Innovatie in de jaren ’70: kraan onder laadvloer trailer – Dirk Benne

Dirk Benne stuurde me een aantal foto’s met verhaal:

Hallo Alex, jij bent dus op zoek naar speciale vrachtwagens. Ik heb vroeger een heel speciale gereden. Deze combinatie is denk ik 99,99999 % van alle chauffeurs niet bekend. En als je de foto bekijkt zal je ook niet veel zien. maar dat is maar op het eerste moment. Het gaat om een gewone DAF met een Krone oplegger. De DAF is niet bijzonder, daar zijn er tenslotte genoeg van gemaakt. de oplegger is maar 2 keer gebouwd. Dit is er een van en die heb ik een paar jaar gereden. Later heeft de firma waar ik 34 jaar bij gereden heb, van de 2e het bijzondere als onderdelen auto er bij gekocht. Maar wat is er nu zo speciaal aan ? Zie jij het ?


Ik zal heel eerlijk zijn: ik zag het niet!

Dirk: “Deze combinatie heb ik gereden ongeveer 1978 tot 1982. Als ik er nu bij schrijf dat ik vrijwel alleen kraanwagens in bouwstofverkeer gereden heb kan je je afvragen waarom hier geen kraan te zien is. Dat is dus het prangende punt. De kraan zit er wel degenlijk aan. Op bouwstellen kreeg ik vaak te horen dat er een kraanwagen besteld was en dan kwam ik. Veel gevloek maar naderhand wel een lege auto. ook aan de voormalige grens naar Berlijn, dus door de DDR door, kreeg ik vaak te horen dat er iets niet klopte. In de papieren staat dat ik een kraanoplegger bij me had maar de kraan was niet te zien. Als je de foto’s vergroot en oplet zal je zien dat de rechterkant anders opgebouwd is als de linker. En inderdaad, aan de rechterkant, daar waar je nu dus de pallettenkast hebt, zat bij mij de kraan. Krone heeft er 2 van gebouwd. De ene hadden wij en de andere werd meer bij Krone gebruikt voor test enzovoort. Nadat daar de kraan eronderuit gehaald was hebben wij die erbij gekocht voor onderdelen. De waren nergens te krijgen. Het geheel was wel te zwaar en de bandenslijtage aan de rechterkant was ook veel te hoog. Maar niemand viel op dat er een kraan onder zat. Je had de complete laadvlakte zonder dat er iets te zien was, gewoon vrij om te laden. De kraan zelf tilde heel veel. Ook kon je geheel onder zeil rijden, bij de klant aankomen, rechterkant openmaken en dan met de kraan en vork gewoon lossen. Het heeft zich niet door kunnen zetten maar was wel altijd heel interessant. Ik denk dat als je erover vragen zou stellen bij Krone dat er niemand meer wat van weet. Je zal best foto’s willen zien van hoe dat er uit zag. Daar heb ik niet veel van maar ik zal eens zoeken. Vroeger hadden geen mobieltje waar je even fotos mee kom maken.”

“Niet vergeten, dit zijn oude foto’s met een apparaatje van toen gemaakt, bij niet al te best weer. Je bent de 2e die deze foto’s nu heeft. Na mij als eerste, en mag ze graag gebruiken, vermenigvuldigen , opslaan enz. Heb ik geen probleem mee. Als je ze weg wil doen. Nou ja, dat is dan jouw vrije wil.”

“Nu nog even over de werkwijze van de kraan. Hij lag onder de laadvloer. Om er mee te kunnen moest je eerst aan de rechterkant één van de klappen eraf halen. Er was er een bij van maar een meter, dat was dus geen probleem. Daarna kon je met de hydrauliek de kraan onder de wagen uitschuiven. Als hij er onderuit was draaide hij naar links omhoog. Dan de steunen eruit klappen en de kraan op zijn poten laten staan. Daarna, de arm eruit, omhoog dus en die liet zich dacht ik 3 keer uitschuiven. Je kon dus met gemak de hele wagen leegmaken.”

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *