Beste Babette (deel 34) werken in een documentaire


Beste Babette, de maandag begon een beetje frisjes met hier en daar wat mistflarden, maar terwijl we onze rondjes van Schagen naar Warmenhuizen reden, werd het al zonniger. Van de loswal, tussen de landerijen door naar een nieuwbouwwijk waar we de ondergrond voor de heistelling en de huizen moesten kiepen. Langs de route zagen we koeien, schapen, bloemen, paarden, asperges, geiten, aardbeien en bamboe. Het Noordhollandsche landschap heeft op zo’n klein stukje al veel te bieden, ken je nagaan wat er in de rest van Nederland allemaal nog op en in het land staat. In een poging om dat te behouden, heeft de EU een potje van 1 miljard beschikbaar gesteld. Het is geen subsidie, jonge boeren kunnen uit dat potje geld lenen, bijvoorbeeld om een bedrijf over te nemen of te verbouwen zodat het geschikt is voor de toekomst *smiley die zit te juichen in z’n tuigje* eindelijk krijgt men door dat de sector aan het vergrijzen is, dat het een nogal onaantrekkelijke sector is om in te beginnen, sterker nog dat het financieel bijna niet haalbaar is om als jonge starter te doen. In de hele EU is 11% van de boeren jonger dan 40, wat volgens mij betekent dat 89% van de boeren binnen nu en 30 jaar stopt. Terwijl de wereldbevolking groeit en er steeds meer eten nodig is. En toch worden er nu 3 keer vaker leningen geweigerd aan jongere boeren, in vergelijking met aantal toegekende leningen aan oudere boeren. Voor de mensen die nu tegen het beeldscherm zitten te roepen dat veehouderij zielig is en dat we allemaal vegetarisch en veganistisch moeten worden: met ‘boeren’ bedoel ik ook de mensen die groenten en fruit verbouwen. Ja dat groeit in tegenstelling tot melk, eieren en vlees wel gewoon aan de struiken, maar voordat het in een gerecyclede papieren zak bij de groentespeciaalzaak in de etalage ligt, gaat er ook nog wel wat werk aan vooraf. Misschien is dat ook wel de toekomst hoor, groente in plaats van vee. In Amerika is na een geslaagde proefperiode nu de Impossible Whopper bij elke Burger King te verkrijgen. Een vega-burger zonder dierlijke toevoegingen, als ik het goed heb begrepen. Of ie ook naar de Nederlandse fastfoodrestaurants komt is nog niet bekend, maar als de groentegekkies zelfs de Rabobank willen boycotten omdat die boeren helpen te investeren in een frisse, ruime, nieuwe stal voor hun vee, dan denk ik wel dat er een markt voor is.

Dinsdag stuurde de planner ons een heel andere kant op. Wekenlang reden we elke ochtend naar Schagen, nu moesten we de andere kant op het pad afrijden, want we mochten laden in Alkmaar. Zand rijden naar een nieuwbouwplan in Heerhugowaard, we zijn er al eens eerder geweest, maar als je hier een paar weken weg bent, is alles meteen onherkenbaar veranderd. De route naar de keet bleek opeens niet meer geschikt te zijn voor bouwverkeer, en het niemandsland waar we moesten kiepen was veranderd in een live documentaire over hoe de woningbouw werkt. De vorige keer was er nog weiland, hier en daar wat bouwhekken waarin de vorm van de huizen in het zand was te zien. Nu stonden er huizen in verschillende stadia van oplevering, de werkweg was gesneuveld en stratenmakers waren bezig met de mooie stenen erin te leggen. Het weiland waarvan de vorige keer een hoekje als depot werd gebruikt, was nu bezaaid met kranen en trekkers die grond heen en weer reden, terwijl wij er tussen stonden en sloten dicht kiepten. Hier en daar stond nog een ouder huis, uit de tijd dat het nog een boerenweggetje was en het weiland voor agrarische doeleinden werd gebruikt. Die oudere huizen worden gewoon opgeslokt door de nieuwbouw, aan de ene kant met strakke rijtjes en aan de andere kant met vrije kavels en afwijkende woningen. Op zich was het geen verkeerd ritje, maar wel een aanslag op jouw gestel. Langs de ene kant staan verkeerslichten in 50km/h gebied zo afgesteld dat je niet meer dan 2 lichten achter mekaar groen hebt, langs de andere kant van de route slinger je van rotonde naar rotonde en zie je het rubber bijna van de banden af rollen. Gelukkig was het schoolvakantie, anders is er ook geen doorkomen aan met alle kinderen die naar school fietsen en van 2 kanten tegelijk de rotonde mogen oversteken, met voorrang *smiley die achter z’n oor krabt* wie dat ooit verzonnen heeft, woont waarschijnlijk ergens in een hutje op de Veluwe, zonder rotondes om zich heen. Op de radio was er weer boerennieuws, de Nederlandse overheid heeft een potje van 40 miljoen beschikbaar gesteld, voor de varkensboeren die vanwege stankoverlast flink moeten verbouwen of er helemaal mee willen stoppen *smiley die op het stuur trommelt* pardon?! Vorige week werd verteld over de tientallen miljoenen varkens in China, die vanwege de Afrikaanse varkenspest moeten worden afgemaakt. Er werd gewaarschuwd voor lege schappen en stijgende prijzen. Gister nog kwam de EU met een potje speciaal bedoeld voor jonge starters, omdat de sector aan het vergrijzen is en we straks voedsel tekort gaan komen. En nu bedenken ze in Nederland “he, laten we die stinkende boertjes eens helpen om te stoppen!” *smiley in een glitterpakje met een toverstaf* schiet mij maar in de kerstboom, ik snap het niet meer. Als de prijzen echt gaan stijgen vanwege de situatie in China, dan krijgen boeren (als het goed is, want eerst moet de tussenhandel er natuurlijk nog wat aan verdienen) meer te besteden, dus krijgen ze eindelijk de ruimte om te gaan investeren in luchtfilters en andere aanpassingen in de stal om het voor de buren beter te maken. Of ze zitten bij die 89% die ouder is dan 40 jaar, en ze stoppen er eerdaags toch een keertje mee. Voor de boeren die daar niet op kunnen wachten: deze zomer komt dat potje als het goed is beschikbaar, dus houd nog even vol.

Woensdag was er weinig tijd om naar de radio te luisteren. Omdat het mijn vrije dag was en de Nichtjes schoolvakantie hadden, dacht ik dat we het wel konden combineren door een dagje naar de dierentuin te gaan. Bij aankomst in Zusjes huis, waren de nichtjes al lekker opgepept. De ene had een paar slechte nachten gehad omdat ze bang was van leeuwen, de ander keek nu al uit naar het logeren bij Opa en Oma die avond *smiley die met z’n ogen rolt* ken je plek, als tante sta je een stapje lager dan de opa’s en oma’s. En ach, je kan ook niet boos op ze worden, wanneer je op de wc zit en ze aan de andere van de deur keihard “Laat het los! Laat het gaan!” staan te zingen. Nadat we alle tassen met hapjes en een buggy in de auto hadden gepropt, reden we naar Anna Paulowna, waar we via de noodbrug bij landgoed Hoenderdaell kwamen. Nog voordat we goed en wel bij de ingang waren, kreeg ik al een opvoedkundige les: als je een buggy of wandelwagen meeneemt, neem er dan net zoveel mee als er kinderen zijn. Of helemaal niet. Nu zat het ene Nichtje triomfantelijk in het zitje, terwijl de ander met tegenzin aan Moeders hand mee slofte. Gelukkig kwamen we al snel bij de exotische tuin, waar we de buggy bij de deur konden laten staan en we het warme en geurige gebouw binnen stapten. Met de neus dichtgeknepen, liepen we langs aparte vogels, aapjes, stokstaartjes en krokodillen. Om daarna met een beetje haast weer naar buiten te lopen, want ik had iets gelezen over jagende leeuwen en dat zou over een kwartiertje beginnen. Volgende les: haast hebben werkt niet met kinderen. Ze gaan alleen maar meer tegenwerken, vooral als ze niet degene zijn die in de wandelwagen mag zitten. Als volleerd moeder gooide Zusje haar Dochter over de schouder en stapten we in hoog tempo langs eekhoorns en 2 berenstelletjes die *smiley die aan z’n kin krabt* aan het knuffelen waren, maar misschien was het ook wel stoeien… Nog net op tijd stapten we het leeuwenverblijf binnen, waar in een grote hal een stuk vlees aan een touw werd gehangen, dat met katrollen heen en weer werd gevlogen. De leeuw moet er dan echt achteraan jagen, wat goed is voor de lichaamsbeweging en waardoor ze dan minder zenuwachtig in hun hok blijven rondlopen. Sommige van de katachtigen die er zijn opgevangen, worden voorbereid om weer uitgezet te worden in het wild, en dus moeten ze leren jagen zodat ze straks voor zichzelf kunnen zorgen. Erg indrukwekkend om te zien, ondanks dat de leeuw al vrij snel zijn prooi te pakken had. Daarna liepen we door naar de speeltuin, na het schommelen gluurden we door de hekken naar de tijgers en leeuwen die in hun buitenhok zaten, waarna het door ging naar de roofvogelshow. Terwijl een vrouw wat uitlegde over de soort, waar ze leven en wat ze eten, scheerden de verschillende vogels over onze hoofden. Erg gaaf om te zien, sommige lijken express zo laag mogelijk over het publiek te vliegen voor een dramatisch effect. Toch leken de Nichtjes meer onder de indruk te zijn van de pauw die los liep door de speeltuin en zonder gene parmantig om de wandelwagen heen stapte. In een rustiger tempo liepen we weer verder langs de hokken. Nog even een patatje eten bij de vogels, geitjes aaien, verderop tussen loslopende aapjes staan en toen was het wel weer tijd om richting huis te gaan. De Nichtjes konden naar hun logeeradres, ik kon naar Wingman toe om mijn spannende verhalen te vertellen.

Waarna we donderdag weer aan het werk gingen. Het leek een Dikke Donderdag te worden. Bij de loswal in Alkmaar werden we begroet door een Daf. Geen vrachtwagen maar een personenauto. Nog voor de eerste vracht in Heerhugowaard was gekiept zagen we een uitgebouwde Audi A8 in opvallend turquoise voorbij rijden, evenals een zwarte Jaguar F-type en de nieuwe BMW 3 serie in sjiek donkerblauw. Na een zwarte Audi Q8 met flitsende oranje remklauwen droogde het aanbod een beetje op. Wel kregen we afleiding in de cabine, een cameraman stapte in om wat beelden te schieten voor de filmpjes die tijdens de open dag worden afgespeeld. Op mijn hurken in het weiland vertelde ik wat over jouw technische dingen, samen met de collega stonden we synchroon te kiepen en denderden we achter mekaar aan over de rijplaten *smiley die in z’n handen wrijft* dat word nog een aardige show volgende week. Voordat ik te eerlijk en te veel over jouw karaktertrekjes kon vertellen, zwaaide de cameraman weer af. Nog een paar collega’s te gaan om een zo breed mogelijk beeld te krijgen van het werk bij Spaansen. Op de weg kwamen nog een paar aparte bolides voorbij, waarbij wij een zo breed mogelijk beeld kregen van wat de automobiele sector heeft gepresteerd. Een Audi A3 of A4 sedan-tweeling in knaloranje. Een grijze Nissan Skyline die door Heerhugowaard heen brulde. Een rode BMW Z1 bij het tankstation en daarna nog een witte Fiat 500, zo’n oudje. Op de radio ging het ook over auto’s, vooral over de garages. Banken waarschuwen dat de komende tijd waarschijnlijk een derde van de garagebedrijven failliet gaat. De economische groei vertraagt en de markt veranderd, waardoor vooral de kleinere bedrijven moeten gaan oppassen wat ze doen. Bij de crisis een paar jaar terug riep premier Rutte nog opgewekt dat we allemaal nieuwe auto’s moesten gaan kopen. Het gevolg was dat de verkoop inzakte en mensen voor het onderhoud naar een handige zwager of een ander mannetje uitweken. Bij dealers en garages werd het rustiger, bij de ANWB en sleepdiensten juist drukker. Nu kwam er meteen een tip mee vanuit een branchevereniging: auto’s veranderen, ze gaan langer mee en er hoeft minder aan gesleuteld te worden, steeds meer gaat het om de computer. Zorg dus dat je als garage moderne apparaten hebt om iets uit te kunnen lezen en bied je klanten bijvoorbeeld updates aan die je ’s nachts naar de auto verstuurd, zodat de klant niet meer naar je garage toe hoeft te komen en daar veel tijd aan kwijt is *smiley die met z’n ogen rolt* ik heb er geen verstand van, techniek is niet mijn ding, maar ik weet wel dat de gemiddelde auto in Nederland onderhand bijna 10 jaar oud is, en auto’s die via internet bereikbaar zijn en waarnaar je updates kunt versturen, hooguit 5 jaar oud. En dan zijn dat ook nog de duurdere modellen, dus die zijn niet echt massaal verkocht. Ja electrische auto’s komen er wel steeds meer, dat is een markt die je in de gaten moet houden. Maar dan nog moet je jezelf afvragen of je wel op afstand iets naar de auto van je klanten wilt versturen. De discussie over wie er nu eigenlijk de eigenaar is van alle data die een auto tijdens een rit oppikt, is nog steeds niet uitgepraat. Moet je je daar wel als kleine garagehouder in willen mengen? Er hoeft maar 1 handige buurjongen te zijn die via jouw WIFI en computer in de auto’s van de klanten inbreekt en de software een beetje aanpast *smiley in een camouflagepak verstopt in het bos* soms is het beter om rustig af te wachten en je klanten een bakkie koffie aan te bieden.

Vrijdag mochten we hetzelfde rondje rijden, weer van Alkmaar naar Heerhugowaard. Weer was er nieuws over auto’s, want Amsterdam wil vanaf 2030 geen benzine- en dieselauto’s meer in de stad *smiley die zit te schuddebuiken* hilariteit alom, vooral over de reacties. Dat de stad zo alle mensen eruit wil jagen om meer ruimte te maken voor toeristen. Dan vraag ik me wel eens af of mensen niet weten dat er parkeerplaatsen buiten de stad zijn, waarna je met een veerpontje of tramverbinding de binnenstad in komt. Of dat ze de auto laten staan en met de trein naar de stad komen. Of dat ze gewoon naar een heel andere stad gaan, als ze het in Amsterdam allemaal zo erg vinden. Ik vraag me dan weer af of het de gemeente ook lukt om voor 2030 alle cruiseschepen van de stookolie af te krijgen. Of worden die met een sleepbootje op waterstof van en naar de aanlegsteiger gesleept? Er werd ook gezegd dat zo’n besluit de bewoners wegjaagt. Terwijl er al langer bekend is dat mensen in de stad minder vaak een auto bezitten omdat ze die toch nergens kwijt kunnen of alleen tegen absurd hoge tarieven. De verwachting is ook dat mensen in de toekomst geen rijbewijs meer nodig hebben, door een combinatie van OV en autonoom rijdende auto’s. Goed nieuws voor alle jongeren die nu een poot word uitgedraaid door rijschoolhouders die de regels aanpassen. Vooral bij kleinere rijscholen en ZZP’ers staat er in de voorwaarden dat leerlingen opdraaien voor boetes en schades die tijdens het lessen worden opgelopen *smiley die aan z’n kin krabt* beetje slordig van de instructeur, want die kan altijd ingrijpen natuurlijk. Officieel mag het niet eens, omdat het een uitzonderlijke situatie is. De leerling is wel de feitelijke bestuurder, maar de rijschoolhouder (in veel gevallen ook de instructeur) is de juridische bestuurder, waardoor diegene of dat bedrijf aansprakelijk is voor alle bekeuringen en schades die door de leerling worden veroorzaakt. Ook bleek dat sommige rijscholen niet goed zijn verzekerd, waardoor ze zelf opdraaien voor de kosten als er iets sneuvelt. Soms is dat onwetendheid, een paar jaar terug heeft het UWV heel veel mensen omgeschoold tot rij-instructeur maar dat wil niet zeggen dat al die mensen ook op de hoogte zijn van alle regels. Soms is het pure gierigheid maar er schijnt ook wat opzet in het spel te zijn. De journalist op de radio had van horen zeggen dat er op veesboek groepen circuleren waarin rijschoolhouders mekaar tips geven over hoe je voorwaarden moet opstellen en wat je wel of niet moet verzekeren om geld te besparen. Voordat jongeren aan de rijles gaan beginnen, kunnen ze beter eerst even kijken of alles wel klopt bij die rijschool. Op de valreep kwam er dan nog een bericht binnen over de Formule 1 race op Zandvoort. De deadline is al een maand verstreken, maar nu werd er met enige zekerheid verteld dat het toch echt door gaat en dat er binnen nu en 2 weken een persconferentie komt. Waarschijnlijk gaat het ergens begin mei gebeuren, in combinatie met de Jumbo racedagen, die dan word ingekort tot 1 racedag om ruimte te maken voor alle trainingen en kwalificaties. Nog even afwachten dus, dan weten we meer.

Zaterdag begon niet heel best. Na de vrijmibo liepen Wingman en ik hand in hand terug naar huis, lichtjes zwalkend maar verder gewoon heel leuk samen. Zaterdag werden we alleen iets minder fris wakker dan verwacht. We hingen op de bank en op bed, met flinke katers op schoot. Beetje drinken, stukje fruit eten, we waren allebei verbaasd dat we er zo aan toe waren, zoveel hadden we toch niet gedronken? Toch moest ik me nog wel in de kleren hijsen en de deur uit, want ’s middags mocht ik weer naar de Nichtjes toe. Er zat een kleine overlap in de werkschema’s van Vader en Moeder, de vaste oppas was op vakantie, of ik de meiden even een paar uurtjes wilde bezighouden *smiley die z’n schouders ophaalt* natuurlijk, hoe moeilijk kan het zijn? Eerst samen met Moeder even de speelkeuken naar beneden getild, want daar wilden ze mee spelen. Vervolgens een uur bezig geweest om ze zover te krijgen dat ze hun glas leeg dronken zodat we naar het speeltuintje konden gaan, terwijl ze ondertussen met alles behalve de keuken speelden. Ja hoor, glazen leeg, nog even naar de wc, fiets en step uit de schuur pakken en we konden naar het speeltuintje verderop in de wijk. Tot tweemaal toe werd de poging afgebroken omdat het begon te regenen. Dan maar weer naar binnen, verder spelen met de Barbies. Maar de haren zaten in de war, dus we moeten even dat tasje zoeken met de föhn. Tijdens de zoektocht zag de ene een spel met kokosnoten dat ze graag wilde spelen, terwijl de ander een rood kapje vond en haar zusje probeerde te verkleden. Dan was er nog een poepluier tussendoor *smiley die met z’n ogen rolt* gelukkig was Vader netjes op tijd thuis en konden de meiden samen, in het Engels, 10 minuten lang onafgebroken “Let it go! Let it go!” zingen. Nog even het spelletje met de kokosnoten spelen en toen mocht ik weer naar huis, samen met Wingman op de bank om het laatste stukje kater weg te jagen.

Zondag, het zal je niet verrassen, begon met uitslapen. Omdat ik er gisteren niet aan toe kwam, heeft de wasmachine het eerste wasje al gedraaid, misschien dat ie straks nog een keer aan moet. De aanrecht geboend, gestofzogen of stof gezogen, hoe zeg je dat? Wingman heeft lekker in de tuin zitten knutselen aan zijn auto, nu hebben we nog wel even tijd om een beetje te relaxen. Misschien Schindler’s List terug kijken, die was gisteravond op tv. Dit weekend is het 4 en 5 mei, dus worden er weer veel geschiedkundige oorlogsfilms uitgezonden. Gisteravond bleven we hangen bij Hidden Figures, geen oorlog maar wel geschiedenis, de film gaat over zwarte vrouwen die in de jaren ’50 en ’60 bij de NASA werkten. Al met al nog genoeg te zien dus die laatste paar uurtjes van het weekend. Fijne zonnigdag allemaal!

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *