Review: Overpass, offroader met hindernissen

Ik mocht recentelijk weer aan de slag als game reviewer, en zoals vaker is het weer een niche game die mijn PS4 hard aan het werk zette. Het ging in dit geval om Overpass van Big Ben Interactive/Nacon.

Overpass is een game waar ik dubbele gevoelens bij heb, er is een heleboel goed en vermakelijk aan deze game maar dat goeie vermakelijke wordt de nek omgedraaid door technische mankementen.

Laten we bij het goede beginnen, het offroaden met een side by side of een quad is echt erg leuk, zeker als het wat technischer wordt dan is het uitzoeken van een geschikte lijn en het in en uitschakelen van de diffs of 4×4 aandrijving echt merkbaar in de handling van je voertuig.En die puzzel zorgt ervoor dat je net als in het echtonder aan een berg staat en bij jezelf denkt je moet ik met dit ding omhoog? En een tijdje later met vallen en opstaan blijkt het echt te gaan.

De carriere is erg uitgebreid, al is het overzicht in het begin wat onoverzichtelijk maar even goed bestuderen en dat probleem is opgelost, er zijn verschillende events en elk event heeft een beloning in petto als je aan de voorwaarden voldoet, dit kan soms een update voor je voertuig of een upgrade voor je pak of helm. Naast de carriere is er uiteraard een mogelijkheid om zelf een race te kiezen of online te racen, het laatste is mij niet gelukt en of dat komt door een gebrek aan spelers of serverproblemen is mij niet duidelijk.

Je start je carriere met het doorlopen van een tutorial die je laat wennen aan de besturing en je keurig stap voor stap uitleg geeft over wat de bedoeling is. De tuturial is gericht op techniek en niet op snelheid en dat wordt ook meerdere malen benadrukt. Dus mijn verrassing was groot dat het eerste event wat je na de tutorial voor je kiezen krijgt een event is wat bestaat uit zo snel mogelijk rondjes te rijden op een circuit vol met hindernissen.

Het meeste plezier heb ik aan deze game gehad in de custom event modus, daar kun je zelf kiezen wat je doet en de circuitraces dus gewoon lekker negeren en je helemaal bezig houden met hillclimbs, want die lopen behoorlijk wat soepeler en zijn naar mijn smaak ook het leukste om te doen, soms is veel gas nodig en soms subtiliteit. En als je dan aan de finish bent kun je tevreden naar beneden kijken en denken daar ben ik tegen op gereden.

En tja, dan tijd voor het negatieve. Op sommige momenten is de game een circuitracer met technische problemen als extra bonus. De game is verre van soepel, de framerate is ronduit belabberd te noemen en het maakte mij op sommige momenten gewoon ronduit misselijk. Maar voor jullie heb ik dat wel over, dus controller even wegleggen en een paar minuten later weer verder. Helaas was het volgende event weer een circuitrace tegen de tijd met zo mogelijk nog slechtere framerate dan het eerste event.

Dus even wat anders geprobeerd, naast de officiële side by sides en buggies van Polaris, Yamaha, Arctic Cat en Suzuki. Zijn in de game ook quads te vinden, maar die kun je beter vergeten dat ze er zijn, het van de ene naar de andere kant leunen heeft nauwelijks effect en de besturing is daardoor gewoon te vaag om de boel goed onder controle te houden, en dat is in een game die uiteindelijk om controle behouden gaat niet de bedoeling.

Daarna was het voor mij klaar, een game, zelfs niet ontwikkeld door een kleine studio hoeft niet zo te zijn. Er moet iemand opgevallen zijn dat de framerate beroerd is en dat daar misschien iets aan gedaan moest worden voordat de game uitgebracht werd. En dat is jammer, in de basis is Overpass namelijk best een leuke game, helaas een leuke game die geplaagd word door technische problemen.

Ik heb zelfs bewust gewacht met het schrijven van deze review in de hoop dat de ontwikkelaar het zelf nog op zou merken en een update zou uitbrengen die de technische problemen zou verhelpen en dat is tot op dit moment (29-4-2020) nog niet gebeurt.

Dus kan ik op dit moment zelfs niet het advies geven om te wachten op een sale of een budgetbak tip. Op dit moment moet je Overpass gewoon niet kopen, en dat is best jammer…

Getest op een Playstation 4 pro.
Reviewcode beschikbaar gesteld door de ontwikkelaar.