de startrij er niet heel anders uit dan we van vorig jaar gewend zijn. Hamilton voorop, Bottas zette een tweede tijd neer, misschien wel dankzij het knuffelen met de getrainde stresspuppies zoals we tijdens de voorbeschouwing zagen, Vettel stond met zijn Steigerende Paard als derde op de lijst, gevolgd door Verstappen, het andere Steigerende Paard van Leclerc die toch wel wat teleurgesteld was in zichzelf, Grosjean, Magnussen als ie tenminste geen straf krijgt voor de unsafe release, Norris die het verrassend goed deed met de McLaren (waar een Renault-motor in hangt), Raikkonen, Perez, Hulkenberg en Ricciardo die met Renault niet alleen achter een McLaren staan, maar ook een treurige Ricciardo die op deze manier geen punten gaat scoren voor zijn thuispubliek, Albon, Giovinazzi, Kvyat, Stroll, Gasly die verrassend ver naar achter staat, wat valt te wijten aan een tactische fout, Sainz en als hekkensluiters Russell en Kubica.

Oja tussendoor hadden we zaterdagavond ook nog even een verjaardag, maar na het uitslapen konden we de race zondag op een wat geschikter tijdstip terugkijken.

De start ging mooi, Bottas pakte de leiding voor Hamilton en dan kijkt iedereen naar de eerste bocht voor de spannende momenten, maar nu gebeurde dat al op het rechte stuk. Ricciardo, die door een jonge fan stug Avocado word genoemd, probeerde via het groene asfalt een paar plaatsen te pakken maar ziet daarbij een putje over het hoofd en rijd zijn voorvleugel aan bonken. Saillant detail is het spandoek van een fan met de tekst ‘Ricciardo needs no wings’, helaas had hij deze vleugel wel nodig en daarom kon hij samen met Kubica, die in de bocht zijn voorvleugel tegen het achterwiel van Gasly kapot reed, meteen de pits in. Verstappen bleef met zijn Rode Stier netjes op de vierde plaats achter het Steigerende Paard van Vettel. Leclerc deed wel een poging om er voorbij te komen maar moest een stukje over het gras uitwijken om zijn teammaat niet van de baan te drukken en bleef daardoor achter Verstappen. Daarachter waren er wel wat veranderingen in posities, de meest opvallende verandering kwam in ronde 10 toen Sainz zijn McLaren met een Renault motor, inclusief rook en vlammen, bij de ingang van de pits moest parkeren. De verf begon al te kreukelen door de hitte voordat Sainz eruit wist te kruipen terwijl de marshalls de boel begonnen te blussen. In ronde 13 kwam dan de eerste geplande pitstop van Raikkonen met zijn Alfa Romeo, waarna vele anderen volgden. Haas deed het goed met Magnussen, vorig jaar sneuvelden beide auto’s na de pitstop doordat het linker voorwiel niet goed vast zat, nu was er alleen bij Grosjean wat vertraging. Ondertussen reed Bottas nog steeds vooraan en zagen we het nieuwe tekentje, de paarse stopwatch die aangeeft dat je de snelste ronde en daarmee een extra punt hebt, onveranderd naast zijn naam staan. Tijdens het inhalen van Kubica en Avocado pakte Vettel de snelste ronde af. Waarschijnlijk wilde Daniel ook wel wegkruipen als een klein bolletje in een dikke schil, want hij ging voor zijn thuis publiek roemloos ten onder. In ronde 23 kwam leider Bottas ook eindelijk naar binnen voor nieuwe banden, kwam daarna terug op de tweede plek, tijdelijk leider Verstappen stuurde zijn Rode Stier vervolgens ook naar binnen om de klauwen te laten bekappen, waardoor hij terug kwam als vijfde achter Bottas, Leclerc, Hamilton en Vettel. Verstappen wist de druk op te voeren en in ronde 31 kreeg hij de kans om Vettel voorbij te gaan. Doordat ook Leclerc nog een pistop moest maken, wist hij zo de derde plaats binnen te hengelen. Voormalig teamgenoot Avocado kroop in zijn schilletje in de pitbox, Grosjean parkeerde zijn bolide langs de baan met een losgelopen linker voorwiel en de Williams stegen daarmee naar plek 16 en 17. Hamilton leek de hoop te hebben opgegeven, of hij kon de snelheid niet erg vinden, net als Vettel liet hij een aardig gat vallen tot zijn voorganger. In ronde 55 pakte Verstappen nog even het punt voor de snelste ronde af van Bottas, terwijl er diverse boordradio’s te horen waren van toppers die het toch eigenlijk niet nodig lijken te hebben, maar die toch graag dat extra punt willen hebben. In de laatste ronde pakte Bottas de snelste ronde weer terug, waarmee hij de maximale 26 punten binnenharkte. Hamilton volgde op gepaste afstand met Verstappen in zijn kielzog, Vettel drukte als vierde zijn pornosnor over finishlijn, gevolgd door het Steigerende Paard van Leclerc. Magnussen, Hulkenberg, Raikkonen, een verrassende Stroll die flink naar voren was gekomen en Kvyat die Gasly achter zich had weten te houden, maakten de top 10 compleet. Het was nog even prakken om de 3 winnende auto’s in de pitbox te krijgen. Bottas wist niet waar zijn overwinning vandaan kwam, maar voor mij is het wel duidelijk dat puppy knuffelen helpt als je de top wilt halen. Een mooi begin van een nieuw seizoen, en nu moet ik haasten want Wingman heeft gekookt en de kapsalon staat alweer op mij te wachten. Fijne zonnigdag allemaal, voor wat er nog van over is.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *