Het digitaal museum: Swallow Doretti

De Britse auto-industrie is er een van mooie verhalen, pijnlijke missers, roest, successen en natuurlijk de petrol heads. Want als er een ding is wat zo ongeveer iedere Brit door het bloed heeft lopen is het benzine. En dat levert mooie autogeschiedenis op. Neem de Swallow Doretti. Als je niet beter zou weten denk je dat er een Triumph TR 2 voor je neus staat. En eigenlijk klopt dat ook wel! De Swallow is namelijk vrijwel parallel met de TR 2 ontwikkeld, met medeweten van Sir John Black, de grote baas van Standard-Triumph. Maar ook de naam Jaguar blijkt een connectie te hebben met deze sportieve bolide. Hoe dat zit?

Toen SS Jaguar in maart 1945 verder ging onder de naam Jaguar, deed het afstand van de rechten op de merknaam van de voorganger van SS Cars, de Swallow Coachbuiling Company. In 1945 nam Ingenieursbureau Tube Investments (TI) de naam over. Het bedrijf was al een grote leverancier voor de auto-industrie en met het in bezit krijgen van de roemruchte naam Swallow was het idee voor de Swallow Doretti geboren. Uiteindelijk duurde het nog tot 1954 voor de Doretti op de weg verscheen.

Overigens is de naam Doretti dankzij een bekende Amerikaanse importeur van Britse sportauto’s gekozen. Dit bedrijf bracht ook accessoires op de markt onder de Italiaans klinkende naam Doretti, wat op zijn beurt weer voortkwam door de naam van de directrice van het bedrijf: Dorothy Deen (Zou de bekende supermarktketen daar ook z’n naam aan te danken hebben?). Hoe toevallig was deze importeur ook verantwoordelijk voor de import van de Triumph TR2.

Terug naar de auto die je op de afbeeldingen ziet. De Swallow Doretti was technisch gezien puur TR 2, maar chassis en body waren eigen ontwerp met gebruikmaking van TI’s eigen Reynolds 5531 buizenchassis. Hierin werden de motor (4 cilinder, 1991 CC, 90 pk) en versnellingsbak vergeleken met de TR 2 een stuk naar achter geplaatst om een betere gewichtsverdeling te krijgen. De auto was ook ca 18 cm langer dan de TR 2. De binnenpanelen van de body waren van staal en de huid was van aluminium. De auto was wel wat zwaarder, en dus iets trager dan de TR 2 (169 km/u tegen over 173 km/u voor de Triumph)

Het was een elegant barchetta ontwerp, wat wel enige gelijkenis met de Ferrari 166 vertoonde. Hij was wel een stuk duurder dan de TR 2 (£ 1158 tegenover £ 900 voor de Triumph) In z’n eerste produktiejaar verkocht de Doretti bovenverwachting goed. Zelfs zo goed, dat er vanuit andere Britse autoproducenten commentaar kwam op TI. Tube Investments mocht deze bedrijven ook rekenen tot z’n klanten en die waren niet blij met de eigen productie van TI. Nadat er 276 exemplaren van de Doretti waren gebouwd in de fabriek in Walsall West Midslands, GB) werd de stekker eruit getrokken.

Tekst René Henkes.

2 Comments

  1. JR Vreeze 12 april 2020 Reply
  2. Jan Clevering 12 april 2020 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *