Beste Babette (deel 62) autoloze zondag of langzamer rijden?


Beste Babette, zondag avond keken we natuurlijk weer Formule 1, de race in Amerika op het Circuit of the America’s. Het ging nu niet helemaal om het racen, we werden tijdens de voorbeschouwingen vooral meegenomen in de afdeling die de toeschouwer weinig te zien krijgt; het technische gedeelte. Waar de race om de snelste ontwikkelingen word gevoerd, wie vind welk truukje uit en wie komt er snel genoeg achter om te kunnen volgen? Na de zomerstop werd Ferrari plotseling een stuk sneller, er was meer acceleratie de bochten uit en de topsnelheid werd hoger. Andere teams moesten daar natuurlijk iets aan doen, ofwel het laten verbieden ofwel dezelfde verandering inbouwen en ook meeprofiteren. Waar Formule 1 auto’s vroeger nog gewoon moesten rijden, op wielen, met een stoeltje en een stuur voor de coureur, daar is nu een dik pak papierwerk bijgekomen om alle technische dingetjes van de auto te omschrijven. Deels voor de veiligheid, deels om te zorgen dat de grotere en de kleinere teams niet te ver uit elkaar gaan lopen. Constructeurs en technici maken er een sport van om de grenzen van de regels uit te zoeken en misschien ook wel een tikkeltje te overtreden, omdat ze de regels zelf iets anders interpreteren dan in het boekwerk staat. Mede daardoor is het boek zo dik geworden, want alles moet zeer expliciet en nauwkeurig omschreven worden *smiley die in z’n handen wrijft* lees het boek van Adrian Newey een keer, over hoe je een auto bouwt, en je snapt hoe spannend de racewereld buiten het circuit is. Maar goed, Ferrari dus, die waren opeens sneller geworden. Je zou kunnen zeggen dat het niet door vals spelen kwam, want als er niet expliciet in de regels staat dat het niet mag, dan is het geen vals spelen. Moesten andere teams er nu over gaan klagen, het kopiëren voor volgend jaar? Er was een team (Rode Stier) dat leek te weten wat ze bij de Steigerende Paarden in de biks hadden gedaan, en die stuurden een verzoek naar de wedstrijdleiding of zij zo’n soort systeem in hun auto mochten bouwen. Iets met een electriciteitsdraad die langs de meter loopt die moet aangeven hoeveel brandstof er door de leidingen word gepompt, want dat mag niet meer zijn dan zoveel liter per seconde. En dat stroompje maakt de meter in de war, waardoor er meer benzine naar de motor gepompt kan worden. De wedstrijdleiding kan dat dan toestaan, of ze verbieden het en sturen meteen een brief naar alle teams dat zoiets niet is toegestaan en dat ze het dus ook niet hoeven te gaan testen op hun auto’s. Dat laatste gebeurde, en of het toeval was of niet, maar afgelopen weekend deden de Ferrari’s het niet meer zo best. De start ging lekker, Verstappen kon goed aansluiten vooraan, de Zilveren Pijlen pakten de leiding. Hamilton kon wereldkampioen worden als ie achtste of negende met een snelste ronde zou worden, zelfs als Bottas zou winnen. Vettel klaagde overstuur over een onderstuurde auto, of net andersom. Na een paar rondes bleek waarom, zijn Steigerende Paard veranderde in Lightning McQueen, de achterwielophanging brak af en daardoor reed de auto met een voorwiel in de lucht verder. Of het een constructiefout was, een vergeten moertje dat nog aangedraaid moest worden, of dat het kwam door het hobbelige circuit, dat moest nog uitgezocht worden, want dan zou er nog een boete achteraan kunnen komen voor het op pad sturen van een onveilige auto. Leclerc miste ook wat snelheid en kon geen aansluiting vinden bij de top 3. Bottas en Hamilton streden om de eerste plek, zonder dat Hamilton al te veel risico’s kon nemen, want er was al speciale parkeerplaats voor zijn auto gemaakt onder het podium. Verstappen kwam er tussen en terwijl Bottas zijn eerste plaats bewaakte, probeerde Hamilton de Rode Stier achter zich te houden. Het was dat Magnussen een paar ronden voor het einde een Hazenlegertje in de grindbak zocht, waardoor er niet meer ingehaald mocht worden, anders had Verstappen nog een tweede plaats kunnen binnenharken. Uiteindelijk kwam de Zilveren Pijl van Bottas als eerste onder het zwartwit geblokt door, gevolgd door zesvoudig wereldkampioen Hamilton, daarna de Rode Stier van Verstappen, na 52 seconden eindelijk het Steigerende Paard van Leclerc, de andere Rode Stier van Albon, daarna Ricciardo, Norris, Sainz, Hulkenberg en Perez die de top 10 vol maakten. Kvyat had met zijn Pinkenbulletje alweer in de laatste ronde iemand van de baan proberen te drukken, maar dat had geen zin want hij eindigde wederom buiten de punten. Leuke race, leuk achtergrondverhaal, maar nu snel weer op bed.

Want maandag mochten we weer aan de gang voor de baas. Wederom reden we van Schagen naar de lange rijplatenbaan in het midden van nergens, ergens bij Middenmeer in de buurt. De planner stuurde ons tussendoor nog even naar Den Helder, op een grote kaart lag dat erg dichtbij, om een vrachtje zand vlakbij de loswal te kiepen. Van het nieuwe windmolenpark naar een ouderwetse gaswinning, leuk contrast. Als goedmakertje, omdat we waren weggehaald uit dat gezellige rondje, kwam er een fijne jonge snaak bij ons in de auto zitten om de weg te wijzen op het terrein *smiley die zit te glunderen* als Wingman tijdens zomerse dagen door de stad mag rijden om fietsende vrouwen te spotten, dan mag ik af en toe wel een machinist meenemen in de cabine. Het was trouwens ook geen doen geweest om hem te laten lopen, want we moesten ergens achter op het terrein zijn. Dan was zijn hele pauze voorbij geweest voordat we weer terug waren. Daarna was het tijd voor onze pauze, gezellig bij de rustige loswal in Den Helder, waar we vervolgens een vrachtje zand konden laden voor het werk in Middenmeer. Niet dat we op dat rondje konden blijven, want nog voordat we stonden te kiepen, stuurde de planner ons naar een loonbedrijfje in Schagen, waar we een vracht mochten laden voor een klus in Alkmaar. Van de uitgestrekte vergezichten tussen de weilanden door, naar de hectiek van de stad. Een smal straatje in, even het werk voorbij rijden, op een kruispuntje dat meer weg had van een stervorm keren, een stukje tegen het eenrichtingsverkeer in en dan zo achteruit de hekken in naar de kraan toe. Het was een beetje bewerkelijk, maar gelukkig hadden we geen last van de colonne schoolkinderen op de fiets, zoals ik van een collega hoorde die daar al de hele dag reed. Dan is zo’n autotelefoon wel handig, om mekaar even op te piepen over de route en valkuilen rondom het werk. Vertellen dat er een Honda NSX langs de route staat *smiley die met z’n ogen rolt* die alweer weg was toen wij daar langs reden. Wel zagen we een Rolls Royce Ghost voorbij zoeven. Dat bellen gaat trouwens niet altijd vlekkeloos. Jij kan wel heel modern 2 telefoons via bluetooth aan je radio koppelen, maar bij de garage stonden ze me heel raar aan te kijken toen ik zei dat de werktelefoon zichzelf gaat bellen. Sterker nog: als ik met de privételefoon aan het bellen ben, word dat gesprek gewoon afgekapt door de werktelefoon die zichzelf belt. Voor een seconde of 3, je hoort dan een piepje of even helemaal niks, en vervolgens hangt ie zichzelf weer op *smiley die op het stuur trommelt* niet alleen vreselijk irritant, maar ook nog eens heel frustrerend dat de mensen in de garage zichtbaar moeite moeten doen om het te laten lijken alsof ze je serieus nemen. Nu liet de collega weten dat hij er ook last van heeft, wat een opluchting dat ik niet de enige ben! Alhoewel *smiley die aan z’n kin krabt* of we zijn beiden gek, of er zijn meerdere auto’s die het hebben dus dan hoort het gewoon zo. Tenminste, dat zeggen we wel vaker bij kleine gekkigheidjes van de MAN. Volgens de collega heeft het iets te maken met de dominantie van de werktelefoon, die wil als eerste zijn aangesloten en gaat anders de privételefoon wegdrukken. Voortaan dus even de volgorde van koppelen in de gaten houden.

Dinsdag mochten we weer van Schagen naar Middenmeer, hetzelfde rondje als gisteren, maar dan zonder al die andere klusjes tussendoor. Op de radio ontstond grote ophef over het idee van een autoloze zondag eens in de maand, om zo de uitstoot van stikstof wat te beperken zodat bouwprojecten door kunnen gaan. Lijkt me lachen! Net als de beelden uit de jaren ’70, dat mensen rolschaatsen en picknicken op de snelweg. Natuurlijk kwamen er meteen mensen in opstand, want hoe moet dat als je in het weekend werkt en bladiebla. Nou precies daarom: dat wegwerkzaamheden dan eindelijk eens gewoon door kunnen gaan, in plaats van dat de asfaltauto’s worden opgehouden in de file van zondagsrijders. Dan hoeft er maandagnacht niet zo gehaast te worden om alles net op tijd weer open te krijgen. Waarschijnlijk gaat dat plan niet door, het schijnt tactiek te zijn om eerst het ergste plan te lekken, even de reacties af te wachten, en dan te zeggen “ja nee inderdaad, dat word em niet, dan doen we wel gewoon de maximumsnelheid omlaag naar 100.” Een andere oplossing van onnodige uitstoot en vooral vermindering van files, is het plan van de bergers, dat ze sneller informatie willen over ongelukken of pechgevallen, zodat de sleepauto 5 minuten eerder op pad kan. Lijkt kort, 5 minuten, maar in een paar minuten kan een file snel groeien wanneer er een gehavende auto dwars over de weg staat, dus de berger hoeft zelf dan ook minder lang in de file te staan. Al met al kan de weg dan een stuk sneller open waardoor de file eerder oplost, en dat scheelt weer een heleboel stikstofuitstoot *smiley die in z’n handen wrijft* snel invoeren dus! Er kwam ook nog wat werkgerelateerd nieuws, Heijmans en de BAM willen namelijk hun asfaltmolens laten fuseren. Helaas stak de ACM (Autoriteit Consument en Markt) daar een stokje voor, met als argument dat asfalt vooral om lokale productie gaat en dat op deze manier een monopolie-positie word gecreëerd *smiley die grinnikt in z’n knuistje* lokaal werk? Vroeger, met een vorige 10×8 en de almachtige 6×6, heb ik nog wel veel in het asfaltwerk gezeten. Met de 6×6 was dat inderdaad lokaal werk, aangezien de asfaltmolen en het terrein met de grote olie-opslagtanks naast mekaar in hetzelfde straatje lagen. Met de 10×8 reed ik naar werken in Heerhugowaard, het vliegveld bij Den Helder, de nieuwe N9 langs Schoorldam en De Stolpen, en dat vanaf Amsterdam, terwijl er in Schagen ook een asfaltmolen zit. Een tijdje terug weer met de 10×4 van een collega, lekker studderen op de A2 bij de Breukelen, met asfalt vanuit Amsterdam en Tiel. En dan de verhalen van collega’s die anderhalf uur moeten rijden met een vrachtje zwart goud, dat is 3 uur op een rondje (de wachttijd laten we even buiten beschouwing). Hoezo lokale productie en lokaal werk? Ik kreeg altijd de indruk dat er een sport van werd gemaakt om een asfaltmolen te zoeken die zo ver mogelijk bij het werk vandaan ligt. Na 8 vrachten zand, op een rondje van een uur met af en toe een beetje wachttijd, konden we weer naar de zaak toe.

Jij mocht woensdag lekker studderen met een andere chauffeur, ik mocht weer eens op tafel liggen. Bij de tandarts dit keer. Een nogal dure grap, want volgens hem lekt er een kroon, dus die moet vervangen worden, het gat eronder moet dichtgemaakt worden, dan een nieuwe kroon erop gezet *smiley die in z’n handen wrijft* dat word wel dik een uur naar de stoffige lampen boven de tafel kijken. En daarna flink betalen, want zo uit de losse pols noemde hij een bedrag van 500 tot 530 euro. Oja, en dan is er ook nog een gaatje in een andere kies die gemaakt moet worden *smiley die druk zit te tikken* eerst maar eens kijken of een extra pakket bij de zorgverzekering goedkoper is dan zelf betalen, dan kom ik in januari wel terug. De rest van de dag lag ik lekker op de bank met een boekie. Het was druk, er kwamen wel 3 mensen aan de deur. Eerst de postbode voor een reclamedingetje, daarna de krantenbezorger met een streekkrantje en vervolgens een andere postbode met een tijdschrift voor Wingman. En dan die overenthousiaste kinderstemmen overal op straat *smiley die met z’n ogen rolt* ’s avonds op het nieuws werden we er weer aan herinnerd waarom we geen kinderen willen: de leraren staakten omdat ze structureel meer geld willen. Niet zozeer voor hoger salaris, maar meer voor het verlagen van de werkdruk en het verkleinen van de klassen. Het lijkt alsof de Nederlandse overheid ons express dom wil houden. Of zitten we vast in een groter plan? Een experiment om te kijken hoe lang het duurt voordat een welvarend land is verandert in een derdewereldland? De bouw ligt stil, recessie en vervolgens financiële crisis ligt op de loer, we worden vergiftigd met kankerverwekkende middelen die in het drinkwater worden geloosd, alles om te zorgen dat we arm, ziek en afhankelijk worden. En omdat regeringsleiders niet willen dat we het zelf doorhebben, word er al jarenlang beknibbeld op scholing, zodat we allemaal lekker dom en volgzaam blijven *smiley die aan z’n kin krabt* of laat ik me nu een beetje meeslepen door het boek over samenzweerderige complottheorieën?

Donderdag mochten we naar de loswal in Alkmaar, eerst even een bakkie doen en daarna gissen over de stortlocatie, want we kregen niet 1 maar wel 3 straten opgegeven. Het bleek dat we tussen een winkelcentrum en een parkeergarage moesten zijn. De machinist had het paadje zo aangelegd dat we een rondje konden rijden over het werk, even achteruit naast de rijplaten kiepen, en vooruit weer weg. Terwijl we aansloten in de file voor de werkzaamheden aan de Leeghwaterbrug, hoorden we op de radio dat de vliegtuigkaping van gisteravond een vals alarm was. De piloot of een leerlingpiloot had op een verkeerde knop gedrukt, of had gevraagd hoe je eigenlijk een kaping moet melden en dat per ongeluk ook echt ingevoerd, het was een beetje wazig allemaal maar het kwam erop neer: er waren meerdere toestellen lange tijd aan de grond gehouden, dus die konden geen kerosinedampen en stikstof uitstoten *smiley die zit te juichen in z’n tuigje* kunnen wij nog iets langer doorpraten over het wel of niet verlagen van de maximumsnelheid op snelwegen. Volgens deskundigen en statistieken van mobiele apps is de milieuwinst vele malen kleiner dan men denkt. Om te beginnen weet je niet hoeveel auto’s uitstoten boven de 120 km/h, omdat daar geen Europese richtlijnen voor zijn, en dan kun je dus ook niet berekenen hoeveel minder de uitstoot zal zijn als ze naar 100 km/h gaan. Dan moet er nog gehandhaafd worden natuurlijk, anders gaan mensen alsnog een stuk harder rijden. Interessant waren de gegevens van Flitsmeister, een applicatie voor de mobiele telefoon die je waarschuwt voor vaste en mobiele flitspalen. Die kunnen dus ook zien waar je rijd en wanneer, om daar vervolgens mee uit te rekenen hoe hard je dan reed. Wat blijkt: slechts 6% rijd ook daadwerkelijk 130 km/h of harder *smiley die met z’n ogen rolt* iets wat Wingman en ik al vaker hebben geconstateerd, wanneer we over de snelweg vlogen met de cruise control op 130 geijkte kilometers van de navigatie-GPS, en we auto’s inhaalden alsof ze dachten dat ze een vrachtwagen waren. Opvallend om te zien, wel heel frustrerend als je diep in de nacht snel naar huis wilt en zulke mensen gaan op hun gemakje een vrachtwagen inhalen op een tweebaans snelweg. Maar dat betekent dus dat er helemaal niet zoveel auto’s langzamer en zuiniger gaan rijden, omdat veel auto’s al langzamer en met minder uitstoot rijden dan waar nu vanuit word gegaan. Om me af te leiden van de frustraties over langzaam rijdende auto’s, kwam het CDA met een interessant bericht. Zij vinden namelijk dat Nederlandse boeren meer moeten inzetten op kwaliteit, en minder moeten exporteren *smiley die aan het stuur knaagt* wat zijn het toch ook een stelletje kuttekoppen daar in Den Haag! De spullen die van Nederlandse boerderijen komen, of het nou groente, fruit, zuivel of vlees is, zijn al van heel hoge kwaliteit. Omdat Nederlandse boeren vooruitstrevend zijn en omdat de Nederlandse overheden en controle-instanties steeds meer regeltjes verzinnen om het ‘veiliger’, ‘hygiënischer’ en ‘beter’ te maken. Oja en dan hebben we ook nog dat ‘dierenwelzijn’ waar we om moeten denken. Wereldwijd hebben we zo’n beetje de beste kwaliteit voedsel te bieden, en daarom word het ook wereldwijd verkocht. Nederlanders zijn te zuinig om voor die kwaliteit te betalen en in het buitenland willen ze het graag hebben, daarom word er zoveel geëxporteerd. Dus meneertjes en mevrouwtjes van de CDA, misschien moeten jullie de Nederlandse consumenten eens aanspreken op hun koopgedrag, in plaats van weer naar de boer te wijzen. Of jullie hoepelen gewoon eens een tijdje op uit Den Haag, want als we het dan toch over regeltjes en voorschriften gaan hebben, dan zouden jullie met een Christen-Democratisch Appèl niet eens in een regering horen te zitten die al sinds de negentiende eeuw staat en religie heeft gescheiden. Of is dat een vrije interpretatie van de regels, wat jullie toepassen?

Vrijdag mochten we weer eens naar Hoorn. Het was druk op het paadje van en naar de loswal. Er werd nog steeds druk gewerkt her en der, en vooral het indraaien van de straat was een uitdaging. In de bocht waren stratenmakers bezig, die hadden voor hun eigen veiligheid wat pilonnetjes neer gezet. Net door de bocht heen zit zo’n laaddock met een stuk of wat deuren, daar moesten de trailers achteruit naar beneden manoeuvreren, om de stratenmakers heen die stukje voor stukje de verbinding tussen het asfalt en het beton voor het dock opnieuw aan leggen waren. Het was nogal bedrijvig op dat korte stukje, en dan reden wij er ook nog 2 keer in het halfuur langs, want we hadden een lokaal rondje, naar de nieuwbouw langs De Strip, waar we al eerder waren geweest. Gelukkig was het zonnig, want we moesten over ons zelf gekiepte vochtige zand naar achteren rijden. En daarbij ook nog eens een paar haakse bochten maken het volgende straatje in. Op de radio werd verteld over de rioolwaterzuivering, dat men bezig is met een proefopstelling waarbij de stikstof die omhoog komt uit de grote bakken met mensenontlasting (veestapel halveren? Waarom niet het aantal inwoners halveren?) op te vangen, daarna te wassen met iets van salpeterzuur, waarna het vervolgens omgezet kan worden in kunstmest. Het eerste project draait al, er zijn al boeren die geen chemisch gemaakte kunstmest waarvoor een boel gas en energie nodig is, gebruiken. Als test mogen zij de kunstmest gebruiken die word gewonnen uit menselijke ontlasting. Dat is natuurlijk een win-winsituatie aan alle kanten *smiley die zit te juichen in z’n tuigje* de stikstofuitstoot van mensen word beperkt, waardoor we het aantal inwoners niet hoeven te halveren. Er word geen kostbare energie meer gestopt in het maken van kunstmest, wat ook weer minder stikstofuitstoot betekent. En het is iets wat bij elke rioolwaterzuivering gebouwd kan worden, tenminste, zo werd het verteld. Laten we dan maar snel doorpakken met dit proefballonnetje, want een ander bericht was dat we niet de nodige 70.000 woningen gaan bouwen de komende jaren, maar dat er dankzij het hele geouwehoer met dat stikstofgebeuren er slechts 47.000 neergezet worden. Om de dag positief af te sluiten, kreeg ik een compliment van de shovelmachinist *smiley die begint te blozen* dat we elke vracht weer op precies dezelfde plek gaan staan, zodat hij het makkelijkst en snelst kan laden. Ik dacht dat het vanzelfsprekend was, maar volgens de machinist is het voor sommigen nog wel moeilijk. En dan kon ik meteen een compliment doorschuiven naar de machinisten op het stort, want zij zorgden er elk rondje weer voor dat we net aan door de zandbaan heen konden ploegen, de ondergrond was precies vochtig genoeg om niet te gaan stuiven, en afgezien van een beetje stoeien met de tussenbak en opnieuw kiepen om met de duwende achterklep de assen uit het zuigende zand te krijgen, zijn we elk rondje zonder problemen de baan weer uit gekomen. Heerlijk als je zo met elkaar kunt werken *smiley die een kushandje doet*

Zaterdag hadden Wingman en ik wel wat uitslapen verdient. Meestal betekent het dat ik als eerste wakker ben en er ook daadwerkelijk uit ga, even naar de wc en daarna door de kamer in, waterkoker aan en dan een wassie draaien en/of stukje typen. Nu kroop ik na het toiletbezoek weer terug in het warme bed, draaide me nog een paar keer om en opeens was het al 11 uur geweest *smiley die zich nog eens uitrekt* Wingman werd ook een beetje wakker en bleef onder de warme dekens liggen snoezen, wat neerkomt op filmpjes kijken op de telefoon. Ik had mijn actieve momentum gemist en kon mezelf ook niet motiveren om eruit te komen. Nog maar even een boekie erbij pakken dan. Uiteindelijk liep het al tegen tweeën, eer we allebei beneden waren. Heerlijk. Wingman had al een watertje voor me gekookt *smiley die een kushandje doet* ik gooide de wasmachine vol, en daarna eerst maar eens rustig wat drinken en ontbijten. Helaas werd het weer daarna slechter, en moest ik in het schemerduister, met flinke woei en tussen de hoosbuien door, naar het winkelcentrumpje fietsen. Wingman was met de auto op pad gegaan, en ik moest een zooitje boodschappen en een leuk kado voor Neef zijn verjaardag in de fietstassen zien te proppen. Na zoveel activiteit konden we niet anders dan de rest van de avond op de bank hangen en Peaky Blinders kijken.

De zondag is iets drukker, dus heb ik wat minder lang uitgeslapen. Straks gaan we zoals gezegd naar Neef, waar we meteen maar een huiswarmingfeestje van maken, aangezien we nog steeds niet bij hem en zijn vriendin zijn langs geweest in hun nieuwe huis. Wingman heeft wel de hele badkamer lopen schrobben *smiley die overloopt van liefde* wat een geweldige kerel is het toch ook! Kan ik straks alles weer vervuilen met uitvallende haren en losdwarrelend make uppoeder. Maar eerst de was even ophangen. Fijne zonnigdag allemaal, of je nu naar een verjaardag gaat of lekker tijd voor jezelf hebt, maak er wat moois van, want voor narigheid hebben we al genoeg andere partijen in Nederland.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *