Beste Babette (deel 110) wat voor tattoo moet dat worden?


Beste Babette, de week begon druilerig, maar om ons op te vrolijken, had de planner een fijne jonge snaak met ons mee op pad gestuurd. Vrachtwagen rijden kon ie al, het kieperwerk was ie wel bekend mee, nu moest ik hem de fijne kneepjes van het terreinrijden uitleggen. We reden weer van de sauna in Hoorn naar De Strip, inmiddels een bekend ritje. En omdat het voor mij al redelijk gesneden koek is, stond ik er niet bij stil dat ik wel alles duidelijk moest uitleggen, dus stuurde ik jou pratende voort achteruit het werk in, ondertussen de liftas omhoog drukkend, sperren erin draaiend, zwaailamp uit want het is geen disco op het werk, keertje links keertje rechts kijken en zo naar de shovel toe, tot jouw kont over het randje van de vorige vracht zakt en we ver genoeg naar achteren zijn gereden. Tussendoor nog even wat op de boordcomputer intikken, tijd invullen op het begeleidingsformulier, rijdende voort de kleppen weer dicht doen en de sperren eruit draaien. Hij heeft 3 vrachten lang minutieus op mijn vingers moeten kijken *smiley met blosjes op de wangen* oja het is natuurlijk wel de bedoeling dat ik als mentorchauffeur zijnde van alles aan hem uitleg…

De rest van de dag mocht hij achter het stuur plaatsnemen, en hoefde ik alleen af en toe een veelbetekenende blik op het knopje van de liftas of de boordcomputer te werpen, om hem eraan te herinneren dat ie nog ergens op moest drukken. Voor de afwisseling nog een vrachtje naar de mobiele kraan in de andere hoek van het werk, daarna nog een keer naar de shovel waar de sporen al wat serieuzer werden in de zandbaan, het was een leerzame dag geweest.

En dat kwam goed uit, want dinsdag zat ik weer alleen in jouw cabine, en mocht de nieuwe collega het zelf proberen, onder toeziend oog van nog 2 collega’s. Het werd zowaar een beetje druk in de zandbaan.

Op de radio ging het over Trump, de baas van Amerika, die terug was uit het ziekenhuis vandaan nadat ie was opgenomen wegens corona. Hij zei dat je niet bang moest zijn voor het virus, hij heeft het gehad en voelde zich nu beter dan 20 jaar geleden, er is niks aan de hand want we hebben de beste zorg en de beste medicijnen. Je moet corona niet je leven laten domineren, zo was zijn boodschap. Helaas lukt dat in Nederland niet helemaal. Door het hoge ziekteverzuim in de zorg (onder andere omdat ze zelf corona hebben opgelopen) zijn een aantal ziekenhuizen al gedwongen tot een opnamestop. De patiënten die er liggen, worden nog wel geholpen en verzorgd, maar er komen geen nieuwe bij, want er is gewoon te weinig personeel. Na de eerste golf werd gezegd dat het niet de bedoeling was, toch gebeurt het nu wel weer dat de reguliere zorg word stopgezet omdat corona voorrang krijgt. Of eigenlijk afdwingt. Corona domineert op het moment vele levens, tenzij je in het Witte Huis woont, dan is er niks aan de hand.

Afgelopen zondag vertelde Arjen Lubach ons op tv dat we ons moeten voorbereiden op de derde golf van corona. Mensen maken er hier en daar een zooitje van, maar op zich is dat niet gek met een premier die zelf nog niet heeft nagedacht of ie wel een mondkapje op zou doen in de supermarkt. Het goede voorbeeld geven terwijl je zelf niet weet hoe lang en hoe vaak je een wegwerpmondkapje mag gebruiken, dat lukt niet echt. Sterker nog: meneer Rutte wil juist niet de baas gaan lopen spelen in Nederland. Toch werd vandaag op de radio verteld dat driekwart van de Nederlanders geen problemen zou hebben met een mondkapjesplicht in openbare gebouwen en gebieden. En voor de duidelijkheid: dat is dus niet aan het gebouw om dat te beslissen, dat is aan de baas van Nederland om zoiets wel of niet te verplichten.

Er was veel corona-nieuws, want aanstaande zaterdag is dan eindelijk de app beschikbaar. Die geeft een seintje als je in de buurt bent geweest van iemand die besmet bleek te zijn, en dan is het de bedoeling dat je 10 dagen in thuis-isolatie gaat. Vrijwillig, ook als je geen klachten hebt. Voor de zekerheid even testen? Nee hoor, ook dat mag nog steeds alleen maar als je klachten hebt. Minister De Jonge lichtte het nog even toe, want hij denkt dat mensen zich daar wel aan gaan houden, ook al is het vrijwillig en is er geen controle op. Mensen zijn toch allemaal verantwoordelijke volwassenen? Die denken toch allemaal bij zichzelf ‘ask not what your country can do for you he maaruhm *zenuwachtig lachje* wat kan jij doen voor het land’ *smiley die zit te juichen in z’n tuigje* ik stel voor dat we bij de verkiezingen allemaal op De Jonge gaan stemmen, want dan wordt het leven in Nederland een stuk aangenamer. Geen controles meer op snelheid, op rij- en rusttijden, of je door rood rijd terwijl je met je telefoon aan het oor zit. Want we zijn toch allemaal verantwoordelijke volwassenen? Die hebben toch geen verplichting en controle nodig om zich aan de regels te houden? #zegnueenseerlijk dat moet toch een geweldig land zijn, waar minister Bloemenschoen de baas is.

Woensdag mocht ik me weer melden bij de schoonheidsspecialiste. Na al die mannenpraat nu weer eens over vrouwendingen praten, terwijl ondertussen mijn gezicht een paar jaar jonger werd gekneed. De rest van de dag rommelde ik wat in het huishouden, tot Wingman weer thuis kwam en we aan het avondeten konden gaan.

Donderdag moest ik namelijk serieus aan de bak. We reden weer in Hoorn, samen met de nieuwe en een nog redelijk verse collega *smiley die met z’n ogen rolt* de fijne snaken vlogen als jonge honden over het werk en het was zo erg, dat ze op een gegeven moment zelfs aan onze bumper hingen. Wat kan je je dan oud voelen, ook al heb je het gezicht van een 23-jarige.

Tussen al het ren- en vliegwerk door, hoorde ik wel iets over een Duitse ondernemer. Eigenaren van tankstations en Duitse politici klagen nogal dat de electrische auto zorgt voor een daling in de inkomsten en in het aantal banen in autofabrieken, maar een simpel bakkertje heeft het omgedraaid. Hij was zo te spreken over zijn Tesla, dat hij bedacht om zelf een laadstation te maken. Hij bracht Tesla en Fastned bij elkaar om een laadstation te creëren waarbij auto’s van alle merken kunnen opladen, met stroom die is gemaakt door de zon en de wind. En als die 100 auto’s dan staan te snorren aan het snoer, kunnen de 100 bestuurders en hun bijrijders bij het bakkertje naar binnen stappen voor koffie en broodjes *smiley die zit te juichen in z’n tuigje* niet huilie-huilie doen maar kansen zien en doorpakken, dat is nog eens leuk ondernemen.

Ondertussen probeerde GroenLinks in Nederland de jonge kiezers voor zich te winnen door te zeggen dat iedereen die 18 word 10.000 euro moet krijgen, om scholing of het opzetten van een eigen bedrijf mogelijk te maken. Dat geld komt dan bij de miljonairs vandaan, die extra belasting moeten betalen over hun vermogen. Op zich snap ik wel waar dat idee van extra belastingen vandaan komt. Jesse Klaver zat een tijdje geleden bij De Wereld Draait Door, ik dacht naar aanleiding van het boek van Pikketie (wat een grappige namen hebben ze toch in Amerika), wat ging over geld en de economie enzo. Daar haalde hij een interview met Jeff Bezos aan, zo ongeveer de rijkste man van de wereld. Meneer Bezos vertelde bevlogen over zijn project met spaceshuttles, waarmee het voor mensen mogelijk moet worden om naar de maan of Mars of een andere planeet te reizen. Zijn enorme vermogen heeft ie onder andere bij elkaar gescharreld door de baas van Amazon te zijn, zo’n website waarbij je allerlei dingen kan bestellen die dan met de pakketservice bij je thuis worden bezorgd. Jesse Klaver was nogal verbolgen over de woorden van Bezos, dat het shuttle-gebeuren echt helemaal te wauw is, terwijl het gewone voetvolk bij Amazon word uitgeknepen en voor een minimaal loontje op oproepbasis tijdens oncourante uren aan het werk is. Als je miljarden hebt, waarom kies je dan voor een absurd project waar straks slechts enkele tientallen mensen mee op reis kunnen. Mensen die toch al genoeg te besteden hebben en elke dag een andere hobby kunnen kopen. Waarom kies je er niet voor om al het personeel een dollar meer per uur te betalen tijdens de wat ruimere werktijden, dan hebben honderden personeelsleden en daarmee duizenden mensen in al die gezinnen het net wat makkelijker, kunnen ze iets beter eten kopen, wel een keer naar de tandarts en de huisarts, dat soort dingen. Dus dat GroenLinks het geld van de rijken wil afpakken, omdat ze het anders toch maar uitgeven aan onzinnige dingen in plaats van iets waarmee de economie of het land word gesteund, die gedachtegang snap ik wel.

Maar stel je even voor: je hebt jarenlang gebuffeld, geld verdiend waarover je belasting hebt betaald, geïnvesteerd in projecten en bedrijven, geld verdiend maar net zo hard weer geld verloren, de gok genomen om je huis als onderpand te gebruiken, je huwelijk op het spel gezet omdat je zoveel uren maakte, en eindelijk ben je dan op het punt dat je ‘geslaagd’ bent in het leven. De gok pakte goed uit, je wist je huwelijk te redden, en nu zit je op een terrasje ergens langs een Oostenrijkse of Italiaanse bergweg, te genieten van het zonlicht dat met de mooie lijnen van je sportwagen speelt, met op de achtergrond het meanderende asfalt dat jou en je lief straks verder leidt naar een luxe hotel. Even een vakantie samen, terwijl je goedbetaalde personeel thuis het bedrijf draaiende houd en de boekhouder er voor zorgt dat je netjes alle belastingen betaalt *smiley die z’n oren spitst* en dan hoor je daar in de verte het kermen van banden in een snelle bocht, gevolgd door een loeiende motor en wat uitlaatgeronk. De tsjilpende vogels in de boom naast het terras worden weggejaagd door een paar sportwagens die de bocht om komen vliegen en veels te hard de parkeerplaats oprijden. Kiezeltjes vliegen in het rond en tikken een buts in het strakke plaatwerk van jouw auto, waar een Nederlands kenteken op zit en een flink jaarsalaris aan BPM voor is afgedragen. Midden op de parkeerplaats staan 3 sportieve karren, nieuwe modellen, met op de kentekenplaathouder in kleine lettertjes de naam van het verhuurbedrijf. De deuren gaan open en nog voordat ze goed en wel zijn uitgestapt, hoor je het al *smiley die zit te tandenknarsen* GroenLinks stemmende jongeren die jouw afgedragen belastingcenten gebruiken om een paar knappe auto’s onder het motto ‘don’t be gentle, it’s a rental’ in een weekendje tijd flink af te boeren, voordat ze weer teruggaan naar hun gewone leven waarin ze hun hand ophouden bij hun ouders omdat ze zogenaamd geen tijd hebben om in de schoolvakanties te werken en hun eigen geld te verdienen. #zegnueenseerlijk meneer Klaver, is dat het idee achter die extra miljonairs-belasting, of komen er nog wat extra prikkels om jongeren te inspireren het wel op een manier te gebruiken waar ze langere tijd profijt van hebben?

Waar ik donderdag nog een paraplu nodig had om droog op het werk te komen, begon het vrijdag met rustiger weer. Op een klein buitje voor het stof na, bleef het de hele dag droog en ’s middags zelfs zonnig. Zomers is een groot woord, maar lekker was het wel.

Op de radio kwam een interview voorbij met de directeur van Urgenda, je weet wel, de stichting die de overheid voor de rechter sleepte omdat de klimaatdoelen niet werden gehaald. Dat was niet zozeer een geitenwollensokken-actie, maar meer een manier om de politiek wakker te schudden. De afspraken over minder uitstoot zodat er minder opwarming van de aarde is, hebben ze zelf ondertekend en zijn ze mee akkoord gegaan, helaas gebeurde er daarna te weinig om die doelen ook echt te halen. Ja, dan is het gewoon tijd voor rigoureuze acties. Dat heeft er onder andere toe geleid dat we nu subsidies hebben voor het kopen van een electrische auto en het isoleren van het huis. Want hoewel kranten graag berichten dat het financieel ongunstig is om zoveel in je woning te investeren, loont het wel degelijk als je met meer dan 1 persoon in een huishouden zit en niet hele dagen en nachten op roet bent. Het was een inspirerend gesprek, want hoewel ik soms wat bevlogen (wat bij vrouwen al snel word omschreven als ‘hysterisch’) kan overkomen, snap ik ook wel dat Nederland alleen de wereld niet kan redden. Dat moeten we ook niet willen. Hoewel we als klein land zijnde wel bij de top van uitstoters zitten, zowel per hoofd van de bevolking als in absolute zin, kunnen wij het niet alleen. Daarom moeten we niet alleen investeren en ontwikkelen om onze eigen uitstoot omlaag te brengen, ook zodat we tegen andere landen kunnen zeggen ‘gaan jullie er ook eens wat aan doen’, en omdat we zo handelsgericht zijn in Nederland, kunnen we al die technieken vervolgens naar de andere landen gaan vermarkten *smiley die in z’n handen wrijft* en ondertussen zijn we natuurlijk nog steeds druk bezig met Project Garage, waar zonnepanelen op komen te liggen en de vloerverwarming wordt aangedreven door zonnestralen. Lekker wat dagdromen over de toekomst.

Misschien heeft het ook een beetje te maken met het boek dat ik nu aan het lezen ben, ‘De zijkant van de macht’, wat gaat over vrouwen in de politiek. Omdat politiek nu eenmaal te belangrijk is om alleen aan mannen over te laten. Er staat niet alleen een stukje geschiedenis in, ook komen er tips en valkuilen voorbij die laten zien dat we nog helemaal niet zo genderneutraal zijn als we soms denken. Het zou kunnen dat ik daarom wat enthousiaster reageer wanneer een vrouw met een hoge functie aan het woord komt. Om het een beetje te chargeren; mannen willen graag directeurtje spelen, vrouwen willen een verandering maken (in een bedrijf of in de samenleving) en werken om die reden naar een hogere functie toe. Jeff Bezos bijvoorbeeld, die een enorm vermogen heeft verdiend en vervolgens heel veel investeert in ongein zoals ruimtevluchten. Elon Musk is ook al zo’n space-gekkie, al probeert hij de wereld ondertussen wel wat mooier te maken met de electrische Tesla’s en de accu’s die het milieu zo min mogelijk belasten. Daar staat dan iemand als Madam C.J. Walker tegenover, een vrouw die haarproducten voor de zwarte vrouw op de markt bracht. Mannelijke investeerders wilden niet met haar in zee gaan, omdat zij in haar fabriek het voornamelijk vrouwelijk personeel zo’n uurloon zou gaan betalen, dat vrouwen meer gingen verdienen dan mannen. De schande! Kijk voor het volledige verhaal de miniserie Selfmade maar eens, en schrik niet van het taalgebruik maar schrik des te meer van de problemen waar vrouwen toen tegenaan liepen, die nog steeds niet veranderd zijn.

Ondertussen moest ik wel op het werk blijven letten. Vandaag kon ik de jonge honden wat beter bijhouden. Voor het gemak reden we de hele week hetzelfde rondje in Hoorn, maar waar we de andere dagen rond 4 uur de laatste vracht kiepten en naar de zaak konden komen, kregen we uitgerekend op de vrijdag nog een ritje toe. Met z’n drietjes nog even naar een loonbedrijf ergens verderop in Westfriesland, om daarna dan eindelijk terug te rijden naar de zaak. Nog even de kleppen smeren zodat jij helemaal klaar was voor je weekendrust, en ik met de vetvlekken op m’n kleren kon aanschuiven in de kantine voor een groepsgesprek. Een collega zwaaide af om ander werk te gaan doen, dus moest er nog even wat gepraat worden over zijn ervaringen op de auto en hoe we mekaar later in het werk weer gaan tegenkomen.

Zaterdag begon natuurlijk met uitslapen, even wachten tot het zonnetje een beetje op de panelen scheen, toen konden de vaatwasser en daarna de wasmachine aan *smiley die in z’n handen wrijft* kan ik toch nog zeggen dat ik iets in het huishouden heb gedaan. Verder zaten Wingman en ik natuurlijk veel voor de tv, want er was weer een Formule 1 race, dit keer in Duitsland, op het circuit dat naast de bekende Groene Hel ligt in de Eifel. We waren snel klaar met het terugkijken van de eerste en tweede vrije training, door de dikke mist was het niet mogelijk om met de traumaheli te vliegen, en als die niet kan opstijgen of landen bij het circuit of een ziekenhuis in de buurt, mag er niet geracet worden. De derde training ging wel door, het leek al wat zonniger maar volgens de commentatoren ter plekke was het door de stevige bries nogal koud. Net voor de training kwam het bericht binnen dat Stroll zich had ziek gemeld, dus er zou maar 1 Roze Point rijden. Na een korte pauze konden we zo door naar de kwalificatie. Inmiddels was een vervanger geregeld in de vorm van Hulkenberg, die toevallig toch in de buurt was *smiley die achter z’n oor krabt* hij zat aan de koffie in Keulen met vrienden, dat is ongeveer daar om de hoek toch?

In de eerste kwalificatieronde was Hulkenberg de langzaamste, al scheelde het weinig met de auto’s voor hem. Een nette prestatie, aangezien hij een training en kwalificatie in ene deed. Voor hem stonden Räikkönen, Latifi, Russell en Grosjean. In Q2 waren Magnussen, Giovinazzi, Kvyat, Gasly en Vettel de langzaamste. Een nette score voor Giovinazzi, die volgens mij voor de eerste keer verder dan Q1 kwam. In de laatste ronde was het spannend en ook een beetje verrassend. Bottas was nipt sneller dan Hamilton, daarachter Verstappen op 3, verrassend genoeg het Steigerende Paard van Leclerc op 4, Albon die dicht bij de tijd van Verstappen zat, Ricciardo, Ocon, Norris, Perez en Sainz als tiende.

Zondag uitslapen natuurlijk, en daarna voor de tv voor de race. Die werd verreden op de Sudschleife, het speciaal voor de Formule 1 aangelegde circuit naast de Nordschleife. Dat 22 kilometer lange circuit kennen we van de toeristenritjes die iedereen daar kan maken. Vroeger reed Formule 1 er ook, na wat grote ongelukken werd het circuit als ‘te onveilig’ bestempeld en kwam er een alternatieve baan met meer uitloopstroken in plaats van bomen. In de voorbeschouwing hoorden we dat Hamilton klaagde over zijn stuur dat een beetje los zat, mogelijk iets met het DAS-systeem wat niet helemaal goed vast klikte ofzo, maar dat gaf wel een beetje hoop voor de kansen van Verstappen. De start ging netjes, iedereen kwam de eerste ronde zonder schade door. Bottas pakte de leiding en sloeg meteen een gaatje naar Hamilton, gevolgd door Verstappen die Leclerc achter zich wist te houden. Daarachter waren het Ricciardo, Albon, Norris, Perez, Ocon en Sainz die volgden, redelijk gelijk met de startopstelling dus. Hülkenberg had een goede start, vanaf de laatste plaats dook hij naar plek 17, geholpen door de slechte start van Grosjean en Räikkönen die even wijd moest gaan in een bocht om de blokkerende wielen voor hem te ontwijken.

Er was nog wat te doen geweest over de banden, want het is wat kouder dan normaal, waardoor de banden meer tijd nodig hebben om op temperatuur te komen en dus ook wat sneller zouden kunnen slijten omdat er meer word gegleden doordat er minder grip is. Het hele veld startte op de zachte banden, op Vettel, Gasly, Kvyat en Grosjean na. Die reden op medium en zouden dus iets langer kunnen doorrijden. In ronde 8 kwam Albon als eerste naar binnen voor nieuwe banden, nadat hij er in de eerste ronden een vlakke kant op had geremd. Volgens Pirelli zou het mogelijk moeten zijn om de race met een enkele pitstop uit te rijden, maar dat zou betekenen dat Albon nog 52 ronden op die banden zou moeten rijden, wat een grote uitdaging zou zijn.

Terwijl in ronde 11 Leclerc ook naar binnen kwam voor nieuwe banden, vloog Vettel even de bocht uit. Er werd melding gemaakt van druppels, echt regen was het nog niet. Niet alleen de kou maakt een verschil, er waren ook minder raceklasses om de Formule 1 heen, waardoor er minder rubber op en minder warmte in het asfalt zat. Een paar rondes later kwam Bottas onder druk te staan van Hamilton, maakte een foutje en gaf daardoor de koppositie aan zijn teamgenoot. Verstappen zat er meteen dicht achter maar hij hoefde geen moeite te doen want Bottas dook daarna de pits in. Vervolgens was het Russell die achterstevoren kwam te staan na een flinke tik van Räikkönen die agressief de binnenbocht in dook. Naast de lekke band mankeerde er wat meer aan de auto, waardoor Russell in ronde 15 de eerste uitvaller werd. Het leidde tot een virtual safety car zodat de auto weg getakeld kon worden. Hamilton en Verstappen maakten van de gelegenheid gebruik om banden te wisselen, wat bij de Zwarte Pijl 4,2 seconden duurde en bij de Rode Stier slechts 2,0, winst voor Verstappen. Op de baan was het Kvyat die zijn voorspoiler verloor en voorzichtig terug moest naar de pits. Hamilton leidde het veld voor Verstappen, Norris, Perez en Bottas, die klaagde over verlies van kracht in de motor. Hij was de tweede uitvaller, zijn Zwarte Pijl werd geretired, waardoor Ricciardo doorschoof naar plek 7, voor Gasly, Albon en Hülkenberg die in gevecht was met Leclerc. Mooie plek voor de Nederlands pratende Duitser, maar hij moest nog wel een keer naar binnen voor vers rubber, dus we konden nog niet te vroeg gaan juichen. Bij Albon kwam het bericht binnen dat hij under investigation was, nadat we in de herhaling zagen hoe hij de voorspoiler van Kvyat’s Pinkenbulletje af sneed.

Räikkönen die al glijend op Russell inreed, kreeg daar 10 seconden straf voor. Niet dat het een gevaar was voor zijn punten, want hij reed op de vijftiende plek. Albon was na het akkefietje met Kvyat nu ook op jacht naar Gasly, waarbij Albon bijna dezelfde fout maakte als Räikkönen door remmend en glijdend de binnenbocht in te duiken. Ocon kwam kort daarna de pits in met het bericht dat ie vanalles was kwijtgeraakt aan motorremvermogen en schakeldingen, en werd de derde uitvaller. Albon kreeg 5 seconden straf vanwege de situatie met Kvyat terwijl hij de pits in reed, we hadden de stopwatch al klaar en zagen hoe de krik onder de Rode Stier werd gezet om em de pits in te rollen. Het werd de vierde uitvaller en we zaten pas in ronde 25. Ook Norris klaagde over technische dingen, via de boordcomputer werd doorgegeven dat er iets met een sensor aan de hand was *smiley die met z’n ogen rolt* het is een keer onder de 15 graden, en meteen gaan alle auto’s te barsten? Heel apart.

Uiteindelijk moest het tot ronde 44 duren eer Norris zijn auto aan de kant zette. Het zorgde voor een gele vlag en een hoop rookontwikkeling, de walmen kwamen door het plaatwerk heen. De vlag werd omgezet in een safety car en coureurs kwamen meteen naar binnen voor een laatste pitstop. Het hele veld reed aardig door elkaar, want Hamilton was al een tijdje bezig om achterblijvers op een rondje te zetten. De Zwarte Pijl leidde nog steeds, voor Verstappen, Ricciardo, Perez, Sainz, Leclerc, Grosjean, Gasly, Hülkenberg, Giovinazzi (wat gaat die lekker op de tiende plek), Magnussen, Latifi, Vettel, Räikkönen en Kvyat als hekkensluiter. Niet alleen Hamilton, ook Verstappen klaagde nu over het te lage tempo van de safety car, waardoor de banden nog veel meer afkoelden. Eerst nog de grote stoelendans, want de ingehaalde auto’s mochten de safety car voorbij zodat ze in de computer hun ronde achterstand kwijt waren. Alleen Hamilton en Verstappen bleven achter de kleurrijke Zilveren Pijl van Mayländer rijden, de rest mocht er omheen. Met nog 11 ronden te gaan, werd de race weer hervat.

Met nog 10 ronden te gaan had Hamilton al een gat van ruim een seconde, Verstappen wist Ricciardo achter zich te houden, die Perez en Sainz in zijn slipstream had. Dit kon nog wel eens interessant worden voor de teambaas van het Wybertje, want als Ricciardo een podiumplek zou halen, mag hij een plaatje uitzoeken voor een tattoo op het lijf van Abiteboul. Verderop in het veld werd druk gestreden voor de rest van de punten. Ondanks de klachten over het loszittende stuur, kwam Hamilton als eerste over de finishlijn, net niet met een extra punt voor de snelste ronde maar wel met het eenzelfde aantal overwinningen als Michael Schumacher. Verstappen stond als tweede op het ereschavot met een extra punt, Ricciardo kwam op de laagste trede. Daarachter waren het Perez, Sainz, Gasly, Leclerc, Hülkenberg *smileys die confetti strooien* hoezee, Grosjean die zijn eerste punten pakte en Giovinazzi die het laatste punt pakte. Daarachter finishten Vettel, Räikkönen, Magnussen, Latifi en Kvyat net buiten de punten. Al met al weer een mooi potje racen. Nu nog even genieten van de nabeschouwing en de rest van dit weekend. Fijne zonnigdag allemaal!

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *