Beste Babette (deel 58) WTF moeten we met PFAS?


Beste Babette, zoals gezegd zat ik dinsdag lekker thuis, een stukje te typen over de vakantie, bijpassende foto’s uit te zoeken, lekker na te genieten. Omdat ik toch wel een klein beetje schuldgevoel kreeg bij al die klimaatstakers, had ik ook bedacht dat we het huis wel konden gaan isoleren, zodat we minder gas verstoken en de wereld een klein stukje kunnen redden. Oja en de maandlasten wat verder afronden naar beneden, natuurlijk. Nu is plannen niet mijn sterkste kant, hoewel ik zelf vaak aan de late kant ben, ga ik er dan gek genoeg wel vanuit dat anderen zo rond het afgesproken tijdstip (zeker niet eerder) komen opdagen. In de agenda stonden 2 afspraken met verkopers van verschillende isolatiebedrijven, netjes een half uur ruimte er tussen. De eerste kwam een kwartier later (wat ie netjes doorbelde), en de tweede was er 10 minuten eerder *smiley met het schaamrood op de kaken* ongemakkelijk! Gelukkig werd het geen jaloers kroeggevecht, de verkopers weten ondertussen dat op allerlei websites word aangeraden om bij verschillende bedrijven een offerte op te vragen, dus dan kunnen ze mekaar nog wel eens tegenkomen onderweg. Maar goed, 2 verkopers dus, die beiden vrijwel hetzelfde aanboden, beiden door een gaatje in de muur naar de spouw gluurden, beiden een kijkje namen op zolder, en beide een prijs achterlieten die ik ’s avonds met Wingman kon overleggen. Met daarbij de opmerking dat er isolatie in de muur zit. De ene bood aan om het aan te vullen, de ander stelde voor om het zo te laten, en alleen de zolder te doen. Een beetje een tegenvaller *smiley die achter z’n oor krabt* ik had gehoopt het maandbedrag van 120 euro nog wat verder naar beneden te krijgen, maar blijkbaar is een verbruik van zo’n 1150 kuub gas voor een hoekhuis al vrij netjes. Ja de zolder en de vloer kunnen we nog wel doen. Wingman stelde voor om de zolder zelf te doen, dus dat word weer een ritje naar de bouwmarkt, en de vloer komt later, bij Project Benedenverdieping, als we de bijkeuken erbij gaan trekken en de hele boel overhoop gooien. Tot die tijd moet ik maar heel krampachtig op de verbruiksmeter van de thermostaat blijven kijken en de gordijnen open gooien zodat het zonnetje lekker kan verwarmen binnen.

De vrije woensdag had ik omgeruild, het was alweer een week geleden dat ik jou had gezien snoes, straks zou ik het nog verleren. Met collega’s carpoolde ik mee naar een bedrijf langs de A7, waar je samen met je zusje had gelogeerd. Vervolgens toerden we naar Nauerna, om de vracht te lossen die je nog in je rugzak had zitten. Eerst een halfuurtje wachten voor de weegbrug, die bij uitzondering al om 6:55 open ging, daarna nog even wachten op begeleiding, want we moesten ergens achter op het terrein zijn, in het pikkedonker. Achter de shovel aan reden we via verschillende platenbanen naar boven, tijdens het kiepen keken we uit over de vele lichtjes die een ontwakend Zaandam lieten zien, daarna via andere paadjes weer terug naar de weegbrug, nog even zwaaien naar de mannetjes die daar over het terrein struinden en door naar de volgende klus. Zand laden in Beverwijk voor Heerhugowaard om vervolgens met de collega’s mee te rijden in de zandrace van Schagen naar de nieuwbouw waar we al een tijdje bezig waren. De hele dag stonden de ruitenwissers aan, het varieerde van miezeren tot stevige buien met zelfs een klapje onweer. Goed nieuws dat er voorlopig niet geklaagd gaat worden door omwonenden over stuifzand. Langs de bouwweg en de korrelbaan waren kleine deltawerkjes aangelegd of ontstaan, de hoeveelheid water die omlaag kwam was enorm en op sommige plekken sloeg het flinke gaten in de grond. Op het nieuws werd verteld dat er bij Hoorn ook een gat langs de snelweg was ontstaan, de linkerbaan in de richting van de middagspits was afgesloten, waardoor een flinke file ontstond. Ook de boeren waren weer op het nieuws. Vorige week, kort na de grote protestactie in Den Haag, dook het bericht op dat Schiphol een dag plat gelegd zou worden aan het einde van de maand, als de politici niks zouden doen. Eigenlijk best handig, want op die manier word zoveel uitstoot gecompenseerd, niet alleen stikstof maar ook het verbruik van brandstof door de vliegtuigen, dat de boeren een jaar lang ongestoord verder kunnen gaan met hun bedrijven zoals ze nu zijn. Vandaag werd verteld dat de boeren ook willen gaan kamperen op het Binnenhof, om meer druk te zetten op de traag draaiende wielen in de regering. Onderweg naar die tijdelijke camping gaan ze dan ook bij het RIVM langs. Die instantie meet de uitstoot van stikstof (en allerlei andere stofjes) en volgens de boeren kloppen die metingen niet helemaal *smiley die op het stuur trommelt* of de metingen wel of niet kloppen, zolang er op het nieuws nog statistieken worden getoond waarop staat dat de agrarische sector tientallen procenten van de uitstoot veroorzaakt, en Schiphol slechts 2% *smiley waarbij het stoom uit de oren komt* dan kun je je afvragen welke instantie je eigenlijk moet aanpakken, het RIVM of de nieuwszenders (zoals SBS6 schijnt te hebben gedaan) die totaal verkeerde dingen laten zien. En vraag dan meteen even waarom niemand de cijfers laat zien van hoeveel stikstof er word opgenomen, en in welke sector dat is.

De werkdag was bijna voorbij, maar jij had nog een extra klusje voor me. Vanochtend bij het starten ging er een koplamp stuk, je had het op het dashboard gemeld, er waren wat collega’s die ons erop wezen, dus nu werd het wel tijd om even de garage in te duiken. Het was niet de bedoeling dat ik het aan de monteurs zou uitbesteden, alhoewel ik een beetje hulp wel kon gebruiken. En jij ook *smiley die in de gordijnen hangt* want bij het binnenrijden van de garage klapte er weer een luchtbalg. Zomaar vanuit het niets. Geen hoge drempel of olifantensporen voor de deur daaro, wel veel mannen in de garage en het naastgelegen kantoor die naar hun hart grepen en verschrikt rondkeken. Nouja, kon je meteen door naar de andere deur, op de brug. Terwijl de monteur zijn andere klusje afmaakte en een nieuwe luchtbalg uit het magazijn pakte, begon ik met jouw koplamp *smiley die in z’n handen wrijft* bij je voorganger Shirley had ik het mezelf heel makkelijk gemaakt. Eigenlijk moest je 4 grote schroeven in de voorbumper losdraaien, dan de complete hoek van de bumper waar de koplamp in zit voorover klappen, dan kon je bij het zwarte kapje om het bolletje te wisselen. Na een paar akkefietjes met achterbumpers en betonnen paaltjes (wat allemaal tijdens mijn vakantie was gebeurd, voordat ik er weer op word aangekeken) waren beide kanten van de cabine en de neus dermate gehavend, dat de koplampconstructie of niet naar voren wilde klappen, of daarna niet meer terug in positie kon worden gebracht zonder een lichte vorm van geweld. Dus voelde ik met mijn dunne vrouwenhanden tussen het opstapje en de koplamp, en kon ik in een minuut of 5, geheel op de tast, het zwarte kapje openen, het bolletje losklikken, eruit halen, nieuwe bolletje erin klikken en het kapje weer dichtfrotten. Nu had ik bijna nog langer werk dan de monteur die onder de auto mocht kruipen voor de luchtbalg *smiley die z’n mouwen opstroopt* eerst 4 grote schroeven los om de kap rondom de koplamp eraf te halen, dan nog 3 grote schroeven losdraaien om de koplampconstructie naar voren te draaien, en daarna kon ik pas bij het zwarte kapje waar het bolletje achter verstopt zat. Niet iets wat je even onderweg gaat doen, zeker niet in de regen. Daarbij kan ik het onderweg geeneens doen, want de bullbar zit voor 1 van de grote schroeven, ik moest bij de monteur om een andere sleutel vragen om erbij te komen *smiley die achter z’n oor krabt* en zelfs een kinderhandje zou nog te groot zijn om tussen het opstapje door het kapje eraf te frotten, dus die optie is ook van tafel. Jammer dat ze van alles proberen ‘makkelijker’ te maken voor de chauffeur, maar dat dit soort dingen juist moeilijker worden.

Donderdag reden we weer van Schagen naar Heerhugowaard, weer in de miezer, regen en met stevige woei. Op de radio werd verder gepraat over het platleggen van de economie. Waren er al 18.000 projecten uitgesteld vanwege stikstofuitstoot, nu kwam er ook nog eens PFAS bij *smiley met opengesperde ogen* sinds 1 oktober is dat in gegaan, en nu al word de noodklok geluid dat het bij veel grondverzetbedrijven niet goed gaat, dat er over een maand of 3 veel mensen op straat komen te staan als dit doorgaat. Nu gaan grondverzet en bouwprojecten vaak hand in hand, je kunt geen huizen bouwen of een weg aanleggen, zonder daar eerst de grond af te graven en een stevige laag te storten. De projecten die nog niet werden gehinderd door het stikstofgebeuren, kunnen dus zomaar stil komen te liggen vanwege de PFAS. Als ik het goed heb begrepen is dat een verzamelnaam voor stofjes die we al jarenlang in diverse dagelijkse producten hebben gebruikt, zoals tandpasta en regenjassen. Opeens is gebleken dat die stoffen ook schadelijk zijn (net als asbest en purschuim jarenlang perfect materiaal waren om mee te werken), en dus moet elke vracht grond gemonsterd worden op hoeveel van die PFASjes erin zitten. Eerste probleem: dat zijn heel veel monsters, en tot voor kort was er slechts 1 bedrijf die dat kon nakijken. Inmiddels 2, dus laten we positief blijven, het aantal keuringen dat gedaan kan worden is verdubbeld. Volgende probleem: in heel Europa is de grens waarboven het schadelijk kan zijn, vastgesteld op 1 gram per kuub (pin me er niet op vast, ik heb het ook maar van de radio proberen te onthouden) terwijl de grens in Nederland op 0,1 gram ligt *smiley die achter z’n oor krabt* een lastige kwestie, want natuurlijk wil je zo min mogelijk viezigheid in je bodem hebben, van de andere kant kun je stoffen die zo massaal zijn gebruikt nooit helemaal uitsluiten en komen we nu in een neerwaartse spiraal terecht waardoor we de economie vanzelf in een recessie trekken. En het ergste van dat alles is nog dat ik nu heel boos ben op mezelf, waarom ik Wingman niet meer achter zijn broek aan had gezeten om met Project Garage verder te gaan, want nu ligt er ook nog een bult grond bij ons in de achtertuin die we ergens kwijt moeten. Alhoewel het niet wil zeggen dat er veel PFAS in zit, tot nu toe hebben we alleen dubbele lagen straatwerk gevonden en een grote verzameling bierdopjes. Er kwam ook nog nieuws uit het buitenland, de president van Turkije was onder de naam ‘Vredeslente’ een oorlog begonnen langs de grens met Syrië. Iets met Koerden die daar huizen en die wilde hij een flink end van de grens af hebben ofzo. Natuurlijk reageerde de rest van Europa daar niet heel positief op, want de Europese Unie is juist gestart om te zorgen dat er geen oorlogen meer nodig zijn in (de omgeving van) Europa. President Erdogan reageerde daarop door te zeggen dat Europa z’n mond moet houden, anders laat hij een paar miljoen Syrische asielzoekers los, die nu nog in Turkije bivakkeren *smiley die grijnst* *smiley die in z’n handen wrijft* ik zou zeggen: laat maar komen! We kunnen vast nog wel een paar gezinnen kwijt in stacaravans op camping Weltevree in Apekutterveen, maar meer ook niet. Met al die stikstof en PFAS (ik kan me niet voorstellen dat er nog vluchtelingen hierheen willen komen als ze dit weten) kunnen we niet eens een paar starterswoningen bouwen, laat staan een compleet asielzoekerscentrum.

Vrijdag kregen we een ander rondje. Laden in Hoorn, lossen langs De Strip. Meteen goed wakker worden, want met de regendruppels op de spiegels moesten we samen met een collega in het donker achteruit manouvreren, over een platenbaan heen die verstopt lag onder een laagje water en prut. Het begon al licht te worden en eindelijk konden we zien wat we aan het doen waren, toen werd verteld dat het zand te nat was. In combinatie met de natte ondergrond werd dat een zooitje, dus werd het werk stilgelegd. Vervolgens reden we kriskras door Noord-Holland, van Hoorn naar Heerhugowaard, Schagen, via Alkmaar en Alkmaar weer naar Schagen en weer terug. Het was druk en bedrijvig, en vervolgens mocht ik jou bij de garage inleveren. Je werd meteen binnen geparkeerd tussen dezelfde auto’s van allerlei verschillende bedrijven, en daarna kreeg ik weer een Skoda Mii mee om samen met een collega mee terug naar de zaak te toeren. Met een beetje haast, dat wel, want we waren uitgenodigd om ’s middags naar de sierbestrating te komen voor een borreltje. Er waren 2 collega’s samen al zo’n 500 jaar bij de zaak, hadden al tig kuubs vracht verzet, van kokkels tot asfalt, wat ze over miljoenen kilometers hadden versleept *smileys die een staande ovatie doen* dat verdient natuurlijk wel een speech en een borreltje. Het was een mooie afsluiter van de week.

Zaterdag werd er daarom eerst even uitgeslapen. We zouden ’s middags gaan vliegen met een luchtballon, iets wat Wingman een tijdje terug op een bedrijfsfeest had gewonnen en wat nu maar eens moest gebeuren. Helaas hoorden we ’s middags pas dat de vlucht was afgelast vanwege het weer, het was toen al te laat om onszelf aan te sporen om langs een bouwmarkt te rijden of anderszins actief te worden in het huishouden, dus bleven we de rest van de dag ook maar op de bank hangen.

Zondag werd er kort uitgeslapen, daarna keken we de Formule 1 race in Japan terug. Want we zijn wel fan, maar niet zo’n grote fan dat we op zondag om 2:15 uit bed komen om de kwalificatie te zien, en om 6:00 al voor de tv zitten voor de voorbeschouwing. Vanwege een tyfoon werd er op zaterdag niet gereden, vrijdag waren de vrije trainingen, zondag de kwalificatie en een paar uur later de race. De startopstelling begon met Vettel, daarna zijn teamgenoot met het andere Steigerende Paard Leclerc, vervolgens de 2 Zilveren Pijlen van Bottas en Hamilton, gevolgd door de Rode Stieren van Verstappen en Albon die even snel waren, Sainz, Norris, Gasly en Grosjean op de eerste 10 plaatsen, dan Giovinazzi, Stroll, Raikkonen, Kvyat, Hulkenberg, Ricciardo, Perez en Russell. Magnussen crashte in de kwalificatie maar die auto was nog op tijd klaar om vanaf 19 te kunnen starten, Kubica vloog ook uit de bocht en daar was iets meer aan de hand, hij startte vanuit de pits. Er gebeurde veel bij de start, de Ferrari’s kwamen niet helemaal goed weg, Bottas stuurde zijn Zilveren Pijl erlangs en Verstappen kwam buitenom ook naar voren. Helaas kwam hij naast Leclerc terecht die iets naar buiten gleed, waardoor de Rode Stier van de baan werd gedrukt en Verstappen net voor Kubica zijn race moest vervolgen. Bij het Steigerende Paard van Leclerc was de voorvleugel beschadigt. In plaats van meteen de pits in te gaan, reed hij nog een ronde door omdat de auto niet zo heel verkeerd aanvoelde, ondanks de schade. Het hoekje van de voorvleugel vloog eraf, kwam bij Hamilton bijna in de cabine terecht en Leclerc werd toch maar naar binnen geroepen. Bottas ging aan kop, gevolgd door Vettel en Hamilton, daarachter een groot gat naar Sainz. Verstappen begon alweer op te klimmen, Leclerc kwam na zijn pitstop nog achter hem terug op de baan. Albon had ook een klein akkefietje met Norris, waardoor ook de McLaren even naar binnen moest en opnieuw kon beginnen vanaf achteraan. In ronde 7 kwam het bericht dat de knuffelpartij tussen Leclerc en Verstappen under investigation was. In de herhaling zagen we dat de brokstukken van Leclerc’s voorvleugel niet alleen bij Hamilton terecht kwamen, ook de spiegel van Leclerc was geraakt, en die zwaaide na een paar rondjes af. In de achterhoede waren Leclerc en Verstappen ondertussen druk in gevecht, waarbij de Rode Stier het onderspit delfde. Na 10 ronden kwam men erachter dat ook misschien Vettel een valse start had, er werd druk ge-investigated bij de mensen achter de schermen. Terwijl Leclerc bezig was met een opmars en Verstappen niet echt verder kwam omdat er toch wat beschadigingen waren aan de auto, kwam het bericht binnen dat Vettel niet vals was gestart en hij geen straf kreeg. In ronde 15 zwaaide Verstappen af, wat een feest voor Honda had moeten worden, eindigde nu voortijdig in de pitbox. Ondertussen werd het gat tussen Bottas en Vettel wat groter en de ruimte tussen Hamilton en Sainz nog vele malen groter. Albon zakte na zijn pitstop terug van 5 naar 11, Vettel dook daarna de pits in, kwam als vierde terug en zijn undercut werd meteen beantwoord door Mercedes, die Bottas naar binnen riep. Albon, die de eer van de Rode Stier moest redden, reed terug de top 10 in en pakte de snelste ronde, maar Leclerc naderde snel. Door de pitstops veranderde de volgorde links in beeld snel, onderwijl kwam de raceleiding met het nieuws dat het gevalletje met Verstappen en Leclerc na de race zal worden afgehandeld. Na de pitstops lag Bottas weer aan de leiding, voor Vettel en Hamilton. Met daarbij de opmerking dat Vettel van de harde naar de harde band was gewisseld, waardoor hij later nog een keer naar binnen zou moeten. Dat de Zilveren Pijlen daardoor als 1 en 2 zouden finishen, leek al vast te staan. Er was geen Verstappen die er tussendoor zou komen te rommelen, Albon was al terug geklommen naar een vijfde plaats achter Sainz die nog naar binnen moest, maar ook hij zou geen vuist kunnen maken tegen de top 3. Leclerc misschien, maar die zat nog op plek 7, achter Ricciardo, Albon en Sainz. Omdat Verstappen toch was uitgevallen, ben ik tussendoor maar even wat gaan ontbijten. Opeens reed Hamilton op de eerste plaats, gevolgd door Bottas en Vettel. Albon was de eerste van de rest, voor Sainz en Leclerc. Gasly stond met zijn Pinkenbulletje op een nette zevende plaats, voor Stroll, Hulkenberg en Perez, die de top 10 afsloot. Verstappen was ondertussen al bij de pers wezen te praten, hij vond het heel vreemd dat Leclerc geen straf kreeg, terwijl het duidelijk was dat hij nergens anders heen kon, en dat Vettel ook niet werd bestraft, terwijl zijn auto duidelijk bewoog voordat de startlichten uit gingen *smiley die aan z’n kin krabt* inmiddels weten we dat vroeger Ferrari nog wel eens werd ‘geholpen’ door de raceleiding, maar blijkbaar zit die gewoonte nog steeds een beetje in de organisatie.
Na een bandenwissel kwam Bottas toch weer aan de leiding, in de laatste ronden werd het nog spannend tussen Vettel en Hamilton, zo’n beetje alle coureurs daarachter waren op een ronde gezet. Perez wist zijn plek in de top 10 niet te verzilveren, hij crashte in de laatste ronde. Bottas kwam als eerste onder de geblokte vlag door, gevolgd door Vettel en Hamilton, die nog een puntje meepakte voor de snelste ronde. Ondertussen had Wingman al op een veesboek gezien dat Leclerc 15 seconden straf had gekregen, eerst 5 voor het opzij duwen van Verstappen, daarna nog 10 voor het doorrijden terwijl er brokstukken van zijn auto af waaiden. De uiteindelijke uitslag werd daardoor Bottas, Vettel, Hamilton, Albon, Sainz, Ricciardo, Leclerc, Gasly, Perez (die vanwege iets vaags met verwaaide borden ofzo toch wel was gefinisht) en Hulkenberg die het laatste puntje pakte. Ondanks een chagrijnige Hamilton was er groot feest bij Mercedes, want die hadden de constructeurstitel al te pakken. Ongeacht hoe vaak ze nog zouden uitvallen en de Ferrari’s als eerste en tweede zouden eindigen, ze konden niet meer ingehaald worden.

Na een klein stukje nabeschouwing stapten we in de auto, want in Amsterdam was een dagje georganiseerd met vrachtwagens, kranen, verreikers en al dat soort speciaal materiaal. Wat er allemaal te zien was, dat komt van de week nog wel een keer langs, nu eerst dit stukje maar eens onlijn zetten en nog even over veesboek struinen, voordat de zondag alweer voorbij is. Oja! En niet vergeten naar Onze Boerderij te kijken!

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *