Beste Babette (deel 118) positief gestrooid


Beste Babette, het verhaal eindigde vorige week met de uitslag van de kwalificatie en het vooruitzicht van een race in het donker. De startvolgorde was Hamilton, Bottas, Verstappen, Albon, Perez, Ricciardo, Ocon, Gasly, Norris en Kvyat op de tiende plaats, daarachter Vettel, Leclerc, Stroll, Russell, Sainz, Giovinazzi, Räikkönen, Magnussen, Grosjean en Latifi. Dit keer zaten er ook mensen op de tribunes, 5000 helden uit de zorg en het leger, mensen die hadden geholpen bij het bestrijden van corona en het helpen van de slachtoffers. Een mooi gebaar voor hen en een mooi beeld voor de coureurs, die weer eens naar iemand konden zwaaien. De eerste bocht kwam iedereen goed door, ondanks wat duwen en trekken, zij aan zij raceten de mannen verder toen we achterin eerst een auto links naast de baan zagen rijden, vervolgens een auto rechtsaf zagen slaan de vangrail in, gevolgd door een enorme vuurbal *smiley met opengesperde ogen* de camera’s volgden de andere auto’s die naar de pits werden begeleid, er werd ingezoomd op de kapotte voorvleugel van Norris, al snel werd duidelijk dat de Haas van Grosjean in brand stond. Het waren lange minuten met beelden van auto’s in de pits, herhalingen van de start waarbij we net niet zagen hoe het ongeluk gebeurde, mensen die in slowmotion schrokken van de beelden, voordat het verlossende beeld op de schermen werd getoond: Grosjean zat in de medical car, dus hij leefde nog.

Het ongeluk van Albon, die vrijdag in de training nogal hard de muur raakte, was een aantal keer herhaald. Een flinke klapper, zeiden we toen nog. Knap he, dat die auto’s zo stevig zijn dat er niks met die coureurs gebeurd. Nu kregen we vele herhalingen te zien van het ongeluk van Grosjean. Eerst de onwerkelijke beelden van een Formule 1 auto die in tweeën was gebroken, iets wat al jarenlang niet meer is voorgekomen, vervolgens de bewegende beelden, hoe hij de ruimte zocht aan de rechterkant en daarbij Kvyat over het hoofd zag, en zichzelf zo op volle snelheid richting een vangrail katapulteerde. Geen muur, geen bandenstapel, maar stroken ijzer die op ijzeren palen waren gebout. We zagen de enorme vuurbal, vanaf de zijkant, vanuit de auto’s die erachter reden, vanuit de helicopter. De marshalls die niet dichterbij durfden te komen tijdens het blussen, vanwege de enorme hitte. De bemanning van de medical car die volgens het protocol het eerste rondje altijd achter de startende auto’s aan reden, en nu dus direct ter plaatse waren. In de vlammen zag je Grosjean bewegen, in een poging uit de auto te komen. Gedesoriënteerd door de vlammen, de paniek en het vizier dat al zwart geblakerd was, werd hij door iemand van de medische staf van de vangrail af geholpen en weggeleid van de hitte. De vangrail moest vervangen worden, de rommel opgeruimd, de herstart zou over minimaal 45 minuten zijn. Genoeg tijd om keer op keer het ongeluk te herhalen. Er werd overgeschakeld naar de studio in Nederland, waar de voorbeschouwing was geweest en nu een soort tussenbeschouwing. Zelfs daar kregen ze op een gegeven moment genoeg van al die herhalingen.
Maar er kwam een herstart, in de volgorde zoals de eerste start was geweest, nee, in de volgorde zoals men reed toen de rode vlag viel *smiley die achter z’n oor krabt* beetje verwarrend was het wel. Hamilton reed vooraan, gevolgd door Verstappen, Perez, Bottas, Albon, Ricciardo, Norris, Ocon, Gasly, Vettel en de rest van het veld. Een formatieronde en een staande start, het begon goed, iets rustiger dan de eerste start leek het wel. Vooraan reed men lekker door, toen er weer een gele vlag en een safety car nodig waren. De Roze Point van Stroll lag op z’n dak. Waar Grosjean zichzelf van de baan tikte door Kvyat over het hoofd te zien, was het nu Stroll die instuurde op Kvyat, over de motorkap gleed en zo de auto ondersteboven keerde. Zaten we nu echt naar een race te kijken, of was dit een reclamespotje voor de halo?

In ronde 8 kwam de safety car weer naar binnen, Bottas was flink teruggevallen omdat ie een lekke band moest wisselen, Hamilton hield de leiding voor Verstappen, Perez, Albon, Norris, Ocon, Leclerc, Sainz, Ricciardo, Gasly en de rest. Leclerc en Kvyat waren under investigation voor het ongelukje met Stroll. Gekke race is het, als een auto op z’n dak eindigt en dat word omschreven als ‘een ongelukje’, zo heftig is de crash daarvoor geweest. Kvyat kreeg 10 seconden straf, in de herhalingen was te zien dat hij aasde op een gaatje in de binnenbocht wat er niet was, en dat Stroll instuurde omdat Kvyat in zijn dode hoek reed. Ondertussen was Russell lekker bezig, hij reed op een twaalfde plek, in de buurt van het eerste punt dit seizoen. Räikkönen volgde op plek 13 met een gehavende voorvleugel, Vettel reed daar een stuk achter, leuk voor de jonge snaak dat hij ervaren mannen zo achter zich kan houden. Hamilton liep inmiddels 3 seconden uit op Verstappen, het gat naar Perez op de derde plek was 5 seconden.
In ronde 17 kwam Ricciardo naar binnen voor de eerste echte pitstop deze race, het veld zat zo dicht bij elkaar dat hij vanuit de top 10 terugviel naar de achttiende plaats. In ronde 20 kwam Hamilton ook naar binnen, waarna hij als derde terug kwam op de baan. Niet veel later reed Verstappen de pits in, gevolgd door Perez. Hamilton reed weer aan kop, voor Verstappen, Sainz, Gasly en daarna pas Perez. Door de pitstops was Bottas opgeklommen tot plek 6, maar hij werd door Norris terug gezet naar plek 7. In ronde 26 viel Gasly uit de top 5 vanwege een pitstop, gek genoeg kwam ook Bottas weer naar binnen voor vers rubber. Op de helft van de race, in ronde 28, was de volgorde Hamilton, Verstappen, een gat van 15 seconden, Perez, Albon, Norris, Sainz, Ocon, Ricciardo, Gasly en Leclerc in de top 10. Bottas reed als eerste man buiten de punten, net voor Russell. Magnussen droeg de spreekwoordelijke rode lantaarn, en werd in ronde 34 ingehaald door Hamilton. Na de woeste start was het nu een rustige race. Verderop in het veld werd er van plek gewisseld, voorin moesten we het vooral hebben van pitstops om veranderingen in het rijtje links in beeld te zien.

Met nog 10 ronden te gaan kwam Verstappen nogmaals naar binnen voor een laatste wissel naar de zachte band, hij bleef nipt voor Perez maar reed wel tussen de achterblijvers. Gelukkig kon hij nog net een snelle ronde rijden. Er werd geklaagd over de staat van de banden, en met nog 3 ronden te gaan was er weer rook te zien. Stof? Nee, rook. De Roze Point van Perez had motorschade, met wat kleine vlammen uit de achterkant moest hij zijn auto langs de baan parkeren. Er werd net met geel gezwaaid toen er nog even gauw een marshall over stak, vlak voor een McLaren op redelijke snelheid langs. De safety car kwam weer de baan op, om net voor de finish weer naar binnen te duiken zodat ie niet op de persfoto’s zou staan. Hamilton finishte als eerste, daarachter Verstappen met een extra punt voor de snelste tijd, heel verrassend Albon op een derde plaats, Norris, Sainz, Gasly, Ricciardo, Bottas, Ocon en Leclerc als laatste in de punten. Grote vuurwerkshow, interviews, leuk leuk leuk, zondag weer voorbij.
Maandag weer naar het werk, al snel kwam ik erachter wat is was vergeten: de muts en handschoenen opzoeken in de gangkast. Het was koud, maar tegen alle verwachtingen in was er niemand gebeld om een rondje te strooien. Met de stoelverwarming aan toerden we naar Diemen, waarna we de hele dag weer lekker in de zandbaan stoeiden in Muiden *smiley die in z’n handen wrijft* daar krijg je geen tijd om koud te worden. Zelfs niet met een miezerbuitje of een koude bries erbij.

Er werd druk nagepraat over de Formule 1, hoe schandalig en respectloos het was om de vuurzee rondom Grosjean zo vaak te herhalen, terwijl zijn familie voor de tv zat, terwijl de coureurs daarna weer de baan op moesten. Maar er was ook positief nieuws, want volgens het CBS zijn mensen op het platteland gemiddeld gezonder dan mensen die in de stad wonen. Er is minder criminaliteit in de kleinere dorpen, er slingert minder rommel op straat, de lucht is schoner en mensen bewegen meer. Op het platteland is het gemiddelde schoolniveau wel iets lager dan in de stad, maar je hoeft niet te hebben doorgeleerd om te snappen dat gezondheid belangrijker is dan een hoge, theoretische opleiding.

Dinsdag mochten we weer terug naar het rondje Diemen – Muiden. De machinisten hadden een makkelijk stortje gemaakt met rijplaten. In de regen moesten we een stuk moeras vol rijden met zand, dan is het wel fijn dat je een beetje stevigheid onder de wielen hebt. Op de radio ging het over drugs en vuurwerk. Omdat dit jaar het vuurwerk alleen nog maar illegaal verkocht mag worden, duiken georganiseerde drugscriminelen in dat gat in de markt. Logistiek gezien hebben ze alles op orde met koeriers en routes, dus waarom niet een vracht vuurwerk mee terug nemen, wanneer je een vracht wiet naar het buitenland hebt gesmokkeld? *smiley die aan z’n kin krabt* het lijkt erop dat de illegale pakketbezorgers efficiënter werken dan de legale doen.
En op Rottumerplaat was een dwergvinvis aangespoeld. Een grote vis van 5 meter lang, die dood lag te zijn op dat kleine eilandje. In plaats van de boel op te ruimen, hebben wetenschappers er camera’s bij gezet, zodat ze kunnen onderzoeken hoe zo’n gevaarte nu eigenlijk vergaat. Goed voor de biodiversiteit in dat gebied, want er zullen ongetwijfeld veel vogels en kleine beestjes van smullen.

Woensdag kon ik uitslapen *smiley die in z’n handen wrijft* en daarna op het gemakkie het Sinterklaaspakket van de baas uitpakken. Ik heb Wingman maar langs de zaak gestuurd om het met de auto op te halen, want achter op de fiets was nogal een uitdaging geworden. Een grote doos, gevuld met thuiswerkspullen *smiley die zit te juichen in z’n tuigje* gereedschap voor de tuin, rode handschoenen, warme wollen sokken. En voor de beestjes een insectenhotel, vogelhuisje, zakje pinda’s en zaadjes voor vlindervriendelijke bloemen. Na gedane arbeid mag je uitrusten, met een goed boek op de bank (echt een heel dik boek! Over technische dingen!) en wat snaaiwerk *smiley die zich zit te verkneukelen bij een bak noten* kaas en worst, maar ook pelpinda’s en walnoten. Hartige crackers en zoet fruit, voor alle smaken iets. Wat je daarna kunt wegspoelen met een speciaalbiertje *smiley die een kushandje doet* superlief van de baas, en weer eens wat anders dan anders.

Donderdag hoefden we niet helemaal naar Diemen te rijden, we mochten weer eens naar Hoorn, om zand naar De Strip te brengen. De zandbanen die we er vorige keer in hadden gereden, werden nu weer overhoop gehaald om riolering te kunnen leggen voor de vele huizen die er straks gaan verrijzen. Op de radio was er weer positief nieuws *smiley die zit te juichen in z’n tuigje* na de pessimistische berichten vorige week, lukte het me nu aardig om leuke berichten te ontwaren in de warboel van narigheid.

De ziekenhuizen hebben aangegeven dat ze de data uit de apparatuur op de intensive care gaan delen met elkaar. Op die manier is er meer data beschikbaar voor de doktoren om van te leren, en kunnen computers voorspellende algoritmes gaan maken. Dan hoeft er niet continu iemand naast het bed te staan om te kijken of de situatie van de patiënt verbeterd of verslechterd, of de beademing of de medicatie aangepast moet worden. Iets waarvoor in de praktijk geen tijd is, waardoor men er vaak net iets later dan ideaal zou zijn, pas achterkomt dat er veranderingen plaats vinden. Computers kunnen op basis van de beschikbare gegevens van eerdere patiënten voorspellen wanneer bijvoorbeeld de bloeddruk omhoog of omlaag gaat, voordat het daadwerkelijk gaat gebeuren. Zodoende kunnen mensen aanpassingen doen aan de behandeling, voordat er meer schade optreedt of iemand onnodig lang extra medicatie krijgt. Meer rust voor het personeel, betere zorg voor de patiënt, het heeft alleen maar voordelen. Waarom dat dan niet eerder gebeurde *smiley die op het stuur trommelt* marktwerking. Het werkt goed om te zorgen dat brood betaalbaar blijft, maar door van de zorg ook een soort markt te maken, waarbij iedereen streeft naar de laagste prijs, werden ziekenhuizen gedwongen om elkaars concurrenten te worden. Dan heeft een dokter maar een paar 100 patiënten om het ziekteverloop van te kunnen herkennen, in plaats van de duizenden die jaarlijks in het ziekenhuis terecht komen. Dankzij corona is er meer druk op het systeem gekomen, omdat de ziekte nieuw is en elk ziekenhuis apart moest uitzoeken wat het verloop was en hoe daar op gereageerd moest worden. Heeft corona gelukkig ook nog iets goed gedaan voor de medische sector. Inmiddels hebben 45 van 75 ziekenhuizen met een intensive care aangegeven mee te doen aan deze samenwerking.

Vrijdag mochten we weer naar Hoorn. Blijkbaar ging het gisteren wat te langzaam, dus kwam er nu een auto bij *smiley die gniffelt in z’n knuistje* wat ervoor zorgde dat het te snel ging voor de machinist. Het was lekker zonnig weer, een beetje winderig, niet meer zo koud als het begin van de week maar wel met de voorspelling dat de temperatuur weer zou gaan dalen. De dag vloog voorbij en toen we ’s middags op de zaak aan kwamen, hadden de monteurs speciaal voor ons ruimte gemaakt in de garage, zodat we gesmeerd het weekend in konden glijden.
Lekker warm op de bank, samen met Wingman de vrije training kijken van de Formule 1 race in Bahrein, die voor de gelegenheid de Grote Prijs van Sakhir was genoemd. Het was op hetzelfde circuit als vorige week, met wat aanpassingen aan de baan, zodat er nu in een soort grote oval werd geracet. Een rondje rechtsom, met wat kleine slingers linksom en een paar rechte stukken erin. Eerder deze week kwam het bericht langs dat Hamilton corona heeft, hij zou vervangen worden door de reserverijder Van Doorne, maar door wat touwtrekken achter de coulissen werd Russell naar voren geschoven als zijn vervanger. Het stoeltje bij Williams werd opgevuld door Aitken. Russell ging als een malle, nog geen punt gescoord in het hele seizoen, nu reed hij met de Zwarte Pijl de snelste tijd in de eerste training, en de tweede tijd in de tweede training. Grosjean had brandwonden aan zijn handen en enkels, en zijn voet was gebroken, hij kwam alleen naar het circuit om de marshalls en medische staf te bedanken voor hun redding bij het absurde ongeval. Zijn plek in de Haas werd ingenomen door Fittipaldi, kleinzoon van de bekende Emerson en lid van een familie waaruit meer Formule 1 racers komen. De jonge snaak kon zo alvast oefenen met de auto en het team waarmee hij volgend jaar gaat racen. De vangrails rondom het circuit waren aangepast, de betonblokken op de plek waar Grosjean tussen het ijzer door gleed waren vervangen door een nieuwe ijzeren vangrail met een bandenstapel ervoor. Ook op andere plekken, waar je normaal niet zou verwachten dat auto’s zouden crashen maar die volgens de Wet van Murphy dus wel gebruikt zouden kunnen worden.

Zaterdag begon voor mij al vroeg, voor 3 uur rinkelde de telefoon en ging het dan eindelijk gebeuren *smiley die zit te rillen in z’n tuigje* het eerste rondje strooien van dit seizoen. Snel aankleden, tas met telefoon, portemonnee en sigaren meenemen, hard trappen naar de zaak want de ramen van Wingman’s auto waren ook bevroren, de trekker opzoeken en naar het steunpunt. Eigenlijk is het eerste rondje strooien een soort van generale vlootschouw. De fietspadstrooiers met hun druppelsysteem werkten niet vloeiend, een collega vond zijn auto in de garage en leende de strooiauto van een collega, waarna de strooier niet werkte omdat die niet goed communiceerde met de auto, we stonden even te pielen om het bakkie achterop mijn trekker te krijgen, terwijl we om de fietspadstrooiers heen manoeuvreerden die nog niet wisten dat die we zoveel ruimte nodig hebben in die hoek waar hun parkeerden. Het rondje zelf ging lekker, rustig op de weg dus we hoefden geen gevaarlijke streken uit te halen om bij de kruispunten te kunnen keren. Daarna nog een stuk van het rondje van de collega overnemen, en ik kon de trekker weer terug sturen naar het steunpunt. Ook bij het schoonmaken was weinig veranderd *smiley die met z’n ogen rolt* we staan nog steeds te knoeien met verlengsnoeren, er is wel meer waterdruk gelukkig, maar de spuitpistolen werkten nog niet optimaal, dus stonden we met alleen de slang een beetje in de strooier te sproeien om de restjes zout eruit te krijgen. Koud maar voldaan kroop ik daarna weer tegen Wingman aan, de kop is eraf, de winter is begonnen.
‘s Middags was het grote Sinterklaasfeest, in aangepaste vorm. Waar we vroeger met de hele familie bij elkaar zaten, bleef het nu binnen het gezin. De grote stapel cadeaus leek groter dan wat we vroeger te verdelen hadden *smiley die zit te juichen in z’n tuigje* eerst lekker lunchen samen, daarna werden de pakjes verdeeld. Het was een middagvullend programma en met een tas vol leuke spulletjes kwamen Wingman en ik weer thuis. Een leeslampje om in bed te kunnen lezen, een plant, speeltjes voor het konijn, een grote kerststol, technisch lego, drank, we waren flink verwend.

In alle rust keken we ’s avonds de kwalificatie terug. Het circuit was nogal kort, wat in de training al zorgde voor rondetijden van 54 seconden. De verwachting was dat het druk zou worden op de baan, aangezien alle coureurs de ruimte willen hebben voor een snelle ronde, want als ze allemaal met 3 seconden afstand tot hun voorligger de baan op zouden gaan, pasten niet eens alle auto’s tegelijk in het rondje. In de eerste kwalificatieronde waren Fittipaldi met de Haas, Räikkönen met de Alfa Romeo, Aitken en Latifi met de Williams’en en Magnussen met de andere Haas het langzaamste. In Q2 zakte de rondetijd naar 53 seconden. Norris met de McLaren, Giovinazzi met de Alfa Romeo, Vettel met de Ferrari, Albon met de Red Bull en Ocon met de Renault waren de langzaamste. In Q3 werd het spannend, de snelste ronden zaten binnen een seconde van elkaar. Bottas had uiteindelijk de allersnelste tijd te pakken met de Mercedes, voor Russell met de andere Mercedes, Verstappen met de Red Bull, Leclerc met de Ferrari, Perez met de Racing Point, Kvyat met de Alpha Tauri, Ricciardo met de Renault, Sainz met de McLaren, Gasly met de Alpha Tauri en Stroll met de Racing Point. Het was de eerste keer dat Russell niet sneller was dan zijn teamgenoot in zijn Formule 1 carrière, en ook de eerste keer dat hij in Q3 kon rijden *smiley die in z’n handen wrijft.
En nu is het zondag. Lekker uitgeslapen, stukje getypt, met cadeautjes gespeeld, en daarna natuurlijk weer voor de tv voor de race. De start ging lekker, Russell pakte de leiding voor Bottas, Verstappen en Perez. Er werd zowel voor- als achterin het veld druk gestreden, en weer zagen we in het stof auto’s van de baan vliegen. Geen vlammen gelukkig. Verstappen zat in de sandwich tussen Perez en Bottas, remde zichzelf daar tussen vandaan omdat de bocht geen 3 auto’s breed is, waarna Leclerc een gaatje dacht te zien en zijn auto in die van Perez remde. Verstappen moest uitwijken, kwam op het grind en schreef de Rode Stier af tegen de bandenstapel, Leclerc parkeerde zijn Steigerende Paard ernaast. Terwijl de safety car de baan op kwam, dook Perez de pits in voor nieuwe banden en een kleine controle van het bodywork. Achter de safety car reed Russell voorop, gevolgd door Bottas, Sainz, Ricciardo, Kvyat, Stroll, Gasly, Ocon, Vettel en Norris, die vanwege nieuwe onderdelen achteraan moest starten en in een rondje tijd alweer in de top 10 reed. In ronde 6 kwam de safety car weer naar binnen en mocht Russell het tempo aangeven.

Als je de namen links in beeld af zou plakken, leek het een race zoals we er al veel gezien hebben het afgelopen seizoen. Een Zwarte Pijl reed aan kop, met een paars klokje voor de snelste tijd, de andere Zwarte Pijl volgde op een seconde of 2, en na 20 van de 87 rondjes was het gat naar de McLaren op de derde plaats al 9 seconden. Met het verschil dat het nu Russell was die vooraan reed, de fijne jonge snaak wist in zijn eerste race in deze auto meteen een gaatje te slaan naar de ervaren Bottas, die hier en daar toch wat foutjes maakte. Nieuwkomer Aitken reed met de Williams op plek 16, Fittipaldi reed achteraan met de Haas. In ronde 21 was de eerste gewone pitstop, Norris kwam naar binnen en viel meteen terug naar de achttiende en laatste plaats.

Terwijl wij zaten te genieten van ons eten uit Azië, bleven we de race in het Midden-Oosten volgen, ook al was het ietsje minder interessant geworden. In ronde 46 kwam Russell naar binnen voor nieuwe banden, samen met Bottas, Perez en Albon was hij de enige die nog geen nieuw rubber had laten onderbinden. Het gat naar Perez op de derde plaats was zo groot, dat Russell als tweede terug kwam met 7 seconden voorsprong. En dat groeide toen ook Perez en Albon naar binnen kwamen. In ronde 49 kwam Bottas binnen vanaf de eerste plaats, beiden Zwarte Pijlen waren nu gewisseld van medium naar de harde band. De rest van het veld stond ook op medium en hard, de zachte banden waren enkel gebruikt voor een goede start.

In ronde 55 gooide Latifi de handdoek in de ring, en parkeerde zijn Williams langs de baan. Even een virtual safety car, niet inhalen en rustig rijden. Veel coureurs maakten gebruik van de situatie om nog een pitstop te maken zodat de race zonder verdere stops uitgereden kon worden. Bij Vettel duurde het iets langer omdat het linkervoorwiel niet meewerkte, vervolgens duwde hij bijna Giovinazzi van de rijstrook toen hij na het wisselen wilde wegrijden. Ondertussen reed Russell nog aan kop, op 5 seconden voor Bottas en 30 seconden voor Perez op de derde plaats. In ronde 62 was er weer een korte virtual safety car, tegenover de ingang van de pits lag de voorvleugel van Aitken op de baan. Hij raakte in de laatste bocht even de controle kwijt, spinde en zwaaide zijwaarts langs de bandenstapel, waarbij de voorvleugel eraf werd geslagen. De Zwarte Pijlen kwamen nog een keer binnen voor nieuwe banden, Russell eerst, daarna Bottas er meteen achteraan, terwijl de Mercedes van Mayländer vooraan bleef rijden, want de virtual was een echte safety car geworden. Het was totale chaos bij Mercedes in de pitbox. Russell ging vrij goed, bij Bottas duurde het 27 seconden (dat is 27 seconden stil staan) omdat de wielratel niet goed werkte. Zat eindelijk het voorwiel met de vlammende remmen vast, wilde het achterwiel niet goed. Nog geen rondje gereden, kreeg Russell het bericht dat ie weer naar binnen moest. De banden die hij had gekregen, klopten niet helemaal. De volgorde op de baan was nu Perez, Ocon, Stroll, Bottas, Russell, Sainz, Ricciardo, Kvyat, Gasly, Albon en de rest *smiley die tegen z’n voorhoofd slaat* magistrale fout met Duitse kroentligkeit, wat een blamage, gelukkig zijn alle kampioenschappen al gewonnen, anders had dit nog een raar verhaal kunnen worden.

In ronde 69 kwam de safety car weer naar binnen, mocht Perez het tempo aangeven en had Russell nog 18 rondjes om zijn koppositie weer terug te pakken. Al had hij maar 1 rondje nodig om Bottas voorbij te gaan. Met nog 10 ronden te gaan reed Russell alweer als tweede, terwijl Bottas werd ingehaald door Sainz, waardoor hij zo van slag raakte dat hij terug zakte naar de achtste plek. Russell kreeg de melding dat ie een leeglopende band had, hij moest weer de pits en viel terug naar de vijftiende plaats, terwijl Perez, Ocon en Stroll op een podium af leken te stevenen.
Het was Perez die als eerste onder de zwartwit geblokte vlag doorreed, daarachter Ocon en Stroll op het podium, gevolgd door Sainz, Ricciardo, Albon, Kvyat, Bottas, Russell met een extra punt voor de snelste tijd, en Norris als laatste in de punten. Al met al toch nog een spannende race, hebben we morgen weer iets om over na te praten in de schaft. Fijne avond allemaal, hopelijk ben je niet in de zak onderweg naar Spanje, en kunnen we morgen weer vol goede moed aan de gang.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *