Spierings City Boy: zijn tijd (te?) ver vooruit

Spierings City Boy Op de Bauma van 2010 was de wereldprimeur van de Spierings City Boy. In 2010 was milieu nog niet zo’n hot topic als nu. De reden dat voor elektrische aandrijving was gekozen, was in de eerste plaats om ruimte en gewicht te besparen: in de onderwagen is geen grote dieselmotor of versnellingsbak aanwezig. Er was echter nog VEEL ontwikkelwerk te doen. Pas 10 jaar later, in 2020, is het model productierijp. Ondertussen worden dieselmotoren op steeds meer plekken verbannen, zou de City Boy het nu wel goed doen? Volgens Spierings zijn er al meer dan 50 besteld, dus we gaan ze als het goed is binnenkort tegen komen.
Spierings City Boy
In de bovenwagen van de City Boy zit een kleine Deere dieselmotor die een generator aandrijft. Hiermee kun je de laatste 10 tot 20 kilometer volledig elektrisch rijden. Bijvoorbeeld in een stadscentrum of fluisterend door een natuurgebied. Op de bouwplaats zelf kan de kraan werken op de stroom die nog in het accupakket zit, op netstroom, of je kunt hem in de dieselaggregaat die stroom op staat te wekken prikken. Al heeft dat laatste natuurlijk niet de voorkeur. Het meest opvallend is misschien wel de cabine. Deze is in rijstand relatief laag bij de grond, maar bij het hijsen kan hij net zo hoog komen als de machinist maar wil langs de hoofdgiek.
Spierings City Boy

No Responses

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *