Beste Babette, maandag begonnen we bijna ziektevrij aan een nieuwe werkweek. Net als voorgaande weken toerden we weer met zand van Schagen naar Slootdorp, een bekende route dus alle tijd om wat naar de radio te luisteren. De RAI vereniging kwam met het idee om in alle bebouwde kommen de snelheid van 50 naar 30 km/h te verlagen. In de bebouwde kom gebeuren veel ongelukken doordat er zoveel verschillende verkeersdeelnemers zijn met zoveel verschillende snelheden, als iedereen niet harder mag dan 30 zou dat een hoop doden en gewonden schelen. Met als fijne bijvangst een winst voor het milieu door de verminderde uitstoot. Op zich geen verkeerd idee, in het dorp waar ik woon is de maximumsnelheid ook 30 en er zijn maar weinig mensen die harder rijden dan 50. Volgens de RAI zijn er tegenwoordig teveel verkeersstromen, niet alleen auto’s en fietsers, ook electrische fietsen zijn er in grote getale bijgekomen. En dan heb je nog de speed pedalacs, een electrische fiets die wel 45 km/h kan en daarom tussen de auto’s moet rijden. Terwijl ze meestal niet eens zo hard rijden en dan met een gangetje van 25 km/h tussen de brommers (die 45 mogen) en auto’s (die 50 mogen) peddelen. Terwijl de snorfietsen ondertussen met hun maximale 25 km/h veilig tussen de fietsers door laveren op een apart fietspad. Tegenstanders waren er ook meteen want het lijkt op autootje pesten, er word dan minder snel door de stad gereden wat file en dus juist meer uitstoot veroorzaakt, veel situaties zien er niet uit als een 30 km/h weg doordat de dubbele autorijbanen zijn gescheiden van de fietspaden waardoor mensen er onbewust te hard gaan rijden en dat is ook niet eerlijk. Een maximale snelheid van 30 km/h op een provinciale weg gaat in ieder geval niet lukken. Terwijl we rustig achter een mobiele kraan aan reden, wachtend tot er genoeg ruimte was om veilig in te kunnen halen, begonnen de automobilisten mekaar al in de file in te halen *smiley die begint te tandenknarsen* wat zijn het toch ook een idioten op de weg, 10 auto’s en een kraan met een aanhanger inhalen en bijna een frontale botsing veroorzaken, alleen maar voor een paar minuten tijdswinst *smiley die aan het stuur knaagt* gelukkig was er boodschappennieuws om me af te leiden van de gekkies op de weg. Goed nieuws voor alle mensen die bewust en gezond willen eten maar daar niet zoveel aan uit willen geven, want in de afgelopen 5 jaar zijn de biologische producten een stuk goedkoper geworden. Sterker nog, afhankelijk van het product en in welke supermarktketen je kijkt, is biologisch zelfs goedkoper dan het A-merk. Ondertussen is Albert Heijn begonnen met het verminderen van het plastic afval, door in Hoofddorp te gaan proefdraaien met groente en fruit dat niet in plastic is verpakt *smiley die zit te juichen in z’n tuigje* jammer dat er dan weer van die tegenstanders komen die zeggen dat het in de verpakking langer houdbaar is, en dat mensen nu meer groente en fruit weg gaan gooien omdat het begint te rotten *smiley die met z’n ogen rolt* de consument moet niet zo zeuren, als het zacht word dan gooien ze het maar lekker in de blender voor zo’n hippe smoothie. Heb je bio-spul en onverpakte groentes in je karretje gegooid, en wil je er nog een visje bij? Let dan even goed op als je tonijn in blik koopt. Het schijnt de meest gegeten vis te zijn in Nederland, maar meer dan driekwart van de tonijn word niet echt vriendelijk gevangen. Er is veel bijvangst die dood weer terug gegooid word in het water en dat soort praktijken. Ernstig genoeg om ook daar een campagne voor te voeren. Koop je verpakte vis, kijk even of er een MSC-keurmerk op zit, dan is je maaltijd aan alle kanten helemaal verantwoord.
Dinsdag toerden we weer naar het windmolenpark bij Slootdorp. Ondertussen liggen er al aardig wat betonplaten op de diverse zandbanen die we erin hebben gereden, het begint in die hoek al aardig vorm te krijgen. In de verte zie je op andere plekken dat er ook druk gewerkt word met betonpompen en grote kranen, het is een kwestie van tijd voordat de kop van Noord Holland draait op de kracht van de wind. Ik ben trouwens benieuwd wat eerder gebeurt: dat er in dat gebied echt van windenergie geleefd kan worden, of dat de lidstaten van de EU het eens worden over de tijdzones. Er was namelijk goed nieuws en slecht nieuws op de radio: in 2021 word voor de laatste keer de klok verzet en is dat hele zomertijd-wintertijd geneuzel eindelijk klaar, maar het probleem is nu dat de lidstaten zelf mogen beslissen welke tijd ze dan aanhouden *smiley die wit wegtrekt* in een aflevering van Arjen Lubach’s ‘Zondag met Lubach’ zagen we mensen voor de camera van de straatinterviewer verschijnen die enthousiast riepen “zomertijd! Ja lekker, zonnetje erbij.” en dan die politici die graag dezelfde tijd willen aanhouden als Duitsland, want dat is beter voor de handel en het grensgebied en bladiebla. Maar dan komen we dus letterlijk in de schaduw van Duitsland te liggen. ’s Winters komt de zon pas rond 10 uur op, dan zit je de eerste schaft dus nog in het donker. ’s Zomers gaat de zon pas absurd laat onder, wat betekent dat iedereen die een beroep uitoefent waarvoor ze vanaf 6:00 ’s ochtends in de file staan, enorm slecht slaapt. Grotere kans op ongelukjes, productiviteit daalt als een malle. En als er nog meer van die absurd hete zomers komen zoals vorig jaar, dan is het warmste moment van de dag zo ongeveer net voor het slapen gaan. Moet ik nog een keer herhalen dat slecht slapen ook slecht is voor het humeur? Meer kans geeft op hart- en vaatziekten en diabetes, omdat de biologische klok en de werking van de organen en hormonen volledig uit de pas gaan lopen? *smiley die zit te duimen* ik hoop zo dat we een middelvinger opsteken naar Duitsland en lekker de wintertijd gaan aanhouden. Of we doen het op de Russische manier, daar hebben ze een tijdje terug al voor een bepaalde tijd gekozen, maar toen dat niet echt heel goed bleek te werken is na een paar jaar de klok gewoon weer verzet. Nadat we het dagje solorijden hadden afgerond, bleek Wingman ook al op tijd klaar te zijn. ’s Middags gingen we nog even op ziekenbezoek. De middag veranderde al snel in namiddag en er zat niets anders op dan Grieks te bestellen, om ’s avonds met een gekruide adem uiteindelijk maar weer eens in bed te kruipen.
Woensdag reden we samen met collega’s weer van Schagen naar Slootdorp. Collega’s die enigszins verbaasd naar mijn bakje salade met tzatziki-saus zaten te kijken, dat was nog over van gisteren *smiley die over z’n buik wrijft* Voor de afwisseling mochten we van de planner tussendoor nog even Schagen in, voor een paar vrachten zand in een wijk waar het riool word opgeknapt. Het scheelde niet veel of we raakten verstrikt in zo’n vreselijk woonerf *smiley die rood aanloopt* waarom maken mensen het toch altijd zo krap? Moet er dan geen vuilniswagen langs kunnen? Of een brandweervrachtwagen? Gelukkig was er interessant nieuws, op de radio ging het over poep *smiley die grinnikt in z’n knuistje* altijd leuk om zulke woorden op het nieuws te horen. Sinds een paar jaar word mensen in de leeftijdscategorie 55 tot 75 jaar gevraagd om in een potje te poepen en dat op te sturen voor onderzoek. Uit poep kun je namelijk heel veel informatie halen over de toestand van de darmen. Ongeveer de helft van de ingestuurde potjes bleek iets te bevatten wat nader onderzoek nodig had. Variërend van poliepen (die kunnen uitgroeien tot tumoren) tot echte tumoren. In ongeveer 8% van de gevallen is er sprake van darmkanker. Meestal merk je dat pas als het al te laat is om nog goed te kunnen behandelen, met deze methode word veel leed dus preventief opgespoord en voorkomen. Heerlijk zulk nieuws, alsof we eindelijk in de toekomst leven waarin we ook echt preventief te werk gaan met onze gezondheid. Een ander nieuwtje bracht me een paar jaar terug in de tijd, terug naar de recessie. Na Intertoys en CoolCat is nu de drogisterijketen Op=Op failliet verklaard. Alsof we weer terug zijn in de crisis, waarin geen kado’s en dure merkkleding voor pubers word verkocht. Waarin we zelfs geen absurd goedkope shampoo, crème en voedingsupplementen meer kopen. Ook in de autowereld was er nieuws, want ondanks dat de situatie rondom Ghosn en zijn portemonnee nog steeds word uitgeplozen, willen Renault en Nissan dan toch wel gaan fuseren, om vervolgens gezamenlijk FCA over te nemen. Ghosn was directeur van het Franse Renault en ging jaren terug in gesprek met Nissan, dat leverde Ghosn een baantje op in de bestuursraad van Nissan, wat een aandeel kreeg in Renault, die dan weer een (iets groter) aandeel kreeg in Nissan. Pasgeleden nam Nissan Mitsubishi over, waardoor de groep is gegroeid tot Renault, Dacia, Alpine, Nissan, Infiniti en Mitsubishi. Oja een samenwerking met Mercedes er nog bij. Al dat samenwerken is nodig om de prijs omlaag te krijgen en een groter aandeel in de wereldmarkt te veroveren. Vandaar dat ze FCA willen overnemen, wat staat voor Fiat Chrysler Automobiles, en niet alleen Fiat en Chrysler maar ook Maserati, Lancia (of is de stekker daar al uitgetrokken?), Alfa Romeo, Dodge en Jeep in de portefeuille heeft. Tot voor kort zat Ferrari daar ook nog bij, maar dat is losgeweekt en naar de beurs gegaan om nog meer winst te kunnen maken. FCA schijnt er niet heel best voor te staan, maar is wel aardig aanwezig in Europa en Amerika. Met al die overnames zouden ze meteen de grootste autobouwer van de wereld zijn en hebben de EurAziërs dealers op alle werelddelen. Vind je er niks meer aan, nu dat er eigenlijk nog maar een stuk of 6 autobouwers zijn die dezelfde modellen onder verschillende namen verkopen? Tja dat is eigenlijk onze eigen schuld. Automerken moeten samenwerken om de kosten te verlagen, omdat de consument het allemaal zo goedkoop mogelijk wil. Op die manier gaan winkels failliet omdat het op internet goedkoper is, moeten ketens als Blokker en V&D de deuren (bijna) sluiten maar is het altijd druk bij het onmogelijk goedkope A.C.Tion en Primark. Misschien zijn we iets te ver doorgeslagen in het zoeken naar het goedkoopste, en krijgen we straks alleen nog maar eenheidsworst in hapklare brokken voorgeschoteld.
Donderdag kregen we de schrik van ons leven *smiley die wit wegtrekt* de planner stuurde ons naar Amsterdam, waar we mochten laden voor Amstelveen. Al die banen naast elkaar met auto’s die allemaal dezelfde kant op gaan, het was weer even wennen aan het rijden op de snelweg, na wekenlang op slingerende provinciale wegen tussen trekkers en hardrijders te hebben gereden. De A10 leek wel een apenrots waar suikerklontjes waren uitgedeeld, niemand gunt mekaar ook maar een paar meter de ruimte en het duurde dan ook niet lang voordat we onze weg zochten naar de linkerbaan. Niet de rustigste maar de minst drukke baan, waar je soms ook nog echt 80 kon rijden. Al na 5 vrachten was het klaar in Amstelveen en werden we doorverwezen naar Beverwijk, waar we mochten laden voor Heerhugowaard. Vervolgens nog een keer in Alkmaar laden en na het lossen ging het richting Schagen, bijna alle loswallen gehad in 1 dag. Terwijl het verkeer om ons heen weer wat tot bedaren kwam, hing in Emmen de kat toch flink in de gordijnen. Wildlands, het attractiepark met dieren dat Dierenpark Emmen moest vervangen, lijdt miljoenen verlies. Mensen vinden het tegenvallen, aangezien een kaartje net zoveel kost als bij een pretpark maar er een stuk minder spannende attracties zijn. Er werd zelfs gezegd dat het te ver rijden is *smiley die achter z’n oor krabt* ja want Artis is zo lekker snel bereikbaar als je in Groningen, Drenthe of Limburg woont. Als we dan toch hebben bespaard op de biologische boodschappen en de nieuwe auto, laten we dan eens een paar euro extra uitgeven om naar Emmen te rijden en daar het nieuwe park te bekijken. Als het echt zo ver rijden is, kun je er vast wel een hotelletje of bed&breakfast in de buurt boeken *smiley die aan z’n kin krabt* volgens mij heb ik zojuist Wingmans verjaardagscadeautje bedacht…
Vrijdag begon mistig, het zicht op de A7 was slechts in tientallen meters uit te drukken. Ondanks dat waren er toch weer een paar bouwvakkers die optimistisch het licht niet hadden aangezet van hun bouwvakkersbus, het zou toch wel snel opklaren? We mochten laden in Hoorn en de rest van de dag zand rijden naar ergens anders in Hoorn. Terwijl de boordcomputer wat moeite had om verbinding te maken door de dikke mist heen, toerden we naar HN80 waar de radio weer begon te storen *smiley die diep zucht* precies rondom dat verkeerslicht daaro, en precies tijdens interessante gesprekken of lekkere liedjes op een radiozender die niet is uitverkoren om daar wel bereik te hebben. De planner had ons al gewaarschuwd voor de remmentest vandaag. Sinds de nieuwe Westfrisiaweg open is, zijn de verkeerslichten aangepast en is er geen groene golf meer. Met optrekken en afremmen reden we van HN80 naar het laatste verkeerslicht in de lange rij van rode lampen. En dan begon jouw radio ook nog eens gek te doen *smiley die aan het stuur knaagt* al vanaf het begin waren er wat strubbelingen om de telefoons via de bluetooth aan de radio te koppelen, maar sinds een paar weken heb je een nieuw truukje geleerd. Je gaat jezelf bellen. Normaal gesproken staat er bij een inkomend telefoongesprek een nummer in beeld en heb ik de keuze om rood of groen te tikken, nu zit ik meteen in een gesprek waarin niets te horen behalve een piepje of een ploing die verdacht veel op het DAF-geluidje lijkt. Soms kan het zomaar 3 kwartier duren, omdat ik nieuwsgierig was of er misschien nog iemand zou gaan praten, vandaag belde je jezelf om de haverklap om na een seconde of 4 weer op te hangen *smiley die zit te stampvoeten in z’n tuigje* precies tijdens een meezinger of als de prijs van een duurzaam gebouwd houten huis word genoemd. Bloedirritant! Ik ben echt vet zielig! Alhoewel het niet te hopen is dat mensen geld voor me gaan inzamelen, want op de radio werd verteld dat veel geld wat via crowdfunding platforms word ingezameld, niet helemaal naar het goede doel gaat. Om de website draaiende te kunnen houden en het personeel te kunnen betalen, houd een platform tussen de 5 en 10% van een donatie voor zichzelf. En dan gaat er per donatie ook nog 70 cent aan transactiekosten vanaf. Op zich heel begrijpelijk, er zit wel wat werk aan zo’n website en mensen moeten ook gewoon hun biologische boodschappen kunnen doen, maar nu waren er een paar cijfers naar buiten gekomen die het niet erg goed doen in de media. Er was een inzameling gehouden om de uitvaart van de 19-jarige vrouw te kunnen bekostigen, die vorige week bij de aanslag in Utrecht was overleden. Er is inmiddels zo’n 125.000 euro gedoneerd, maar een kleine 20.000 daarvan is naar het platform zelf gegaan. Als goedmaker (of onder druk van de nieuwsberichten?) liet de beheerder van de website weten een donatie te doen die het ingehouden bedrag wat moest compenseren. Eind goed, al goed.
Zaterdag konden we na het uitslapen weer aanschuiven voor de lunch bij Vader en Moeder. De laatste dingen moesten opgeruimd en klaargezet worden, want ’s avonds was het grote feest van Lena 60, de koe die 100.000 liter melk heeft gegeven. Er was groots uitgepakt, de schuur was omgebouwd tot feestzaal, inclusief slingers en DJ, er liepen zelfs verkeersregelaars over het erf om te zorgen dat iedereen een plekje kon vinden voor z’n auto. Na de koffie en koek werden we allemaal naar de stal gedirigeerd waar Lena stond, een beetje onwennig in haar eentje voor al dat publiek. De voorzitter van de Veeteeltstudieclub hield een toespraak, het lint werd omgespeld, telefoons kwamen erbij voor de foto’s, toen mocht Lena gehuldigd en wel weer terug naar haar vriendinnen aan de andere kant van het hekje. Het was ook meteen een afscheid van Lena, omdat het niet meer lukt om haar drachtig te krijgen en ze geen melk meer wil geven, gaat ze met pensioen. Terug in de feestzaal werd er lekker geborreld en gingen de hapjes in aardig tempo in de rondte. Bij de saté met zelfgemaakte saus, volgens een geheim recept van de cateraar, kwamen er nog wat grapjes voorbij over de toekomst van Lena. Zij behoort nu trouwens tot een select gezelschap van 36.000 koeien die al eens 100.000 liter hebben gegeven. De eerste was in 1968, als ik het goed herinner, tegenwoordig komen er door gericht fokken en optimale voeding steeds meer bij. Lena is dik 15 jaar oud, het schijnt nu al regelmatig voor te komen dat koeien van 12 jaar zoveel liter geven. Het was een gezellige avond waarbij we ook nog wat hebben geleerd, de feestzaal begon al wat leger te worden en de dansvloer was allang uitgestorven toen de DJ zijn laatste plaatje draaide. Nog even wat helpen opruimen en ik kon me laten thuisbrengen door Wingman.
Het was al een paar uurtjes zondag voordat we op bed kropen, gelukkig is de klok een uur vooruit gegaan en konden we zo een uurtje langer slapen. Om 10 uur werd ik wakker, maar toen was het eigenlijk dus al 11 uur. Stukje typen, even rustig op de bank zitten en het vochtgehalte in mijn lijf weer wat aanvullen, zodrekt in de zondagse kleding voor de verjaardag van Oma, niet te lang blijven hangen want later in de middag is de Formule 1 race in Bahrein. Zo vliegt het weekend voorbij. Fijne zonnigdag allemaal en geniet van je melk, boter, yoghurt, kwark, karnemelk, pannekoeken en slagroom, Lena heeft haar best ervoor gedaan.