Beste Babette (deel 119) rijden op de lucht van rotte eieren


Beste Babette, maandag leek de winter alweer voorbij en het regenachtige voorjaar aangebroken. Gelukkig kreeg ik een lift van Wingman naar de zaak *smiley die een kushandje doet* zodat ik droog bij jou in kon stappen. De rit ging weer naar Hoorn, om vervolgens door de kleine dorpjes rondom Hoorn heen te toeren, naar De Strip. We begonnen rustig, de machinist had zijn kraan midden op het pad laten staan, en met de regen die op de ramen tikte, hadden de grondwerkers weinig zin om naar buiten te komen.
Op de radio ging het ook over werken aan de weg. De minister van verkeer heeft 165 miljoen uitgetrokken om onveilige situaties aan te pakken. Dan kunnen er bijvoorbeeld drempels of wegversmallingen aangelegd worden op plaatsen waar vaak te hard word gereden, of het fietspad word losgehaald van de rijstrook voor de auto’s, zodat de verschillende verkeersstromen mekaar niet meer kunnen raken *smiley die in z’n handen wrijft* goed voor de werkvoorziening, nog beter voor de veiligheid. Onlangs is rondom het hoofdkantoor ook aan de weg gewerkt. Het riool is vervangen en als de weg dan toch is opgebroken, kun je het daarna net zo goed weer dichtleggen met een soort van rotonde-constructie-bubbel in de weg, zodat je niet zo hard langs die straat van rechts rijd, en een wegversmalling op de plek waar de maximumsnelheid van 30 km/h in gaat *smiley die grinnikt in z’n knuistje* er zijn al wat opstoppingen geweest, want de vrachtwagens die van het pad af rijden hebben alle ruimte rondom de versmalling nodig. Of ze willen het pad op en moeten wachten tot de tegenligger voorbij is gereden, die staat te wachten tot de vrachtwagen is doorgereden zodat ie door de versmalling kan. In de praktijk komt het erop neer dat mensen nog steeds met 50 km/h door het dorp rijden, als het niet sneller is. Zeker wanneer ze hebben moeten wachten bij zo’n versmalling, want de haast daarna is alleen maar groter. Wil je de verkeersveiligheid aanpakken? Dan moet je vooral de weggebruikers aanpakken.

*smiley die diep zucht* nee nee, we zouden positief doen. Blijven lachen. Doen alsof je het leuk vind. Smizen gotverdorrie! Het positieve nieuws moest helemaal uit Groningen vandaan komen. De investering is waarschijnlijk iets groter dan 165 miljoen, maar dan staat er straks wel een mooie waterstoffabriek. Op die manier kun je de overvloed aan zon- en windenergie opslaan voor de momenten dat je het wel nodig hebt, kun je energie makkelijk over langere afstanden transporteren zonder veel energieverlies te hebben, en is er een brandstof om voertuigen die het niet redden op batterijen (zoals vrachtwagens) toch electrisch te laten rijden *smiley die zit te juichen in z’n tuigje* en als kers op de taart gaat hiermee de verlaging van de stikstofuitstoot elk jaar met een factor 10 omhoog *smiley die achter z’n oor krabt* het was zo’n omslachtige rekensom, dat de radiomeneer het ook 2 keer moest voorlezen. Zoals ik het begreep, wordt er richting 2030 zoveel minder stikstof uitgestoten dat we eindelijk weer eens bouwvergunningen kunnen gaan uitdelen, wat dan ook nog eens heel goed nieuws is voor mensen die op zoek zijn naar een woning.

Na 15 vrachten was de werkdag alweer om. Wij hadden ons best weer gedaan voor die woningbouw.

Dinsdag toerden we niet naar Hoorn, maar naar Amsterdam, waar we bij de granietboer gingen laden voor de betonboer. Aan de ene kant werd druk heen en weer gereden met trekkers die verschillende partijstromen versleepten, aan de andere kant reden de betonmixers af en aan, dus een beetje bewerkelijk rondje was het wel. Gelukkig hadden we genoeg tijd tussendoor om radio te luisteren, want er was een belangrijke waarschuwing *smiley die z’n oren spitst* veel mensen zijn gezonder gaan eten, daar horen avocado’s bij, zo’n groente in een stevige schil met een grote, harde pit in het midden, en nu luiden artsen de noodklok, omdat ze veel mensen in hun praktijken zien die in hun hand hebben gesneden *smiley die wit wegtrekt* waarbij ook nog eens belangrijke pezen zijn doorgesneden, zodat de motoriek van de hand naar de klote is *pauze voor dramatisch effect* omdat ze zijn uitgeschoten bij het verwijderen van de pit van een avocado *smiley die tegen z’n voorhoofd slaat* er moeten waarschuwingsstickers op de avocado, en doe-het-zelf-filmpjes op jouwbuis, en voorgesneden avocado, en ijzeren handschoenen die naast het avocado-schap worden aangeboden in de betere supermarkt *smiley die met z’n ogen rolt* dit is wel het ultieme bewijs dat we allemaal onderdeel zijn van de rubber-tegel-generatie. Zelfs het verwijderen van een pitje (het kan ook met een lepel, die is minder scherp. Of snij de avocado doormidden, leg em neer, sla een mes in de pit, draai een kwartslag en je trekt de pit er zo uit) kunnen we al niet meer zonder onszelf te beschadigen.

Positief nieuws werd gelukkig de hele dag door herhaald, inclusief geluidsfragmenten waarbij je vooral de grote camera’s hoorde klikken. In Groot Brittannië is men begonnen met het vaccineren tegen corona, en een vrouw van 90 had de eer om de eerste te mogen zijn. Een mooie proeftuin om te kijken hoe dat gaat verlopen, niet alleen met bijwerkingen maar ook met de distributie. Ze gebruiken het vaccin dat in een vriezer bewaard moet worden, maar die aparte vriezer kan niet naar elk verzorgingstehuis, dus laten ze de inwoners en werknemers van die tehuizen naar de ziekenhuizen komen. Leuk voor die oudjes, hebben ze eindelijk weer een uitje *smiley die zit te juichen in het tuigje in de taxibus*

Voor de mensen die zichzelf nog niet in de hand hebben gesneden, was er ook goed nieuws: er moeten nog wat laadpalen geïnstalleerd worden, want berekeningen prognoses bladiebla we gaan meer electrisch rijden, maar dan moeten die auto’s natuurlijk ook nog ergens opgeladen kunnen worden. Dus de komende jaren moeten er nog duizenden palen bij komen. Haalbaar? *smiley die z’n schouders ophaalt* op zich wel, ware het niet dat er dagelijks ook nog 1.000 woningen van het gas af moeten worden gehaald, willen we in 2050 gasvrij zijn. En er zijn al technische mensen te kort om dat voor elkaar te krijgen. Dus heb je nog handen die heel zijn, ben je een beetje technisch en/of handig aangelegd, en heb je op het moment geen flauw idee wat voor werk je moet gaan doen? Dan staan de bedrijven zo ongeveer voor je in de rij.

Oja en er was nog meer *smiley die zit te glunderen* het hield maar niet op vandaag! Tata maakte namelijk bekend dat er 300 miljoen extra wordt vrijgemaakt om de overlast door geur, stof en granietregens rondom het hoogovens-terrein aan te pakken. Hou op met me! Minder stank en ieuwie in de lucht? Dus ook minder uitstoot van stikstof? Het houd niet op! Nog even en we moeten stikstof gaan maken omdat er een tekort is om de plantjes nog te kunnen voeden! Als dit zo doorgaat, wonen we tegen 2050 in een utopisch walhalla, zo schoon is het dan overal in Nederland.
Woensdag eerst maar eens uitslapen, bijkomen van al die vrolijkmakende berichten. Daarna lunchen bij Vader en Moeder, om meteen de kerstspullen van Oma mee te nemen, die daar na de verhuizing waren gestald. Vervolgens door naar het appartementencomplex om samen met Tante het nieuwe huis van Oma voor de eerste keer gereed te maken voor de Kerst. Het was even puzzelen, want alle klokken die normaal voor de ramen van de bijkeuken hingen, waren nu over. En boven de koffietafel hing ook geen lamp meer waar die glazen versiering met het roze lint aan gehangen kon worden. We moesten een beetje selectief zijn, maar uiteindelijk is het goed gelukt, was oma tevreden, en kregen we als bedankje een groot stuk speculaas bij de thee. Daarna kon ik zelf nog even de winkel in voor versierspulletjes, want Wingman kwam aanzetten met een enorme kunstboom, die nog net in de woonkamer paste en dus ook versierd moest worden *smiley die met z’n ogen rolt* we hadden nog wel wat ballen, maar geen slingers en lampjes, dus stond ik ’s middags ook thuis nog eens de boel te versieren.

Dinsdag had ik je achter gelaten in Amsterdam, woensdag had een collega je naar Diemen gebracht, en donderdag mocht ik met een collega mee carpoolen, om weer verder te gaan in het rondje Diemen – Muiden. Tijdens onze afwezigheid was het werk lekker opgeschoten. Stonden we vorige keer nog het moeras dicht te kiepen, nu reden we er overheen. Dankzij de verticale drainage kwam er water met de smakelijke geur van rotte eieren naar boven, dus het was zaak om de ramen dicht te houden.

Over rotte eierlucht gesproken: in Den Haag werd druk gepraat over de stikstofwet. Of eigenlijk 2 stikstofwetten, want zowel GroenLinks als minister Schouten hadden wat op papier gezet. In de basis was het redelijk hetzelfde, zo moet in 2030 de helft van de natuurgebieden weer ‘schoon’ zijn, en moeten we in 2035 de uitstoot van stikstof met tig procent hebben verminderd. Fijn, want iedereen wil schone lucht kunnen inademen, en het belang van kunnen recreëren in het groen is de afgelopen tijd ook een stuk duidelijker geworden. Maar daar hield het goede nieuws zo ongeveer wel op. GroenLinks blijft maar zeuren over het drastisch inkrimpen van de veestapel, minister Schouten praatte nog over het aanpakken van zowel de agrarische als de bouw- en industriesector *smiley die aan z’n kin krabt* een paar dagen geleden kreeg KLM nog een steunpakket van tig euro’s, zonder de voorwaarde dat ze meer aan duurzaamheid en klimaat bladiebla moeten doen. Dus de vliegsector is nog steeds vogelvrij om van alles uit te stoten dat ook op natuurgebieden neerdaalt. Hoewel beide plannen niet waterdicht waren en er nog wel wat punten waren die ruimte gaven om het juridisch aan te vechten, leek het plan van Schouten iets beter doordacht. Ze was al een tijdje met andere partijen aan het praten om een meerderheid te krijgen, die partijen hadden ook hun voorwaarden, en zo werd er in dezelfde snelheid gemeld dat er een miljard vrij komt voor woningbouw, en 40 miljoen voor buurthuizen. Het duurde niet lang voordat er reacties kwamen, zo meldde Farmers Defence Force dat er acties volgen als de boeren zo hard aangepakt blijven worden, en vanuit de groene hoek werd er geroepen dat de wetten niet ver genoeg en niet snel genoeg gingen.

Voor ons veranderde de gang ook, want ’s middags moest er nog een slootje dichtgereden worden, in een hoek waar ik (het was nog voor jouw tijd) een paar jaar geleden ook aan het werk was geweest. De omgeving was redelijk onherkenbaar, het zand lag 3 meter lager en de bomen die tussen het zand stonden, waren bijna allemaal gesneuveld. Hier en daar werd al gebouwd, waren omschoeide sloten aangelegd, en zagen we een paadje het bos in, waar nog een kavel was voor een grote villa.

Vrijdag gingen we verder met het dichtrijden van het slootje, maar voordat het goed en wel licht was, konden we weer naar het andere stort. Dat snel kleiner werd, met de 4 auto’s die op volle snelheid door reden *smiley die op het stuur trommelt* de verticale drainage-machine lag stil vanwege onderhoud of reparatie, gisteren waren de mannen al bezig en vandaag werd er weer druk gesleuteld. Het probleem werd alleen wel dat er eerst gaatjes geprikt moesten worden in het zand, voordat wij er nog een meter of 2 bovenop konden kiepen.

Op de radio ging het over stoppers. Minister De Jonge wil geen lijsttrekker meer zijn voor het CDA, omdat ie te druk is als coronaminister. Wel jammer dat er eerst veel tijd en geld is uitgegeven aan een verkiezing, waarbij hij met grote twijfels over de eerlijkheid van het stemproces, nipt won van Omtzigt. Voor de partij is het waarschijnlijk beter, want hij loog over het niet-bestaande tekort aan mondkapjes, mogelijk is er wel een vaccin in januari maar een stuk minder dan hij zei, en ook zijn de mensen in de praktijk nog lang niet klaar om zo snel al duizenden mensen per dag te gaan prikken. Met zulke grappen ga je geen punten scoren en stemmers binnenhalen. De CEO van Ferrari, Camilleri, liet afgelopen nacht ook weten er direct mee te stoppen. En meteen dan met alles. Zo is hij niet meer aanwezig bij Ferrari, niet meer betrokken bij het Formule 1 team en is hij ook weg bij Philip Morris, waar ie blijkbaar ook nog werkte. Iets met ‘persoonlijke redenen’, wat niet vreemd is bij iemand van 65 die ziek (corona) is geweest, dan blijken dingen als familie en samenzijn opeens belangrijker dan werk, werk en werk. In de wandelgangen werd er wel gefluisterd dat het ook te maken zou kunnen hebben met de slechte resultaten van Ferrari in de Formule 1. Teambaas Binotto is daar ook niet meer te zien vanwege zijn coronabesmetting, en word vervangen door een telg uit de Agnelli-familie, die een lange historie heeft met Ferrari en racen.

En dan was daar ook Jumbo, de supermarktketen stopte hier en daar met het leveren van goederen aan een aantal winkels, omdat de distributiecentra waren bezet door boeren. Zij eisten betere prijzen voor hun goederen, iets wat natuurlijk botst met het motto van Jumbo om altijd gegarandeerd de goedkoopste te zijn. Op de website staat dat Jumbo oog heeft voor mens, dier en milieu. Zo word gekeken naar de leefruimte van dieren, wel of niet verpakken van groente en de reis die producten afleggen eer ze in de schappen terecht komen *smiley die grinnikt in z’n knuistje* ja daar moet ik om lachen inderdaad, want de knoflook komt uit China, sommige groentes uit het zuiden van Europa, bepaald fruit uit Zuid-Amerika, vlees uit Ierland en naar het schijnt de zuivel uit Oost-Europa, maar ik drink geen melk uit een pak, dus eerlijk gezegd heb ik daar zelf nooit naar gekeken. Kijken naar de reis die producten afleggen? Ja, en dan wegdromen bij het idee dat je ooit nog eens naar zulke exotische plaatsen op reis zal gaan. Er zijn genoeg voorbeelden te noemen, niet alleen bij Jumbo hoor, ook bij andere supermarkten, van boeren die met hun product blijven zitten, terwijl de schappen vol liggen met dezelfde soort groente of fruit, alleen dan van een buitenlandse herkomst. Of er word een briefje opgehangen dat het product niet meer voorradig is en excuses voor het ongemak, terwijl er nog genoeg in schuren en koelcellen ligt. De goedkoopste zijn zodat iedereen gezond kan eten gaat op de langere termijn ontploffen in je gezicht, want op die manier knijp je de Nederlandse boeren zo ver uit dat je straks echt alleen nog maar eten uit het buitenland kunt halen. Landen waar regels voor het spuiten van bestrijdingsmiddelen en de verzorging van dieren minder streng zijn en lang niet zo goed worden nageleefd als in het gecontroleerde Nederland. Dat staat haaks op de verantwoordelijkheid die ze zeggen te voelen voor wereld om ons, nu en in de toekomst.

Na een rustig dagje met 21 vrachten zand en een bakje kibbeling bij de schaft, bleef jij in Diemen logeren en carpoolde ik weer terug naar huis, tijd voor weekend.

Want zaterdag zaten Wingman en ik, na het uitslapen, weer voor de tv om de kwalificatie te kijken van de laatste Formule 1 race van dit seizoen. In warm Abu Dhabi worden de laatste punten verdeeld. Hamilton was negatief getest op corona en reed weer mee, Grosjean was nog steeds herstellende en werd net als vorige week, vervangen door Fittipaldi. In de vrije training waren er weinig opvallende dingen te zien, behalve dan dat Hamilton even nodig leek te hebben om op gang te komen *smiley die in z’n handen wrijft* nog niet helemaal topfit, en dat is leuk voor iedereen op plek 2 tot en met 15, want die zouden daar van kunnen profiteren. De kwalificatie verliep ook zonder crashes, zwerfhonden en grote klappers. In de eerste ronde waren Latifi, Fittipaldi, Russell, Magnussen en Räikkönen de langzaamste. Daarna vielen Perez, Giovinazzi, Vettel, Ricciardo en Ocon uit. In de derde en spannendste ronde was uiteindelijk Verstappen de snelste met 0,025 voorsprong op Bottas, daarna Hamilton, Norris, Albon, Sainz, Kvyat, Stroll, Leclerc en Gasly *smileys die confetti strooien* eindelijk Verstappen weer eens vooraan, de eerste keer dit seizoen! De volgorde daarachter zou nog wel wat veranderen, want een paar auto’s waren voorzien van nieuwe onderdelen.

Dus moesten we zondag ook de voorbeschouwing kijken, om te weten hoe en wat. Voorin was het nog hetzelfde met Verstappen (dat kunnen we niet vaak genoeg herhalen), Bottas, Hamilton, Norris, Albon, Sainz, Kvyat, Stroll, Gasly en Ocon op de tiende plaats. Daarachter was het Ricciardo, Leclerc Vettel, Giovinazzi, Räikkönen, Russell, Fittipaldi, Latifi en Perez en Magnussen die straf hadden gekregen. Verstappen was goed weg bij de start, Bottas maakte een zenuwachtig slingertje onder druk van Hamilton, maar in de top 10 werd er niet van plaats gewisseld, en ook daarachter kwam iedereen zonder schade het hele eerste rondje door. Verstappen deed een Hamiltonnetje en sloeg meteen een gaatje naar de tweede auto. Leclerc viel wat terug naar de dertiende plaats, achter teamgenoot Vettel, Latifi was terug naar de laatste plaats, en Magnussen maakte een paar plaatsen winst en kwam op de zestiende plaats achter Russell te rijden. In ronde 6 kwam Albon voorbij aan Norris, maar het gat naar Hamilton was inmiddels al meer dan 10 seconden, dus het idee dat de tweede rijder de aanvallers achter de eerste rijder onder druk kan zetten om ze zo een beetje te vertragen, lijkt niet te gaan lukken.

In ronde 10 kwam de virtual safety car op de baan vanwege Perez, die had straf gekregen voor het inbouwen van een nieuwe motor, maar die stopte er nu mee. De auto moest weggerold worden en veel rijders maakten van de gelegenheid gebruik om een pitstop te doen. Bijna iedereen kwam naar binnen en Verstappen hield zijn koppositie met een seconde of 5 voorsprong, maar de virtual safety car werd een echte safety car omdat de auto niet meer rolde en getakeld moest worden, waardoor iedereen weer dicht bij elkaar kwam. Ricciardo, Vettel, Leclerc, Giovinazzi en Magnussen kwamen niet naar binnen, waardoor ze opschoven in het rijtje links in beeld. Het was zuur voor Perez, die volgend jaar niet meerijd en nu met een Did Not Finish zijn mogelijk laatste race in de formule 1 moest eindigen. In ronde 13 kwam de safety car weer naar binnen, Verstappen sloeg meteen weer een klein gaatje naar Bottas, Albon bleef dicht achter Hamilton en Ricciardo volgde daar kort achter.

Terwijl Verstappen stug vooraan bleef rijden en de ruimte tussen hem en Bottas op 2 langzaam groeide, werd daarachter druk stuivertje gewisseld tussen de coureurs die net wel en net niet in de punten reden. In ronde 23 kwam Leclerc naar binnen voor zijn eerste pitstop en viel daarmee terug naar de negentiende plaats. Met uitzondering van Giovinazzi reed het hele veld nu op de harde banden, maar Ricciardo, Vettel, Giovinazzi en Magnussen moesten ook nog een keer naar binnen. Zowel Ricciardo als Vettel zouden daarmee buiten de top 10 komen, als er geen (virtual) safety car meer zou komen.

In ronde 37 kwam ook Vettel naar binnen, hij viel terug naar plek 15. Ricciardo reed nog steeds op zijn eerste setje banden, achter Verstappen, Bottas, Hamilton en Albon. Daarachter waren het Norris, Sainz, Gasly, Stroll en Ocon die nog in de top 10 zaten. Na de spectaculaire crashes en totaal verklote pitstops die we eerder in dit seizoen zagen, was dit een beetje saaie race. Er werd hier en daar wel wat geklaagd over de toestand van het rubber, maar ook klapbanden zagen we nu niet. In ronde 40 kwam Ricciardo dan eindelijk naar binnen, waarna hij als zevende terug kwam op de baan.

Het zal geen verrassing zijn dat Verstappen als eerste eindigde, 13 seconden daarachter finishte Bottas, die in de lijstjes nu 1 overwinning minder heeft dan de fijne jonge snaak voor hem. Hamilton pakte heel ongewoon de derde trede op het ereschavot. Daarachter waren het Albon, Norris, Sainz, Ricciardo, Gasly, Ocon en Stroll die de rest van de punten verdeelden. Ricciardo pakte op de valreep het extra punt voor de snelste ronde, het was klaar nu, de lijstjes met statistieken en hoeveel geld elk team krijgt, kunnen gemaakt worden.

Wij gaan nog even de nabeschouwing kijken. Mogelijk krijgt Sainz nog een straf omdat hij te langzaam in de pitstraat reed, maar dat is administratie, we krijgen eerst nog wat beelden te zien van Verstappen die zijn crew in de armen vliegt terwijl de Zwarte Pijlen en een Haas wat donuts draaien.

Iedereen een fijne zonnigdag, geniet ervan, of je nu voor de tv zit of lekker van het najaarsweer buiten geniet. Dan kunnen we morgen terugkijken op een lekker weekend en beginnen aan een nieuwe en vooral positieve week *smiley die in z’n handen wrijft*

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *