Beste Babette, zoals gezegd begon de zondag al vroeg. Vanaf 9 uur stond de koffie en thee klaar, op de parkeerplaats aangekomen, bleek dat we niet de eerste waren. Snel naar binnen want je wilde niet dat de regen je make up zou verpesten, nog voordat de dag was begonnen. De dress code was Absolutely Fabulous, iets wat Zusje en ik een eigen twist hadden gegeven, maar om ons heen zagen we ook dames die hun look rechtstreeks uit de serie hadden gekopieerd *smiley die zit te glunderen* eindelijk eens niet ‘netjes’ of ‘is dat niet te hoerig?’, maar gewoon lekker jezelf zijn met glimmers, dierenprintjes en megahakken. We kregen een goodiebag met wat snaaiwerk voor onderweg en natuurlijk het routeboek. Bij de briefing probeerde organisator Dolf nog even uit te leggen hoe bolletje-pijltje werkt, of het door de hakken of de decolletés kwam, ik weet het niet, hij leek wat moeilijk uit zijn woorden te komen. Zusje vond het allemaal bijster interessant, ik was blij dat ik al eens met Wingman had geoefend. De start ging wat minder gestressed dan bij de rallies met mannen erbij. Vrouwen moesten eerst nog even naar de wc, de hakken omruilen voor rijschoenen, en ze stonden zeker niet zoals mannen een minuut lang ongeduldig het gas in te trappen, wachtend op de start-toeter. Zusje en ik vertrokken als derde of vierde auto, een klassieke sedan met zo’n 40 effectieve peekaas. De koplampjes schenen verwonderd het regenachtige landschap in, en ik had de verwachting dat er al vrij snel grote felle koplampen achter ons zouden opdoemen, aangezien er nogal wat bolides waren met 10 keer zoveel paarden onder de kap. Zusje reed en ik navigeerde, terwijl we ondertussen het landschap afspeurden naar de foto-opdrachten. Tegen de verwachting in doemde er een Fiat 500 voor ons op, die nog wat weifelend het routeboek volgde. Toen er een doodlopende weg voor ons opdoemde, gaf ik het teken om er voorbij te gaan. Een doodlopende weg is geen weg, rechtsaf en door! Toerend over boerenwegen raakten we afgeleid door de vele ooievaars in het landschap, waardoor we een zijstraatje misten, verder vond ik het navigeren een stuk chillaxter gaan dan wanneer ik naast Wingman zat. Ondanks dat we tussendoor nog een pontje hadden, waarbij we plotseling omringd werden door Porsches en de enige auto met minder pk’s; een Eend, kwamen we geheel tegen onze verwachting in als eerste aan bij de lunch. Dwars door een natuurgebied heen, waar wilde paarden en koeien langs de weg graasden, werden we de binnenplaats van Slot Loevestein op gewezen. Warme soep, rijkelijk belegde broodjes en diverse vruchtensapjes, leuk allemaal, maar we hadden nog wat kilometers te gaan. Bij het wegrijden zagen we nog wat de andere deelnemers hadden meegenomen: een opvallende witte Porsche met Martini- en AbFab-striping, een paar busjes, oude Mercedes, nieuwere BMW, grote terreinwagens en een maatschappelijk verantwoorde Tesla, het was heel divers allemaal. We toerden verder, over dijkwegen en door oude vestingstadjes, op zoek naar kanonnen, gedichten en rare visdingen aan een gebouw. Op een paar honderd meters na reden we foutloos, zelfs de instinker met de onverharde weg bracht ons niet van ons stuk. Als eerste kwamen we bij de finish aan *smiley die grinnikt in z’n knuistje* waarna we bijna verdwaalden op de laatste 100 meter naar het restaurant ergens op een kade langs een jachthaven. Ondanks de regen en de 2 foto’s die we niet in het echt hadden gezien, hadden we heerlijk getoerd. Nadat bijna alle dames terug waren en er gezellig werd geborreld, kregen we nog een modeshow voorgeschoteld, van fashiondesigner Swinda van Dijk *smileys die staan te klappen* het was echt een damesdag. We kregen een lopend diner met schaaltjes garnalen, zalm, hamburger, saté en gamba, het was van start tot eind allemaal netjes geregeld. Anita darling *smiley die een kushandje doet* je hebt de lat weer gruwelijk hoog gelegd voor een volgende rally. Niet alleen jij en je team, de hele dag was Absolutely Fabulous, en we loved it sweetie. Volgende keer nemen we een auto mee waarvan de kilometerteller wat minder ver afwijkt, en komen we zeker weten in de top 3. Ondanks de rustige start werd Zusje onderweg toch wel erg fanatiek *smiley die een wenkbrauw optrekt* misschien moet ze toch eens mee op een meerdaagse toerrit…
Na een kort nachtje moest ik maandag toch weer terug de gewone wereld in. Geen rallystickers op de neus, geen palingwijf of gevleugelde ezels langs route, gewoon weer lekker zand rijden. Van Schagen naar Heerhugowaard dit keer. Met de volle vracht besloot ik om via de parallelweg langs de N241 te rijden, dan De Noord in om bij de Oosttangent van Heerhugowaard uit te komen. Leeg terug reden we via het nieuwe stukje weg van het crematorium naar de Zandhorst, daar de N242 op en via de N504 naar de S3. Een mooi rondje, al zeg ik het zelf. Vorig week kwam Veilig Verkeer Nederland met het nieuws dat ook zij met een campagne komen tegen hufterigheid in het verkeer. Het moet maar eens over zijn met fietsers die geen hand uitsteken, of auto’s die een paar kilometer te hard rijden in de bebouwde kom *smiley met het schaamrood op de kaken* ik ben dus ook een hufter, want in de bebouwde kom zet ik de begrenzer op 52 km/h. Wat mij wel opvalt, en ik weet niet of dat ook onder hufterigheid valt, is dat we in de bebouwde kom met enige regelmaat worden opgejaagd danwel ingehaald. Rijd je al 2 kilometer te hard, gaat het voor veel automobilisten nog niet hard genoeg. Om die reden pakten we ook de parallelweg en niet de N241 zelf, want daar gaan auto’s regelmatig met dik 80 over de ventweg tussen de fietsers door, om trage vrachtwagens op de stukken tussen de rotondes te kunnen ontwijken. Reden we leeg over de lange stukken provinciale weg, dan kwamen we ook niet vaak tot aan de 80 *smiley die aan het stuur knaagt* omdat er dan gewoon mensen voor je rijden die niet harder durven dan 70, 75 km/h *smiley die begint te schuimbekken* ga dan lekker binnendoor rijden als je het zo eng vind! Stelletje marktverziekers, die vrachtwagens zijn bezig met werk, als je foto-opdrachten wilt doen, moet je niet de economie gaan lopen te stremmen. Wat een stelletje dapen. En weet je nog dat er vorige week werd verteld dat het vaak mannen zijn die verkeerde brandstof in de auto gooien? Nou, daar komt nu nog een uitdaging bij: vanaf 1 oktober moeten alle tankstations (20 uitgezonderd) beschikken over de brandstof E10. Daar is 10% bio-ethanol bij gemengd. Mensen die met enige regelmaat in Duitsland komen, kennen het vast wel. Alle nieuwere motoren moeten dat gewoon kunnen hebben, tenzij je een nieuwere sportwagen hebt met aluminium delen in het motorblok, dat schijnt dan ook weer niet optimaal te werken. Geen paniek als je het per ongeluk toch een keer hebt getankt en je komt erachter dat het toch niet voor jouw auto geschikt is, volgende keer gewoon het wat duurdere euro 98, euro 102 (schijnen ze hier en daar nog te hebben) of dingen als V-Power of Ultimate in de tank gooien *smiley die z’n schouders ophaalt* de meeste mensen die de auto als gebruiksvoorwerp hebben, interesseert het weinig maar rijden waarschijnlijk ook een auto die het wel kan hebben. Liefhebbers met een klassieker of nieuwere sportwagen hebben zich er al wat in verdiept, en hebben waarschijnlijk ook minder moeite met de iets hogere prijs van de andere brandstof. Ik denk maar zo: hoe meer mensen bio-spul gaan tanken, of overstappen naar electrisch (nog makkelijker, daar past maar 1 stekker op), hoe meer benzine er overblijft voor de liefhebbersauto’s.
Dinsdag was natuurlijk de dag van het boerenprotest. We mochten zand laden in Alkmaar, wat ondanks de voorspelde trekkers en regenbuien toch makkelijk bereikbaar was. Daarna toerden we van de loswal in Alkmaar naar hetzelfde stort als gisteren, terwijl ik aan de radio gekluisterd zat en er met enige regelmaat filmpjes in de collega-watsep voorbij kwamen van trekkers op snelwegen. Op veesboek zag ik nog een oproep staan aan vrachtwagenchauffeurs, om een groen lint aan de spiegel te knopen en daarmee te laten zien dat je de boeren steunt *smiley die achter z’n oor krabt* gisteravond kon ik zo even snel geen lint meer vinden, maar de boeren steun ik van harte natuurlijk! Even voor 8 uur stond er al 1000 kilometer file, niet alleen door de trekkers, de regen en een wat ongelukken hielpen ook mee, maar richting Den Haag was het wel opvallend druk. Op het hoogtepunt werd er 1160 kilometer langzaam rijdend en stilstaand verkeer gemeten. Mensen konden bij diverse radiostations inbellen om te vertellen waar ze stil stonden, wat de situatie was en hoe ze erover dachten. Vrijwel iedereen steunde de boeren en maar weinig stoorden zich in deze bijzondere situatie aan de stremming op de weg. Ook Tjeerd de Groot van D66, de man die laatst zei dat de veestapel gehalveerd moet worden, kwam op de radio. Hij vond dat de manier waarop er nu geboerd word, onhoudbaar is *smiley die aan z’n kin krabt* ja, laten we het net zo doen als in Duitsland of Frankrijk, dan hebben we dubbel zoveel vee en land nodig om dezelfde opbrengst te halen. Wat betekent dat er nog minder ruimte is voor de woningbouw en er nog meer starters bij hun ouders moeten blijven inwonen. Of bedoelde hij dat we moeten stoppen met het exporteren van voedsel, en de boeren alleen voor eigen volk moeten produceren? Dan moet hij eerst de consumenten in de supermarkt eens gaan aanspreken, want die kiezen nu vaak voor het goedkoopste, wat uit het buitenland vandaan komt. De burgemeester van Den Haag had eerder al laten weten dat er niet meer dan 75 trekkers op het Malieveld mochten staan. De rest kon bij een stadion of in Scheveningen geparkeerd worden, waarna de boeren met bussen verder werden gebracht. Op diverse wegen liep het verkeer vast of werd het tegengehouden, waardoor een grote groep boeren via het strand aan kwam rijden. De beloofde pendelbussen stonden daar niet, waarna werd besloten om toch met de trekkers naar het Malieveld te rijden. Ondanks begeleiding van de politie wisten de boeren toch van de gebaande paden af te wijken, waarna een paar bouwhekken op vakkundige wijze aan de kant werden gezet en het Malieveld volstroomde met landbouwvoertuigen *smiley die z’n schouders ophaalt* ach voor het vreugdevuur op het Scheveningse strand was een maximale hoogte bepaald, toen vond men het ook niet nodig om naar de burgervader te luisteren, waarom zou het dan nu wel moeten?
Een enkele negatieve opmerking kwam er van iemand die zich afvroeg waarom boeren moeten protesteren en demonstreren. Het zijn toch ondernemers? Dan passen ze zich toch aan de veranderende regels en eisen aan? Dat is precies het punt: boeren hebben zich altijd aangepast. Net na de Tweede Oorlog gingen boze huisvrouwen de straten op, om meer en goedkopere vlees en zuivel te eisen voor hun hongerige gezinnen. In de loop der jaren zijn er verschillende rassen gefokt die snel groeien en veel melk geven. Stallen zijn hyperefficiënt ingericht en het voer wat de dieren krijgen is beter uitgewogen dan dat van menig topsporter. Daardoor is de veestapel geslonken, terwijl de opbrengst hoger werd. Mensen namen opeens niet meer genoegen met koeienmelk, maar wilden ook geitenkaas eten. Dus kwamen er grote stallen vol melkgeiten. Alles moest goedkoper, dus kwamen koeien niet meer buiten maar werd er in de stal vers gemaaid gras gevoerd. Dode biggetjes kon je je niet veroorloven, dus werd er gefokt met zeugen die meer biggen kregen dan ze spenen hadden, en kwamen die in knusse hokken te liggen, zodat ze niet per ongeluk op hun eigen nageslacht in slaap zouden vallen. In plaats van te wachten op zon en regen, werden er grote kassen gebouwd om het optimale klimaat te creëren voor groente en fruit. Alles om de consument te plezieren, alles om de kostprijs zo laag mogelijk te houden, zodat de boer zelf er ook nog iets aan kon verdienen. Ondertussen verzon de regering steeds nieuwe regels, waardoor investeringen steeds duurder werden. De ‘consument’ koos voor het goedkoopste, maar de ‘burger’ wilde wel dieren in de wei zien lopen, grazende koeien en scharrelende kippen, knorrende varkens in de prut. Aan de ene kant moet een boer zijn bedrijf vergroten om de kostprijs laag te houden, aan de andere kant moest het weer een kneuterboertje worden zoals op de plaatjes van Anton Pieck, met een groezelige overall in een muffe kleine stal met een brandgevaarlijk rieten dakje de koeien melken, terwijl de kippen over het erf scharrelen en besmet raken met vogelpest door de poep van wilde eenden. Het staat allemaal zo haaks op elkaar. En dan weet je een bedrijf te runnen, met pijn en moeite genoeg geld te verdienen om het gezin te kunnen onderhouden en misschien nog eens een weekje op vakantie te kunnen (of de dakgoot te repareren, of de kozijnen te schilderen, of na 40 jaar toch maar eens een nieuwe keuken te kopen), en dan komt er iemand in een net pak met dure schoenen en schone handen, even vertellen dat je de helft van je dieren maar moet opruimen want anders word er teveel stikstof uitgestoten. Het tekort aan woningbouw en het niet kunnen openen van vliegveld Lelystad word zo even in de schoenen geschoven van een sector die als enige van alle sectoren in Nederland, niet alleen stikstof uitstoot, maar het ook opneemt in de gewassen. Zijn boeren ondernemers? Ja. Zijn boeren zielig? Nee. Zijn boeren eerlijk behandeld de laatste jaren? Zeker niet.
Om 1 uur ’s middags begon dan eindelijk de echte manifestatie. Eerder al waren er wat politici naar het Malieveld gekomen, sommigen om hun steun te betuigen, anderen dropen weer af nadat wat agrariërs hun korte boerse commentaar hadden gegeven. Op het podium kwamen diverse mensen aan het woord. De initiatiefnemers van de actie, een dochter van melkveehouders, en natuurlijk wat politici. Wederom werd meneer De Groot uitgejouwd, evenals Klaver. Willen de boeren groen? Ja graag, maar niet op de geitenwollensokkenmanier zoals Groenlinks het in gedachten heeft. De opmerking van minister Schouten, dat zolang zij er nog is, de veestapel niet gehalveerd word, werd met luid gejuich beantwoord *smiley die het zweet van z’n voorhoofd veegt* hoeven we ons het komende halfjaar in ieder geval nog geen zorgen te maken. Nu heeft de politiek 4 weken de tijd om daadwerkelijk te laten zien, zwart op wit, wat ze willen gaan doen. Gebeurt er niets of niet genoeg, dan schijnt Schiphol straks plat gelegd te worden. Als de boeren dat 1 dag vol houden, dan is genoeg stikstof gecompenseerd om een jaar lang ongestoord verder te kunnen boeren.
Was er verder nog wat te doen die dinsdag? Jazeker, terwijl wij onze rondjes toerden in afwisselend zon en regen, werd er ook nog verteld dat 6 op de 10 niet-rokers er geen moeite mee hebben als de zorgpremie voor rokers wat omhoog gaat *smiley die tegen z’n voorhoofd slaat* nee natuurlijk, en slanke mensen vinden het ook niet erg als dikke mensen meer premie moeten gaan betalen. En geheelonthouders hebben er ook geen problemen mee als drankverslaafden meer gaan betalen. En mensen die geen drugs gebruiken, zagen ook geen reden waarom de drugsgebruikers niet wat meer premie zouden moeten afdragen. Duh… Op die manier word het hele solidaire idee van samen betalen om de kosten voor de minderbedeelden laag te houden, flink ondermijnd. Vooral omdat het grotendeels de mensen met lagere inkomens zijn die roken. Wanneer hun premie omhoog gaat, hebben ze nog meer stress om het einde van de maand te kunnen halen, waardoor ze juist meer gaan roken. Op een paar snelwegen rondom de Veluwe was de maximumsnelheid omlaag gebracht van 130 naar 120 of zelfs 100 km/h. De stikstofbesparing die dat oplevert, kun je wegstrepen tegen de stikstof die wegwerkers 3 jaar geleden en nu weer hebben uitgestoten om alle borden te vervangen. Om nog maar te zwijgen van het aantal nieuwe borden dat er tweemaal in 3 jaar tijd gemaakt moest worden. Oja en er was nog meer nieuws uit Den Haag, want 2 wethouders werden verdacht van corruptie. De politie moest niet alleen de boeren in toom zien te houden, ze moesten ook nog eens de kantoren en woningen van de mannen, waarvan de ene loco-burgemeester is, ondersteboven halen en bewijsmateriaal veiligstellen. Kort gezegd: het poldermodel van Nederland lijkt in haar eigen prut weg te zakken, het polarisatiemodel neemt de overhand en degenen die de boel moeten aansturen zijn druk bezig met het creëren van hun eigen videoland-serie. Gelukkig was daar de planner nog met goed nieuws. Na 11 vrachten voor de nieuwbouwwijk konden we nog even uitwaaien en stiekem wat langer naar de radio luisteren, zand laden in Schagen en lossen bij een bollenboertje op het pad. Het leek alsof alle boeren in Den Haag stonden, maar nee, het werk gaat ondertussen gewoon door.
Tenminste, voor de harde werkers dan. Want Wingman en ik konden woensdag uitslapen. Eindelijk was de aftandse herriebak klaar, Vader en Moeder hadden aangeboden om ons weg te brengen naar de garage in Volkel *smiley die een kushandje doet* dus begonnen we de dag met koffie en koek, waarna we voorbij Amsterdam toerden voor het heuglijke moment. Tijdens de korte proefrit was het al te voelen, de nieuwe schokdempers zorgden ervoor dat de lompgrote bak niet meer als een schip over hobbels en drempels deinde, maar hield de vele kilo’s staal en plaatwerk recht en stil *smiley die zit te glunderen in z’n tuigje* Wingman was blij. Niet alleen omdat hij nu de fiets weer in de schuur kan zetten en lekker droog naar het werk kan rijden, ook omdat hij nu nog beter achter de snelle en vele malen duurdere Porsches aan kan jagen.
Want jawel, donderdagochtend vroeg vertrekken we naar de Vogezen, rechts bovenin Frankrijk, waar we starten in een hotel in Obernai, vlakbij het Duitse Strassbourg *smiley die lacht om een binnenpretje* vandaar dit keer maar een half weekverslag. Wees gerust, zondag is de vakantie weer afgelopen, en dan probeer ik maandag of dinsdag met een extra verhaaltje te komen, inclusief wat leuke vakantiefoto’s. Fijne zonnigdag allemaal *smiley die uit het raam hangt te zwaaien* en vergeet niet vanavond Onze Boerderij op NPO1 te kijken, om te zien hoe het er bij boerenbedrijven nu echt aan toe gaat. Geen kille statistieken, maar de gezichten en verhalen achter de bedrijven, iets wat de ‘burger’ en de ‘consument’ tegenwoordig veels te weinig zien.
In de file. Vanwege trekkers op de weg? Omdat de boeren protesteren tegen de opmerking dat zij de schuldige zijn van het stikstof-probleem? Nee, de Leeghwaterbrug bij Alkmaar staat open, de werkzaamheden lopen uit, zijn eerder al eens stilgelegd, en laatst bleek weer dat het nieuwe brugdeel straks weer opnieuw vervangen moet worden. Met terugwerkende kracht zou je kunnen zeggen dat een aquaduct beter (en goedkoper?) zou zijn geweest. Gelukkig hebben we hier geen last van teveel stikstof *smiley die een bordje CYNISME omhoog houd*
Het was weer even droog, maar de platenbaan was nog niet geschikt om lekker rond te wandelen, dus dan maar even een collega op de foto gezet.
Dresscode? Nee joh, gewoon lekker mezelf zijn!
Gevleugelde uitspraken deden het goed.
De prijs voor beste aankleding (van de auto) werd door deze bolide mee naar huis genomen. On the run? Not in these heels darling…
De start van de LDS RALLY, Absolutely Fabulous edition *smiley die zit te juichen in z’n tuigje*
Op een druilerige dag zou je willen dat je iets van zonneschijn in je broekzak zou hebben. Hier lijkt het alsof ze daadwerkelijk een stukje zon hebben gevangen. Dichterbij gekomen leek het ook verdacht veel op warme lava *smiley die aan z’n kin krabt*
Een moderne boer die zijn koeien nog ‘ouderwets’ buiten heeft lopen, hulde! Afgezien van een paar fietsers die er ook foto’s van maakten, waren er maar weinig mensen die iets van dit mooie schouwspel hebben gezien.
Als je in boerengebied aan het werk bent, loop je de kans dit tegen te komen.
Zandbak voor volwassenen *smiley die zit te juichen in z’n tuigje*
Stoppen met foto’s maken, de kraan begint te scheppen, dus we kunnen aan de gang.
Zonsopgang bij Medemblik, gezien vanaf het ponton bij de kraan.
Zoals gezegd reden we door de mais heen. Niet letterlijk natuurlijk, er was netjes een korrelbaan voor ons aangelegd. Alhoewel die goed te lijden had onder de zware vrachtwagens en regenbuitjes.
En dit hadden we allemaal gebracht, dus de trekkers zullen nog wel even bezig zijn geweest om het weer weg te brengen.
Gewoon even een mooi plaatje.
Wat we er met de vrachtwagens fanatiek heen reden, werd met de trekkers weer weg gereden naar een dijk die verstevigd moest worden.
Grond rijden naar de Beemster, op het snijvlak van boeren en burgers.
Blij dat we geen 4×4 arrangement hadden geboekt voor de vrijgezellin. Als je bent gewend om over de Maasvlakte te crossen met een aangepaste Fiesta, dan viel een rondje in een Feroza, niet harder dan stapvoets, wel erg tegen…
Wat heppens on a vrijgezellenfeest, stees on a vrijgezellenfeest. Maar de restanten van een oude vrachtwagen die er stond als terreinvulling, kan natuurlijk wel gedeeld worden.
Dankzij de machinist en grondwerker lag de zandbaan er strak bij *smiley die een kushandje doet*
Lekker spelen in de zandbaan, voor de duidelijkheid: hier stonden we niet vast.