Beste Babette (deel 61) spoileralert: lang verhaal


Beste Babette, zondagavond zaten we er helemaal klaar voor, de Formule 1 race in Mexico. Zoals gezegd was Verstappen een paar plekken terug gezet in de startpositie omdat hij niet liftte voor het ongeluk van Bottas, de startopstelling begon daardoor met Leclerc, gevolgd door Vettel, Hamilton, Verstappen, Albon, Bottas, Sainz, Norris, Kvyat en Gasly op de tiende plaats. Daarna Perez, Hulkenberg, Ricciardo, Raikkonen, Giovinazzi, Stroll, Magnussen, Grosjean, Russell en Kubica als hekkensluiter. De monteurs bij Mercedes hebben flink doorgebuffeld, want Bottas hoefde niet vanuit de pits te starten. Hamilton moet met 14 punten verschil finishen voor Bottas om bij deze race al wereldkampioen te kunnen worden, dus minimaal op plek 3 als Bottas buiten de top 10 eindigt. Op het lange rechte stuk waren de Steigerende Paarden snel weg, Verstappen had ook een goede start maar kwam Hamilton tegen, waardoor hij buiten de baan raakte en wat gras mee moest pakken. Albon wist de derde plaats te pakken voor Sainz, Hamilton zakte terug naar 5 voor Norris, daarachter Bottas en Verstappen. Een hoop geduw en getrek en de melding van een virtual safety car al in de eerste ronde. Even snel de herhaling terug kijken en inderdaad er waren een paar stukjes voorvleugel die sneuvelden bij diverse auto’s. Ondanks dat het vlak na de start plaats vond, en er dan meestal wel wat autocontact word toegestaan, werden er toch wat onderzoeken ingesteld. In het langzame gedeelte tussen de tribunes ging Verstappen voorbij aan Bottas, die op het rechte stuk daarna zijn plek terug pakte. Helaas raakte de Rode Stier wel kreupel bij het inhalen van de Zilveren Pijl, en moest hij daarna als eerste de pits in voor nieuw rubber. Het loopvlak zocht een eigen weg op het gras, en Verstappen viel terug naar de 20e plaats. Ondertussen gingen de Mercedessen voorbij aan de McLarens, Bottas probeerde zo dicht mogelijk achter Hamilton te blijven, met een kans op het winnen van het kampioenschap. In ronde 10 begon Gasly als eerste met de reguliere pitstops, in ronde 14 kwam ook Norris naar binnen, maar zijn pitstop ging wat minder vloeiend. Het linkervoorwiel bleek niet goed vast te zitten, hij kon de auto net voor het einde van de pitstraat stilzetten, waarna de monteurs hem terugrolden, het wiel goed vast zetten en hij met een ronde achterstand de baan weer op kon. Niet veel later ging het bij Giovinazzi ook fout, daar zat het rechterachterwiel niet vast toen hij weg wilde rijden, dus moest de auto opnieuw op de krik worden getild. Kostbare seconden gingen verloren bij beide coureurs. Verstappen reed ondertussen lekker naar voren en kwam zo zoetjes aan al de top 10 binnen. Gasly en Sainz waren mooi met mekaar aan het stoeien, waardoor Vettel bijna in de problemen raakte toen hij hen op een rondje probeerde te zetten. Nadat de top 5 hun eerste pitstops hadden gehad in ronde 36, reed Leclerc weer aan kop, voor Hamilton, Albon, Vettel en Bottas, met een gat van 20 seconden naar nummer 6 Ricciardo. Die trouwens ook nog een keer naar binnen zou moeten. In ronde 43 kwam Leclerc weer naar binnen, hij was eerder van medium naar medium banden gewisseld, en ging nu naar hard. Ook bij hem ging het niet helemaal lekker, verloor hij kostbare seconden en kwam hij als vijfde terug op de baan. Alleen Ricciardo zat nog tussen Verstappen en hem in, en Ricciardo had zijn zwartgele Wybertje nog steeds niet door de pits heen gestuurd. Albon kwam ook voor de tweede keer binnen en liet even zien hoe het moest. In minder dan 2 seconden zat er vers rubber onder zijn Rode Stier en kwam hij als vijfde terug op de baan. Hamilton leidde nu voor Vettel en Bottas. In ronde 51 kwam eindelijk Ricciardo dan ook naar binnen voor vers rubber, als allerlaatste van het hele veld. Tegelijkertijd kwam Norris binnen om zijn auto te retireën. In ronde 60 volgde Raikkonen hem, hij stond veertiende met een ronde achterstand, ook voor hem viel er weinig eer en punten meer te behalen. Ricciardo zorgde nog even voor een stukje sensatie door tijdens een poging om Perez eruit te remmen, buiten de baan terecht te komen. Uiteindelijk finishte Hamilton als eerste, wel de wedstrijd gewonnen maar niet het kampioenschap, want achter Vettel stond Bottas op de derde plaats. Leclerc kwam als vierde binnen voor Albon en Verstappen. Perez was de beste van de rest en in het laatste stukje kreeg Hulkenberg nog een tik van Kvyat waardoor hij spinde en zijn achterspoiler en een finish binnen de punten verloor. Er kwam nog een under investigation, maar voor ons was het bedtijd.

Maandag riep de plicht weer, we konden aansluiten in de zandrace van Schagen naar Heerhugowaard. De duisternis begon al weg te trekken toen we het werk op reden, achteruit een platenbaan op en een paar bochten door. Wat lekker dat we weer naar wintertijd zijn geschakeld, dat zouden we eigenlijk langer dan slechts een paar maanden per jaar moeten doen. Terwijl we onze rondjes toerden en centjes verdienden, hoorden we op de radio dat de minister van financiën meer duidelijkheid wil voor mensen. Wat zijn de gevolgen op lange termijn als je een abonnement neemt waarbij je een telefoon ‘gratis’ krijgt, als je een auto leaset, veel dingen koopt met een creditcard of een flinke studieschuld hebt gemaakt. Het moet makkelijker worden om te sparen en het moet inzichtelijker worden wat je inkomsten zijn en hoeveel je bestedingsruimte is *smiley die achter z’n oor krabt* klinkt nogal betuttelend. Of de minister zit zelf niet bij de Rabobank, die kan je op de website laten zien hoeveel je uitgeeft per categorie (zoals ‘huishouden’, ‘verzekering’ en ‘abonnementen’), en wat de verwachte uitgaven zijn de komende weken, op basis van automatische afschrijvingen. Ik dacht dat we na een financiële crisis en meerdere seizoenen van Uitstel van Executie en Een Dubbeltje op z’n Kant onderhand wel wisten hoe we onszelf moeten redden, met dat kleine beetje inkomsten wat we hebben. Volgens onderzoek ben ik nogal blasé, want in het welvarende Nederland zijn er 2 miljoen huishoudens die aangeven moeite te hebben om rond te komen, en heeft 1 miljoen huishoudens serieuze problemen met betalingsachterstanden. Dat ‘moeite om rond te komen’ is geen vaststaand iets, daar zit geen minimum bedrag aan. Het is wat mensen hebben aangekruist in een onderzoek, dus het zou best mee kunnen vallen met hoeveel schulden ze dan ook daadwerkelijk hebben. Tegelijkertijd kun je zulke gevoelens niet zomaar van tafel schuiven, het leidt tot stress binnen de gezinnen, en van die stress is wetenschappelijk bewezen dat het leidt tot minder doordachte keuzes. Mensen onder stress kiezen vaker voor iets dat snel een fijn resultaat oplevert (het is in de aanbieding! Ik ga nu mijn laatste centjes daaraan uitgeven!) dan iets wat op langere termijn beter is (het is in de aanbieding, maar ik heb niks nodig, dus ik koop het ook niet), waardoor ze van een gevoel naar de daadwerkelijke situatie gaan waarin ze moeilijk kunnen rondkomen. Vooral bij pubers en jongvolwassenen schijnen er nogal problemen te zijn. Beetje de schuld van de opvoeders, denk ik dan. Maar ook het veranderen van de studiebeurs naar de studielening draagt er aan bij, dus de schuld ligt ook bij de politiek. En de ontwikkeling van de hersenen op die leeftijd, waardoor ze sneller geneigd zijn voor korte termijn pleziertjes te kiezen, omdat de hersenverbindingen nog niet de volledige capaciteit hebben om de consequenties op lange termijn te overzien. Terwijl er op die leeftijd wel al heel veel verlokkingen (nieuwe ‘gratis’ telefoon) en grote valkuilen (leen geld voor je studie, tegen hele lage rente, en niemand die controleert of je het niet uitgeeft in de kroeg) langs komen. Misschien dat de minister van financiën eens bij z’n collega van onderwijs moet aanbellen, om er op scholen ook wat meer aandacht aan te besteden. Er komt zodrekt weer een recessie aan, met een grote kans dat die in een crisis veranderd, dan is het wel fijn als de jongeren alvast een beetje zijn voorbereid.

Dinsdag toerden we weer naar Schagen, voor hetzelfde rondje naar Heerhugowaard. Het was niet zomaar frisjes, ik voelde de kou langs mijn oren snijden. Muts op, kraag omhoog en daarna in de keet lekker opwarmen bij een grote beker thee. Zal die barre winter er dan toch gaan komen? De vorige keren werden we gewaarschuwd voor een Siberische Tijger en een Russische Beer, de windvlagen die de kou van de toendra’s over Europa zouden verspreiden. Die winters vielen toen nogal mee. Of tegen, als je zit te springen om sneeuw en/of een Elfstedentocht. Op de radio werd verteld dat de afgelopen nacht voor de eerste keer deze winter vorst is gemeten. Het was maar een halve graad onder 0, maar vorst is vorst. De laatste keer was op 13 mei, weet je nog, toen alle fruittelers in het voorjaar bezig waren met het besproeien van de bomen, zodat de tere knopjes niet zouden stukvriezen en de oogst zou mislukken. Het begin van de vorige winter was al in september, dat is wel een flink verschil. Terwijl we bezig waren met het voorbereiden van een nieuwe woonwijk, aan de buitenrand van het noordelijke gedeelte van Heerhugowaard, kwam de term PFAS weer voorbij op de radio. Er zijn al bedrijven die mensen hebben ontslagen, omdat er gewoonweg geen werk meer is door al die gekkigheid. De baggersector ligt al een tijdje plat. Misschien maar goed ook dat we 2 droge zomers hebben gehad, anders zou het water bij veel mensen ook letterlijk tot aan de lippen staan. De minister liet nu weten dat het RIVM gegevens aan het verzamelen is en van alles aan het doorberekenen is, zodat op 1 december de norm omhoog word bijgesteld, waarna veel bouwprojecten dan weer door kunnen gaan *smiley de met z’n ogen rolt* terwijl de eerste ontslagen al zijn gevallen, contracten niet zijn verlengd, en dan moeten we dus nog een maand wachten, vervolgens hebben we de feestmaand december, waarin veel kantoren al dicht zijn en je dus nog langer op je papieren en vergunningen moet wachten *smiley die op het stuur trommelt* allemaal vanwege stofjes die we al tientallen jaren gebruiken in alledaagse voorwerpen, dus zo gevaarlijk zullen die toch niet zijn? Dat er een vergunning is verleend om afvalwater met kankerverwekkende stoffen erin te mogen lozen in een rivier, terwijl dat dus eigenlijk zo doorstroomt naar ons drinkwater en we straks nog meer kankerpatiënten hebben, daar word niet over gesproken. De werkdag werd afgesloten bij de BTS, waar jij weer een nachtje mocht logeren omdat ze wat dingetjes op je wilden uitproberen.

Woensdag had ik kunnen uitslapen, maar van de baas uit mochten er 15 mensen naar het Malieveld om mee te doen aan de protestactie Grond in Verzet *smiley die in z’n handen wrijft* na alle beelden op het nieuws en op veesboek, wilde ik het nu wel eens met eigen ogen zien. We toerden 15 man (m/v) sterk naar Hoofddorp, daar stapten we over in een grote bus, waarna we zonder files Den Haag in reden. Tot we bij de verkeersregelaars waren, die wisten niet wat ze aanmoesten met de grote stroom auto’s die niet rechtdoor mochten, en de bussen die dan wel weer tussen de politieauto’s door mochten. Een beetje chaos, maar ook wel te begrijpen, want als bouwprojecten stil leggen, dan zijn er ook geen verkeersregelaars meer nodig bij de poort. We waren ruim op tijd op een Malieveld dat nog helemaal niet zo vol stond. Om 10 uur was de opening van het programma. Na een luid tuterconcert kwamen er sprekers van de verschillende belangenorganisaties aan het woord. De bouw, het grondverzet, het transport, groenvoorziening, infra, ze kwamen allemaal voorbij met eigenlijk allemaal dezelfde conclusie: Nederland zit op slot, met de normen en regels die er nu zijn, kunnen we geen kant op. Dus moet er NU *smileys die scanderen* actie worden ondernomen. We hebben 1 van de beste landen om in te wonen en te werken, wereldwijd gezien. Als we dat zo willen houden, moet er NU *smileys die scanderen* iets veranderen. Het waren nu nog vooral de ongeschoren mannen op stevige werklaarzen die boos zijn, die bang zijn hun baan te verliezen. Als alle nieuwe bouwprojecten niet worden opgestart, dan word een groep mensen werkloos, maar dan zijn er volgend jaar ook minder huizen om te schilderen en te stucadoren, dus komt de volgende sector in het nauw. En als er niets word gebouwd, zijn er ook geen architecten nodig, word er niets verkocht, dus ook geen werk voor makelaars, notarissen, meubelmakers en keukenboeren (toch weer die boeren). Voor iedereen op het veld was dat vrij duidelijk, maar de grote vraag is wanneer dat tot de politiek doordringt. Wat mij ook opviel, was dat er bij een aantal tuincentra van die zakken grond waren gekocht en gekeurd. Wanneer de grond 0,1 microgram per kilo PFAS bevat, dan mag het niet vervoerd worden omdat het een risico is voor het milieu en de volksgezondheid. In de zakken tuinaarde werd tussen de 0,5 en 0,7 microgram per kilo gevonden *smiley die wit wegtrekt* dus terwijl de professionele bouwers allemaal hun werk plat moeten leggen, laat de overheid gewoon toe dat particulieren verder kunnen gaan met vervuilen en iedereen blootstellen aan grote gezondheidsrisico’s? Het is te absurd voor woorden. En aan het gejoel om me heen, waren er meer mensen die er zo over dachten. Na de sprekers van belangenorganisaties, kwamen de sprekers aan het woord die het vooral goed organiseren voor hun persoonlijke belangen, de politici. Schouten van landbouw als eerste. Vorige keer had ze een makkie, tegen de boeren vertellen dat hun veestapel niet word gehalveerd, terwijl daar al helemaal geen sprake van was en het alleen een opmerking was van een andere politicus. Nu had ze een wat lastiger publiek. Ze probeerde ons nog te verleiden door te zeggen dat bouwprojecten waar geen stikstof op neerdaalt, gewoon door kunnen gaan *smiley die achter z’n oren krabt* maar stikstof zit toch standaard in de lucht? Bedoelt ze dan bouwprojecten op de maan ofzo? Ze kreeg geen applaus, wel een luid ‘leugenaar!’. Dan Van Veldhoven, die gaat over wonen en milieu. Of eerst over milieu, en daarna pas over wonen. Ze zij hetzelfde als de eerdere sprekers, Nederland is prachtland, we lopen voorop, bladiebla, maar ook zij kwam niet met concrete oplossingen. Minister Knops dan, van binnenlandse zaken. Dit is overduidelijk een binnenlandse zaak, want in het buitenland zit er zoveel ruimte in de PFAS- en stikstofnormen, dat ze gewoon door kunnen werken. Als laatste was Wiebes aan de beurt, van economische zaken en klimaat (is klimaat zoveel anders dan milieu, dat het een andere minister nodig heeft?), met hem had ik wel een beetje te doen. Er waren meerdere sprekers die moesten wennen aan de microfoon, die in zenuwachtig staccato hun speech voorlazen. Die werden onderbroken door de enthousiaste vrouw die alles aan elkaar moest praten op het podium, omdat ze halverwege een betoog opeens zei dat ze even aan de andere kant moest staan omdat de spreker in kwestie dan beter in beeld zou zijn voor de pers *smiley die haar van het podium afduwt* halverwege een goedlopende zin met een sterk argument uit je verhaal gehaald worden, omdat je niet goed voor de camera staat *smiley die begint te tandenknarsen* het kwam allemaal wat onprofessioneel over. En nu stond daar een zenuwachtige minister, in zijn nette lange jas, met kleurig sjaaltje om, die het ‘boeoeoehh’ en ‘leugenaar!’ bij zijn voorgangers had gehoord, en hij moest nog even iets zeggen over de economische zaken en het klimaat, terwijl ik om me heen wat mensen ‘homo!’ hoorde roepen, en de enthousiaste spreekstalmeesteres hem halverwege een zin liet weten dat hij wel de microfoon goed vast moet houden, omdat ie anders slecht te verstaan was. Wat hij precies zei, kon ik niet eens meer horen, zoveel ‘homo!’ werd er geroepen, terwijl hij de opdracht kreeg om de microfoon ongemakkelijk dicht bij zijn mond te houden. Arme man, die durft nooit meer een keet binnen te lopen. Uiteindelijk kun je het samenvatten als een baas die zegt “je krijgt een nieuwe auto!”, maar wanneer dan? “Ja voor de kerst. Alleen zeg ik niet welk jaar.”

Nouja dat was het dan. Bertus Steigerpijp kwam het podium op om te zingen ‘Rutte kom je buiten spelen?’ en wij vertrokken snel naar een tent waar gratis koffie werd aangeboden. Daarnaast bleek een tent te zijn waar je gratis gehaktballen kon krijgen, we zaten heerlijk in het zonnetje langs een grote picknicktafel, het deed de sfeer erg goed. Toch maar weer een stukje lopen, even kijken bij een paar chauffeurs die regelmatig bij ons op het werk komen. Daar hoorden we dat er vrachten grond gekiept zouden gaan worden *smiley die zit te juichen in z’n tuigje* de bakken gingen bijna tegelijk omhoog, daarna kwam er een soort Weense Wals met allemaal kraantjes die het gezamenlijk een beetje vlak trokken, en de show was alweer voorbij. Op het podium was niet veel te doen, beetje muziek draaien, maar blijkbaar kwamen er geen sprekers meer. We hoorden wel dat de stoet die via de A12 onderweg was, net voor de stad was tegengehouden. Daar kwamen nog wat mensen lopend vandaan. Jammer, het deed de sfeer niet veel goeds en het was daardoor ook niet zo vol op het Malieveld als het op de foto’s leek. De sfeer veranderde een beetje, er stond een rijtje politiepaarden en nors kijkende agenten opgesteld, waar dan weer veel mensen naar gingen staan kijken omdat er blijkbaar iets gebeurde daarachter. Ondertussen hadden we ook al wat bierflesjes en blikjes voorbij zien komen. Er hing iets in de lucht, iets van verveling en hangerigheid, vermengt met nog steeds de boosheid dat het kabinet niets doet, een vleugje alcohol en misschien wat mansigheid omdat het leek alsof we met een grote groep waren, allemaal in oranje jassen en werkkleding. Ik kon mijn vinger er niet op leggen, maar ik had ook geen zin om er tussen te blijven staan, want er zou maar een kleine struikel over een oud trekkerspoor voor nodig zijn om per ongeluk richting een agent te vallen en een kettingreactie van hoogstwaarschijnlijk agressieve handelingen te ontketenen. Daarnaast kregen we het ook koud, begonnen we de stalpoten te voelen en waren we nogal teleurgesteld in het achteraf zeer korte programma. Helemaal naar de grote stad gekomen voor amper 1 uurtje praten, was het bij de boeren ook zo gegaan, of kwam het daar wat professioneler over? We zochten een koffiehuis op om even op te warmen. De agenten die we onderweg troffen, stuk voor stuk in hun ijshockey-tenue met dikke beenbeschermers om, waren in een vriendelijke stemming. Ze konden lachen om de grapjes over hun outfit, en ook de opmerking dat we op zoek waren naar onze Beukbus (van de firma Beuk, niet van het rellen) leverde geen strafpunten op. Toen we na de koffie en een biertje in de tegenover gelegen kroeg, buiten het zicht van de camera’s om omdat we het imago van gezonde en verstandige bouwers niet wilden bezoedelen, weer terug liepen naar het opstappunt van de bus, bleek de sfeer op het Malieveld aardig veranderd te zijn. Als in een legerfilm stond er een opstelling van bereden politie, agenten met honden en busjes klaar. Er was iets gaande, want mensen stonden op daken van vrachtwagens en containers te kijken. Van omstanders die lekker stonden te borrelen langs de zijlijn (je kan ook op een terrasje zitten, maar hier zie je veel meer) hoorden we dat er lokale Hagenezen langs waren gekomen, en dat er aan de hand daarvan wat onenigheid was ontstaan. We keken even toe, zagen een paar mensen afgevoerd worden met dikke taairips om de polsen, een collega struikelde tegen een agent aan maar mocht gewoon doorlopen, en ik verbaasde me erover waarom mensen de politie zo zouden willen uitlokken. Dat was volgens de omstanders gebeurd, en ik kan me niet voorstellen dat mensen zulke rellen als leuk tijdverdrijf zien. Nee dat zeg ik verkeerd: ik kan me goed voorstellen dat mensen een kik krijgen als ze meedoen in zulke rellen (lang verhaal, bewaar ik voor een andere keer) maar ik kan me niet voorstellen dat er een paar personen zijn die zoiets ook bewust willen gaan uitlokken. Tegen de politie, en de ME, dat ga je toch nooit winnen? Het was even na 3 uur toen we in de bus stapten en zonder files en narigheid richting huis reden. Wingman schrok toen ik ’s middags, nog voor het donker en zonder blauwe plekken, weer binnenstapte.

Donderdag ging het werk gewoon verder. We mochten naar Amsterdam, microzand laden voor Cruquius. Jij was bij de garage langs geweest voor een nieuwe tachograaf, omdat de monteur dacht dat het aan de tacho ligt, waarom jij niet normaal je snelheid vast kunt houden bij een ingeschakelde snelheidsbegrenzer. Kort antwoord om chauffeurs met hetzelfde probleem niet in spanning te laten zitten: nee, ook bij deze tacho liep je weer te harken op niks af. Natuurlijk moesten we naar het nieuws luisteren, het scheen dat er wat mensen waren opgepakt wegens relletjes, eentje omdat ie een motoragent van de weg had proberen te drukken (poging tot doodslag) en er waren wat bekeuring uitgedeeld wegens het afplakken van de kentekenplaten. Er was ook een oplossing voor het stikstofprobleem: de maximumsnelheid op snelwegen gaat omlaag naar 100 km/h. De deskundigen zijn niet helemaal zeker van de precieze besparing, die naar schatting tussen de 4% en 10% zou kunnen liggen. Niet iedereen rijd ook daadwerkelijk 130 op snelweg. Men weet niet precies hoeveel minder de auto’s gaan uitstoten, omdat niemand precies weet hoeveel auto’s uitstoten bij 130 km/h, omdat er in Europa een uitstootnorm is tot 120 km/h, daarboven zijn fabrikanten vogelvrij. Oja en het is bekend dat er bijster weinig blauw op straat is, dus buiten de trajectcontroles om gaan mensen alsnog te hard rijden. Weinig effectieve winst dus maar wel een hoop ergernis bij de burgers. Een oplossing voor de PFAS was er ook: gemeentes gaan hun eigen normen bepalen, die ruimer zijn dan die van de landelijke overheid. Straks hebben we dus een lappendeken van verschillende normen, en een hoop gedoe als je iets van de ene naar de andere gemeente wilt vervoeren. Wilders van de PVV eiste een verklaring waarom Rutte zo onzichtbaar was in de protestacties de afgelopen paar weken. Voor de verandering waren de andere partijen het nu een keer met de PVV eens, ze eisen uiterlijk aan het einde van de komende week iets van oplossing *smiley die tegen z’n voorhoofd slaat* nee mensen, dat duurt echt te lang! Het moet NU *smileys die scanderen* veranderen! Maar het belangrijkste nieuws kwam vandaag bij 2 andere afkortingen vandaan: FCA en PSA hebben aangegeven te gaan fuseren. FCA staat voor Fiat Chrysler Automobiles, en naast die 2 merken vallen ook Alfa Romeo, Lancia, Maserati, Jeep, Dodge, en de submerken Abarth, Mopar, Ram en SRT onder die vlag. PSA staat voor Peugeot Société Anonyme, en behelst naast Peugeot ook Citroën, de luxe afgeleide DS en sinds kort Opel/Vauxhall. Beide partijen krijgen een aandeel van 50% in de ander, en wat er verder gaat gebeuren wist niemand, want na dat nieuws was er grootste stilte *smiley die wit wegtrekt* dan word er natuurlijk een nieuwe ranglijst gemaakt van de merken, van luxe en duur (Maserati) naar goedkoop lokkertje (Citroën? Of Fiat?) en al die Jan Modaal merken die daartussen zitten, waar dan geen ruimte meer voor is omdat ze mekaar kannibaliseren. Dus mijn Amerikaans-Duitse, zeer geliefde Kadettje, is onlangs Frans geworden, veranderd straks in Amerikaans-Frans-Italiaans oja en Duits, en loopt het risico om straks helemaal te verdwijnen. Eigenlijk word die hele Amerikaans-Frans-Italiaanse constructie gewoon Nederlands, want daar is nu het hoofdkantoor van FCA geadresseerd *smiley die grinnikt in z’n knuistje* iets met belastingtarieven ofzo.

Vrijdag mochten we ons weer melden in Schagen, zand rijden naar ergens achter een boerenerfje in de omgeving van Middenmeer. Na het bouwen van alle werkwegen voor de windmolens, moet er nu weer voorbereid worden voor leidingbouw. Het begon rustig, de dieplader met de kraan moest eerst het pad op, daarna kon de collega kiepen, moest de kraan nog even de rijplaten erop leggen en waren wij aan de beurt. Met 3 auto’s reden we mekaar niet echt in de wielen. Gelukkig maar want de boerenweggetjes naar het stort toe waren bijkans nog smaller en hobbeliger dan de platenbaan zelf. Op de radio waren er een paar berichten die mijn aandacht trokken, vooral wanneer je ze in de juiste volgorde achter elkaar zette. Zo maakte het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL, weer een nieuwe afkorting) bekend dat we op deze manier zowel de kabinetsdoelstellingen voor de uitstoot in 2030, als de door de rechter opgelegde doelstellingen naar aanleiding van de zaak met Urgenda in 2020 niet gaan halen. Volgens de berekeningen stoten we nog te veel stikstof, broeikasgassen en andere narigheid uit, zowel in 2020 als in 2030, als we zo doorgaan zoals we nu doen. Minister Wiebes, die niet graag een microfoon ongemakkelijk dicht bij zijn mond houd, reageerde daarop door te zeggen dat hij dingen gaat bedenken om huishoudens en het MKB te verleiden om meer te investeren in het verduurzamen van de woning of het gebouw. Een ander bericht liet juist weten dat het MKB huiverig is om te investeren. Het beleid van het kabinet wisselt nogal, waardoor ze voor de lange termijn niet weten waar ze aan toe zijn, en dan staat er ook nog eens een recessie op de stoep, die in z’n kielzog nog wel eens een financiële crisis mee zou kunnen slepen. Maar omdat er dus te weinig word geïnvesteerd in verduurzaming, gaan we de doelstellingen in 2020 en 2030 niet halen, en gaat de minister weer iets veranderen in het beleid om mensen aan te sporen iets te gaan, waarop bedrijven reageren met niks-doen omdat het beleid zo vaak verandert. Zie je het cirkeltje? Er is een tegeltjeswijsheid die eigenlijk op het nieuws van alle afgelopen dagen van toepassing is: regeren is NIET reageren, regeren is VOORUITZIEN. Om de week positief af te sluiten, en bij te dragen Wereld Vegan Dag, kwamen we met een groep collega’s bij elkaar om gezamenlijk tarwesmoothies en gerstenat te drinken.

Al die gezonde drankjes leken bij mij niet helemaal goed te zijn gevallen, merkte ik zaterdag. Maar het kan altijd erger, want Wingman had ook een gezellig feestje gehad die vrijdagavond, met het verschil dat hij zaterdag nog even aan het werk moest. Arme jongen. Ondertussen bewaakte ik het huis, vanaf de bank, en deed ik ’s middags nog even wat boodschappen. Met als belangrijkste op het lijstje: een grote vleesschotel. Die avond schoven we namelijk met het hele gezin aan tafel bij Vader en Moeder thuis. Weer eens ouderwets met z’n allen samen eten, samen praten, samen lachen. Tot iedereen echt vol zat. Zusje had uitgebreide toetjes gemaakt, maar zelfs die kregen we niet allemaal meer op. Met broek op de vreethaak reden Wingman en ik die nacht weer naar huis.

Om zondag lekker verder te gaan met uitbuiken. Het is een lang verhaal geworden, zie ik nu. Iets wat wel vaker gezegd word, dat het allemaal zo langdradig is. Maar er zijn ook zoveel dingen waar ik me druk over maak, is mijn antwoord dan. Hopelijk komen we er verder mee, draagt het bij aan het verminderen van de gekte rondom boeren en bouwers, en kunnen we dit land behoeden voor een volgende crisis. Maar dan moet het wel NU gebeuren.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *