Martha de Boer test de Mitsubishi Outlander PHEV

In het verleden behaalde resultaten…
Bieden ook in de toekomst nog voordeel. Even terug naar eind 2013, toen er veel voordeel werd uitgekeerd door middel van subsidie voor electrische voertuigen, zelfs als ze maar deels op electriciteit reden. Daardoor werden plug-in hybrides plotseling erg interessant, omdat ze vanaf 1 januari 2014 een stuk duurder zouden worden in de lease of als bedrijfsauto voor de ZZP’er. Nederland werd overspoeld door een vloedgolf van grote stekkerauto’s, vrachtwagens reden af en aan bij de autodealers en er werden zelfs auto’s weggekaapt bij verbaasde buitenlandse dealers die niet zagen hoe ze die gekke stekkerdingen aan de man moesten brengen. Mitsubishi kwam op het juiste moment met de Outlander en wist in de kortdurende gekte iets meer dan 8000 van die SUV’s te verkopen. Het leidde zelfs tot een bezoek van de hoge heren uit Japan. Leuk dat de zaken toen zo goed liepen, maar wat moeten we nu met die PHEV?

Wie zeg je?
De Mitsubishi Outlander PHEV. Die laatste is een afkorting van Plug-in Hybrid Electrical Vehicle, in goed Nederlands een auto die je via het stopcontact kunt opladen, die door 2 verschillende motoren word aangedreven en die ook volledig electrisch kan rijden. Mitsubishi kenden we daarvoor natuurlijk al van de rallysuccessen en de Lancer Evo als afgeleide voor de openbare weg, van Parijs Dakar en de Pajero als afgeleide daarvan, sommigen kennen het merk zelfs van de industriële motoren. De geschiedenis van de Outlander is wat korter. In 2003 kwam de auto op de markt in Amerika en Europa, op de Japanse thuismarkt werd de SUV al onder een andere naam en met een iets ander uiterlijk geleverd. In 2006 volgde het nieuwe model, dat in 2010 een facelift kreeg. In 2013 werd de PHEV toegevoegd, als extra motorkeuze naast de benzine en de diesel.

Als je naar de auto toe loopt…
Zou je in de contouren een Land Rover kunnen herkennen. De Outlander is geen plompe terreinwagen, maar met de hoge en rechtop staande neus duidelijk een verschijning die je niet zomaar van de weg drukt. Voor Nederlandse begrippen is het een flinke SUV. De PHEV is naast zwart, wit en grijs maar in 1 kleur geleverd, blauw, wat cryptisch was omschreven als Technical Grey. Om de PHEV te onderscheiden van de niet-PHEV waren er wat extra chroomrandjes toegevoegd op de neus, en Mitsubishi was een trendsetter met de achterlichten die aan elkaar verbonden leken te zijn via een strook chroomlook op de achterklep. Iets wat je nu bij veel van de nieuwe Duitse SUV’s ziet. Standaard werd de auto geleverd met een rijke uitrusting, en omdat de prijs relatief laag was voor zakelijke rijders, werd er vaak ook nog wat aangekruist in de korte optielijst. De geblindeerde ramen achter waren standaard, maar je kon wel kiezen om de stootstrips achterwege te laten en een bullbar en sidebars toe te voegen. De trekhaak was ook een populaire optie, Mitsubishi was de eerste die een (deels) electrische auto leverde waar je iets achter mocht hangen. Met een maximaal geremd gewicht van 1500 kilo is een paardentrailer, aanhanger met bouwmaterialen of caravan geen probleem.

Stap je in…
Dan zit je als een vorst op een met leer beklede troon. Sommige kopers gingen helemaal los en lieten er het bruin lederen interieur in plaatsen, dat optioneel was voor de niet-PHEV. Standaard kreeg de PHEV een combinatie van leer en stof voor en achter, verwarmde voorstoelen, met leer bekleed stuurwiel, bediening van radio, cruise control en snelheidsbegrenzer op het stuur, glanzend pianolak rondom de Rockford Fosgate radio met ingangen voor cd en usb, en navigatie. Die beelden zijn hilarisch ouderwets, maar als het systeem is ge-update kun je er zonder problemen mee naar klanten of het vakantie-adres navigeren. Je kon nog een stapje hoger gaan en kiezen voor volledig leren bekleding, maar het beeld van de navigatie veranderde daar niet mee. De beelden van de achteruitrij camera zijn wel heel scherp en duidelijk, met strepen die aangeven hoeveel ruimte je nodig hebt om de achterklep nog open te kunnen doen. Natuurlijk beschikt de auto over airco, maar met het dakraam en de verduistering die je ervoor kunt schuiven, kun je de temperatuur ook enigszins onder controle houden zonder meteen veel in te moeten leveren op de actieradius. Zeker op de korte stukjes, omdat je dan volledig electrisch heen en weer terug kunt rijden. Er zijn voldoende bakjes en vakjes te vinden tussen de stoelen, in de deuren, onder de armleuning en in de dashboardkast. Op de achterbank kun je gemakkelijk 2 kinderen vastklikken in de Isofix aansluitingen. De auto is breed genoeg om met een beetje puzzelen nog een kind of slanke volwassene mee te nemen tussen de kinderzitjes. Of 3 volwassenen met lange benen te verstouwen, want met een lengte van 1,78 kun je ‘achter jezelf’ zitten en houd je nog een hoop ruimte over tussen de rugleuning en de knieën. De kofferbak is groot en afgedekt voor pottenkijkers met een oprolbare hoedenplank. De achterklep gaat electrisch open, je kunt er zonder je hoofd te stoten onder staan om 10 kratten bier op de vlakke vloer te stapelen. In de hoekjes naast de wielkasten en onder de vloermat zitten nog een paar vakjes voor spanbanden, oranje hesjes en het snoer om op locatie te kunnen laden.

Laat de sleutel in je handtas…
Trap op de rem en druk op de startknop. De auto ontwaakt met mooie graphics (voor die tijd) op het dashboard en op het scherm in de middenconsole. De bestuurdersstoel is electrisch verstelbaar, de rugleuning is misschien wat te recht voor sommige mensen, maar het vinden van een prettige zithouding moet verder geen probleem zijn. Trap nogmaals de rem in, klik de flitsende pook in D en rijd geruisloos weg. Inmiddels is het bijna normaal, in 2013 kon je mensen er nog wel eens mee verbazen. Vanwege de electrische aandrijving is de PHEV er alleen als automaat. De verlichting kent een auto-stand, waarmee je vaak met kleine dagrijlichtjes rijd, ook in de mist. Neem even de moeite om het knopje door te draaien naar de dimlicht-stand, als je uitstapt waarschuwt de auto je om het knopje weer terug te draaien. Net zoals de auto je waarschuwt wanneer de bijrijder met de sleutels in de handtas uitstapt om even snel een boodschap te doen. Je kunt de Outlander ook op slot zetten met de knopjes op de handgrepen, maar dit werkt niet als je de sleutels in de bekerhouder hebt laten liggen. Wegrijden met de stekker is ook niet mogelijk, Mitsubishi heeft de auto behoorlijk dummyproof gemaakt. Het eerste stuk word de auto aangedreven door 2 electromotoren, pas boven de 80 kun je op de benzinemotor rijden, die gebruikt zogezegd alleen de vijfde versnelling. Bij lagere snelheden fungeert de benzinemotor als oplader voor de accu’s. Omdat de benzinemotor zowel moet opladen als aandrijven, lijkt de mate van versnelling en het toerental soms niet helemaal overeen te komen wanneer je het gaspedaal diep intrapt. Het klinkt als een wilde CVT (Continu Variabele Transmissie) maar wanneer je de ‘toerenteller’ in de ecostand houd, is de motor bijna niet te horen. Wegtrekken bij een verkeerslicht gaat dankzij de lineaire electropower erg vlot, waarmee je nog wel eens een hippe hatchback kan laten schrikken. Om je eraan te herinneren dat je inclusief bestuurder over de 1800 kilo heen gaat, zit er een lekkere stevigheid in het stuur, zonder dat het echt zwaar word en je met dikke armen uitstapt. De remmen moeten flink aan het werk om zo’n gewicht stil te krijgen, maar je kunt ze helpen door met de flippers achter het stuur een andere motorremstand te selecteren. Daarmee rem je meer af op de motor, worden de accu’s sneller bijgeladen en kun je met wat oefenen door het verkeer manouvreren zonder het rempedaal aan te hoeven tikken.

Hoe lang kun je rondrijden dan?
Zie je elk verkeerslicht als een startsein voor een sprintje, of gebruik je de eco-modus, laat je de airco uit en blijf je netjes in het ecogebied van de toerenteller? Ligt het laadsnoer standaard in je kofferbak en schaam je je niet om naar een vrij stopcontact te vragen als je op visite bent, of kom je er ’s ochtends vaak achter dat je gisteravond bent vergeten te stekkeren? In de media ontstond het beeld dat veel zakelijke rijders met een stekkerauto vooral naar de bijtelling keken en niet de moeite namen om de auto in te pluggen. Met een beetje sportieve rijstijl doet de PHEV dan gerust 1 op 10, wat bij een tankinhoud van 45 liter neerkomt op een actieradius van 450 kilometer. Hoor je bij de 30% die een huis met oprit heeft en leer je jezelf aan om altijd de stekker erin te stoppen als je thuis komt, dan kom je een stuk verder. Zonder kunstgrepen kun je 30 volledig electrische kilometers halen op een acculading, met een beetje oefenen nog meer. Van eigenaren die korte ritten afwisselen met langere ritten, vaak met meerdere inzittenden, en ook regelmatig een aanhanger erachter hangen, heb ik gehoord dat ze in de afgelopen jaren gemiddeld 1 op 20 hebben gereden. Een nette score voor een auto van dit formaat.

Ja, maar wat moet zoiets kosten?
Nieuw stond de Outlander voor zo’n 50.000 euro in de prijslijst. Nu vind je ze al voor 10.000 euro, met in de kleine lettertjes de toevoeging ex. BTW. Ben je geen ZZP’er en betaal je de 21% belasting, dan komt er al een Outlander in beeld vanaf 13.000 euro. De PHEV is geleverd als Executive, Instyle en Instyle+. De verschillen zijn minimaal, bekleding met leer en stof of volledig leren bekleding, wel of geen dakraam en koplampreiniging. De prijsverschillen worden vooral veroorzaakt door de kilometerstanden, die uiteen lopen van 80.000 kilometer tot boven de 2 ton. De Outlander is ook geleverd als zevenzitter, de PHEV is er alleen als vijfzitter omdat de accu’s op de plek van de extra stoelen zitten. Word dit je eerste plug-in auto, en heb je een oprit of garage, houd dan ook rekening met het installeren van een wallbox. Dagelijks opladen bleek iets te zwaar voor het standaard laadsnoer met ingebouwde omvormer. Het laadsnoer is veilig te gebruiken, die paar keer dat je ergens op visite bent of op een vakantiepark verblijft, maar voor dagelijks gebruik word een wallbox aangeraden. Reken op een prijs tussen de 700 en 900 euro, afhankelijk van het model lader, exclusief montagekosten. Een investering die je maar 1 keer hoeft te doen, want de stekkers van electrische auto’s zijn gestandaardiseerd, dus je volgende auto kan met dezelfde wallbox worden opgeladen. Daar staat tegenover dat je voor de PHEV slechts de helft van de wegenbelasting betaalt die je voor een niet-PHEV zou moeten betalen, dus de investering heb je snel terugverdiend. Zeker als je de lader veel gebruikt, waardoor de brandstofkosten dalen.

Zou ik deze auto zelf kopen?
Een volmondig ja! De auto rijd lekker comfortabel, zoals een SUV hoort te doen. Er zit vierwielaandrijving op zodat je nog eens naast de gebaande paden kan rijden. De auto is ruim genoeg voor 5 volwassenen en hun bagage voor een week vakantie. Woon-werk afstanden kun je volledig electrisch afleggen (als je binnen de gemiddelde 36 kilometer zit), en moet je de frustraties van de werkdag kwijt dan trap je gewoon het gas in en maak je er even een hot hatchback van. Kampeervakanties of verbouwingen zijn geen probleem met 1500 kilo trekgewicht. De Outlander is groot, maar door de rechte lijnen wel makkelijk in te schatten bij het inparkeren op krappe parkeerplaatsen. Als je het leven niet te serieus neemt en kunt lachen om de plaatjes van de navigatie, dan heeft deze auto eigenlijk geen nadelen. Voor de mensen die zich er toentertijd over opwonden dat er zoveel subsidie werd gegeven, is het een extra motivatie om de auto nu tweedehands te kopen, omdat er door het grote aanbod veel plug-ins met een kofferbak vol belastingvoordelen naar het buitenland verdwijnen.

Wil je de verschillende uitvoeringen en kleuren van de Outlander naast elkaar zien, neem dan een kijkje bij Renses, waar niet alleen het model uit 2013 staat, ook de opgefriste versie met meer bling uit 2014 en het nieuwe model dat in 2016 werd gelanceerd. Of ga naar Circulus, het gebouw aan de Parelweg 11 in Alkmaar, waar je niet alleen stekkerauto’s vind, maar ook laadpalen. De verkopers kunnen je meer vertellen over mogelijke subsidies, en als je bereid bent wat meer te investeren, kun je er binnenkort ook terecht voor zonnepanelen, zodat de kosten om een Outlander te rijden nog lager worden.

Dit bericht is niet gesponsord door wie dan ook.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *