Passie voor Dakartrucks deel 2: Raymond van der Weijden


Verzamelaars van Dakartruck miniaturen kennen ze wel: de Mighty Mac, De Koffer en De Bull van Lion Toys. Later kwamen daar de Turbotwins bij door Portegies die ook de FAV 3300 Dakar servicetrucks in schaal 1:50 uitbracht. Allemaal in de jaren ’80. Aan het begin van deze eeuw groeide het aantal nieuwe Nederlandse Dakartrucks explosief. Hans Bekx Teamsport, De Rooy, Ginaf Rally Power waren teams die vrijwel ieder jaar meerdere nieuwe trucks bouwden. Oudere types werden doorverkocht aan nieuwe kleinere teams. De Dakar en Dakartrucks waren populairder dan ooit. Op het gebied van miniatuurmodellen bleef het echter stil. Toen was er in 2007 ineens een nieuwe fabrikant, Diamondlabel, die een serie miniaturen uitbracht: de DAF Dakartrucks van Jan en Gerard De Rooy uit de rally van 2005. De man achter dat verhaal: Raymond van der Weijden.

Het is een behoorlijke rit van Zutphen naar Valkenswaard, maar na het parkeren van m’n Volkswagen Up, word ik (Robert Baarda, red.) met de welbekende Brabantse vriendelijkheid ontvangen in een klein kantoortje aan huis. Na slecht ontbeten te hebben gaat een gevulde koek er goed in. Gastheer Raymond van der Weijden stelt me voor aan zijn compagnon Henk van der Muil. Sinds een jaar hebben ze samen een nieuw bedrijf ‘Scalemasters’. Diamondlabel werd enkele jaren geleden verkocht aan Tekno en Raymond verhuisde mee. Achteraf gezien bleek dat geen goed huwelijk. Het uitbrengen van Dakarmodellen kreeg binnen Tekno niet de gewenste prioriteit en verschil van inzicht bracht Raymond ertoe bij Tekno te vertrekken en iets totaal anders te gaan doen. Maar bloed gaat waar het niet kruipen kan. Zo nam hij contact op met Henk, die 15 jaar eigenaar van Lion Toys is geweest. Binnen enkele gesprekken waren ze er uit en zo werd Scalemasters geboren. Henk als technische man en Raymond voor de commerciële kanten van de zaak.

“ScaleMasters is een bedrijf dat uniek is in zijn soort” vertellen Henk en Raymond met passie. “We springen in dat welbekende ‘gat in de markt’ door onze miniaturen met eigen productiefaciliteiten te produceren. Daardoor kunnen wij al onze modellen – en denk daarbij aan onder andere trucks, auto’s en legervoertuigen, maar ook aan zwaar transport, kranen, (bouw)machines en containers – middels de laatste technieken, waarmee wij ver vooruitlopen op onze concurrenten, in kleine betaalbare oplages vervaardigen. Door onze korte lijnen bieden we daarnaast nog een snelle levertijd, wat voor onze klant een echte win-win situatie betekent. Ook werken we samen met alle fabrikanten van bekende merken, waardoor onze miniaturen onder licentie kunnen worden geproduceerd. En last but not least kan onze klant, afhankelijk van de aantallen, kiezen tussen zowel resin (kunsthars) als die-cast (metaal) als materiaal waarvan het product vervaardigd wordt. Kortom, er is bij ons heel veel mogelijk en onze klant krijgt altijd snel een betaalbaar en zeer gedetailleerd product geleverd.”

Binnen de schier oneindige mogelijkheden die Scalemasters biedt op het gebied van schaalmodellen, zullen modellen van Dakartrucks prominent aanwezig zijn in het assortiment. Het bedrijf maakte een geweldige jumpstart met prachtig nieuwe series van Buggyra Tatra’s in schaal 1:43 en verschillende MAN Dakartrucks in 1:50. Op dit moment zijn de voorbereidingen bezig om de Scania Dakartrucks van Versteijnen Truck Racing en Dakarspeed in 1:50 op de markt te brengen. En daar houdt zeker niet mee op.
“We zijn ook nog in gesprek met andere Dakarteams zowel nationaal als internationaal. Er gaat dus nog genoeg gebeuren op Dakar gebied, zowel met “oude” als “nieuwe” modellen.” aldus Raymond.

Maar wat heeft Raymond nou zo speciaal met Dakartrucks? Het antwoord is een bekend verhaal voor vele mannen van middelbare leeftijd die in de jaren ’80 nog jonge jongens waren: Jan de Rooy! Verdere uitleg lijkt me overbodig. Maar goed, voor iedereen die onder een steen gelegen heeft en hier geen genoegen mee neemt: Jan de Rooy maakte met zijn opvallende DAF rallytrucks en prestaties waanzinnige indruk in die jaren en zette de Dakar in Nederland behoorlijk op de kaart. De legendarische beelden van de DAF X1 waarmee Jan de Rooy de fabrieks Peugeot van Ari Vatanen te kijk zet, zijn in geheugen van de velen gegrift en deed het bloed sneller stromen van hen die de rally toen volgden. Ondergetekende en Raymond van der Weijden horen daar zeker bij. Raymond sleutelde voor zijn racende broer en zo leerde hij coureur Marcel van Vliet kennen. Hij heeft vervolgens ook bij Van Vliet Trucks in Nieuwerkerk aan den IJssel gewerkt. Toen Marcel van Vliet mee ging doen aan de Dakar volgde Raymond het gebeuren met nog meer belangstelling en interesse. Het hele spelletje en alles er om heen vind hij super intrigerend en uniek. Het bleek uiteindelijk de trigger voor Raymond om een bedrijfje op te starten en Dakartrucks in miniatuur op de markt te brengen. Zelf meegaan naar de Dakar staat wel op een wenslijst, maar zit er met een eigen bedrijf voorlopig niet in. De voortvarende start van Scalemasters heeft er al toe geleid dat het bedrijf ondertussen verhuisd is van het kantoor aan huis naar een eigen bedrijfspand met magazijn. Ondernemen vraagt tijd en aandacht en voor iemand die alles graag zelf in de hand wil houden is twee weken weg vrijwel niet te doen. Ach, wat zand van de Oirschotse Heide op het bureau, miniatuurtjes uit de vitrine en Raymond heeft een woestijnrally helemaal voor zichzelf en volledig in eigen hand. Ok, het is wat kleinschaliger, maar dat is volgens mij zo slecht nog niet. Het gaat Raymond en Henk met Scalemasters in ieder geval prima af.

Twee gevulde koeken, wat glazen thee verder en behoorlijk wat tijd later, neem ik afscheid van een passievolle ondernemer en Dakar enthousiast. Ik bedank Raymond en zijn compagnon Henk voor de tijd. Met een overvloed aan informatie en indrukken rij ik in Up-tempo terug naar huis; voor nu is de koek op.


Tekst: Robert Baarda. Foto’s: Raymond van der Weijden.

NET ZO INTERESSANT

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *