Met Babette het schip in! (Beste Babette deel 142)


Beste Babette, dinsdag begon het gewone werk weer. Zonder handschoenen aan kwam ik naar jou toe, vorige week was het IJsheiligen dus het word nu alleen nog maar mooi en wat warmer weer. Gisteren reed ik met de zijwind-gevoelige LZV kampeercombinatie terug naar het verhuurbedrijf, vandaag genoot ik weer hoe jij als een baksteen op de weg lag. Samen met een collega reden we zand van de loswal in Hoorn naar De Strip, waar nu druk word gewerkt aan het ingraven van de riolering in het nieuwe gedeelte. Al duurde het maar een paar rondjes eer ik jouw wiebelige stuurgedrag weer voelde opborrelen. Niet gevoelig voor zijwind, wel gevoelig voor zo’n beetje alles wat er tussen het asfalt en de stuurkolom gebeurt. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik het na een weekje vakantie ook wel een beetje had gemist hoor.

Op het werk is er een gevleugelde uitspraak: hard werken wordt niet beloond, lang werken wel. Het komt vaak als antwoord op de oude tegeltjeswijsheid dat van hard werken nog nooit iemand dood is gegaan. Nu hoorde ik over een onderzoek waaruit blijkt dat je misschien maar beter hard kan werken in plaats van lang. Heb je een werkweek van 55 uur of meer, dan is er een grotere kans op hart- en vaatziekten, en ook een grotere kans om daaraan te overlijden. Het scheelt enkele tientallen procenten, vergeleken met mensen die een voltijd baan hebben tussen de 35 en 40 uur per week. Het komt niet puur door de lange werkdagen, ook de omstandigheden die vaak bij zo’n baan horen, spelen mee. Lange werkdagen zorgen automatisch voor minder tijd om te rusten en te slapen, vaak zijn mensen geneigd meer te roken en minder gezond te eten (met de handige smoes dat ze daar door een lange werkdag geen tijd voor hebben). Ik hoef me nu dus iets minder te schamen dat ik als vrouw zijnde heel stereotiep minder ben gaan werken, want een gemiddelde werkweek zit nu tussen de 35 en 40 uur, wat dus veel gezonder is *smiley die nieuws in een andere context plaatst* dat de collega en ik besloten om nog even gas te geven zodat we net voor 4 uur nog een extra vrachtje konden laden, was dus geen probleem. Na een vrije maandag konden we met een gerust hart een half uurtje langer werken.

Woensdag ging ik dan ook maar te werk, het blijft natuurlijk geen feest. We reden weer van Hoorn naar De Strip, vandaag zonder steun van een collega. Op de radio was veel te doen over vakantie en vrijetijdsbesteding. Zo zijn er vandaag weer een paar versoepelingen ingegaan; de terrassen waren al open van 12:00 tot 18:00, nu mag het van 6:00 tot 20:00. Fijn voor de mensen die ergens in de kost zitten, kunnen ze lekker buiten ontbijten in plaats van allenig op de kamer. Verder gaan pretparken, dierentuinen, zwembaden en sportscholen weer open *smiley die aan de bel trekt* dat zal eens tijd worden met die zwembaden en sportscholen! Zaten we niet in een gezondheidscrisis? Moesten we niet wat meer bewegen en daarmee overgewicht bestrijden? Om nog maar te zwijgen over al die stijve nekken en schouders van het thuiswerken.

Deze week schijnt ook het loon weer overgemaakt te worden, met daarbij het extraatje dat ‘vakantiegeld’ heet. Ongeveer 20% van de werknemers krijgt dat extraatje niet (wat je zelf hebt opgebouwd en waar je ook recht op hebt) omdat de werkgever het gewoonweg niet kan betalen. Dankzij de maatregelen rondom corona en het steeds maar uitstellen van het uitbetalen van steun, zit er geen geld meer in de kas om nog iets extra’s te kunnen doen. Voor veel mensen schijnt dat nogal een dingetje te zijn, omdat ze nu niet op vakantie kunnen *smiley die achter z’n oor krabt* misschien denk ik nu teveel vanuit mezelf, maar je kan het hele jaar door toch wat opzij zetten voor de vakantie? We zijn net terug van een Hemelvaart-reisje, de reservering voor de camping moet (de eerste helft) in december ergens betaald worden, de rest uiterlijk in april. Dan extraatje van eind mei valt er precies tussenin, dus daar heb je niet direct zoveel aan.

Ondertussen werd er druk gepraat over een Corona Vaccination Green Certificate Application QR-Code of iets dergelijks, in de volksmond een coronapaspoort genoemd. Het moet ervoor zorgen dat je daarmee makkelijker in Europa (en mogelijk de rest van de wereld) kan rondreizen, omdat iemand (beveiliger, politie, douane) de QR-code scant en meteen ziet of je onlangs een negatieve testuitslag had, bent gevaccineerd, of ziek bent geweest maar nu niet meer besmettelijk bent en nog wel steeds antistoffen in je lijf hebt. Klinkt ideaal, bij de poort even pliepen en je kan zo door, zonder eerst 10 dagen in complete afzondering te moeten leven. In de praktijk is het een stuk lastiger, omdat de verschillende EU-lidstaten alsnog willen dat reizigers zich laten testen en/of in quarantaine gaan, waardoor het paspoort weinig toevoegt. Ook was een eis om zo min mogelijk persoonlijke informatie in de app te zetten, vanwege cyberveiligheid en bladiebla. Nu willen een aantal landen dat er dan wel bij komt te staan met welk merk iemand is gevaccineerd, want mogelijk was dat een Chinees of Russisch middel, terwijl dat in het land waar die mensen vakantie willen vieren helemaal niet officieel is goedgekeurd als vaccin, waardoor de vakantiegangers dus niet zijn gevaccineerd en niet verder mogen reizen. Oja en dan nog de kosten voor het testen *smiley die met z’n ogen rolt* want het moet een test zijn die in landen is goedgekeurd natuurlijk, geen thuistest van de drogisterij voor 3 euro. Maar wie gaat dat betalen? Het land van herkomst? Europa? De persoon zelf? Er werd gezegd: zo word reizen wel heel duur voor mensen, dat is ook niet eerlijk voor degene die voor z’n werk de grens over moet. Ik denk dan: als het voor je werk moet, laat je de baas lekker betalen. Als je grenswerker bent, betaalt het land waar je werkt (die plukt ook de vruchten van je arbeid). En als je een vakantie kan betalen, dan moet je niet zeuren over een paar tientjes extra om het hele gezin te laten testen. Je wilt zelf toch naar het buitenland? Je kan toch ook de parkeerkosten bij Schiphol betalen? Of dat vignet om op de snelweg te mogen rijden? Als het echt zo moeilijk is allemaal, blijf dan lekker in Nederland. De economie hier is nog niet dood, maar begint wel al aardig grauw te kleuren. Boek een Nederlands hotel, ga eten in Nederlandse restaurants, bezoek Nederlandse pretparken, musea en andere trekpleisters, en gebruik je vakantiegeld als een soort donatie voor een goed doel, waarmee je een arm volk weer hoop biedt op een beter leven.

Al kun je je ook afvragen hoe derdewereldland Nederland en de Nederlandse economie is, als ‘een vakantie naar het buitenland’ het belangrijkste onderwerp van gesprek is.

Over paspoorten gesproken: die hadden we donderdag wel nodig *smiley met opengesperde ogen* de planner stuurde ons naar Fryslân, dus reden we in alle vroegte tegen het zonnetje in over de dijk, langs kilometers werk, kranen en dumpers, terwijl de grondwerkers en machinisten die we gisteren nog in Hoorn zagen, ons tegemoet reden. Door de tunnelbak, die ik samen met jouw voorgangster nog heb gemaakt, reden we naar de Fryske afdeling van Spaansen. Niet alleen zand en schelpen, ook verschillende soorten grind komen hier aan land. Via een wirwar aan lopende bandjes gaat er van alles een fabriek in, waar de betonnen delen voor woningen en erfverharding worden gemaakt. Wij mochten samen met 2 collega’s gewoon zand laden, op een wiebelende loopbrug omdat de boten niet helemaal tot aan de kant kunnen komen, werden we volgeschept door de kraan. Een speelgoedautootje die zand laad uit een kano, vergeleken met de enorme Yed Prior die ernaast lag. Wat een immens gebouw is dat toch.

Na het laden toerden we langs de werkzaamheden bij het fietstunneltje, een stukje door de tunnelbak, slingerend langs de schippers-school, wachten bij de spoorwegovergang, en dan net over het spoor achteruit de rijplaten op. Niet te ver, want onder in het gat lag een prutsloot. Tijdens het kiepen zag je het zand en de bagger wegdrijven, een boeggolfje van slootwater richting de kraan duwend.

Op de radio was er veel te doen over de actiefilm-praktijken die gisteren en vandaag nog steeds plaats vonden. Gisteren was er een overval geweest op een waardetransport in Amsterdam, waarna een aantal verdachten (ze zijn pas dader als de rechter dat heeft vastgesteld) naar Broek in Waterland, waar in het dorp en de weilanden over en weer werd geschoten. Een aantal verdachten konden daar opgepakt worden, later werd er op de A16 ook nog iemand klemgereden die ermee te maken zou hebben. Verder naar het zuiden werd er gejaagd op een Belgische militair, die vermoedelijk zwaar bewapend was, een aantal Belgische virologen had bedreigd, en zich nu (naar alle waarschijnlijkheid) schuil hield in een natuurpark tegen de Nederlandse grens aan.

Sensationele berichten natuurlijk, waardoor het nieuws over de zogenaamde gehaktdag nogal ondersneeuwde. Op de derde dinsdag in september is Prinsjesdag, op de derde donderdag in mei is verantwoordingsdag, waarop bekend word gemaakt wat er allemaal terecht is gekomen van de plannen die voorgelezen zijn, en de financiële afwikkeling daarvan. Er waren wat kleine berichten, zo word er op de kantoren van bepaalde ministeries enorm veel geld over de balk gesmeten omdat simpele kantoordingen nodeloos ingewikkeld zijn gemaakt. Een bureau verplaatsen, andere smaken thee bestellen of een extra lamp ophangen moet over zoveel schijven gaan, dat het uiteindelijk duizenden euro’s kost *smiley die tegen z’n voorhoofd tikt* hoezo had de ‘BV Nederland’ allang failliet moeten zijn? En dan was er nog dat akkefietje met een flinke voorraad mondkapjes die ergens in een magazijn lagen te verstoffen. Ik moet De Jonge hierin wel gelijk geven: er was paniek en er moest iets geregeld worden, dus tijd voor aanbestedingsprocedures was er niet. Wat er wel was, waren de keiharde ontkenningen van De Jonge – tijdens een persconferentie nog redelijk in het begin – dat er een tekort aan mondkapjes zou zijn, terwijl elke zorgmedewerker je toen al kon vertellen dat het helemaal niet klopt als je voor een werkdag 2 kapjes krijgt, die je aan het einde van de dag moet inleveren, zodat je de volgende dag weer 2 gewassen kapjes kunt pakken *smiley die begint te tandenknarsen* het pleit niet echt in het voordeel van De Jonge (en Rutte) dat ze daar zo keihard over kunnen en willen liegen.

Inmiddels was het zonnetje wat naar de achtergrond verdwenen. Na 17 vrachten gewoon zand mochten we met een vrachtje brekerzand terug de dijk over, naar de loswal in Schagen om daar de voorraad aan te vullen. Jouw plaatwerk en ramen werden lekker opgefrist door de stevige hoosbui waar we doorheen reden.
Vrijdag mochten we weer de Slutingsdyk over naar Harns. Het is fijn dat de terrassen nu langer open zijn, maar ’s ochtends begon het al met regenbuitje, en die ging eigenlijk wel de hele ochtend door. Via veesboek kwam ik erachter dat we, vandaag met 4 auto’s en een verse shovelmachinist, pal achter het spoor bezig waren met de voorbereiding voor 18 woningen *smiley die achter z’n oor krabt* het is te hopen dat er driedubbeldik glas in de ramen komt, want de trein raast niet met een rotgang voorbij op dit stuk, toch komt er wel wat geluid van het stationnetje af. Volgens het krantenartikel mag de buurt er nog bezwaar tegen indienen, want de woningen moeten dan wel op ouderwetse treinremises gaan lijken, de directe omgeving van een treinstation word als een soort openbare ruimte gezien, waar iedereen een mening over mag hebben.

Op de radio ging het ook over huizen en bouwen. De woningnood is zo groot dat de afgelopen maand de prijzen harder zijn gestegen, in procenten gezien, dan in de 20 jaar daarvoor *smiley met opengesperde ogen* en in die 20 jaar zat ook nog een financiële crisis waarin de prijzen opeens daalden (dat had niemand eerder meegemaakt, dat zoiets ook kon) en daarna toch weer flink stegen.

Door die toegenomen vraag naar woningen en gebouwen, niet alleen in Nederland maar eigenlijk wel wereldwijd, zijn de bouwmaterialen ook duurder aan het worden. Zomaar het huis of het kantoorpand in prijs laten stijgen? Dat lijkt wel de makkelijkste oplossing, net zoals de bakker zijn brood duurder maakt als de prijs van meel omhoog gaat. Al zullen er veel mensen zijn die net aan de hypotheek rond kunnen krijgen, en vervolgens van de koop moeten afzien omdat het huis toch te duur is geworden. Het is vooral een touwtrekwedstrijd tussen bouwers en projectontwikkelaars, want de contracten met daarin de prijzen zijn allemaal al ondertekend, en meestal ook al een tijdje terug omdat het ambtelijke apparaat in Nederland zo traag werkt, waardoor het na het maken van de bouwplannen nog een tijdje duurt eer de vergunning eindelijk wordt afgegeven. De winstmarges voor bouwbedrijven, die al niet heel dik waren, worden hierdoor nog verder afgeroomd. Voor iedereen die nu bang is dat z’n nog te bouwen woning duurder gaat worden: wees gerust, we betalen de prijs evengoed wel. Als de marges kleiner worden, gaat de kans op fouten en snel afgeraffeld werk omhoog, waardoor je na oplevering van je pand nog wat herstelkosten hebt. En als de bouwbedrijven veel minder gaan verdienen, gaat de kans op faillissementen omhoog, wat leidt tot nog minder bouwen, waarna de prijzen weer verder omhoog gaan.

Er was ook goed nieuws, terugkomend op het niet uitbetalen van vakantiegeld, een bericht eerder deze week, werd er nu verteld dat zo’n 1 op de 5 werknemers dat geld echt nodig heeft om te kunnen rondkomen, of om een vakantie te kunnen betalen. Waarom is dat goed nieuws? Begin 2020, nog voordat corona en alle maatregelen er waren, had ongeveer 20% van de mensen moeite om rond te komen. Klinkt in mijn oren alsof het aantal ongeveer gelijk is gebleven, wat betekent dat voor de meerderheid van de bevolking de maatregelen gelukkig weinig invloed hebben gehad, dus kunnen we met 80% koopkrachtige mensen zorgen dat we de BV Nederland weer aan de gang krijgen.
Een groot deel van de dag waren er berichten over files op de Afsluitdijk, omdat de brug bij de Stevinsluizen wel open was gegaan voor de boten, maar daarna niet meer open kon voor het wegverkeer. Met de oren plat in de nek vochten we ons een weg door de tegenwind heen, en was de brug weer open gegaan voor auto’s, dus konden we met een vrachtje zand in de rugzak de kortste weg naar huis toe nemen.

Zaterdag was Wingman al vroeg op, hij ging aan zijn auto studderen en ik had de hele dag voor mezelf. Beetje typen, beetje boekie lezen, tussendoor nog even boodschappen doen en een wassie draaien, ik was er druk mee. In de namiddag kwam Wingman weer thuis en kropen we gezellig voor de tv, want dit weekend word er in Monaco geracet, en we wilden natuurlijk wel de kwalificatie zien, voordat de race morgen begint. Afgelopen donderdag hadden we al iets van de training gezien, op vrijdag moeten de straten weer een tijdje open voor het gewone volk, zodat hotels en huishoudens bevoorraad kunnen worden. De zaterdag begint dan weer met een vrije training. Donderdag waren er al een paar crashes, het stratencircuit is zo smal en de auto’s zo breed, het is bijna niet mogelijk om helemaal niks te raken. Op zaterdag waren het Latifi en Schumacher die hun auto goed stuk reden, en dan word het spannend, want niet lang na de training moet er gekwalificeerd worden *smiley die op z’n nagels bijt*

In de eerste kwalificatieronde zagen we dat Williams de auto van Latifi wel weer aan de gang had gekregen, maar de Haas van Schumacher was zo aan bonken gereden, dat ze genoegen namen met een laatste plek op de startrij. Die hij sowieso wel kreeg omdat er onderdelen vervangen moesten worden, en daar krijg je dan ook weer gridstraf voor. Schumacher stond dus achteraan in de lijst, met voor hem teamgenoot Mazepin, Latifi, Alonso en Tsunoda. In de tweede ronde was Russell de langzaamste, achter Räikkönen, Stroll, Ricciardo en Ocon.

In Q3, de laatste ronde, werd het toch nog spectaculair *smiley die op z’n nagels bijt* Leclerc had met een Ferrari de snelste tijd, iets wat we lange tijd niet meer hebben gezien van de Steigerende Paarden, en met nog 18 seconden op de klok was hij bezig om die tijd nog iets aan te scherpen. Hij eindigde in de muur, rode vlaggen en alles, je kent het wel, en de sessie werd niet hervat, waardoor een aantal coureurs – die het beste voor het laatste hadden bewaard – niet de tijd konden rijden die ze hadden gehoopt. Leclerc zou vanaf pole position mogen starten, voor Verstappen, Bottas, Sainz, Norris, Gasly, Hamilton, Vettel, Perez en Giovinazzi. Al werd er meteen gespeculeerd, want als er belangrijke onderdelen aan de auto vervangen moesten worden, zou Leclerc een gridstraf kunnen krijgen (net als Schumacher) waardoor Verstappen vooraan komt te staan. Geen verkeerde startplek, op een circuit waar inhalen extreem lastig is. Ach ja, Monaco, altijd gekkigheid. Opeens staan er weer 2 Ferrari’s in de top 4, Ricciardo won hier in 2018 nog en staat nu buiten de top 10 op een seconde achterstand van teamgenoot Norris, Hamilton is mijlenver van de eerste startrij verwijderd, en er zit zelfs een Alfa Romeo in de top 10 *smiley die in de lampen hangt* als dat geen spanning en sensatie wordt…

Zondag eerst maar eens uitslapen. De dag begon met flinke neerslag, daarna kwam het zonnetje erdoor, toch bleven we lekker binnen. Alles een stelletje van bepaalde leeftijd, lekker onder een dekentje voor de tv, om de race te kijken. Vader en Moeder kwamen spontaan nog even op visite, waardoor we iets later inschakelden voor de voorbeschouwing. Je weet wel hoe dat gaat, juist als iemand op het punt staat om na 2 bakkies koffie weer op te stappen om verder te gaan met rondje toeren, komen er nog een paar leuke verhalen.

En ondertussen gebeurde er zoveel! Leclerc had geen gridstraf gekregen omdat er geen belangrijke onderdelen zijn gewisseld, maar tijdens het voorbereidende rondje van de pits naar de startposities bleek het Steigerende Paard toch nog een beetje mank te lopen, waardoor Leclerc zijn pole position niet kon verzilveren en de voorste plaats leeg bleef. Verstappen startte vanaf de tweede plaats met niemand schuin voor hem, daarachter Bottas, Sainz, Norris, Gasly, Hamilton, Vettel, Perez en Giovinazzi op de tiende plaats, Ocon, Ricciardo, Stroll, Räikkönen, Russell, Tsunoda, Alonso, Latifi, Mazepin en Schumacher. Iedereen kwam zonder schade de eerste ronde door, Verstappen wist de leiding te pakken voor Bottas, gevolgd door de rest van het veld in vrijwel dezelfde volgorde als ze waren gestart. Stroll en Räikkönen waren een plek naar voren gekomen ten koste van Ricciardo, Alonso was al 2 plaatsen opgeschoven. En natuurlijk was sowieso iedereen in het rijtje aan de linkerkant een plek naar voren gekomen, omdat de computer Leclerc onderaan had geplaatst met de letters O U T achter zijn naam. De camerabeelden vanuit verschillende hoeken waren spectaculair, zoals in de studio tijdens voorbeschouwingen zo mooi werd omschreven, is dit een circuit waar je een soort vrijage aangaat met de vangrail. Je wilt erlangs schampen om zoveel mogelijk snelheid mee te nemen door de bocht heen, maar er niet tegenaan rijden met schade tot gevolg. Alsof je met een vrachtwagen met 80 km/h over een woonerf rijd en rakelings langs paaltjes, geparkeerde auto’s en over platgereden stoepbanden vliegt. De coureurs rijden met duizelingwekkende snelheden over zebrapaden, stoepranden en haaientanden *smiley die zit te glunderen in z’n tuigje* wat een heerlijk gevoel moet dat zijn, om zo los te kunnen gaan in een plaats waar je normaal gesproken niet eens de 50 km/h haalt.

Gisteren tijdens de kwalificatie was de baan nog wat vochtig, nu was het droog en zonnig, al was het volgens de reporters ter plaatse niet echt warm. Genoeg tijd om over het weer te praten, want afgezien van de startfase, werd er verder weinig ingehaald. In ronde 19 kwam er een bericht vanuit de raceleiding, Norris kreeg een waarschuwing vanwege het overschrijden van de track limits. Op deze baan liggen die maar in 1 bocht, aangezien er verder bijster weinig uitloopstroken en mogelijkheden om bochten af te snijden zijn. Niet lang daarna kon Verstappen beginnen met auto’s inhalen, de Rode Stier zette de Hazen van Mazepin en kort daarna Schumacher op een rondje achterstand.
Ronde 30 kwam Hamilton naar binnen voor de eerste pitstop, dit keer ging het wel goed bij de monteurs en zakte hij slechts 2 plaatsen in de lijst, naar plek 8. Meteen daarna kwam Bottas binnen, bij hem ging het minder goed. Terwijl Norris en Gasly binnenkwamen en weer naar buiten reden, waren de monteurs druk bezig met een kapotte wielmoer. De Zwarte Pijl had al 2 rondes gemist en werd op de bok gezet en achteruit het hokje ingereden, terwijl de rest van het veld ook zo zoetjes aan binnen druppelde voor een vers setje banden. Hamilton liep te foeteren, zoals we gewend zijn wanneer hij niet vooraan rijd, dat hij te vroeg naar binnen werd gehaald. In ronde 34 kwam ook Verstappen naar binnen, waardoor zijn teammaatje Perez aan de leiding kwam. De 2 Rode Stieren leidden het veld voor Sainz, Norris, Vettel, Gasly, Hamilton, Ocon, Stroll en Räikkönen op de tiende plaats, al duurde het niet lang want in ronde 36 kwam ook Perez naar binnen. Als vierde kwam hij terug op de baan, tussen Norris en Vettel, en ruim voor Hamilton *smiley die grinnikt in z’n knuistje*aan de boordradio te horen was de zoveelvoudig wereldkampioen daar niet blij mee.

Ricciardo ging niet heel erg lekker, hij reed op de twaalfde plek en werd in ronde 47 op een ronde gezet door zijn voormalig teamgenoot Verstappen. In ronde 59 kwam Stroll als laatste binnen voor een eerste pitstop, sommigen waren al toe aan een tweede pitstop, de Hazen van Schumacher en Mazepin stonden op 3 rondes achterstand volgens de computer, en met nog 10 ronden te gaan kwam er een grote mentale knauw opduiken in de spiegels van Hamilton *smiley met opengesperde ogen* Verstappen had al zoveel coureurs ingehaald, dat de Rode Stier nu in beeld kwam bij de Zwarte Pijl. Als antwoord reed Hamilton de snelste tijd, maar deed dat wel vanaf een zevende plaats.
Na 78 ronden zonder crashes was het feest voorbij en mocht tenniskampioene Serena Williams de zwartwit geblokte vlag zwaaien. Ze zag Verstappen als eerste over de finishlijn komen, voor Sainz en Norris. Perez, Vettel, Gasly, Hamilton (extra punt voor snelste rondetijd), Stroll, Ocon en Giovinazzi verdeelden de rest van de punten. Räikkönen, Ricciardo, Alonso, Russell, Latifi, Tsunoda, Mazepin en Schumacher finishten daarachter, Bottas en Leclerc bleven de enige uitvallers.

De zondag schiet alweer lekker op, gelukkig hebben we morgen een dagje extra om nog wat te chillaxen. Fijne zonnigdagen allemaal!

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *