Beste Babette (deel 114) Truckspotters en vrijers spotten vanuit de truck


Beste Babette, zoals gezegd zaten we zondag lekker op de bank voor de Formule 1 race van Italië, of beter gezegd: van Emilia Romagna, aangezien er meerdere keren in Italië is geracet dit jaar, en ze niet allemaal dezelfde naam kunnen hebben. Er werd gereden op het circuit van Imola, beroemd vanwege het dodelijk ongeluk van Senna, waar in 2006 voor het laatst werd geracet. Nu zaten we duidelijk later in het seizoen en werd er van tevoren gewaarschuwd om op de banden te letten, want door de kou zouden die wat minder grip hebben. Om met Wingman’s woorden te spreken: Verstappen startte vanaf de derde plek, achter de 2 Zwarte Pijlen, en Gasly stond met zijn Pinkenbulletje op de vierde plaats. Na het start was het erg druk voor in het veld, Bottas pakte de leiding, Hamilton kon het niet helemaal volgen, terwijl Ricciardo ook naar voren kwam en Gasly terug zette naar de vijfde plaats. Achter in het veld spinde Magnussen en reed Stroll zijn voorvleugel eraf, wat zorgde voor de eerste pitstop van de race. Na 4 rondjes was de volgorde Bottas, Verstappen, Hamilton, een gat van 5 seconden, Ricciardo, Gasly, Leclerc, Albon, Kvyat, Norris, Sainz en de rest.

Bottas, Verstappen en Hamilton stonden op de medium band, de rest van de top 10 op soft, en op plek 11 tot en met 20 reden ze ook weer op medium, met uitzondering van Giovinazzi, die op soft reed en een goede start had, want hij kwam zomaar vanaf de laatste plaats naar plek 15 toe.

In ronde 9 waren er problemen bij Gasly, hij reed op een keurige vijfde plaats en kon goed volgen, maar via de boordradio klonk een gestresste stem die hem sommeerde om direct naar de pits toe te komen. Met een technisch probleem werd het Pinkenbulletje geretired en zo was Gasly de eerste uitvaller, helaas. Een ronde later kwam Grosjean binnen voor vers rubber, gevolgd door Giovinazzi en nog een groot gedeelte van het veld. Pirelli had voorspeld dat de zachte banden wel een rondje op 22 mee zouden gaan, maar nu werden veel zachte en medium banden ruim daarvoor al gewisseld. In ronde 19 kwam Verstappen naar binnen voor vers rubber, het gat naar Perez op de vierde plaats was ruim een halve minuut, dus kwam de Rode Stier zonder problemen terug op de derde plek in het veld. Een ronde later kwam Bottas binnen, die daarna de derde plaats van Verstappen overnam. Hamilton was ondertussen aan het trappen om het gat tussen hem en Verstappen te laten groeien tot boven de 28 seconden, zodat hij na een pitstop aan kop zou blijven rijden. Er was weinig inhaalruimte op het circuit, dus zaten we met de vingers gekruist mee te rekenen *smiley die zit te duimen* hopelijk zou een monteur het helemaal verknoeien, dat Hamilton’s pitstop 7,3 seconden zou duren in plaats van 2,1, dan zou Bottas weer vooraan komen en Verstappen op de tweede plaats. Ondertussen trapte Hamilton flink door, zette hij de eerste auto’s al op een rondje achterstand en werd er via de boordradio gevraagd of ie nog even 10 rondjes langer door kon.

In ronde 29 parkeerde Ocon zijn auto in de berm, hij werd de tweede uitvaller, ook met technische problemen, en zorgde voor een Virtual Safety Car, wat betekende dat het hele veld even niet vol gas mocht rijden. Hamilton kreeg dat precies op tijd te horen en dook de pits in, terwijl Bottas en Verstappen dus half gas over de baan heen moesten tokkelen. Daarmee kreeg Hamilton de eerste plaats weer in zijn schoot geworpen. Vettel, Räikkönen en Latifi reden ondertussen op plek 4, 5 en 6, maar waren als enigen ook nog niet binnen geweest voor vers rubber *smiley die achter z’n oor krabt* blijkbaar gaan de banden toch wat langer mee dan Pirelli voorspelde. Het duurde tot ronde 40 eer Vettel eens naar binnen kwam, zijn pitstop werd wel verkloot en na 13 seconden stilstaan en kijken naar een ratelende sleutel, kwam hij als veertiende terug op de baan.

Voor in het veld verremde Bottas zich, die zichtbaar onder druk stond van Verstappen. Hij pakte wat grind mee, en de vuile kant van de baan, waardoor hij niet de snelheid had om de Rode Stier kwijt te raken *smiley die zit te juichen in z’n tuigje* hierdoor kon Verstappen de tweede plaats terugpakken van de Zwarte Pijl, niet doordat er iemand uitviel, maar puur op eigen kracht. Heerlijk moment! Hij trok ook al vrij snel een gat van een seconde naar Bottas, op jacht naar Hamilton, die er ruim 13 seconden voor reed.

In ronde 49 kwam Räikkönen als allerlaatste dan eindelijk zijn eerste pitstop maken. Hij reed op de vierde plek maar viel terug naar 12, en meteen met een rondje achterstand. Alleen de top 10 reed nog in dezelfde ronde. Magnussen had ondertussen een paar keer geklaagd over hoofdpijn, veroorzaakt door de heftige bewegingen in de auto bij het schakelen. Of het door de hoofdpijn of door de mechanica kwam, werd niet helemaal duidelijk, maar de Haas mocht terug het hazenleger in. Hij werd de derde uitvaller. Op de baan raakte Verstappen de auto kwijt, door iets wat in de herhaling op een klapband leek. Met flarden rubber om de velgen stond hij stil in de grindbak, daarmee werd hij de vierde uitvaller en zorgde hij voor de eerste Safety Car situatie op de baan. Veel coureurs maakten van het moment gebruik om naar binnen te komen, er waren nog 10 ronden te gaan dus kon er mooi nog een setje zacht rubber gebruikt worden voor het laatste stukje sprinten naar de finish. Wat echter niet voor Russell gold, want hij maakte een klein foutje met iets te koude banden achter de Safety Car, en dook vol overtuiging de muur in. In de berm zat hij zichzelf tegen zijn helm te slaan, want hiermee gooide hij mogelijk een tiende plek en dus een punt weg, terwijl de marshalls op de baan de piepschuim brokken van de borden voor de rempunten aan het opruimen waren. In de pits werd ook een foutje gemaakt dat heel naar zou kunnen aflopen: Stroll stond later stil dan verwacht in zijn vakje voor de pitbox, omdat ‘de remmen te koud zijn’, maar daardoor tikte hij wel de monteur omver die voor de auto klaar stond met de krik *smiley met opengesperde ogen* de reserve-krikmonteur nam het over en Stroll kon snel weer op pad, maar de geraakte monteur moest ondersteund worden toen hij terug liep de pitbox in.

In ronde 57 dook de Safety Car terug de pits in, met nog 6 ronden te gaan kon Hamilton nipt de eerste plek van Bottas weghouden, terwijl daarachter druk werd gestreden om de rest van de punten. Albon spinde in al zijn enthousiasme, tikte bijna nog Sainz van de baan en moest terug naar de pits voor nog een setje banden. De monteurs klaarden de klus in slechts 1,9 seconden, maar het had toch geen zin meer. Hamilton won, met een extra punt voor de snelste ronde, gevolgd door Bottas, Ricciardo, Kvyat, Leclerc, Perez, Sainz, Norris, Räikkönen en Giovinazzi die de laatste punten pakten, daarachter waren het Latifi, Grosjean, Vettel, Stroll en Albon. Het is jammer voor Verstappen dat ie uitviel, en voor Gasly en Russell natuurlijk, maar ondanks dat was het toch een leuk stukje racen wat we zo hier en daar zagen.

Maandag was ik al ruim voor de wekker wakker, met een droge mond van de kapsalon van gisteravond. De wind gierde om het huis, en nadat ik mezelf weer in slaap had gewoeld en van de wekker wakker werd, hoorde ik dat de wind nog niet was gaan liggen. De kraag van de werkjas omhoog, het colletje opgetrokken tot over m’n oren, met een stevige hand de voordeur open doen zodat ie niet uit de sponning zou waaien *smiley met opengesperde ogen* en toen leek het alsof er iemand met een föhn in mijn gezicht stond te blazen. Het was een storm van 20 graden warm. En 20 graden schuin, want er werd aardig aan jouw cabine getrokken toen we richting Hoorn reden. Na het laden terug de A7 op, om 5 meter voorbij de afrit Avenhorn te horen dat er een ongeluk op de A7 was gebeurd, half uur vertraging tussen Avenhorn en Purmerend *smiley die met z’n ogen rolt* oja natuurlijk, het is weer maandag. Na de A7, A8 en de Coentunnel, doken we in het spinnenweb van de A10, A2 en A9, om ergens achter de autodealers langs de A2 te kiepen. Daarna mochten we nog een paar vrachten zand vanaf de loswal in Amsterdam halen. Terwijl ik verhit zat te schreeuwen naar medeweggebruikers dat ze op ze minst eens 80 moesten gaan rijden omdat we op een snelweg zaten, werd op het nieuws verteld dat in de vroege ochtend al een warmterecord was verbroken. Het moet niet gekker worden, we zitten al in november en mensen rijden rondom Amsterdam nog steeds alsof ze last hebben van hittestress en gekookte hersenen.

Vanuit Amsterdam reden we naar Slootdorp, waarna we via Schagen, Heerhugowaard en Alkmaar uiteindelijk weer in Winkel uitkwamen, met een vrachtje zand voor de sierbestrating. Er was ook nog iets op het nieuws over een dure handtas, maar die grap heb ik gecensureerd. Wat nogal vreemd is voor iemand die is opgegroeid met Kopspijkers op de zaterdagavond, waarbij cabaretiers bekende mensen nadeden, in een soort karikaturale parodie. Niet zelden waren dat mensen van het koningshuis, ministers of de premier zelf, of heiligen zoals Sint Nicolaas. Het zou me niks verbazen als Jezus Christus zelf er ook niet een keertje tussen had gezeten. We smulden van zulke programma’s, net zoals mensen genoten van de types die voorbij kwamen in de ochtendshow van Edwin Evers, de overdreven versies van BN’ers in De TV Kantine, en dan heb je nog LuckyTV, waarbij filmpjes uit nieuwsberichten of interviews worden voorzien van ander geluid, waardoor de troonreden van Koning Willie of het dopen van een boot door Max opeens heel anders over komt. Met al dat soort programma’s, die niet stiekem op internet worden uitgezonden maar gewoon op de landelijke tv, zou je denken dat je alles over iedereen moet kunnen zeggen, zolang het maar een beetje netjes blijft. Zelfs een komisch improvisatie programma, waarin werd nagespeeld hoe de koning en de koningin vreemd gingen, waren gewoon op tv te zien. En die aflevering werd zonder problemen ook nog een keertje herhaald. Programma’s, of onderdelen van tv shows, die zijn bedoeld als luchtig vermaak. Soms met een serieuze ondertoon, zoals bij Kopspijkers nog wel eens gebeurde, omdat men toch wel kritisch was over het beleid van een minister of het smeergeld rondom wat vliegtuigen bijvoorbeeld. Nu krijg je de indruk dat het niet meer mag, dat je geen grapjes mag maken en dat soort grappige dingen ook zeker niet mag gebruik om een discussie aan te zwengelen. Gewoon ouderwets praten over meningsverschillen, waarom denk jij er zo over en hoe kan ik dat van de andere kant bekijken? Nu ontaardt men binnen de kortste keren in extreme voor- en extreme tegenstanders, die zonder te vragen mekaar naar het leven staan. Eerlijk gezegd geeft mij dat een beklemmender gevoel dan de coronamaatregelen.

Dinsdag besefte ik me opeens dat, ondanks dat het overdag 20 graden is, het strooiseizoen evengoed gewoon is begonnen. De telefoon moet weer mee naar bed. Een paar jaar geleden begon het winterseizoen meteen het eerste weekend van november met een sneeuwbui. Dat zie ik nu nog niet zo snel gebeuren, al was het vanochtend duidelijk frisser dan gisteren. We mochten weer zand rijden van de loswal in Hoorn naar De Strip. Heen langs de nieuwe begraafplaats en de ieniemienierotondes, terug langs het paadje met alle verkeerslichten, omdat de weg onder het spoorviaduct door was afgesloten wegens werkzaamheden. Ondanks de file voor de verkeerslichten omdat al die mensen nu moesten omrijden, was het wel aardig te doen.
MAN TGS 2nd gen
Op de radio was het erg druk, niet alleen was Oostenrijk opgeschrikt door aanslagen afgelopen nacht in Wenen, ook begonnen vandaag de verkiezingen in Amerika *smiley die op z’n nagels bijt* er was amper tijd om ook nog eens vooruit te blikken naar de persconferentie van de premier over de coronamaatregelen, die vanavond ook weer zou zijn. Gelukkig was er onderweg genoeg te zien, zo hebben we een truckspotter gespot en zagen we langs de weg naar de loswal een stelletje dat lag te vozen in de auto *smiley die aan z’n krabt* is dat netjes om te vertellen? In de schaft ging het nergens anders over, aangezien ze 20 meter voor de inrit hun auto’s halvers in de berm hadden geparkeerd, waardoor er ongeveer elke 2 minuten een vrachtwagen of trekker met kieper langs reed. Wij kwamen er 4 keer in het uur langs en zagen het afspraakje veranderen van knuffelen naast de auto tot met de kleren uit (en het ondergoed nog aan) knuffelen op een achterover gekantelde bijrijdersstoel. Ondanks al die afleiding, wisten we toch 16 vrachten weg te brengen.

Woensdag zou ik gaan lunchen met vriendinnen. Helaas werd dat wegens omstandigheden afgezegd, dus bleef ik maar lekker thuis. Boekie, bank, ondertussen wassie draaien, hier en daar nog wat schoonmaken en opruimen, je kent het wel.

Donderdag mochten we verder in de zandrace van loswal Hoorn naar De Strip, al raceten we vooral tegen onszelf, aangezien we alleen reden. Gister reed er een andere chauffeur met jou, en ik weet niet of ie driemaal daags opnieuw deodorant op heeft gespoten, of dat ie mannenparfum in de kachelblazer heeft gesproeid, maar er hing een apart luchtje in de cabine *smiley die aan het stuur knaagt* de hele ochtend heb ik gruizig in m’n tuigje gezeten.

De uitslag van de verkiezingen in Amerika was nog niet binnen, natuurlijk niet, want er moesten miljoenen stemmen geteld worden. Reden voor veel mensen om ongeduldig te gaan protesteren. De ene groep riep op om te stoppen met tellen, de andere vooral om door te gaan en elke stem nog eens na te tellen. Voor het CDA was het reden om een paginagrote advertentie in een krant te zetten, met de kop ‘bent U ook zo blij dat U in Nederland wakker bent geworden?’. Nou, niet perse, want onrust en onduidelijkheid zoals in Amerika, lijkt steeds meer deze kant op te komen. Afgelopen dinsdag waren de coronamaatregelen weer aangescherpt, doorloop-locaties zoals musea, dierentuinen en buurthuizen moeten dicht, je mag niet met meer dan 2 mensen samen zijn op straat, maar vandaag wordt er dan weer een uitzondering bekend gemaakt voor buurthuizen, en uitvaarten waar dan wel meer dan 30 mensen aanwezig mogen zijn *smiley die met z’n ogen rolt* wie het nu nog snapt, mag het zeggen.

Ook ging het op de radio over een ziekte, legionella dit keer, dat bij controles steeds vaker opduikt. Doordat kantoren en hotels leeg staan, en verzorgingstehuizen andere prioriteiten hebben, kan de bacterie lekker broeien in het stilstaande water in de leidingen. Buiten word het dan wel kouder, omdat binnen de verwarming aan gaat, word het water in de leidingen ook een beetje verwarmd, waardoor een heerlijke omgeving ontstaat om lekker verder te groeien. Het goede nieuws is dat er voorlopig niemand dood gaat aan legionella, want iedereen die komt te overlijden met longklacht-achtige omstandigheden, word in de registratie gezet als coronadode.

Na al die rondjes door Hoorn heen, veelvuldig gebruik makend van de snelheidsbegrenzer, viel me opeens iets op *smiley met opengesperde ogen* je bokt niet meer! Je kan nu gewoon 51 blijven rijden, als ik de begrenzer instel op 51, zonder heen en weer te hikken tussen 46 en 49 km/h *smiley die confetti strooit* wat een genot! Wat een comfort! Wat fijn dat de monteurs het na 2 jaar eindelijk is gelukt *smiley die een kushandje doet*

Vrijdag had de planner een andere zandrace geregeld, samen met 2 collega’s zand rijden van Schagen naar een nieuwbouwtje in Tuitjenhorn. Noord Holland en Flevoland maakten vandaag bekend dat ze 240.000 woningen gaan bouwen in de komende 10 jaar, en daar maakten wij nu dus ook deel van uit *smiley die met z’n spierballen rolt*

Om terug te komen op de vraag van het CDA; ja. Ik ben blij dat ik vanochtend in Nederland wakker ben geworden. In Amerika zijn allerlei bekende mensen, en dan niet vloggers met opgespoten konten en lippen die ooit eens een sexfilmpje van zichzelf hebben verspreid, maar vooraanstaande mensen uit de politiek en de overheidsinstanties daar omheen, die oproepen tot geweld. Niet alleen de demonstrerende groeperingen die op straat staan te roepen dat de stemmen ofwel niet meer geteld moeten worden, ofwel dat alles grondig nageteld moet worden. Er zijn zelfs mensen die een hoge baan hebben of hadden (beetje onduidelijk, aangezien Trump nog wel eens wat mensen plotseling ontslaat), die oproepen om tegenstanders te onthoofden, en vervolgens die hoofden op spietsen rondom het Witte Huis te zetten *smiley die achter z’n oor krabt* blijkbaar dachten ze zo hardnekkig dat ‘vroeger alles beter was’, dat ze terug willen naar de tijd dat de blanke pioniers de Indianen afslachtten, en de lijken bleven hangen aan bomen of naast de ingang van het dorp werd uitgestald, om als waarschuwing te dienen dat die wilde roodhuiden niet moesten denken dat ze zomaar in een dorpje konden rondlopen.

Tijd om even aan wat anders te denken *smiley die handenvol kralen en glimmers ophoud* Bentley, het automerk dat onder andere bekend is van de magistrale W12 motor, dat zijn 2 Vzessen naast elkaar en die motor word nog steeds geleverd, maakte bekend dat ze in 2030 alleen nog maar electrische auto’s gaan verkopen.

Als afsluiter van de dag had de planner nog een vrachtje bollenzand voor ons in petto, het begon al te schemeren toen we de garage in reden om de kleppen te smeren, en tegen de tijd dat ons weekend begon was het al bijna donker.

Zaterdag stond ik ook weer in het vroege donker op, om bij Vriendin te gaan helpen met verhuizen. Vele handen maken licht werk. Zoveel als toegestaan binnen de coronamaatregelen die gelden voor blonde vrouwen op oneven dagen met kinderen die zowel onder de 12 als onder de 18 jaar zijn, terwijl ze zelf nog niet boven de 65 zijn en de afgelopen 10 dagen niet in een bibliotheek of dierentuin zijn geweest *smiley die opgelucht adem haalt* zie je wel, zo moeilijk zijn al die regeltjes niet. Het duurde welgeteld 2 grote kasten voordat ik een pleister nodig had uit het EHBO-tasje dat al onder in de auto was ingeladen. Nadat de gehuurde supertruck voor de eerste keer was in- en weer uitgeladen, was het tijd voor koffie. Gelukkig konden we nog net bij de waterkoker en koffiezetapparaat komen, in een keuken die was volgebouwd met dozen waar ‘keuken’ op stond. Vriendin probeerde in haar overvolle hoofd plek te vinden om te bedenken welke kast waar moest komen staan, de voor- en achtertuin zagen eruit als een rommelmarkt, er werden tips gegeven over het stopcontact dat achter de kast zou verdwijnen, terwijl ondertussen werd gezocht naar de schroefjes van de kasten. En het bed. Oja en het gereedschap dat mee moest om de Ikea-kast uit elkaar te halen die toch niet in 1 keer door het trapgat paste *smiley die op z’n nagels bijt* gelukkig ging iedereen daarna verder met dingen verhuizen, en kon ik in alle rust de spullen uit de voor- en achtertuin het huis in lopen. Met een enorm strakke kont van het traplopen stond ik daarna broodjes te smeren. Nadat we de Ikea-kast voor de tweede maal in elkaar hadden gezet (blijkbaar is het toch niet zo makkelijk als dat het lijkt, en moet het middenstuk wel goed om staan omdat anders alle plankjes scheef hangen) begon het alweer te schemeren tijdens de rit terug naar huis. Moe en een paar blauwe plekken rijker, kon ik samen met Wingman nog wat tv kijken, voordat ik door een actiefilm heen begon te slapen en het tijd was om naar bed te gaan.

En nu is het alweer zondag. Geen sneeuw maar een warm zonnetje dat over het land trekt. Lekker bijkomen van alle drukte de afgelopen week. Fijne zonnigdag allemaal!

NET ZO INTERESSANT

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *