Beste Babette, maandag mochten we net als de vrijdag ervoor weer laden in Schagen en daarna achter de collega’s aan naar Tuitjenhorn, verder met het nieuwbouwtje naast de dierentuin. Op de radio ging het al wekenlang over de verkiezingen in Amerika, alsof het om de verkiezingen in ons eigen land ging. Vandaag werd dan eindelijk bekend gemaakt dat Biden heeft gewonnen en Trump dus moet aftreden. Of nouja, in een paar staten zijn ze nog bezig met tellen, in een paar andere staten zijn ze nog bezig met hertellen, maar op zich is het wel enigszins zeker dat Biden heeft gewonnen. Hij heeft meteen maar een plan van aanpak gepresenteerd, wat betreft het creëren van meer banen, het praten met buitenlanden over handel, en het afstoffen van het Parijse akkoord over de klimaatdoelen. Klonk waanzinnig mooi, tot een journalist uitlegde dat veel van die banen (vooral voor de minderheden) al zijn geregeld door Trump, zij het na een voorzetje van Obama. En regels omtrent klimaatdoelen en uitstoot worden niet door de president geregeld, maar door elke staat apart. Zo is er een staat waar de stadsbussen al 20 jaar op pure ethanol rijden (dat is het bio-mengsel wat wij een klein beetje bij de benzine mengen en vervolgens E10 noemen), en in een andere staat zijn alle bussen en taxi’s hybride. Terwijl wij naar de gorgelende pickups wijzen, zijn ze op veel plekken in Amerika al verder dan in Nederland.
Tegelijkertijd was Trump de uitkomst nog steeds aan het ontkennen. Er was van alles frauduleus, er moesten in een aantal staten (waar hij niet had gewonnen) hertellingen komen, hij had al aangekondigd dat er een legertje advocaten klaar stond om de boel aan te vechten, het leek erop dat hij echt boos was. Vanuit de wandelgangen en via anonieme bronnen kwamen de verhalen dat er wel eerst geld bij elkaar geraapt moest worden voor die advocaten, want zo rijk is Trump niet meer. Zelfs zijn vrouw riep op om te stoppen met die poppenkast en te gaan beginnen zijn spullen in te pakken. Volgens ingewijden was het ontkennen en aanvechten van de uitslag de manier voor Trump om het psychisch allemaal te verwerken *smiley die achter z’n oor krabt* wel een beetje dure therapie dan, waarbij je ondertussen nog even een heel land in de houdgreep neemt.
In Nederland werd ondertussen de zevende trajectcontrole in werking gesteld. Waarom was dat groot nieuws? Het gaat om trajectcontroles op de provinciale wegen *smiley die in z’n handen wrijft* lekker. Eindelijk. Een stuk eerlijker dan een enkele flitspaal waarvoor mensen even afremmen en vervolgens weer volgas verder rijden. Goed voor de veiligheid ook, aangezien er meer ongelukken op N-wegen gebeuren dan op snelwegen. Wel wat minder voor de bloeddruk. Elke keer als je een klus hebt waarbij je een stuk over de provinciale weg rijd, merk je dat mensen ergens anders mee bezig zijn, of juist krampachtig veel op het autorijden aan het letten zijn. Blijkbaar zijn er weinig mensen die de cruise control gebruiken op zulke wegen, want de snelheid schommelt vaak. Of mensen zijn zo bang voor een bekeuring dat ze precies 79 blijven rijden, inclusief een beetje bijremmen wanneer de auto bergje af iets harder gaat rollen. Bij jou staat er dan iets van 70 op de snelheidsmeter, maar vooruit, je mag niet harder dan 80, en hun teller is niet geijkt, dus je kan er niks van zeggen. Erger zijn de mensen die een beetje koeteldekoet tussen de 65 en de 75 schommelen *smiley die aan het stuur knaagt* en als je dan eindelijk bij dat kruispunt bent waar het even tweebaans word zodat je er voorbij kan, dan gaat of het licht op rood, of ze gaan opeens gas geven wanneer je ernaast zit *smiley die een witte bloes aantrekt* om vervolgens, nadat je er weer achter bent gaan rijden, de snelheid weer te laten afzakken naar amper 70 km/h. Zoiets zal er op de wegen bij de trajectcontroles ook wel gaan gebeuren. Kijk maar naar de A10 waar je niet harder mag dan 80, daar is het heel normaal geworden om niet harder dan 70 te rijden *smiley die zit te tandenknarsen* op een snelweg! Helemaal koekoek! Maar daar heb je in ieder geval nog 2 rijbanen de ruimte om er voorbij te gaan. De N9 heeft maar 2 rijstroken, waarvan je er eentje mag gebruiken want op de andere rijden de tegenliggers, en daar ligt een dikke dubbele witte streep tussen om dat duidelijk te maken.
Voorlopig hoefden we ons geen zorgen te maken om de snelheid. Bij het achteruit rijden de zandbaan in was er een vreemde KLONK te horen, en na het kiepen kwamen we er al heel snel achter dat het iets uit jouw aandrijflijn was. Garage bellen om een monteur te sturen, ondertussen sleepte de machinist ons aan de kant zodat het werk wel gewoon door kon gaan, het leek erop dat we werden retired, maar na een pitstop van 2:35 (voor de duidelijkheid, 2 uur en 35 minuten, want er moest nog even gezocht worden naar een aandrijfas in de voorraadkast) inclusief schaft, konden we gewoon weer door. Uiteindelijk brachten we 9 vrachten weg, slechts 3 minder dan de rest.
Dinsdag reden we hetzelfde rondje, maar nu met iets meer aandacht. En meer make up op. We werden namelijk gevolgd door een fotograaf van TON magazine, en die wilde heel enthousiast van alles foto’s maken. Zelfs van dingen die we normaal gesproken nooit doen, zoals nog even langs de achterbumper lopen om het zand eraf te vegen *smiley die met z’n ogen rolt* hard over de platenbaan stuiteren, dan is ie ook schoon. Nu kostte het ons 10 minuten, aangezien ik het zo snel eraf veegde dat ik het zand er opnieuw op moest leggen om het er langzaam voor de foto weer af te kunnen vegen. De machinist had een mooi stortje gemaakt, voor een goede actiefoto van het kiepen, waarbij de wielen al een beetje in het zand verdwijnen. Daarna ben ik nog een keer met de handspuit de bak in geklommen om kleppen te smeren *smiley die over het toneel schrijdt* wat een acteertalent! Als er geen garage en vetspuit-aan-een-slang beschikbaar is, sla ik dat eigenlijk altijd over. En dat alles met een dikke laag lipgloss op, want ik heb er wel 5 lagen opgesmeerd eer de fotograaf een goede close up had gemaakt. Maar goed, alles voor de foto. En het was eigenlijk ook best wel heel erg leuk, ondanks dat ik nogal zenuwachtig werd omdat de collega’s gewoon doorreden en wij steeds gruwelijk in de weg stonden omdat juist daar de belichting zo goed was. Na een paar rondjes had de fotograaf genoeg gezien, en mochten we weer ongekunsteld achter de rest aan rijden. Om vervolgens nog een keer met volle overtuiging het laatste stukje zachte zandbaan in te duiken *smiley die rood aanloopt* gelukkig was er geen fotograaf in de buurt toen de ketting weer aan de shovel werd gehangen…
Woensdag even een dagje rust. Beetje uitslapen, daarna lunchen bij Vader en Moeder. Praten over wat er gaande is in de buurt, en waarom er daar een koe helemaal alleen op dat landje stond. Vervolgens nog even langs de buurvrouw, want juist op dat moment werd geprobeerd de koe te vangen. Er was al iemand bij met een geweer en verdovende middelen, maar dat weerhield het grote beest er niet van om over het hekje van de trailer heen te springen en weer de straat op te lopen. Waar ze eerder die ochtend ook al overheen rende, omdat ze schijnbaar was uitgebroken en tijdelijk even op dat landje was gezet. De buurvrouw was er niet zo erg mee bezig, bij haar waren de paarden er zo van geschrokken dat ze door het schrikdraad waren gerend, dus ze moest nog even klussen *smiley die z’n mouwen oprolt* toen heb ik daar nog even geholpen, ik was toch in de buurt. Eer ik de motor startte, schemerde het al, en de felle LED-koplamp doorkliefde de invallende duister onderweg naar huis. Wat een sensatie allemaal op een dag, in een straatje waarvan ze zeggen dat er nooit wat gebeurd.
Donderdag mochten we weer aantreden in Schagen. De dag begon regenachtig, er kwamen een paar flinke buien over, maar ik kon gelukkig elke keer net droog over naar de keet en weer terug. Terwijl we weer naar Tuitjenhorn reden, waar we het laatste stukje veel wandelaars met kinderwagens en koters op loopfietsjes zagen slenteren, hoorden we op de radio dat er na een heleboel gezeur eindelijk een paar belangrijke paperassen van de belastingdienst boven tafel zijn gekomen. Al in 2009 was er een uitspraak, dat als iemand 50 euro te weinig heeft betaald, diegene dan 50 euro plus een boete (zeg 100 euro totaal) moet betalen, en niet een boete over het totale bedrag, of een complete toeslag van duizenden euro’s moet terug betalen, omdat er een foutje van enkele tientjes in zit. Vervolgens kwam er ook een rapport op tafel uit 2016, dat is gemaakt nog voordat er vragen vanuit de politiek kwamen. Daarin stond dat er een aantal dingen niet klopten binnen de hele belastingdienst. Bijvoorbeeld dat er werd gekeken naar mensen met dubbele paspoorten, zonder een andere aanleiding dan dat dubbele paspoort, en dat mag niet volgens de wetten rondom discriminatie. Als die uitspraken en rapporten waren meegenomen, ernaar was gehandeld, dan zouden zo ongeveer alle problemen met geldzorgen, stress, gebroken huwelijken en zelfs een zelfmoord van iemand die helemaal klem zat met de kindertoeslag en de affaire daar omheen, niet zijn gebeurd. Al die slapeloze nachten en kinderen die onder de stress van hun ouders hebben moeten lijden, die niet mee konden op reisjes omdat hun ouders diep in het rood stonden, dat was allemaal te voorkomen geweest.
Om het nog wat pijnlijker te maken, bleek uit onderzoek dat van de 150 kamerleden er 21 geen opgave hebben gedaan van een bijbaan of extra inkomsten. Bij navraag zeiden ze dat ze het waren vergeten, of dat ze het niet relevant vinden. Terwijl dat niet aan het kamerlid is om te beslissen of het interessant is of niet, het moet gewoon. Die ‘bijbanen’ verschillen van een appartement in een vakantieplaats die word verhuurd, tot een aparte bv om daar de inkomsten uit lezingen in te stoppen (lezingen die diegene mag geven omdat ie bekend is geworden door de politiek), maar er is ook iemand die een aandeel heeft in een vakantiepark ergens op de hei ofzo, en die ondertussen in de kamer pleit om het toerisme meer te verspreiden over het land, zodat buitenlandse toeristen ook geld opleveren buiten Amsterdam, Giethoorn en de Zaanse Schans *smiley die achter z’n oor krabt* dat balanceert op het randje van belangenverstrengeling. Net zoals iedereen in Nederland verplicht is de belastingpapieren in te vullen en vervolgens daarnaar te betalen, zo zijn kamerleden verplicht om die nevenactiviteiten aan te geven. Gek genoeg: als je misschien een klein foutje maakt in het invullen van de belastingpapieren, moet je als burger wel jaren na dato tienduizenden euro’s terug betalen, zonder dat iemand bij de belastingdienst kan bewijzen waar dat foutje of die moedwillige fraude dan zit. Maar als je in de landelijke politiek werkt, er zegt te zijn voor het volk en ook een soort voorbeeldfunctie hebt, en je vult opzettelijk in dat je geen extraatjes hebt buiten je kamer-werk om, terwijl die er wel degelijk en aantoonbaar zijn, dan volgt er geen enkele straf *smiley die zit te schuimbekken in een witte bloes* pas vanaf volgend jaar maart gaan er straffen uitgedeeld worden, een maandje schorsing ofzo. Geen duizenden euro’s met daar overheen nog eens honderden euro’s boete die terug betaald moeten worden.
Vrijdag, jawel, van Schagen naar Tuitjenhorn. Altijd fijn als je de week vol kan maken op een bekend ritje. Het gaat trouwens om 60 woningen, van vrijstaand en twee-onder-1-kappers tot sociale huurwoningen en appartementen met 1 slaapkamer vanaf 210.000 euro. Op de website staat letterlijk ‘goedkope’ woningen, de aanhalingstekens hebben ze er zelf maar alvast bij gezet. Een kruimelklusje, vergeleken met de plannen die op de radio uiteen werden gezet. De Amsterdamse wethouder van verkeer, Dijksma, gaat eerdaags naar Utrecht om daar burgemeester te worden. Als afscheidscadeau heeft ze 7 grote instanties zo ver gekregen om 1 miljard bij elkaar te harken, zodat de Noord-Zuid-lijn doorgetrokken kan worden naar Schiphol en daar voorbij, de halve cirkel van metrolijnen een volledige rondje kan worden, en oja ook nog iets met de Zuidas die word doorgetrokken tot aan Hoofddorp *smiley die achter z’n oor krabt* de overige 3 miljard (en de extra kosten die er gek genoeg altijd weer bij komen) moeten vanuit de overheid komen. Prijzenswaardig, want meestal moet alles vanuit Het Rijk betaald worden, en nu doen bedrijven als Schiphol en NS er ook eens zelf aan mee. Het moet leiden tot betere bereikbaarheid, dankzij al die extra tunnels en metrolijnen, en daardoor worden gebieden bereikbaar waar nog eens 92.000 woningen gebouwd kunnen gaan worden. Het gaat tienduizenden banen opleveren in de bouw de komende decennia, en door de uitbreiding van de Zuidas nog eens heel veel permanente banen *smiley die ongeïnspireerd een klein handje confetti op de grond laat vallen* joechei met een sarcastische ondertoon. Waarom? Waarom vinden mensen dat nou nodig? In de bouw levert het vooral banen op voor expats, aangezien we al te weinig bouwvakkers hebben en er dus meer Oosteuropeanen deze kant op moeten komen. De Zuidas wordt al flink verbouwd (Zuidasdok, kost nu al 700 miljoen meer dan eerder was begroot) om woningen te creëren voor de arbeidsmigranten die in auto’s rondrijden ter waarde van de hypotheek van Jan met de Pet, die de woningprijzen in de grote steden al flink hebben opgestuwd, en die er voor zorgen dat mensen denken dat zulke megalomane projecten wel een kans van slagen hebben. Het word nog veel drukker in een hoek waar het al druk is, namelijk rondom Amsterdam, Schiphol en Hoofddorp. Oja nog zoiets: waarom wil je nog meer woningen bouwen in de buurt van een luchthaven? Zodat nog meer mensen kunnen klagen over geluidsoverlast en longproblemen die niet veroorzaakt worden door Schiphol ‘want dat stoot zo weinig stikstof uit’ terwijl ze in de achtertuin wel de kerosine kunnen ruiken wanneer er een vliegtuig opstijgt? Waarom niet wat meer woningen bouwen in het Westland, waar de expats moeten kamperen op braakliggend terrein omdat er te weinig woningen in de omgeving zijn? Als je op googel-kaarten kijkt, kun je hier en daar plekken zien die veel op werkkampen lijken. Huisjes die als barakken netjes staan opgelijnd binnen een afgehekt terrein. Waarom dat hek niet weghalen, die huisjes ietsje groter maken, beetje groen er omheen, en ze verkopen als starterswoningen? En die bouwtekeningen nog een paar keer kopiëren voor andere gemeentes, zodat er over het hele land 92.000 woningen bij komen?
Niet dat we daar iets mee opschieten, want er liggen nog enorm veel bouwprojecten bij de gemeentes in de la. De tijd tussen het eerste plan dat bij een gemeente word ingediend, tot aan de sleuteloverdracht wanneer de bewoners er eindelijk in kunnen, is zo’n 8 tot 10 jaar *smiley die met z’n ogen rolt* en dan mogen we geen grapjes maken over ambtenaren die de hele dag niks doen? Nou eigenlijk is het nog bureaucratischer dan dat; het begint al dat niemand een keiharde beslissing durft te nemen, omdat een foutje dodelijk is voor je carrière, dus iedereen schuift het door naar een collega in de hoop dat die het risico wel neemt en een krabbel zet. In al die tijd worden er ook nog wat regels veranderd, bijvoorbeeld over het parkeerbeleid, zodat de tekening aangepast moet worden en daarna dat hele proces van doorschuiven weer opnieuw begint. Stel nou he, stel, hypothetisch gezien *smiley met een dromerige blik* als alle projecten die nu nog bij gemeentes in lades en op doorschuifstapels liggen, allemaal voor het einde van dit jaar nog een handtekening en een stempel krijgen, dat volgend jaar begonnen kan worden met al die grote en kleine projecten, zouden miljarden kostende plannen zoals het uitbreiden van de Zuidas en de metrolijnen onder de rook van opstijgende vliegtuigen, dan nog echt nodig zijn?
Voor de afwisseling hadden we aan het einde van de dag nog een mooi ritje, even Noord Holland oversteken en naar de garage rijden, want de reserve-aandrijfas die er van de week bij jou tussen is geknoopt, werd vervangen door een hele nieuwe *smiley die zit te glunderen in z’n tuigje* nog even een paar gespierde kerels laten zweten voordat het weekend begint, altijd fijn. Daarna in de regen en invallende duisternis terug naar huis, om lekker tegen Wingman aan te kruipen voor de tv.
Want het is weer tijd voor Formule 1 *smiley die in z’n handen wrijft* jawel, Turkije, jarenlang niet gereden, op het circuit van Istanbul ligt mooi nieuw (en dus glad) asfalt, er was genoeg te zien aan schuivers in de vrije training.
Zo hoorden we zaterdag in de voorbeschouwing voor de kwalificatie dat er de afgelopen nacht met huurauto’s is rond gereden, in de hoop dat er wat rubber op de baan zou komen en het iets minder glad zou worden. Toen was daar de regen opeens, en was alle moeite voor niks. Die regen was er nog steeds tijdens de vrije training en de kwalificatie, waardoor het meer leek op schaatsen dan op het behalen van de snelste rondetijd. De eerste ronde van de kwalificatie werd ook nog even stilgelegd vanwege de hevige regen. Op aanwijzing van de Safety Car bestuurder werd er zelfs een veegzuigwagen de baan opgestuurd om in een paar bochten stilstaand water op te ruimen. Nadat de kwalificatie weer verder ging, dook er een auto in de grindbak, die moest eerst opgeruimd worden dus weer rode vlaggen. Vervolgens was het Verstappen die als eerste een rondetijd onder de 2 minuten neerzette. Latifi, Grosjean, Russell, Kvyat en Magnussen waren de langzaamsten. Na het wegslepen van weer een auto uit de grindbak, en de vraag waarom de snelle rondetijden tijdens het vallen van de gele vlag niet werden weggestreept, gingen we door met ronde 2. Gasly, Leclerc, Sainz, Vettel en Norris waren de langzaamsten. Verstappen zette de snelste tijd met 1:50 en een beetje. In de derde ronde stonden er nog veel auto’s op wet, maar hier en daar werd al gewisseld naar inters. Perez dook als eerste onder de 1:50. Verstappen zat in een heel snelle ronde op wet, maar brak zijn rondje af om te wisselen naar inters, helaas reed de auto daarop niet zo lekker als verwacht, waardoor hij tot op een tweede plek kwam te staan, achter Stroll en voor Perez, Albon, Ricciardo, Hamilton, Ocon, Räikkönen, Bottas en Giovinazzi. Niemand had deze volgorde van starten durven voorspellen…
Voor de start werd duidelijk dat inderdaad de snelle rondetijden tijdens de gele vlag niet meetelden, waardoor de startopstelling anders werd dan tijdens de kwalificatie was bepaald. Stroll hield zijn pole positie, voor Verstappen, Perez, Albon, Ricciardo, Hamilton, Ocon, Räikkönen, Bottas en Giovinazzi op de tiende plaats, daarachter Vettel, Leclerc, Magnussen, Norris, Sainz, Kvyat, Grosjean, Latifi, Gasly en Russell. De 2 Williams’ startten wel vanuit de pits, omdat ze onderweg van de pits naar de startgrid van de baan raakten. Ze startten als enige op inters, terwijl de rest van het veld op wet stond.
Bij de start kwamen de auto’s amper van hun plek, Stroll wist de leiding te pakken voor Perez, Verstappen viel wat terug en Hamilton kwam snel naar voren, in de eerste bocht gleden Bottas en Ocon van de baan, de gele vlaggen volgden mekaar in rap tempo op door auto’s die her en der even de buitenbocht moesten pakken. Hamilton ging ook wijd en raakte daardoor zijn derde plek kwijt aan Vettel en Verstappen. Na 4 ronden reed Stroll 5 seconden voor op teamgenoot Perez, daarachter Vettel, Verstappen, Albon, Hamilton, Ricciardo, Räikkönen, Sainz, Magnussen en de rest van het veld. In ronde 7 Leclerc naar binnen om zijn wets te wisselen voor inters. Daarna kwamen er al meer auto’s naar binnen om te wisselen, het regende niet echt meer en de baan begon al wat op te drogen. Ook de top 3 kwam al snel naar binnen, in ronde 12 reed Albon voorop, als enige nog op wet, de rest van het veld volgde op wets, tot hij ook de pits in kwam en Stroll zijn koppositie overnam. 12 seconden daarachter volgde Perez, met kort daarachter Verstappen, terwijl Vettel en Hamilton streden om de vierde plaats. Albon kon daar achter aansluiten, voor Ricciardo, Sainz, Leclerc en Magnussen. Russell volgde op de elfde plek, net voor Bottas. Giovinazzi werd de eerste uitvaller, hij parkeerde zijn Alfa Romeo naast de baan, wat zorgde voor een Virtual Safety Car. Latifi reed met de rode lantaarn en ondertussen ook al op een ronde achterstand.
Albon was lekker bezig, terwijl Verstappen joeg op de Roze Point van Perez, stak hij met zijn Rode Stier Hamilton en Vettel voorbij. In een poging Perez voorbij te steken, raakte Verstappen naast de baan, draaide een paar rondjes en zag Albon, Vettel en Hamilton aan zich voorbij gaan. Helaas moest de Rode Stier meteen de pits in om zijn vierkant geremde banden te wisselen, waardoor hij terug viel naar een achtste plek, 7 seconden achter Sainz en 5 seconden voor Leclerc.
Er werd druk gestreden en tegelijkertijd geprobeerd de auto’s op de baan te houden. Hamilton reed op een voor hem ongewone vijfde plaats, maar Bottas zat daar ver achter op de zeventiende plek, dus Hamilton kon evengoed kampioen worden, ondanks dat ie niet op het podium zou komen. Russell reed op een twaalfde plaats achter Magnussen en Norris die er inmiddels voorbij was gekomen, maar er hoefde maar iets te gebeuren voor in het veld, en hij zou binnen de punten kunnen eindigen, ondanks dat hij nog een keer naar binnen zou moeten voor andere banden. Albon zat op de derde plaats, dicht achter Perez en ver voor teamgenoot Verstappen, een podiumplek zou goed zijn voor zijn zelfvertrouwen en de onderhandelingen voor een stoeltje in een volgend seizoen. Ondertussen werd op de boordradio druk gepraat over het weer, want er werd geen regen meer verwacht en de baan droogde duidelijk op, maar het was nog niet droog genoeg om op slicks over te stappen. De raceleiding vond het in rondje 30 wel droog genoeg om het sein te geven dat de DRS gebruikt mocht gaan worden. Dat is die openklappende spoiler die het makkelijker maakt om in te halen doordat de topsnelheid iets hoger word, maar die in de gladde omstandigheden uit veiligheidsoverwegingen niet gebruikt mocht worden. Ondertussen werd het steeds lastiger om te zien wie waar reed, want de normaal zo glimmende racewagens leken nu veel op crossauto’s die door een pruttig parcour waren gereden, en waren allemaal voorzien van een matgrijze toplaag.
Ondanks dat de baan droger werd, waren er toch nog wat coureurs die wederom wisselden naar inters. Door de pitstop van Vettel kwam Hamilton op plek 4, vervolgens spinde Albon en kreeg de Zwarte Pijl de derde plek kado, op 17 seconden voor Verstappen op plek 4, gevolgd door Vettel, Albon en Leclerc die de snelste ronde reed. Magnussen maakte een pitstop maar nog voordat hij goed en wel de pits uit kon rijden, werd hij gesommeerd zijn Haas in het gras te parkeren, waarna we zagen hoe hij achteruit terug werd gerold de pitstraat in. In ronde 37 kwam Stroll binnen voor zijn tweede pitstop, waarna hij als vierde terug kwam op de baan, achter Verstappen en ver daarvoor Hamilton die de leiding overnam van Perez met een nette inhaalactie. Stroll kon het niet helemaal vinden met zijn nieuwe banden, hij werd voorbij gestoken door Vettel, en meteen daarna door Leclerc die vlak daarachter net Albon voorbij was gegaan. Terwijl fijne jonge snaak Leclerc zijn meer ervaren teamgenoot Vettel voorbij stak, werd Gasly op de veertiende plaats op een ronde achterstand gezet en zagen we in de achtergrond nog een melding van een gele vlag. Nog steeds was de baan hier en daar verraderlijk glad, waardoor er met enige regelmaat een uitstapje buiten de baan werd gemaakt.
In ronde 43 ging Latifi weer de pits in en werd de Williams geretired. Op de baan was Hamilton bezig om zijn teamgenoot Bottas op een ronde achterstand te zetten. Het moest wel heel raar gaan lopen, wilde hij in deze race niet de wereldkampioen worden. Verstappen kwam nog eens naar binnen voor een nieuw setje inters en viel terug naar de zevende plaats, net voor de voormalig leider van de race Stroll en achter de Rode Stier van Albon. Norris was druk aan het jagen op Ricciardo, maar in een poging te verdedigen raakte het Wybertje buiten de baan en kon de McLaren er voorbij komen. Met minder dan 10 rondjes te gaan stond Hamilton nog vooraan met slechts 1 pitstop, net als Perez daar ruim achter, vervolgens Leclerc, Vettel, Sainz, en Albon met 2 pitstops, Verstappen met 3, en Stroll, Norris en Ricciardo met 2 pitstops maar nog wel binnen de punten. Achterblijver Räikkönen spinde ook nog even, Albon kon er makkelijk voorbij maar Verstappen raakte ook in de spin. Terug sturen en weer door, het gat naar Stroll was 15 seconden, maar hij kon nu weer opnieuw beginnen met proberen zijn teamgenoot in te halen. Wat een rondje later ook lukte, ook al was hij het punt voor de snelste ronde kwijt aan Norris. Grosjean werd de derde uitvaller toen zijn Haas naar binnen werd geroepen en in het Hazenleger werd gerold.
Voor de laatste ronde werd er nog een regenbui voorspeld. Terwijl Stroll terugzakte naar de negende plek en Norris een plek opschoof, twijfelde Hamilton of ie voor de laatste 2 rondjes nog nieuwe banden eronder moest plakken. Het gat naar Perez op 2 was 24 seconden, maar toch deed hij het niet. Hij werd daarmee niet alleen de winnaar van deze race, maar ook de winnaar van dit seizoen. IN de laatste ronde werd het nog even spannend, maar Perez werd tweede voor Vettel, Leclerc maakte een foutje en eindigde daarmee op de vierde plaats, voor Sainz, Verstappen, Albon, Norris, Stroll en Ricciardo. De rest eindigde buiten de punten en op een ronde achterstand, terwijl Magnussen net voor finish de pits indook en de vierde uitvaller werd.
Nu nog even de nabeschouwing kijken met een hevig geëmotioneerde Hamilton die zonder mondkapje op zijn crewleden omhelsde. Fijne zonnigdag allemaal, ook al is het geen weer om buiten te wandelen. Lekker warm bij de kachel in thuis-isolatie blijven dus, of tussen de buitjes door een frisse neus halen, dan kunnen we maandag weer fris en fruitig aan de gang.
De foto’s komen het beste tot hun recht met hun ondrschrift. Dat kun je zien op Babette haar facebookpagina