Beste Babette (deel 55) vroeg op en dik in de schmink


Beste Babette, na de zonnige corsodag was het maandag miezerig toen ik naar je toen kwam. Onderweg stonden de corsowagens nog opgesteld. Het feestvolk was inmiddels weg geregend, de Tesla stond als ultieme reclamestunt nog steeds met de lampen te knipperen, ondanks dat de kolenfabriek al een tijdje was gestopt met draaien. In het winderige ochtendduister sloten we aan bij de 2 chauffeurs die al voor het hek stonden te wachten bij Microsoft. De planner had doorgekregen dat er om 6 zou worden begonnen met grond laden *smiley die achter z’n oor krabt* vreemd, want alleen bij de hoofdingang kan je naar binnen wandelen, maar verder kom je nergens voor 7 uur het terrein op. En zo stonden we met 4 vrachtwagens te wachten tot de poort open ging, terwijl de machinist al een uur met de lichten aan en de bak in de lucht stond te wachten. In het weekend ben je nog wel even naar de garage geweest, voor een nieuwe poging om de data-log-knop in te bouwen. Helaas werkt die niet bij communicatiestoringen. Stipt 7:25 reden we het pad af met de eerste vracht, en jawel hoor *smiley die in z’n handen wrijft* het knopje was toen al gebruikt voor een echte storing; ook de automaatknop had een ochtendhumeur en weigerde dienst. Via de A7, boerenweggetjes en knus gebouwde dorpjes uit het paard-en-wagentijdperk reden we naar een boertje die nog wel een paar vrachten grond kon gebruiken. Toen we eenmaal de juiste weg hadden gevonden, zonder bruggetjes en bochten die te krap waren om doorheen te draaien, bleek het een mooi ritje te zijn. Onderweg kwamen er 2 dik uitgebouwde Bentley Continental GT’s voorbij, een zeer moderne Lexus LC500h, een sjieke Jaguar XK uit de jaren ’90 en een Nissan Cube in ratlook *smiley die zit te glunderen* zeer interessante karretjes om zo voorbij te zien rijden. Op de radio was ook genoeg te doen. In Frankrijk was lichte paniek ontstaan door een pil. Eigenlijk was die bedoeld om diabetes en overgewicht tegen te gaan, maar zo nu en dan werd ie ook voorgeschreven aan vrouwen die gewoon een paar kilootjes kwijt wilden raken. Echter bleek na een tijdje dat de pil ook falen van het hart en de longen als bijwerking had. Inmiddels waren er al tussen de 500 en 2000 mensen aan overleden. Niet zo verkeerd dus, dat Nederlandse patiënten steeds mondiger worden, zoals eerder al eens werd verteld. Een andere bittere pil kwam wel in Nederland op tafel, er moest weer gepraat worden over de maximum snelheid op de snelwegen, zodat de verminderde stikstofuitstoot ruimte kan bieden aan bouwprojecten om doorgang te vinden. Hetzij tijdelijk rondom een bouwproject, hetzij landelijk. Alsof de bevolking nog niet genoeg tegen de haren in was gewreven, werd er ook nog even verteld dat we de veestapel met de helft moeten reduceren, om aan diezelfde stikstof-uitstoot-reducties te kunnen voldoen *smiley die zit te tandenknarsen* er zijn 15.000 boerenbedrijven waarvan de boer 55 jaar of ouder is en geen opvolger heeft, wat simpel gezegd betekend dat er tussen nu en zo’n 15 jaar heel veel bedrijven stoppen. Waarom moet dat nu opeens zo versneld worden? Als die weilanden dan ook nog eens veranderen in woonwijken, komt er toch juist meer viezigheid in de lucht? Want dat word dan niet meer opgenomen in gewassen. Gelukkig hoeft niet iedereen zich druk te maken om de wet, want een minister liet al weten dat de Formule 1 op Zandvoort koste wat kost, ook als het miljoenen meer kost dan was begroot om het station van Zandvoort op te knappen, door moet gaan *smiley die het zweet van z’n voorhoofd veegt* gelukkig blijven we ondanks de stikstofgekte lekker nuchter en polderende uitzonderingen bedenken.

Dinsdag doken we de zandrace in met collega’s. We sleepten heel wat kuubs van Alkmaar naar een nieuwbouwplan in Heerhugowaard, langs de Oosttangent, waar we al vaker waren geweest. Toen nog een stuk weiland met hier en daar een zandspoor, nu konden we de definitieve wegen erin gaan rijden, zodat er straks riolering gelegd kan worden in de dikke zandlaag. Geheel volgens de traditie was verzekeraar DSW de eerste om de nieuwe zorgpremie bekend te maken, en jawel *smiley die een tromroffel doet* die is gestegen! Niet met de 3 euro die tijdens Prinsjesdag werd voorspeld, maar met wel 6 euro per maand. Hel en verdoemenis natuurlijk, want iedereen dacht dat de voorspelling van het kabinet nu wel eens waarheid zou worden. De stijging word een beetje veroorzaakt door de gestegen lonen in de zorg (daar wil iedereen graag extra voor betalen natuurlijk) maar voornamelijk komt het door dure medicijnen die ook steeds vaker worden voorgeschreven. Waar de steeds ouder wordende bevolking dan weer wat mee heeft te maken. Een voorspelling kan alvast gemaakt worden voor de komende jaren, want na de NS kwamen nu ook andere OV-bedrijven met het angstige vooruitzicht dat treinen, trams en bussen straks overvol zijn. Goed nieuws voor vaccinatiemakers en mantelzorgers, want een knusse ruimte die vol zit gepropt met mensen is een goede voedingsbodem voor een flinke griepepidemie. Het zou ook kunnen dat we straks minder zorg nodig hebben, omdat we gezonder gaan worden in de toekomst. Na jaren van daling hebben we vorig jaar weer meer vlees gegeten. Gemiddeld aten we 77 kilo per persoon, een plus van 1 kilo. Kleine nuance want dat is het karkasgewicht, netto kauwden we zo’n 38 kilo weg. De stijging kan iets te maken hebben met het absurd lange barbecue-seizoen wat we hebben gehad, en ook de gestegen hoeveelheid toerisme zou er op van invloed kunnen zijn *smiley die aan z’n kin krabt* dan vraag ik me weer af of er ook aan Nederlanders die in het buitenland hebben gezeten, is gevraagd hoeveel vlees ze hebben verorberd. Moet dan niet meegenomen worden in de berekeningen? Het kan ook nog zijn dat vleeseters juist meer vlees zijn gaan eten, als stil protest tegen de opkomst van de vega-hippies. Dan betekent het juist weer een stijging van de zorgpremie, want teveel vlees eten is ook weer niet gezond. Wat we kunnen doen? Rustig afwachten tot 12 november, dan zijn de premies van alle verzekeraars bekend, en dan zien we volgend jaar wel weer verder.

Woensdag was een rustdag. Eigenlijk wilde ik wat in het huishouden rommelen, maar veesboek en de tv slokten veel van m’n tijd op. Nog wel even wat boodschappen gedaan, zodat we ’s avonds wat gezonds konden eten met een lekker stukje koe en vis erbij.

Donderdag begon lekker, we mochten laden in Beverwijk, waar we al een tijd niet meer geweest waren, en ons in de ochtendspits over de Velsertraverse heen wringen naar het Tata-terrein. Na een paar uurtjes was de drukte voorbij, de loswalmeneer had een lekker stukje appeltaart geregeld voor de schaft maar net voor de tweede pauze en het tweede stukje gebak waren we klaar bij Tata, en stuurde de planner ons met een vracht zand naar Googel. Daarna nog naar een grensgebied tussen oudbouw en nieuwbouw, waar de oude buurt flink werd opgeknapt, en vervolgens nog een bollenzandje bij een bollenboer in de schuur. Het leek wel een klusdag, maar met die lange ritten was er genoeg tijd om radio te luisteren, want los van elkaar werden een paar onderzoeksresultaten bekend gemaakt *smiley die in z’n handen wrijft* het is een beetje te laat, want de hittegolven hebben we al gehad, maar uit nieuw onderzoek aan een Engelse universiteit is gebleken dat melk beter is dan water wanneer je het lichaam gehydrateert wil houden. Water is ook goed, maar dat verdwijnt al vrij snel uit de maag, terwijl melk wat langer blijft zitten en ook nog eens stofjes bevat dat je lichaam voedt. Ander onderzoek was gedaan door archeologen, zij vonden aanwijzingen over wat babies vroeger te eten kregen. Aan de tiet bij moeders, vanzelfsprekend, maar nu waren er ook een soort van tuitbekers gevonden, waarin restanten van dierlijke melk waren gevonden. Dat de mens zo rond de Romeinse Tijd is begonnen met koemelk drinken, was al bekend. Nu zijn er dus ook sterke aanwijzingen dat zuigelingen als aanvulling op borstvoeding melk van andere diersoorten kregen voorgeschoteld. Iets heel anders was het gesprek over autonoom rijden, waar elke dag een uur over werd gepraat in de Big Five op BNR nieuwsradio, leuke luistertip voor mensen die lange tijd in de auto zitten en benieuwd zijn of ze straks nog zelf moeten sturen of lekker de krant kunnen gaan lezen (op de tablet). De fabrikanten hikken nu tegen level 3 aan, wat in de praktijk nogal lastig is omdat er dan een stukje aansprakelijkheid wordt overgeheveld van de bestuurder naar de autobouwer. Systemen werken nog net niet perfect genoeg om alles aan de auto over te laten, en ook juridisch zijn er nog wat stappen te ondernemen. Veel (vracht)auto’s beschikken al over rijbaanassistentie (om je binnen de witte strepen te houden), adaptieve cruise control (om afstand van je voorganger te houden op de lange baan) en een automatisch remsysteem (dat vol in de ankers gaat wanneer er een auto voor je langs snijdt), er werd op de radio over gepraat alsof de meerderheid van de voertuigen op de weg het al heeft *smiley die in z’n handen wrijft* en daarom weet ik zeker dat 10×8-chauffeurs voorlopig nog niet zonder baan komen te zitten, want omdat het ‘bouwvoertuigen’ zijn, mis jij al die fancy snufjes. Puur op GPS, lidar en 360graden-camera’s de zandbaan inrijden? Ik dacht het niet snoes. Jij zit nog lekker op level 0. Zelf gas geven naar de cruise-snelheid kan je wel, maar zelfs systemen die waarschuwen voor objecten die in de dode hoek zitten of achterlangs kruisen, moet jij ontberen. Heerlijk rustig *smiley die zich nog eens uitrekt*

Vrijdag mochten we weer verder met de zandrace in Heerhugowaard. De planner had ons na zo’n drukke klusdag maar weer op een vast ritje gezet *smiley die een kushandje doet* dus toerden we gezellig met 4 collega’s mee. Op de radio ging het weer over auto’s, uit navraag bij de pechservice bleek dat er gemiddeld nog elke dag zo’n 40 keer verkeerde brandstof word getankt *smiley die achter z’n oor krabt* mensen die diesel in een benzine-auto gooien, of net andersom. Het lijkt zo makkelijk, maar wanneer je een beetje vermoeid bent, er met je koppie niet helemaal bij bent en je met een vreemde leenauto bij een buitenlandse pomp probeert de verschillende codes voor gasolina te ontcijferen, kan het iedereen overkomen. Een vrouw in Duitsland probeerde haar fout te maskeren door met de stofzuiger de verkeerde brandstof uit de tank te zuigen. Het gevolg was dat niet alleen de stofzuiger maar ook de auto in vlammen op ging, en ze niets van de verzekering vergoed kreeg *smiley die streng kijkt* nee mannen, nu niet grinniken dat het echt iets voor vrouwen is, want uit dezelfde navraag bleek dat het vaker bij de jongetjes dan bij de meisjes voor komt. Het andere bericht, dat na jaren van stijging het aantal tankstations in Nederland straks flink zal afnemen, was dus misschien wel als ‘goed bericht’ op te vatten. Niet alleen worden brandstofauto’s steeds zuiniger, ook komen er steeds meer electrische auto’s op de weg. Tankstations veranderen nu al vaak in een onbemande pomp, straks is het omschakelen naar mini-supermarkt met pakket-afhaaldienst en snellaadpaal, of de boel sluiten. Wel goed nieuws voor alle mannen die geen onderscheid zien tussen benzine en diesel: de stekkers voor alle verschillende electrische auto’s zijn hetzelfde, dus je hoeft niet bang te zijn dat je daar een verkeerde op aansluit *smiley die grinnikt in z’n knuistje* over die superschone auto’s gesproken: intussen hebben al 1800 wetenschappers een verklaring ondertekend die stelt dat de klimaatverandering echt gaande is, en dat de zorgen die mensen daarover hebben, dus ook echt gegrond zijn. De vega-hippies en klimaatstakende pubers staan dus in hun recht om hier aandacht voor te vragen. Helaas is het wel zo dat het klimaat niet door ons veranderd kan worden. Al sinds de aarde is ontstaan, gaat het van warm naar koud, van enorme zeeën naar grote droge oppervlaktes. Wat we wel kunnen doen is de scherpe kantjes eraf halen en inspringen op de veranderingen. Niet wachten tot miljoenen mensen worden verdreven door de droogte, of we in alle steden met smog-maskers op lopen, maar zorgen dat er in droge gebieden weer planten en water komt, dat er minder uitstoot is van wat dan ook in en rondom stedelijk gebied. Wat bij anderen vaak een gevoelige snaar raakt, is dat het nu word verteld alsof iedereen stante pede een electrische auto moet kopen om naast z’n geïsoleerde en gasvrije huis te parkeren. Dure investeringen die niet gedaan kunnen worden door mensen die nog steeds zitten wachten op de meevallers die het kabinet al een paar jaar beloofd. Wat mij van m’n stuk bracht, was het verhaal over het rapport van het IPCC, een alles overkoepelende instantie die 30 jaar geleden al aan de bel trok dat het niet goed ging *smiley die zit te tandenknarsen* 30 jaar geleden? Waarom heeft de overheid niet eerder aan de bel getrokken? Eerder aan de gang gegaan met het stimuleren van zonnepanelen, niet meer inbouwen van kookplaten op gas, woningen beter isoleren, afval beter scheiden, meer ingezet op openbaar vervoer en metrolijnen tussen grote steden en meer gedaan aan bosbouw in plaats van alles kappen? Al die dingen waarvan het nu lijkt alsof het ons even door de strot word geduwd, die eigenlijk dus al tientallen jaren bekend waren. De woede van Greta Thunberg, die een furieuze speech gaf waar op sociale media veel grapjes over werden gemaakt, kan ik opeens een stuk beter plaatsen…

Zaterdag hadden we zelf een logistieke uitdaging. Wingman moest de provincie uit voor een samenzijn met de vrienden, ik moest naar weer een andere provincie omdat ik bij Zusje had afgesproken. Omdat we nog in between auto’s zitten en Wingmans motor de vakantie ternauwernood had overleeft, mochten we de auto van Vader en Moeder lenen. Wingman stapte op mijn motor naar zijn uitje, ik kon bij Vader en Moeder aansluiten voor een ontbijtje met beker hydraterende melk. Daarna door naar Zusje, lekker even bijkletsen, uit eten in de sushitoko in de buurt en op tijd te bed.

Want zondag moesten we weer vroeg op. Zusje en ik rijden zodrekt mee in de damesrally van Dolf Dekking Driving Events *smiley die in z’n handen wrijft* samen met 49 andere dameskoppels gruwelijk verdwalen, gezellig hoor! Nog even snel ontbijten, de auto aftanken en daarna een kopje thee doen, goed luisteren bij de briefing en dan gaan we op pad. Iedereen een fijne zonnigdag, of je nu een rally moet rijden of lekker op de bank Formule 1 gaat kijken. Tot volgende week maar weer!

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *