Tata draaide de rollen om met de CityRover


Het verhaal van de CityRover is een verhaal vol ellende. Omdat de Rover 100 (opvolger van de Austin Metro) uit productie moest van moeder BMW na desastreuse crashtests, kelderden de verkoopcijfers van het merk. BMW trok zich niet lang daarna terug, dus budget om zelf iets te ontwikkelen was er niet. Om toch snel iets in de kleinste klasse te kunnen leveren, koos men er voor om de Tata Indica met een ander typeplaatje te gaan verkopen, zogenaamde badge-engineering. En dat terwijl de Indische auto-industrie voorheen juist veel Britse voertuigen in licentie had gebouwd. De auto kwam in de herfst van 2003 op de markt, terwijl Rover mei 2005 failliet ging. Het model was dus geen lang leven gegund. Op het moment van het faillissement was er nog wel een schip vol CityRovers onderweg vanuit India naar de UK. Deze werden uiteindelijk in supermarkten verkocht. Meer dan 7.500 zijn er uiteindelijk niet verkocht in het Verenigd Koninkrijk, allemaal met een 1.4 benzinemotor. In Nederland is het model nooit officieel geïmporteerd.

NET ZO INTERESSANT

One Response

  1. A.Hegeman 27 juli 2021 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *