Beste Babette (deel 31): geen tijd om uit te slapen


Beste Babette, na de vrijmibo en het feest op de zaterdag, was het zondag tijd om te chillaxen. Terwijl Wingman beneden zijn rust zocht voor de tv, kroop ik weer op bed met een boekie *smiley die zich nog eens uitrekt* alhoewel het in het warme zonnetje achter het raam niet erg lukte met dat boekie, toch maar even een klein tukkie toen. Volgens Wingman heb ik 4 uur lang boven gelegen, verdorie! Zo kom ik nooit door die stapel lectuur heen! En ja hoor, ’s avonds na De Luizenmoeder kon ik natuurlijk de slaap niet meer vatten.

Of het door dat korte nachtje kwam, of omdat de machinist op vrijdag bij de laatste vracht wat anders zei dan aan de planner was doorgegeven, maar het begon een beetje rommelig op het werk met de windmolens bij Slootdorp. Er waren verschillende stortjes en ook nog eens verschillende soorten zand, maar na wat heen en weer bellen werd het ook voor de uitvoerder duidelijk wat we nu eigenlijk aan het uitspoken waren. Konden we rustig naar de radio luisteren, waar werd verteld dat in Amsterdam sinds vandaag de regels voor snorfietsers zijn veranderd. Niet alleen moeten ze voortaan op de autorijbaan rijden (waar ze voorheen ook al reden, net als op de stoep, door plantsoenen, dwars over fietspaden, eigenlijk overal) maar het ergste was nog dat er voortaan ook op die trage scooters een helm gedragen moet worden *smiley met opengesperde ogen* vreselijk! Want die snorfietsen waren juist zo populair omdat je je snel door het verkeer heen kon bewegen, zonder zweetvlekken of plat haar te krijgen. En nu moet je dus kiezen voor een helm en een vreselijk kapsel, of fietsen en de rest van de dag jezelf ruiken. Een onverwachtse milieuwinst was er op die manier voor GroenLinks, want de hippe Vespa’s werden de laatste tijd massaal te koop aangeboden. De kans is groot dat er nu veel electrische en dus schone fietsen voor terug komen. Milieuwinst en karmapunten kun je voortaan ook bij de Shell kopen. Ga je met een ouderwetse auto (of snorscooter) met brandstofmotor tanken, dan kun je de prijs met 1 cent per liter ophogen. Van al die bedragen bij elkaar worden dan bomen geplant in Indonesië en Peru. Staatsbosbeheer liet al weten dat ook zij in Nederland hoopten mee te kunnen profiteren van die CO2-compensatie. Ondertussen werden wij tijdens onze vele kilometers op de provinciale weg ingehaald door een Ferrari die electrisch leek te rijden *smiley die met z’n ogen rolt* dan doe je het raam nog op een kiertje, om die Italiaanse passie goed te kunnen horen brullen, maar het enige wat je oren bereikt is windgeruis. Het dak van de Straciatella Cabrionata was open, waardoor goed was te zien dat het witte plaatwerk treffend kleurde bij het grijswitte kapsel van de bestuurder. Zijn bijrijdster, niet geheel duidelijk of het zijn vrouw of dochter was, navigeerde via de telefoon van rotonde naar rotonde *smiley die aan z’n kin krabt* was dit een uitverkoopmodelletje ofzo? Geen uitlaat en geen navigatie aan boord? Ondanks dat ze ons vervolgens in de weg bleven rijden omdat het verkeer daarvoor ook niet lekker doorreed, was het wel leuk om een sportwagen zomaar op een doordeweekse dag door de polder te zien toeren.

Dinsdag toerden we door dezelfde polder, weer van Schagen naar Slootdorp. Het thema op de radio was ‘eten’. Koop je eten in de supermarkt, dan zul je binnenkort een nieuwe keurmerk op de verpakking zien. Door middel van kleuren (van groen naar rood) en letters (voor degene die kleurenblind zijn) word aangegeven of iets gezond of ongezond is, waardoor mensen hopelijk worden geprikkeld om gezondere keuzes te maken. Weet je nog een tijdje terug, dat blauwe en groene vinkje dat op de verpakking stond? En dat er toen ook groene vinkjes op frisdrank en frituurolie waren geprint? Of dit keurmerk werkt, hangt voor een groot gedeelte af van degenen die beslissen wat nu eigenlijk ‘gezond’ en ‘ongezond’ is. Wil je geen tijd verspillen aan boodschappen doen en liever een chefkok wat gezonds laten koken? Kijk dan stiekem even om het hoekje van de keuken, wanneer je het etablissement binnenstapt. Het aantal restaurants dat onder verscherpt toezicht is gezet omdat de boel gewoon te smerig is, is flink gestegen. Wil je wel vlees maar niet van muizen of kakkerlakken op je bord, let dan goed op waar je binnenstapt. Of trek een oranje overall aan, pin een nummer op je borst en schuif aan in de gevangenis. Er word voorgesteld om gevangenen voortaan zelf te laten koken. Hoe dat in de praktijk gaat werken met het snijden van groenten, vlees en medegevangenen, zal nog moeten blijken. Maar zelf koken heeft wel een aantal voordelen. Het is gezonder (tenminste, als ze ingrediënten krijgen met de juiste kleurcodes) dan het magnetronvoer of doodgekookte prutje uit de gaarkeuken wat nu word geserveerd. Tevens is het een goede tijdsbesteding, hoe langer ze met botte messen de groenten staan te pellen, hoe minder narigheid ze uit kunnen halen. Daarbovenop komt nog een onderzoek dat een verband laat zien tussen ongezond eten en een hogere kans om crimineel te worden en te blijven. Welk precies de oorzaak en het gevolg is, kun je je ook afvragen, want in veel gezinnen waar ongezond word gegeten zijn mensen kortopgeleid en snel geneigd tot criminaliteit om de kost te verdienen, omdat er te kort geld is voor gezond voedsel. Nouja, als ze maar niet teveel suikers binnen krijgen in Hotel Traliezicht, want daarvan is dan weer bewezen dat het geen energie oplevert, zoals iedereen denkt, maar dat het je juist vermoeid en je prikkelbaar en humeurig maakt. Niet echt een goede sfeer om messen en steelpannen in uit te delen, zeg maar.

Woensdag mocht jij met een andere chauffeur op pad, terwijl ik lekker uitsliep en een brunch zonder al te veel suikers voor mezelf maakte. In Schagen was het jaarlijks terugkerende Paasvee, traditiegetrouw een festiviteit waarbij de stad word omgetoverd tot boerenmarkt, met een keuring van vleeskoeien op het plein bij de kerk en een markt in de omringende straten. Op die manier liggen de beste koeien zo tegen Pasen in de vitrine bij de slager, en zit iedereen in knappe kleren aan een tafel die is gedekt met een mooi nieuw kleed wanneer het Paasfeest dan is aangebroken. In de loop der jaren is de boerentraditie, waarbij voorheen de nodige borreltjes werden genuttigd na het handje klappen, verworden tot een zuipfestijn waarbij de laatste koeien worden ingeladen wanneer het plein vol staat met lallende mensen die van heinde en verre in hun nieuwe kleding staan te klagen wanneer een licht briesje wat strooitjes in het bierglas waait. Zo kwam ik samen met Vriendin ook pas aan toen de laatste koeien werden ingeladen. Het plein stond al aardig vol, de koeien hadden het beter voor elkaar dan de mensen die in een noodgedwongen polonaise tussen de kroegen heen en weer bewogen. We dronken wat, praatten wat, kwamen bekenden tegen, dronken nog wat, zochten een wc, aten een pizza, probeerden een kroeg in te komen, de middag vloog voorbij. Het werd frisser en de rijen voor de kroegen drukker. Mensen die naar buiten wilden, werden vanzelf weer naar binnen geduwd, je zou er bijna 144 voor bellen. Het was al een tijdje donker buiten toen we in en naast een kroeg stonden, te babbelen met oude bekenden, toen plotseling Wingman opdook *smiley die een beetje tipsy uit z’n ogen kijkt* die had ik daar totaal niet verwacht, en hij had mijn reactie ook niet verwacht blijkbaar, want even snel als hij was opgedoken, was hij ook weer weg. Met een vreemd gevoel in de onderbuik maakte ik m’n biertje op, nam afscheid van Vriendin, zocht nog een laatste keer een toilet op en daarna de fiets, en trapte naar huis. Of nouja, trappen *smiley die over z’n stuur hangt te hijgen* met al die tegenwind heb ik grote delen gelopen. Voor iemand die alleen maar naar de supermarkt in het dorp fietst, vond ik toch wel een heel sportieve prestatie.

Donderdag werd ik, niet geheel verrassend, wakker met een houten bek. Wingman was al lang vertrokken naar het werk, ik mocht wederom uitslapen. Daarna de dag doorgebracht met studderen in de tuin en in het huis, beetje luieren, eten koken voor Wingman en daarna met een vreemde sfeer in huis, maar gelukkig wel zonder biershampoo in het haar, weer op bed.

Vrijdag begon niet lekker. Beetje onrustig geslapen, vervolgens stapte ik bij jou in en bleken alle geprogrammeerde radiozenders te zijn verdwenen *smiley met opengesperde ogen* en dan was er nog een collega die in al zijn enthousiaste eerlijkheid mij in de keet begroette met de woorden “wat zie je er slecht uit vandaag!” *smiley die staat te stampvoeten en nouhouhou roept* laat me lekker even een tijdje met rust. Zo tot een uurtje of 3 ’s middags, dan is mijn ochtendhumeur voorbij en kan ik weer vrolijk grapjes terug maken. Misschien. Als de wind goed staat. Gelukkig had de planner ons weer op het bekende rondje van Schagen naar Slootdorp gezet, waardoor ik mijn aandacht ook een beetje op de radio kon richten. Voor de eerste schaft waren 14 van de 18 zenders weer ingeprogrammeerd en kon ik naar hartelust zappen. Op meerdere zenders hoorde ik daardoor het nieuws over de rechtszaak in Leeuwarden die was gestart. Het ging om een vader en zoon die in hoger beroep waren gegaan, net als het OM, na de uitspraak van de rechter dat de vader 4 jaar de cel in moest en de zoon een taakstraf kreeg. Een paar jaar geleden reed de vader met zijn Porsche een vrouw dood, doordat hij haar auto ramde toen hij met ongeveer 170 km/h door de bebouwde kom reed. Het OM dacht dat vader en zoon een straatrace hielden, de mannen vonden van niet *smiley met opengevallen mond* nee, nee want als je 120 km/h te hard in de bebouwde kom maar het is geen race, dan is er inderdaad niets aan de hand. Geen enkel probleem om harder te rijden dan op de snelweg is toegestaan in een situatie waar de wegen smaller zijn en slinkse bochtjes worden geflankeerd met bloembakken, geparkeerde auto’s en mogelijk overstekende mensen *smiley die een kwartje ziet rollen* langzaam kwam het bij me binnen, waarom Wingman opeens bij de kroeg opdook, terwijl ik ervan overtuigd was dat ik had gezegd dat ik donderdag vrij was en ervan uitging dat hij allang al ergens lag, ofwel onder zijn auto te sleutelen, ofwel in bed. De omgeving staat bekend om de beschonken bestuurders, de hardrijders en de manier waarop veel mensen dat combineren. Niet de ideale verkeerssituatie waar je iemand in wilt laten fietsen die na een paar biertjes toch wel moeite heeft om netjes langs 1 kant van de witte lijn te blijven rijden. Dat ik na een feest in de berm het gras lag te knuffelen is vooral een hilarisch verhaal omdat Wingman erbij was om me op te rapen nadat ik de lantaarnpaal net had gemist. De donkere woensdagnacht had alles in zich om totaal anders te kunnen aflopen. Het is niet gebeurd, maar het had gekund, en Wingman was daar om zich om mij te bekommeren *smiley met natte ogen* *smiley die een kushandje doet* zijn er betere kerels dan hij te vinden?

Zaterdag was er geen tijd om uit te slapen, er moest weer gewerkt worden. Of werken, eigenlijk was het een grote vergadering met de chauffeurs, planners en directie. Wat is er het afgelopen jaar gebeurd, wat zijn de verwachtingen voor dit jaar, hoe gaat het met de nieuwe boot, komt er wel of geen Japans douchetoilet, waarom snappen wij de boordcomputer niet, of snapt de boordcomputer ons niet? Er werd weer een poging gedaan om ons de verschillen tussen wettelijke, bovenwettelijke en persoonlijke keuze in de vrije dagen uit te leggen, er werd koffie en thee geschonken en gevulde koeken uitgedeeld, het was al met al een gezellige ochtend. Daarna ging ik op kraamvisite bij Vriendin en Vriend, die tussen het praten met hun oudste zoon en voeden van hun jongste zoon een gezellig gesprek met mij probeerden te voeren. Heel gezellig natuurlijk, lekker thee gedronken en beschuit gegeten, maar om te zorgen dat moeders een beetje kan bijkomen van de hele bevalling moet je nooit te lang blijven hangen. Thuis op de bank raakte ik na het aanzetten van de wasmachine zo verdiept in artikelen over mindfullness, mediteren en terugkeren naar jezelf in het hier en nu, dat ik Wingman’s berichtje miste. In plaats van hem op te halen van de zaak, moest hij nu lopen, in de regen en de dreigende hagelsneeuwbui die er hing. Reden genoeg om me te verontschuldigen en wat voor hem te koken. Voor de derde keer die dag raakte ik verwikkeld in een druk gesprek.

Alles rustig verwerken? Niet op zondagochtend. Terwijl op de watsep al diverse foto’s voorbij kwamen van stevige ontbijtjes vroeg in de ochtend, stapten Wingman, zijn Vader en ik in de auto voor American Sunday op Zandvoort. Tussen andere aftandse bakken, glimmende klassiekers en ZZP’er pickups parkeerden om net als andere rockabillies, ZZP’ers, gezinnen en Amerikaanse posturen rond te lopen en te kijken hoe anderen hun auto hadden gechopt, gelowered of juist opgehoogd. In ratlook, versierd met glimmend chroom of onder een laagje stof, omgebouwd tot hotrod of opgevoerd voor de dragstrip, er was veel te zien. Toch waren we na een paar uurtjes wel klaar, ondanks dat het zonnetje scheen wilde het toch niet echt aangenaam wakker worden, dus zocht Wingman zijn bolide weer op tussen de andere showmodellen vandaan en toerden we huiswaarts. Zo waren we precies op tijd om de Formule 1 race van Sjanghai terug te kijken, de 1000ste Grand Prix die ooit is verreden, een memorabel moment en extra motivatie voor alle coureurs, want de winnaar van de 1000ste race gaat natuurlijk met naam en toenaam de boeken in. De start ging in setjes van 2, eerst de Zilveren Pijlen van Bottas en Hamilton, daarna de Steigerende Paarden van Vettel en Leclerc, vervolgens de Rode Stieren van Verstappen en (met een flink gat in de kwalificatietijd) Gasly, daarachter de Wybertjes van Ricciardo en Hulkenberg waarna de Hazen van Magnussen en Grosjean de top 10 vol maakten. Gevolgd door Kvyat, Perez, Raikkonen, Sainz, Norris, Stroll, Russell, Kubica, Giovinazzi die een penalty had gekregen en Albon die na een crash tijdens de training vanuit de pits moest starten.
In opwarmronde spinde eerst Verstappen, vervolgens ook Kubica, toch kwam iedereen ongeschonden door de eerste bocht. Na paar bochten waren er dan toch brokken voor Kvyat, Norris en Sainz, wat leidde tot een virtual safety car om afgevallen onderdelen op te kunnen ruimen en pitstops om weer nieuwe onderdelen op de auto’s te schroeven. De setjes in de top 10 bleven redelijk gelijk. Hamilton pakte de leiding, groen blaadje Leclerc kwam voor Vettel en Perez dook de top 10 in waarmee hij de Hazen uit elkaar haalde. Ondertussen besloot de raceleiding om Kvyat een drive through penalty te geven, door de pits rijden en daarmee zo’n 20 seconden in de race verliezen, voor zijn aandeel in het ongeval met Sainz en Norris. Terwijl Giovinazzi als eerste begon met de reguliere pitstops, kreeg Leclerc te horen dat ie sneller moest gaan, anders moest ie Vettel voor laten gaan. En zo geschiedde. Vettel begint zich als typische pornoster te gedragen, zijn potentie komt pas naar voren als de regisseur zegt “Ja! Nu!”. Vervolgens moest hij nog eens aangespoord worden om zijn best te doen, want ronden lang lukte het hem niet om Leclerc van zijn wapperende staart te schudden. Hulkenberg werd vervolgens de eerste uitvaller, zijn Wybertje werd met pensioen gestuurd. Verstappen deed een strategische undercut met zijn pitstop, door als eerste in de top 10 naar binnen te gaan. Net voor Raikkonen kwam hij weer terug op de baan, vervolgens kwam Vettel na zijn pitstop weer net voor hen terug in het rijtje. Verstappen viel hem nog wel aan maar kwam er niet voorbij. Het leverde hem alleen een paarse stopwatch op voor de snelste ronde. Hamilton bleef na zijn pitstop eerste, teamgenoot Bottas bleef tweede, gevolgd door Vettel en Verstappen. Echt veel sensatie was er niet, maar gelukkig werd het eten tussendoor bezorgd waardoor we wakker bleven. In ronde 35 kwam Verstappen naar binnen voor een tweede pitstop en bleef daarmee voor Gasly op de vijfde plek rijden. Vettel kwam ook naar binnen en vervolgens weer naar buiten achter Leclerc, de top 7 was op de wisseling van Bottas en Hamilton na nog precies hetzelfde zoals er werd gestart, waarbij Ricciardo de beste van de rest was. Er werd nog wat gewisseld bij de Ferrari’s, de teamorders kwamen op ons nogal zenuwachtig en paniekerig over, maar goed, zo zijn die Italianen. Met nog een paar ronden te gaan, kwam Gasly nog eens binnen voor een setje snel rubber. Hij had genoeg ruimte achter zich en zou op deze manier nog een snel rondje kunnen maken om een extra punt te pakken, wat hem ook nog lukte. De volgorde waarin ze over de finishlijn kwamen was Hamilton, Bottas, Vettel, Verstappen, Leclerc, Gasly met een extra punt, Ricciardo, Perez, Raikkonen, Albon die ook nog eens driver of the day werd en het laatste punt pakte, gevolgd door Grosjean, Stroll, Magnussen, Sainz, Giovinazzi, Russell en Kubica die het hek sloot voor de 3 uitvallers. Over 2 weken kunnen we weer verder kijken, dan gaat het circus verder in Bakoe. Fijne avond allemaal en blijf niet te lang lezen, de wekker gaat morgen weer vroeg.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *