Beste Babette (deel 85) deur op slot en paspoort mee


Beste Babette, maandag was eigenlijk ook een soort van zondag. Na zondag in de tuin te hebben gestudderd en Boer Zoekt Vrouw te hebben gekeken, was er nog een extra dag waarop Wingman en ik niks hoefden te doen. Lekker luieren dus, bankhangen, toch maar eens de belastingaangifte doen, wachten tot het zonnetje fel genoeg scheen om een wasje te draaien. In tegenstelling tot zaterdag en zondag, was het al een stuk frisser buiten, ideaal weer dus om weer de hele dag op eigen terrein te blijven. In tegenstelling tot veel anderen, want sinds er word aangeraden om alleen voor het noodzakelijke naar buiten te gaan, is het nog nooit zo druk geweest met wandelaars in de straat *smiley die z’n schouders ophaalt* misschien zijn het wel allemaal buren die een blokje om gaan.

Dinsdag konden we volledig uitgerust weer naar de woningen in Engelse stijl in Hoofddorp rijden. Het was wel wat drukker bij de loswal, want de collega’s met de kieptrailers waren ook opgetrommeld voor een klusje in Hoofddorp. Een jaar of 8 geleden *smiley die achter z’n oor krabt* misschien nog wel langer terug, werden we gevraagd om zand te brengen naar een groot werk langs de A4. De op- en afritconstructies ter hoogte van Hoofddorp werden toen aangepast, er kwam een lang stuk parallelweg waar mensen konden in- en uitvoegen, zodat het doorgaande verkeer op de A4 ongehinderd verder kon rijden. En er werd meteen een afrit Hoofddorp-Zuid gemaakt, wat voorheen alleen voor bussen was *smiley die grinnikt in z’n knuistje* en voor vrachtwagens die over de bussluis heen konden, maar dat wisten niet alle gehaaste automobilisten, die zonder op de borden te letten achter vrachtwagens aan uitvoegden het werkvak in. Toen werd er al gezegd dat niet alleen de weg werd veranderd, de weilanden waartussen we stonden te kiepen, zouden ook veranderen in een industrieterrein, er hoefde alleen nog maar een handtekening gezet te worden onder de plannen, en we zouden zo door kunnen rijden. Met ‘we’ bedoel ik dan de collega’s met de kieptrailers, want de 10x8en hoefden alleen in het begin te helpen met het aanleggen van de werkwegen. Daarna werd alles geasfalteerd en werd het werk naar ’s nachts verplaatst. Er moest 1,3 miljoen kuub heen, dat zou jaren duren als je dat overdag van de loswal bij de Coentunnel laadde en dan naar Hoofddorp versjouwde. Elke ochtend van 7:00 tot 9:00 stond er file op de A10 van de S104 richting de S108, waar het verkeer richting de A4 ook last van had. Had je gekiept dan kon je aansluiten in de file op de A4 richting de A10. De oude situatie was er nog met de Coentunnel, wat betekende dat klokslag 15:00 file voor de tunnel kwam te staan, waardoor je moest worstelen om bij de afrit van de loswal te komen. En gebeurde er ergens een ongelukje tussen de files door, kwam er iemand op de vluchtstrook te staan met een lekke band, dan werd er meteen een rijbaan afgesloten en ontstond er file. Dus werd er besloten om het naar de nacht te verplaatsen, zodat iedereen ongestoord kon doorrijden.

Nu is dan eindelijk de krabbel gezet onder de papieren, en gaan de weilanden langs de A4 omgebouwd worden tot industrieterrein. Weer zijn er veel kuubs zand nodig, maar de timing had niet beter kunnen zijn. De Coentunnel is aangepast, er liggen extra tunnels bij, dus de file ’s middags is al aardig verdwenen. Daar komt corona nog eens bij, en het advies om vooral thuis te blijven en thuis te werken. We rijden al een paar dagen naar het Tudorpark, de enige file die we zijn tegengekomen was voor de trechter *smileys die een staande ovatie doen* het kan dus wel, filevrij rijden rondom Amsterdam. Gewoon overdag werken en evengoed genoeg vrachten doen, niet ’s nachts aan de gang hoeven omdat het anders niet uit kan. Ik hoop dat mensen dat thuiswerken nog een tijdje volhouden, want het maakt het werk gewoon makkelijker en rustiger.

Natuurlijk moest er ook over corona gepraat worden op de radio, want mijn hoezee-stemming werd niet overal gedeeld. Wat ik wel interessant vond, was de opmerking van een deskundige, die zei dat Amerikanen vaker dood gaan aan corona dan Europeanen. En hij gaf daar meteen 3 redenen bij; zoals dat in Amerika alles groter is, ook de porties tijdens het eten en daardoor ook de mensen zelf. Het lijkt erop dat het coronavirus niet alleen op longweefsel aast, maar dat het ook iets heeft met wit vet. Wit vet is die zwemband rond je middel, dat stuk ‘Hollands Welvaren’ wat zorgt voor je bolle toet en die extra kin, wat bij mannen zorgt voor borstvorming en bij vrouwen voor een muffintop en zadeltassen. Bruin vet is goed, dat is de beschermende laag rond je organen en je spieren, het zorgt voor wat flexibiliteit in je lichaam, dat je velletje kan bewegen tijdens sporten en daarna weer in de goede vorm terugveert, er zitten wat voedingsstoffen in opgeslagen zodat je niet elk uur hoeft te eten, heel mooi spul. Maar wit vet wil je eigenlijk niet hebben, het zit in de weg, er zitten geen voedingsstoffen in maar de kunstmatig toegevoegde geur-, kleur- en smaakstoffen uit je eten vandaan, waar je lichaam niks mee kan en het dus maar opslaat dat het wel tijd heeft om dat te verwerken. En wit vet vormt ook een laagje rond de organen, klinkt beschermend maar als je teveel wit vet hebt, word die laag zo dik dat een orgaan zoals bijvoorbeeld je hart, meer moeite heeft om te blijven kloppen, wat niet alleen heel vermoeiend is, maar ook kan leiden tot een hartstilstand. En dat witte vet, dat hebben Amerikanen gemiddeld gezien wat meer dan Europeanen. Alles is ‘meer’ in Amerika, zelfs het aantal longproblemen. Gemiddeld gezien is de leefstijl ongezonder, wat mensen in het Beloofde Land dus vatbaarder maakt voor ziektes, waaronder corona.

Daar komt bij dat de zorg duurder is. In Nederland hebben we er ook een handje van om daarover te klagen. Zo erg zelfs dat ministers er een sport van maken om te bezuinigen op de zorg en onlangs zelfs ziekenhuizen werden gesloten, allemaal in een poging om de boel goedkoper te maken. Maar kom je dan toch in een ziekenhuis terecht, dan word je eerst geholpen en gaat daarna de rekening naar een verzekeraar die jou vervolgens de kans bied om je eigen risico en/of behandelingen die niet zijn gedekt, in delen te betalen. De huisarts is zelfs helemaal gratis. In Amerika moet je eerst betalen, voordat je word geholpen. Geen creditcard is geen zorg. Als in ‘je word niet geholpen’, niet ‘maak je geen zorgen’, want dat moet je juist wel doen als je in zo’n situatie zit. Een zorgverzekering is niet verplicht, veel mensen hebben die dan ook niet en een groot aantal daarvan kan het gewoonweg niet betalen. Dus als we straks in november weer zitten te klagen over de stijging van de zorgpremie met 2 euro per maand, denk dan even terug aan het Amerikaanse model. Daar word niet via een premie en via belastingen zo’n 5000 euro per persoon geïnd om de zorg te bekostigen, daar moet je echt alles zelf betalen. Daar krijg je geen zorgtoeslag terug van de belastingdienst, zoals hier. Daar moet je eerst sparen voor een noodzakelijke operatie, in plaats van meteen geopereerd te kunnen worden wanneer dat nodig is en daarna een eventuele rekening over meerdere maanden te kunnen uitsmeren. Het zorgt er in Amerika voor dat mensen minder snel naar een dokter gaan, waardoor ze gemiddeld gezien net wat minder gezond zijn dan in Nederland, en dus vatbaarder voor allerlei ziektes, zoals corona.

Het derde punt was de overheid en de berichten die daar vandaan kwamen. Want in Nederland klagen we graag over hoe achterbaks het kabinet is, hoe op slinkse wijze het land word geregeerd door mensen die graag het spelletje spelen zonder oog te hebben voor wat het volk echt nodig heeft. Er word aangeraden om geen handen meer te schudden, maar wanneer de Minister President dat voor de camera’s 5 tellen later dan toch doet, word het een beetje weggelachen. Toch word het wel wat serieuzer aangepakt dan in Amerika. Daar word het eerst ontkend, vervolgens krijgen de Chinezen de schuld van allerlei dingen, maar worden er nog steeds geen voorzorgsmaatregelen genomen. Als die er eenmaal zijn, is een groot deel van het kwaad al geschied. Ook trouwens omdat het in steden gewoon absurd druk is, en de boel zo efficiënt is opgebouwd, dat het gewoonweg niet mogelijk is om anderhalve meter afstand te houden van elkaar. Maar je krijgt toch het idee dat de overheid daar het niet helemaal serieus neemt, en dus doen de bewoners dat ook niet. Je kan je niet voorstellen dat minister Rutte hier via een tweet laat weten dat de directeur van het RIVM eigenlijk ontslagen zou moeten worden. Om vervolgens weer samen met hem voor de camera’s te verschijnen bij een persconferentie. Nou gaat er wel eens wat mis bij het RIVM, en zijn ze niet altijd helemaal correct met cijfers en berekeningen, maar als er mensen ontslagen moeten worden, dan gaat de communicatie wel wat ordentelijker dan in Amerika. Hier zijn de ministers die op tv verschijnen het in ieder geval met mekaar eens, dat komt al heel anders over. In Amerika zorgt het dus voor dat mensen het niet helemaal serieus nemen en tegelijkertijd helemaal in paniek zijn omdat alles daar in het nieuws als een grote ramp en aanslag op het land word gezien. Al met al hebben we het dus nog niet zo slecht in Nederland.

Nadat wij 9 vrachten naar de nieuwbouw in Hoofddorp hadden gebracht, was onze werkdag voorbij. De trekkerchauffeurs brachten een vracht of 13 weg *smiley met opengesperde ogen* dat hadden we 2 maanden geleden nooit geloofd, als je zou zeggen dat er zo lekker doorgereden kan worden op dat traject.

Woensdag mochten we weer naar Hoofddorp, samen met de collega’s maar uiteindelijk reden we alleen op ons eigen werkje. Onderweg zagen we al regelmatig lijkwagens rijden, voornamelijk Mercedessen en Cadillacs *smiley die z’n neus tegen het raam drukt* maar vandaag werden we ook ingehaald door een omgebouwde Tesla Model S, voor de mensen die graag hun laatste ritje zonder uitstoot maken, voordat ze in een verbrandingsoven worden geduwd. Aansluitend bij dat uitzicht, was het nieuwsbericht dat er vorig jaar 661 mensen zijn overleden in het verkeer. Minder dan in 2018, hoezee hoezee want na een paar jaar van stijging is dan eindelijk weer de daling ingezet *smiley die aan z’n kin krabt* ik ben wel heel benieuwd naar de cijfers van dit jaar, want nu er zo weinig word gereden, zijn er een stuk minder ongelukken op de grote wegen. De cijfers werden ook nog een beetje uitgeplozen, zo is Brabant niet alleen bekend van de lange nachten, maar net als het jaar daarvoor ook van de meeste ongelukken met dodelijke afloop. Er was een stijging te zien in het aantal doden in de leeftijd van 20 tot 40 jaar, ook waren er weer iets meer ouderen overleden na een fietsongeluk. Een aantal daarvan reden met een electrische fiets, waarvan al langer word gezegd dat ouderen daarmee eigenlijk te hard rijden, omdat ze zo snel niet meer kunnen reageren. Maar er word niet van elk fietsongeluk bijgehouden of het een gewone of electrische fiets betrof, dus daar konden ze verder weinig over zeggen.

Iets anders wat mijn aandacht trok, was de zin ‘in applaus kun je niet wonen’, die afkomstig was van de verschillende belangenorganisaties in de bouw. Zij roepen gezamenlijk op om vooral wel te blijven investeren in woningbouw, ondanks dat er ook even snel veel geld nodig is voor andere dingen. Van de vorige crisis, die in 2008 begon en voor de bouw een paar jaar later tot volle wasdom kwam, hebben we geleerd dat de sector zomaar met 30% kan krimpen. En dat wil je niet, want er is nu al een flink tekort aan woningen. Ja er gaan wel wat mensen dood, meer dan gemiddeld de laatste tijd, maar dat wil niet zeggen dat er ook evenredig veel woningen voor starters vrijkomen. Dus lekker blijven bouwen, projecten opstarten, handtekeningen zetten onder bouwplannen, dat allemaal door laten gaan. En als er niet genoeg woningen worden verkocht om een nieuwbouwtje te kunnen starten, dan maak je daar toch lekker huurwoningen van, daar hebben we ook nog een chronisch tekort aan. Advocaten waarschuwden al handenwrijvend dat er straks een piek komt in het aantal echtscheidings-aanvragen, net zoals ze zien na een vakantie in de zomer of tijdens de Kerst. Dat betekent ook dat er nog meer woningen nodig zijn, voor al die eenpersoonshuishoudens die nu nog samen in een tweepersoonshuishouden zitten. Dat we allemaal staan te klappen voor de mensen in de zorg en de hulpverlening is mooi, maar in dat hartverwarmende applaus kun je niet wonen, dus laat de (lokale) overheid in ieder geval zorgen dat er genoeg woningen gebouwd blijven worden die voor een Jan en Janneke Modaal te betalen zijn.

Donderdag werd het even anders. Niet naar Hoofddorp maar naar Leimuiden *smiley met opengesperde ogen* samen met een collega. Hij was er al eens geweest en trok alvast een spoortje, maar niemand had verteld dat we daarbij de grens naar Zuid-Holland zouden oversteken *smiley die met witte knokkels aan het stuur vast zit* paspoort in de kluis achter de stoel, deur op slot, en hopen dat de navigatie niet zou uitvallen, zo’n end buiten ons normale werkgebied. Het is wel een hippe buurt, dat Leimuiden. We mochten kiepen op een plek waar straks woningen komen, tegenover een Vijg en Olijf-winkel, er reed een Tesla Model 3 langs in mat rood, een Mercedes A klasse in mat paars, even verderop stonden een Porsche 911 en een BMW 3 serie geparkeerd, allebei cabrio’s, en op de hoek bij het tankstation zat een autogarage met opvallend veel Saabs, de cultauto voor mensen die ‘gewoon zijn gebleven’. Ook de A4 blijkt een plek te zijn waar mensen graag met iets anders dan anders willen rijden, samen met de collega raakten we al snel verwikkeld in een potje Dikke Bakken Bingo. Van Lamborghini Huracan cabrio naar Abarth 500, vrij nieuwe Maserati GranCabrio, oude Porsche 911 Carrera, zo eentje waarvan je kunt zien wat het precies is, omdat er van die stickers met ‘Carrera’ onder aan de deur zijn geplakt, nieuwe BMW 8 serie, Aston Martin Vantage, Skoda Octavia RS, Audi S6 die vooral opviel door de waanzinnig turquoise kleur, Jaguar XJ-S en even later een XK-R, BMW 4 serie cabrio in mat lila *smiley die zit te glunderen in z’n tuigje* jawel, mensen durven blijkbaar nog steeds voor leuke kleuren te gaan. Maar ook werden we doodgegooid met Jaguar i-Pace’s en F-Types, en gek genoeg met Peugeot RCZ’s. Nieuw zijn die amper verkocht, nu rijden alle exemplaren dagelijks langs Hoofddorp, lijkt het wel. Maar de opvallendste moest thuis voor de zekerheid even gegoogeld worden: een grote coupe met duidelijk een Volvo-neus *smiley die aan z’n kin krabt* we hebben daar gewoon de Polestar 1 zien rijden! Een nieuw merk, Polestar was vroeger een bedrijfje dat Volvo’s nog wat dikker maakte, daarna werd het overgenomen en werden de sportieve modellen ermee aangeduid. Nadat Volvo overging van Ford naar het Chinese Geely, werd besloten dat Polestar een op zichzelf staand merk moest worden, eigen naam, eigen types, eigen aandrijflijnen. Daarmee zou het de luxe en geëlectrificeerde versie van Volvo worden. De Polestar 1 is dan ook een coupé die is gebaseerd op een concept auto van een paar jaar geleden, vandaar dat de embleemloze grille zo lijkt op die van het Zweedse merk. Onder het gestrekte plaatwerk gaan 4 motoren (zowel electro als benzine aangedreven) schuil die samen zorgen voor iets meer dan 600 pk en 1000 newtonmeters aan koppel *smiley die in z’n handen wrijft* lijkt me een leuke auto om eens een weekendje mee rond te toeren.

Op de radio werd het nieuws wat serieuzer, want nu kinderen al een tijdje niet naar school kunnen, vragen mensen zich af hoe dat weer ingehaald moet worden. Zeker als de overheid besluit dat de scholen ook na de meivakantie nog dicht moeten blijven. Word de zomervakantie overgeslagen? Of proppen we die vol met bijscholingskampen? Of worden de lesdagen in het volgende schooljaar een stuk langer *smiley die achter z’n oor krabt* waarom niet dit jaar nog een keer overdoen? Er schijnen nogal wat kinderen te zijn met ‘schade’, kinderen die een achterstand hebben omdat hun ouders niet zo lang naar school zijn geweest en ze geen les kunnen geven of omdat ze uit het buitenland komen en nogal wat moeite hebben met de Nederlandse taal, en kinderen die er gewoon een vakantie van hebben gemaakt en bijster weinig aan hun huiswerk hebben gedaan. Waarom beginnen ze niet in september gewoon opnieuw, waar ze vorig jaar in september ook waren? Iedereen die wel thuis z’n best heeft gedaan, kan doorstromen naar de volgende klas. Iedereen die ‘beschadigt’ is, die uit het buitenland komt en al begint met een flinke taalachterstand, en iedereen die het nut van school nog niet erg inziet, kan zo op het gemakje weer een beetje bijkomen. Als extra voordeel hebben ze dan ook nog een jaar langer de tijd om te bedenken wat ze eigenlijk met de rest van hun leven willen doen, en wat voor vakkenpakket daarbij hoort. Er zijn trouwens nog wel wat praktische problemen te overwinnen, want als iedereen anderhalve meter afstand moet houden, kunnen er minder kinderen in een lokaal, dus zijn er meer lokalen en ook meer leerkrachten nodig. Vooral van dat tweede was er voor de coronacrisis al een flink tekort. Ook word het lastig bij de kleuterklassen, want dat zijn niet alleen ongeleide projectielen, ze moeten ook nog wel eens opgepakt worden als ze weer eens zijn gevallen. Of ze hebben hulp nodig met een lastige gulp als ze naar de wc moeten. Dat zijn dingen die je niet kunt oplossen vanaf anderhalve meter. Ik ben heel benieuwd hoe dat in de praktijk opgelost gaat worden.

Vrijdag *smiley die diep zucht* was ik helemaal gesloopt, 4 dagen achter mekaar werken, ongeloveloos, hoe houden de collega’s dat vol?! Gelukkig konden we doorgaan op een bekend ritje, weer naar Leimuiden. Het viel wel op dat zo’n beetje elke 20 minuten de brug open gaat, waardoor we met enige regelmaat even moesten wachten *smiley die aan z’n kin krabt* misschien dat verlaging van de waterstand kan helpen, dan kunnen de boten zo onder de brug door. Volgens de nieuwsberichten zou dat best wel weer eens kunnen gebeuren. Begin dit jaar was het waterpeil net iets hersteld van de droge zomer in 2018 en het tekort aan water in 2019, nu is het alweer een tijdje erg droog. Fijn voor alle mensen die thuis zitten en graag in de tuin willen werken of dagelijks een frisse neus-wandeling maken, maar voor de boeren kan het hier en daar al nijpend worden. Als het niet gaat regenen, moet er weer flink gesproeid gaan worden en zou de oogst zelfs net zo slecht kunnen zijn in 1967, zo werd er verteld. Toen was het zo ernstig gesteld met het water, dat de prijzen in de winkels helemaal omhoog gingen, iets wat we ons nu bijna niet kunnen voorstellen, met alle overcapaciteit die er is omdat er maar weinig word geëxporteerd. Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat verlopen. Er is wel al aangekondigd dat er 650 miljoen word vrijgemaakt voor boeren die hard zijn getroffen door de coronacrisis, zoals in de sierteelt en de friet-aardappels, maar als die droogte er straks nog eens bovenop komt, krijgt de overheid wel heel veel touwtjes in handen om de boel naar hun wensen te zetten. Met stikstof lukt het niet erg om de boeren weg te krijgen, omdat nu wel blijkt dat de uitstoot meer uit verkeer en industrie komt, maar als de droogte en corona aanhoud, word een perfecte storm gecreëerd om een groot gedeelte van die sector de nek om te draaien.

Na 8 vrachten Leimuiden mochten we nog een keer laden voor de sierbestrating in Winkel. Met het nieuws dat de bloedbank het bloed van donoren heeft nagekeken, en dat slechts 3% van de mensen boven de 18 (daaronder mag je geen bloed doneren) antistoffen heeft voor corona, werd duidelijk gemaakt dat het idee van ‘groepsimmuniteit’ nog wel een tijdje gaat duren. Maar voor ons was de werkweek om, ik heb jouw kleppen nog even gesmeerd en je daarna voor de wasstraat geparkeerd, toen was het echt klaar.

Om een beetje mee te helpen aan die groepsimmuniteit, waagde ik mij zaterdag in de supermarkt. Anderhalve meter afstand is nogal lastig in gangpaden die daar niet breed genoeg voor zijn, maar bij de groenteboer, slager en sigarenboer ging het allemaal wat gemakkelijker. Het moeilijkste komt als je thuis de boel gaat uitpakken: ga je eerst je handen wassen voordat je alles gaat opbergen, of denk je ‘tja dat is al 3 keer door de handen van de vakkenvuller en kassameisje/-jongen gegaan’ en ga je daarna pas je handen wassen? Of ervoor en erna? En is het veilig om tussendoor het konijn een aaitje over zijn kop te geven, als hij rond je voeten rent, of mag dat ook pas na het handen wassen? Gelukkig konden we de rest van de middag met een gerust hart genieten van de thuis-isolatie.

En ook vandaag, zondag, lekker in quarantaine. Het zonnetje schijnt alweer, dus het jeukt wel om misschien toch even op de motor te stappen *smiley die achter z’n oor krabt* eerst maar eens wachten tot Wingman klaar is met uitslapen, kijken wat die ervan vind. Ach als we maar op tijd thuis zijn voor Boer Zoekt Vrouw, dan maakt het ook allemaal niet uit wat we doen. Fijne zonnigdag allemaal *smiley die nog een kopje thee inschenkt* houd hoop en doe het duurzaam! Uhm nee… Een tegen allen, allen tegen een! Uhm nee… Sterker ben je alleen! Uhm nee… #buypotatoesnotpasta ! Uhm of was het #stayinsideorslowlyandpainfullydie ? Nouja in ieder geval: hou je haaks *smiley die een duim opsteekt*

NET ZO INTERESSANT

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *