Beste Babette (deel 134) de Formule 1 is weer van start!


Beste Babette, laat ik beginnen met goed nieuws. Weet je nog dat ik vertelde over Wingman en het sleutelwerk aan zijn auto *smiley die het zweet van z’n voorhoofd veegt* hij kwam zondag middag rijdend thuis. De sfeer was nog niet helemaal jippiejajee, maar het karretje leek al wat vrolijker te pruttelen toen ie de oprit op reed.

Maandag voelde ik me dus al een stuk meer opgelucht, toen ik met jou naar Hoorn toerde. Nu hoefde Wingman niet in de ochtendkou met de fiets naar het werk. Niet dat we lang de tijd hadden om daarbij stil te staan, want we mochten weer in de zandrace naar De Strip *smiley die in z’n handen wrijft* paar vrachtjes in die hoek waar de rijplaten al waren opgeruimd, paar vrachtjes net achter de korrelbaan die onze collega vers had gestort, paar vrachtjes bij de doorsteek omdat ze toch iets meer nodig hadden dan wat een andere collega daar ’s ochtends had gebracht. Al met al hadden we 17 vrachten op de bon staan, zonder vast te zitten. Een nette score.

Op de radio ging het over huizen. En corona. Want ondanks corona, of juist dankzij de maatregelen waardoor mensen weinig konden uitgeven en noodgedwongen veel moesten sparen, zijn de huizenprijzen weer gestegen. Ja en omdat er al een tijdje een tekort is aan woningen natuurlijk. Waar voorlopig niks aan gaat veranderen, want dankzij corona en vooral de maatregelen, hebben een hoop gemeentes een tekort in de kas, waardoor er geen geld is om ambtenaren vergunningen te laten tekenen *smiley die diep zucht* wat erop neerkomt dat er in een aantal gemeentes, waaronder Amsterdam, een bouwstop is aangekondigd. Natuurlijk speelden die financiële problemen al eerder, er word al jarenlang bezuinigd op gemeentes. Nu er veel geld is misgelopen doordat er niemand kwam parkeren en logeren, zitten ze in veel plaatsen dus echt tegen de bodem van de kas aan te kijken.

Over corona en de maatregelen gesproken: er werd alvast vooruit gekeken naar de persconferentie die morgen gaat komen. Een week voor de verkiezingen was er ook zo’n tv-moment, toen werd het nog als een soort van goed nieuws gebracht. Nu zijn de verkiezingen voorbij, stemmen geteld, spandoeken opgerold, en zijn de vooruitzichten dat er geen versoepelingen komen, alleen maar verlenging van de maatregelen.

Om de dag nog enigszins vrolijk af te sluiten, bleef ik hangen bij een gesprek over Hugo de Groot, de man die kon dichten in 7 talen en een wetenschapper op verschillende gebieden was. Maar ook de man die uit de gevangenis was ontsnapt in een boekenkist *smiley die in z’n handen wrijft* en dat 400 jaar geleden! Lijkt me een goed verhaal voor een Nederlandse film, net als Michiel de Ruyter en De Slag Om De Schelde. Netfliks zal waarschijnlijk eerder het verhaal van Carlos Ghosn willen verfilmen. Hugo de Groot ontsnapte 400 jaar geleden uit een gevangenis voor de wat rijkere criminelen (al was hij geen crimineel maar er eigenlijk ingeluisd), waar hij compleet met vrouw en huishoudelijke hulp woonde. Carlos Ghosn zat gevangen in een huisarrest in Japan, nadat hij daar was opgepakt en na een korte celstraf zijn rechtszaak in huiselijke omgeving mocht afwachten. De topman van de Renault-Nissan-Mitsubishi alliantie word verdacht van duistere zaken met veel geld, maar had blijkbaar nog genoeg achter de hand om zijn eigen ontsnapping te kunnen betalen. Via een kist voor muziekinstrumenten werd hij het land uitgevlogen naar Libanon, dat toevallig geen uitleveringsverdrag heeft met Japan. Natuurlijk moet hij gestraft worden voor de dingen die hij niet volgens de regels heeft gedaan, toch is het wel een goed verhaal.

Dinsdag ging het helemaal lekker. Vinden collega’s het rondje Hoorn – De Strip al kort, nu mochten we naar de Westpoort in Amsterdam, om te pendelen tussen de betonboer, asfaltboer en granietboer.

Oja vanavond de persconferentie *smiley die in z’n handen wrijft* de verwachting was dat er geen grote verandering bekend gemaakt zou worden, behalve dan dat de avondklok een uur later in zou gaan. Een aantal burgemeesters hadden daarop aangedrongen, waarbij er ook was gezegd dat eerdaags de ramadan weer begint, en dan is het moeilijk voor de moslimgemeenschap om zich aan de avondklok te houden *smiley die aan het stuur knaagt* ik had al een relaas klaar over kerkgangers die maandenlang met een tablet op tafel zitten te bidden bij een digitale dienst, toen ’s middags opheldering kwam. De burgemeester van Rotterdam benadrukte met klem dat de ramadan en de moslimgemeenschap die graag na zonsondergang samen zouden willen eten, helemaal los staan van het idee om de avondklok een uur later in te laten gaan. Sowieso mogen ook praktiserende moslims maar 1 iemand op visite ontvangen, dus het ‘samen eten’ zit er toch al niet in.

Wat ik af en toe wel terug hoor komen, is dat mensen 21:00 nogal vroeg vinden. Er is geen tijd om na het werk nog bij iemand op visite te gaan *smiley die achter z’n oor krabt* ik zal wel weer onwijs in m’n eigen bubbel zitten, maar als je tot zo laat aan het werk bent, dan begin je waarschijnlijk wat later, dus waarom zou je dan niet eens met vrienden/familie/1 persoon afspreken om voor het werk samen te ontbijten? Of je maakt waarschijnlijk lange dagen, en dan kun je je afvragen of het wel zo belangrijk is om bij mensen langs te gaan, en je niet beter op tijd je bed in kan gaan.

Uit onderzoek is gebleken dat mensen met een lager inkomen meer kans hebben om ziek te worden, en als ze dan corona krijgen is er 20% meer kans om eraan te overlijden. Dan gooien we meteen alle vooroordelen en stereotypes maar op een hoop: lagere inkomens zijn vaak de banen waarbij je fysiek aanwezig moet zijn, dus meer kans op besmetting dan thuiswerken (zegt de overheid de ene keer, de andere keer word ‘thuis’ aangewezen als bron van besmetting, dus dan kan je beter op je werk zijn). Lagere inkomens hebben minder geld voor eten, dus gaan vaker voor de goedkopere en ook minder gezonde optie. Lagere inkomens roken en drinken meer, en sporten dan weer minder dan hogere inkomens. Al zijn alle rokers tijdens corona meer gaan paffen, in de eerste golf vanwege verveling, nu toch vooral door de stress, zo hoorden we gisteren. Dus heb je een lager inkomen, en dit zeg ik veel makkelijker dan het uitvoerbaar is, ga dan minder geld uitgeven aan alcohol en tabak, wat meer aan gezond eten, en in plaats van straks een uur lang op straat rond te hangen; lekker op tijd je bed in.

Na een mager dagje met 23 vrachten zandjes en grindjes voor de betonboer, mochten we nog 1 keertje laden bij de granietboer, voor de sierbestratingboer in Winkel. Lekker op de cruise control de A7 opklimmen naar het noorden *smiley die aan het stuur knaagt* en natuurlijk waren er weer een paar auto’s die een mogelijkheid hadden gevonden om mekaar een kusje te geven, dus duurde het een 20 minuutjes later eer we thuis waren. Wel heel efficiënt met een terugvracht, dus de planner kon trots op ons zijn.

Woensdag moest ik thuis blijven, want de CV-ketel-monteur zou langs komen. Tussen 10:00 en 12:30, hij was er rond 10:05, dus netjes binnen de tijd. Op de website had ik aangevinkt dat ze wel een complete APK plus plus konden doen, maar op zolder aangekomen dacht de meneer daar toch iets anders over. Hier was wat gecorrodeerd, daar was wat verkleurd door verhitting, en mogelijk dus ook krom getrokken. Oja en het beessie is ondertussen al 19 jaar oud, terwijl ze normaal gesproken een jaar of 15 meegaan *smiley die aan z’n kin krabt* van de afdeling Techniek haalde ik Wingman erbij in een conference call, en kwamen we tot de conclusie dat ie dan wel de lekkende buis kon maken, zodat we zonder verdere nattigheid kunnen zoeken naar een nieuwe ketel.

Donderdag konden we uitslapen, we hoefden pas om 7:00 te laden bij een nieuwbouwplan op een kleine 20 minuten van de zaak. Om daarna met een bak vol grond weer terug te rijden naar Winkel, waar we in een weiland moesten kiepen. Het was een beetje bewerkelijk rondje met alle verkeerslichten die je als langzaam optrekkende vrachtwagen vaak tegen hebt, maar dat mocht de pret niet drukken.

Op de radio was er veel te doen over boten. Eerder al kwam het bericht voorbij dat in Noorwegen een tunnel gegraven gaat worden tussen 2 fjorden. Voor boten welteverstaan, omdat die nu vaak dagen liggen te wachten op knap weer, zodat de stromingen wat minder heftig zijn *smiley die in z’n handen wrijft* dat lijkt me een goede reden om weer eens naar Noorwegen op vakantie te gaan, om door zo’n tunnel te varen met een pontje, zoiets is wel heel apart. Dat is iets voor de toekomst, wat nu zo snel mogelijk opgelost moet worden, is de 400 meter aan containerschip die overdwars in het Suezkanaal vast ligt, waardoor aan beide zijden files beginnen te ontstaan. Tientallen schepen, wat al begon op te lopen tot honderden, liggen te wachten tot ze met hun containers, benzine/diesel/LPG, etenswaren en levende dieren weer door het kanaal kunnen varen. Het zou dagen tot weken kunnen gaan duren, afhankelijk van hoe de situatie eruit ziet, zo zei de directeur van het bedrijf dat de bergingsklus heeft gekregen. Schepen die nog onderweg zijn die kant op, kregen het advies om de omleidingsroute te pakken onder Afrika langs. Duurt anderhalf tot 2 weken langer, toch is het waarschijnlijk sneller dan aansluiten in de file.

Schadeclaims die met honderden miljoenen dollars per dag oplopen, bederfelijke etenswaren en levende dieren die vastzitten in een zee of baai en pas weken later dan gepland van boord kunnen, het is allemaal klein leed vergeleken met wat er in Nederland gaande is *smiley met een cynische ondertoon* we zitten nog steeds in de verkennende fase voor het nieuwe kabinet, maar de geplande turbo-formatie lijkt meer op een slapstickshow van een rariteitenkabinet. Afgelopen dinsdag zei de inmiddels beroemde Diederik Gommers op tv (hij had een verklaring om tijdens de avondklok nog live in een talkshow te kunnen zijn) dat de politiek een heel slecht voorbeeld heeft gegeven, in de avond na de verkiezingen. Geen afstand houden, omhelzen, handen schudden en high-fiven, zonder uitzondering met een bloot gezicht. En dat moet Jan met de Pet motiveren om zich wel aan de maatregelen te houden?
Vorige week werd ook bekend dat staatssecretaris Keijzer besmet is met corona. Ze voelde zich goed, maar moest dus wel een tijdje in quarantaine. Uit voorzorg hebben alle mensen die met haar in een ruimte zijn geweest de laatste tijd, zich preventief laten testen *smiley die in z’n handen wrijft* en toen ging het nieuws opeens heel snel. Want vanochtend zouden verkenners Jorritsma en Ollongren weer met een aantal ministers gaan praten over de verdelen van de zetels in het nieuwe kabinet. Maar 5 minuten voor een geplande afspraak stapte Ollongren haastig over het Binnenhof, dook in de auto en verdween. Ze bleek een positieve testuitslag te hebben en moest dus direct naar huis. Nu zou je verwachten dat iedereen die de laatste tijd in haar buurt is geweest, ook uit voorzorg naar huis ging. Maar nee, als je in Den Haag werkt dan gelden er andere regels. Regels die niet zo 1, 2, 3 op de website van het de overheid of het RIVM zijn te vinden. Daarom is ook niemand thuis gebleven na de positieve testuitslag van Keijzer, want als je preventief bent getest omdat je met iemand hebt gewerkt die positief was, maar je hebt geen klachten en je bent niet in direct contact geweest met diegene (dus steeds anderhalf meter afstand, na elke boks of elleboogstoot de handen wassen, dat soort dingen), dan kun je gewoon naar je werk blijven komen. Jorritsma was niet van plan om uit voorzorg naar huis te gaan, ook al was zij al dagenlang samen met Ollongren op pad *smiley die achter z’n oor krabt* ik snap dat de formatie van een nieuw kabinet belangrijk is, maar je hebt nog steeds een voorbeeldfunctie naar de rest van het land. Een land dat al maandenlang op slot zit en zwaar depressief is door gebrek aan lijfelijke contacten.

Niet dat Jorritsma haar motivatie voor deze beslissing nog vaak moest uitleggen, want parallel aan het besmettingsnieuws en de discussie over wel of niet thuiswerken, was er een andere akkefietje opgedoken. Ollongren was zo haastig met het naar huis toe gaan, nadat zij de testuitslag had binnengekregen, dat ze er niet meer aan had gedacht om de stapel aantekeningen netjes af te dekken met een mapje of blanco blaadje. Dankzij een oplettende persfotograaf kon nu iedereen de aantekeningen lezen over de linkse partijen die niet zo samenhangend zijn, wat voor onnavolgbaar beleid er zou zijn binnen een partij, en het nieuws dat de meeste aandacht trok: minister Omtzigt, de man die zich zo had ingezet voor de gedupeerde ouders in de toeslagenaffaire, de man die nu overspannen thuis zit, had de woorden ‘functie elders’ achter zijn naam staan *smiley met opengesperde ogen* er kwam veel steun voor Omtzigt, veel twijfels over de formatie, en tegen het einde van de dag zaten een aantal lijsttrekkers uit voorzorg thuis (wel het goede voorbeeld te geven), waren de eerste vragen die gaan leiden tot Kamervragen al gesteld en werden Jorritsma en Ollongren vervangen door Van Ark en Koolmees. Topdag. Lekker gewerkt mensen *smiley die sarcastisch applaudisseert*

Vrijdag hadden we een rustige ochtend. Laden in Schagen voor Julianadorp, laden in Den Helder voor Den Oever, daarna nog 3 keer van Den Helder naar Julianadorp, tussendoor bakkie thee doen met de collega’s, nog even van Schagen naar ’t Veld en toen konden we alweer terug naar de zaak. Met gesmeerde kleppen en een volle tank ging jij je weekendrust in, ik ging thuis lunchen en daarna naar het ziekenhuis voor het vervolgonderzoek voor de buikpijn, waar de huisarts vorige week niks van kon vinden. In het ziekenhuis kwamen we eigenlijk ook niet verder, misschien waarschijnlijk dan toch iets met de darmen geweest, of een extreme harde eisprong, wat volgens Vriendin bij sommige vrouwen ook enorm pijnlijk kan zijn. Laten we het houden op: geen nieuws is goed nieuws. Zeker omdat de buikpijn vrijwel helemaal weg is.

Onderweg naar huis werd ik opgevrolijkt door de bespreking van een nieuw boek, ‘Sportjaar zonder podium’, een bundeling van verhalen over ziektes en de invloed daarvan op sport. Het oudste grote sportevenement, ouder dan Wimbledon en de Olympische Spelen, de PC in Frjentsjer (voor niet-Friezen: de belangrijkste kaatswedstrijd die plaats vind in Franeker), is de enige gedocumenteerde wedstrijd die niet doorging vanwege een ziekte, namelijk de uitbraak van cholera. We hebben ook nog eens Spaanse Griep gehad, dat was alweer op z’n retour dus werd besloten om de Olympische Spelen toen wel door te laten gaan, waarna de griep weer oplaaide *smiley die achter z’n oor krabt* er wordt nu onderzoek naar gedaan of het iets met elkaar te maken heeft, zodat we het bij een volgende pandemie wat zekerder weten. Weet je trouwens waarom voetballers verplicht scheenbeschermers moeten dragen? En dat grappige nieuws over de grote stapels condooms die gratis worden uitgedeeld in het Olympisch dorp, waarom dat echt waar is? In de jaren ’80 kwam het HIV-aidsvirus opeens grootschalig opzetten. De voetballersbond had gehoord dat je het kon overbrengen via bloed-op-bloed, dus iemand die met een bloedende wond tegen de bloedende wond van iemand anders aankomt. Blijkbaar waren er veel bloedende scheenbenen te zien op de velden, want als preventie tegen HIV-aids werden de scheenbeschermers verplicht. In diezelfde tijd werd ook besloten om condooms uit te delen, zodat topsporters in topconditie konden bonkeren met andere afgetrainde topsporters in het Olympisch dorp, zonder vervolgens allemaal weer naar huis te gaan en in hun land HIV-aids te gaan verspreiden. Ik vond het grappig om te horen dat ziektes de sport met een omweggetje dus eigenlijk veiliger maken.

Zaterdag was er geen tijd om uit te slapen. Niet-werkkleding aan, wel een warme werkjas met bontkraag mee, de haren weer eens los en gezellig met 10 collega’s samen een cursus doen voor de Code 95. Het ging over de optimalisatie van vakbekwaamheid en bladiebla. Beetje praten over veilig door het verkeer manoeuvreren, de hulpsystemen die steeds meer vrachtwagens hebben, maar die geeneens een bots-absorber of afzetting van Rijkswaterstaat kunnen zien, wel of niet tuteren naar automobilisten die een fout maken (want anders leren ze er nooit van) en nog even een kleine theorietest doen *smiley die achter z’n oor krabt* er zaten een paar vuile instinkers in, zoals de vraag of je hier zo mochten kijken naar je schade, terwijl op het plaatje niet was te zien dat de deur van de vrachtwagen nog open stond. De instinkers eruit gestreept, had ik precies genoeg foute antwoorden gegeven om geslaagd te zijn. Nu mogen we eigenlijk niks verklappen *smiley die zit te fluisteren* maar als je nog op cursus moet: het is antwoord D!
Na de lunch konden we de suikerdip op afstand houden door een stukje praktijk te doen buiten. De instructeur had 2 bakwagentjes voor ons klaar gezet. Met een MAN met V8 motor of een Volvo moest je achteruit, net niet de paaltjes aantikken, schuin vooruit een parkeervak in, recht achteruit een parkeervak in, met een bochtje vooruit een ander parkeervak in en daarna schuin oversteken en dat andere parkeervak in *smiley die in z’n handen wrijft* ik zat al te spinzen op de Volvo, eindelijk eens de kans om met een niet-MAN te rijden, toen de instructeur voorstelde om een stukje Hollands Glorie tevoorschijn te halen *smiley die zit te glunderen in z’n tuigje* en zo tokkelde ik een rondje over het terrein met een dikke Daf, met camera zodat ik niet hoefde uit te stappen om naar paaltjes te kijken, zonder met de neus of de uitzwaai iets te raken tijdens het draaien aan het met leer beklede stuur. Het duurde amper 5 minuten, maar het waren de leukste minuten van de hele dag.

Daarna weer terug het lokaal in, nog even wat praten over alcohol, drugs, medicijnen met een gele sticker, ballonnetjes lachgas en wat er zo bijzonder is aan de Nürburgring, toen werden we eindelijk weer losgelaten en kon iedereen op huis aan.

Gezellig samen met Wingman praten over mijn avonturen in de Daf, en natuurlijk de kwalificatie kijken van de Formule 1 *smiley die in z’n handen wrijft* de start zou in Australië zijn, die werd al vrij snel afgelast, dus begint het seizoen nu waar het vorig jaar eindigde, op het circuit van Bahrein. Er zijn wat nieuwe namen bijgekomen en oude namen afgestoft. Laat ik eerst even de teams doornemen, op alfabetische volgorde:
Alfa Romeo, rijd net als vorig jaar met Räikkönen en Giovinazzi
Alpha Tauri, Gasly mocht daar blijven zitten en Tsunoda is erbij gekomen, heeft de bijnaam Yuki the Rookie gekregen, omdat dit zijn eerste jaar is
Alpine, uit te spreken als alpien, was voorheen Renault. Als marketingtruc, om het sportwagenmerk van Renault wat meer op de kaart te zetten, is het nu Alpine. De auto’s zijn fris blauw, net als de meeste A110’s, het enige model dat er nu op de markt is. Rijders zijn Ocon, die vorig jaar bij Renault zat en alleen een nieuwe kleur overall hoefde te regelen, en voormalig wereldkampioen Alonso, die na een paar tussenjaren weer terug is
Aston Martin, was vorig jaar Racing Point. Is van opvallend roze naar chique British Racing Green gegaan. Teameigenaar (of hoofdinvesteerder, of hoe zit dat) Stroll heeft vorig jaar een groot aandeel in sportwagenmerk Aston Martin verworven, en combineert die 2 nu. In de auto’s zitten Stroll, de zoon van, en Vettel, die vorig jaar afzwaaide bij dat andere sportwagenmerk Ferrari
Ferrari, rijd met Leclerc, en Sainz die bij McLaren weg komt
Haas, had het eerste relletje te pakken door de kleurstelling, want is dat roodwitblauw van de Amerikaanse vlag van de eigenaar, of de Russische vlag van de sponsor van een coureur? Ze hebben 2 nieuwe jongens weten te vinden: Mazepin uit Rusland, en Schumacher, de zoon van Michael
McLaren, stuurt in Hollands oranje Norris de baan op, en Ricciardo, die vorig jaar bij Renault reed
Mercedes, afgelopen jaren ongenaakbaar aan top en zo’n winnend team moet je niet veranderen, dus rijden weer met Sir Hamilton (hij is gekroond door de koningin van Groot Brittannië) en Bottas
Red Bull, heeft natuurlijk weer Verstappen aan boord, en daarnaast Perez, die vorig jaar nog in de Racing Point zat
Williams, de laatste in alfabetische volgorde, maar ik heb goede hoop dat ze niet de laatste op de baan worden, zoals vorig jaar. Rijders zijn Russell en Latifi

Vanwege de gekke tijd met corona en het budgetverschil tussen de hele grote en hele kleine teams, is besloten om dit jaar met dezelfde auto’s te rijden als vorig jaar. Niet precies dezelfde natuurlijk, ze mochten wel nieuwe bouwen, aangezien er hier en daar wel wat schade zal zijn. Maar de teams moesten dezelfde bouwtekeningen gebruiken, en mochten op slechts 2 punten een grote aanpassing maken *smiley die achter z’n oor krabt* als is ‘groot’ nogal relatief, want je moet de auto’s naast mekaar zetten om het verschil te zien.

In de eerste kwalificatieronde werd er net voor of net na het verstrijken van de tijd, met de gele vlag gezwaaid vanwege Mazespin *smiley die grinnikt* die in de tweede sector overdwars stond. Een aantal coureurs konden daardoor hun tijd niet verbeteren, maar na de kwalificatie zou er verder naar gekeken worden. De langzaamste waren Mazepin, Schumacher (beide Haas), Vettel (Aston Martin), Latifi (Williams) en Ocon (Alpine).

In Q2 waren Russell (Williams), Räikkönen (Alfa Romeo), Tsunoda (Alpha Tauri), Giovinazzi (Alfa Romeo) en Perez (Red Bull) niet snel genoeg om door te gaan naar Q3. Daar werd de volgorde, van voor naar achter, Verstappen (Red Bull), Hamilton, Bottas (beide Mercedes), Leclerc (Ferrari), Gasly (Alpha Tauri), Ricciardo, Norris (beide McLaren), Sainz (Ferrari), Alonso (Alpine) en Stroll (Aston Martin). Het leukste, afgezien van de pole positie voor Verstappen, was het interview na de kwalificatie. Coulthard stelde de vragen, en daarna feliciteerde Verstappen hem met zijn vijftigste verjaardag *smiley met een toef slagroom op z’n neus* door een feestelijk versierde taart in zijn gezicht te duwen.

Na zo’n vermoeiende dag lag ik zaterdag al op tijd te bed, en werd ik zondag al vroeg wakker. Gelukkig is de klok een uur verzet en heb ik dus een uur langer geslapen. Volgens de wekker was het even voor achten toen ik uit bed stapte, terwijl het eigenlijk dus al tegen negenen liep *smiley die zich nog eens uitrekt* lekker een paar uurtjes relaxen, nog een paar afleveringen kijken van de Drive To Survive-serie over het vorige seizoen van de Formule 1, toen konden we aanschuiven voor het seizoen van 2021. De startvolgorde was zoals gisteren bepaald Ver, Ham, Bot, Lec, Gas, Ric, Nor, Sai, Alo, Str, Per, Gio, Tsu, Rai, Rus, Oco, Lat en daarna Msc (Mick Schumacher gebruikt de initialen die zijn vader ook in beeld had staan), Maz en Vet, want Vettel kreeg nog ergens 3 plekken straf voor. Alsof het overstappen naar een nieuw team en dan alsnog weer in Q1 eindigen nog geen straf genoeg was, na de afgang bij Ferrari vorig jaar.
Bij de start was er ook iets veranderd. Vorig jaar was het steeds om 10 minuten over, zodat mensen die het journaal willen kijken, rustig even de hoofdpunten kunnen doornemen. Dit seizoen is de start gewoon weer op het hele uur, in dit geval 17:00 Nederlandse zomertijd. Tijdens de formatieronde, van de grid waarbij alle monteurs nog om de auto heen mogen draaien, naar de grid om te gaan starten, viel de auto van Perez stil. De Rode Stier had eerder die dag al startproblemen, nu speelden die ook rijdende voort op. Perez kreeg em weer aan de gang, de andere coureurs kregen oranje lampen te zien, wat een extra formatieronde betekende, en Perez zocht de pits op om daar vandaan te starten.

De safetycar is dit seizoen een samenspel van de bekende Mercedes AMG GT-R en nieuwkomer Aston Martin. De groene Vantage met zwaailampen mocht meteen op komen draven. Hoewel de start goed ging, waarbij Verstappen de leiding pakte voor de Mercedessen en de rest van het veld, zagen we na een paar bochten in de achtergrond de eerste auto van de baan schuiven. Mazespin deed zijn bijnaam wel heel snel eer aan en was hiermee de eerste uitvaller. De DBX medical car hoefde er gelukkig niet bij aan te pas te komen, en in ronde 3 kwam het bericht dat de Vantage ook weer naar binnen zou komen. Verstappen hield het tempo slingerend laag tot net voor de startlijn, toen moest hij weer op het gas. Hamilton volgde en had meteen Leclerc aan zijn staart hangen. In de drukte maakte Schumacher een uitstapje buiten de baan en raakte Gasly zijn voorvleugel kwijt, nadat ie het achterwiel van Ricciardo aantikte. De Alpha Tauri snel naar binnen voor een nieuwe neus, een virtual safety car om de brokstukken van de baan te kunnen halen, en weer door. Perez had tijdens de safety car alvast een pitstop gemaakt en was al opgeklommen naar plek 15, achter Vettel en Russell, die al snel van plek wisselden.

Verstappen reed nog aan de leiding, voor Hamilton, Bottas die Leclerc weer voorbij was gegaan, Norris, Ricciardo, Alonso, Stroll, Sainz en Giovinazzi op de tiende plaats. Terwijl Norris en Leclerc streden om de vierde plaats, was Perez aan zijn opmars begonnen. In ronde 10 was hij al opgeklommen naar plek 12, voor Ocon, Tsunoda en Vettel, die net als vorig jaar de Williams’ van Russell en Latifi, en nu ook Schumacher en Gasly achter zich aan had.
De eerste reguliere pitstop was voor Norris in ronde 13, gevolgd door Leclerc, Stroll, Giovinazzi en Alonso, waarbij het net goed ging in alle drukte in de pitstraat. Een ronde later kwam Hamilton naar binnen voor een undercut, zoals het heet, om daarmee Verstappen onder druk te zetten ook te gaan wisselen. De pitstops volgden mekaar in snel tempo op. In ronde 17 kwam Verstappen ook naar binnen, waarna hij achter Hamilton weer op de baan kwam. Voor Perez die lekker naar voren was gekomen dankzij die hele vroege pitstop, Bottas, Norris, Leclerc en Vettel, die als enige nog niet van banden was gewisseld. Bottas kwam al snel de Rode Stier van Perez voorbij, en via de boordradio hoorden we Verstappen klagen over problemen met zijn differentieel of iets technisch aan de achterkant *smiley die op z’n nagels bijt* Perez was het niet gelukt om de Mercedes op afstand van Verstappen te houden, en kwam in ronde 20 naar binnen voor een tweede pitstop, waarmee hij terug viel naar plek 12. Voorin zagen we het bekende beeld van vorig jaar, Hamilton aan de leiding, op een seconde of 5 gevolgd door Verstappen, met een paar seconden daarachter Bottas, en vervolgens een gat van meer dan 10 seconden naar de nummer 4. In de staart van de top 10 werd druk gestreden, Perez was Alonso en Räikkönen alweer voorbij, met Vettel daarachter op plek 12.
In ronde 25 kwam Vettel dan eindelijk naar binnen voor zijn eerste pitstop, om als zeventiende weer terug op de baan te komen. Gasly reed na zijn lange pitstop vanwege een neuswissel nog steeds achteraan, zijn verse teamgenoot bij Alpha Tauri, Tsunoda klom zoetjes aan naar voren toe en snuffelde aan de tiende plaats, nog voor Alonso en Ocon in de Alpines. Het gat tussen Hamilton en Verstappen slonk tot minder dan 2 seconden, het gat tussen Bottas en Norris op de vierde plaats groeide tot meer dan 20 seconden. Het lijkt dat we net als vorig jaar weer een vaste top 3 hebben, met een tijdje daarachter de rest van het veld.

Hamilton kwam in ronde 29 voor de tweede keer naar binnen, om vervolgens als derde weer terug op de baan te komen. Twee rondes later kwam de andere Zwarte Pijl naar binnen, maar 1 wiel wilde geen afscheid nemen van de auto, waardoor Bottas lange secondes stil stond. Hij kwam als vijfde terug op de baan, ruim 36 seconden achter leider Verstappen.

Er kwam een rijtechnisch bericht tussendoor, in deze race zijn geen track limits, dat je straf krijgt als je (te vaak) buiten de baan rijd op een bepaalde plek. Maar in bocht 4, waar je lekker wijd uit kon komen en winst kon pakken als je buiten de lijnen ging, gold wel de waarschuwing dat je het niet (te vaak) mocht doen. Hamilton en Bottas deden dat regelmatig, zonder dat er een waarschuwing kwam vanuit de wedstrijdleiding. Dus kreeg Verstappen door dat hij die snellere lijn ook wel mocht gaan gebruiken.

De tweede uitvaller was Alonso, in ronde 34 werd de Alpine op de krik gezet en de pitbox in gerold vanwege problemen met de achterremmen. Tussen de andere 18 auto’s werd druk van plek en banden gewisseld, maar Verstappen bleef stug doorrijden vooraan, op 13 seconden voor Hamilton, die weer 15 seconden voor Bottas reed. In ronde 40 kwam Verstappen dan ook naar binnen, stapte in 1,9 seconden over op nieuwe harde banden en gaf de leiding aan Hamilton. Het spel werd tactisch gespeeld, want Hamilton had met zijn undercuts de eerste plaats veroverd, maar reed nu op 11 ronde oude banden. Verstappen ging met de snelste rondetijd aan de haal (ook dit jaar weer een extra punt, als die tijd word gereden door iemand die in de top 10 zit), en Hamilton kreeg de waarschuwing dat de Rode Stier over 10 ronden aan zijn staart zou snuffelen.

In ronde 45 was er kort even sensatie, toen Vettel en Ocon samen overdwars op de baan stonden. Ocon haalde met zijn Alpine de Aston Martin van Vettel in, waarna de remmen van Vettel blokkeerden en hij de Alpine aantikte, die daardoor in de rondte ging. Meteen recht zetten en weer doorrijden, gevolgd door een groene vlag en even inzoomen op de schade aan de voorvleugel van de Aston Martin. Niet geheel verrassend waren ze daarna under investigation.
Zoals het Mercedesteam had berekend, reed Verstappen inderdaad in ronde 51 in de spiegel van Hamilton. Het zorgde duidelijk voor zenuwen want Hamilton gleed even buiten de baan, verdedigde daarna weer goed en het duurde 2 rondjes eer Verstappen er voorbij was. Om daarna de leiding weer terug te geven aan Hamilton omdat ie even buiten de baan ging bij het inhalen. Op het puntje van de bank keken we hoe Verstappen de druk erop hield, terwijl het er linksonder in de beeld op leek dat zowel Gasly als Latifi geretired waren, want zij bleven wel erg lang in de pits staan. Ook Bottas ging nog een keer naar binnen met nog 2 rondes te gaan, om het punt te pakken voor de snelste tijd. Het spande erom, maar Hamilton wist maar net de overwinning te pakken, op de hielen gezeten door Verstappen. Daarna kwam Bottas inderdaad met de snelste rondetijd over de finishlijn, gevolgd door Norris, Perez, Leclerc, Ricciardo, Sainz, Tsunoda en Stroll die het laatste punt pakte. Buiten de top 10 eindigden Räikkönen, Giovinazzi, Ocon, Russell, Vettel, Schumacher en de uitvallers Gasly, Latifi, Alonso en Mazepin.

Verstappen was duidelijk niet blij met het besluit vanuit de raceleiding om zijn plek weer terug te geven nadat ie wijd was gegaan. Liever met 5 seconden tijdstraf terug gezet naar een tweede plaats, dan op deze manier tweede moeten worden. Kut natuurlijk, maar hij heeft Hamilton goed onder druk weten te zetten, en de eerste punten zijn binnen. De kop is eraf, het seizoen is begonnen *smiley die in z’n handen wrijft* over 2 weken gaan we weer verder.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *