Martha de Boer bij de introductie van de Morgan Super 3


Afgelopen maandag 2 mei reisde ik (Martha de Boer, red.) naar autodealer Louwman Exclusive in Utrecht af, voor de onthulling van de nieuwe Morgan, een avontuurlijke cabriolet die zonder twijfel gaat opvallen in het dagelijkse verkeer. De timing had niet beter kunnen zijn, het was een zonovergoten dag waarin een cabrio goed paste, en tegenwoordig duurt het inchecken voor een vliegreis bijna nog langer dan de vakantie zelf, dus waarom niet met een mooie auto de prachtige vergezichten van Nederland en omgeving wat dichterbij halen?

Eerst een introductie door Alexander Sterk van Louwman, die vertelde hoe de 3 Wheeler – het vorige model op 3 wielen – de eerste Morgan was om het pand binnen te rijden, nadat Louwman het dealerschap voor het Britse merk in Nederland had verworven. Vervolgens werd er een filmpje getoond waarin de opvolger van dat model door een groene omgeving toerde, over gravelpaden door een bosrijk en heuvelachtig gebied. Nu staat Morgan al niet bekend als maker van apparaten die simpelweg mensen verplaatsen, de nieuweling brengt het genieten van rondrijden naar een ander niveau. Ondersteund door een rookmachine werd daarna eindelijk het doek van de auto getrokken, en konden we deze avonturier in het echt bekijken.

Wouter Dekker van Louwman en Steve Morris (what’s in a name) van Morgan kregen het woord, en namen ons mee in de ontwikkeling van en het verhaal over de gloednieuwe Super 3, terwijl de auto zelf in British Racing Green stond te glanzen onder de lampen en het zich allemaal liet welgevallen.

In 2009 werd de 3 Wheeler geïntroduceerd, begonnen als een soort gekkigheidje, want hoe krijg je ooit een auto door de keuring met een blootliggende motor tussen de voorwielen? En wie is er daarna gek genoeg om met zo’n driewieler te gaan rijden? Vroeger was het vrij normaal, en bouwde Morgan wel vaker dit soort auto’s. Niemand keek toen vreemd op van de uitstekende delen van een motorblok, in de huidige tijd is men een stuk voorzichtiger met de bescherming van voetgangers. En waar vroeger werd gekozen voor een wiel minder omdat er dan ook minder rubber en velg nodig is, zijn grondstoffen nu in overvloed beschikbaar en kiest men zonder twijfel voor de stabiliteit van een voertuig op 4 wielen. Gelukkig is het klantenbestand van Morgan niet te vergelijken met dat van andere merken. Je moet een beetje anders zijn om tussen alle high tech en extreem comfortabele voertuigen, de klassiek uitziende auto’s met zonder dak op waarde te kunnen schatten. Thuis zoveel rust, dat je voor de lol in het windgeruis gaat zitten. Een goed gevulde kledingkast hebben, en genoegen nemen met niet veel meer dan een weekendtas aan bagageruimte. De 3 Wheeler ging een stap verder, of eigenlijk terug in de tijd, want een dak en voorraam zaten er niet op, en met het enkele wiel aan de achterkant reed het totaal anders dan welke auto je tegenwoordig ook op de weg ziet. Toch was er genoeg animo uit de groep andersdenkenden, want in 11 jaar tijd werden er bijna 3.000 verkocht.

Reden genoeg dus om met een nieuwe driewieler te komen, de Super 3 genaamd. Zelfs binnen het eigenzinnige Morgan is deze auto een klasse apart, want er is voor de verandering geen gebruik gemaakt van hout. De hele auto is opgetrokken uit aluminium en staal, waarbij het chassis ook meteen de monocoque is. Je zit dus vrij letterlijk in een badkuip, zonder opzichtig plaatwerk er omheen, zoals we zagen bij de Lamborghini’s en McLaren’s die verderop in de showroom stonden. Geen hout, geen simpel te verwerken plastic, vrijwel alles is van een metaalsoort gemaakt. Het is een wat duurdere manier van auto’s bouwen, en ook niet de gemakkelijkste, maar Morgan blijft hiermee wel trouw aan de merkwaarden, wat voor de klanten vaak zwaarder telt dan de laagste prijs.

De motor komt bij Ford vandaan, drijft het enkele achterwiel aan, en is 1,5 liter groot met toepasselijk 3 cilinders. Het blok levert 118 pk, wat genoeg is om de 635 kilo wegende Super 3 naar een topsnelheid van iets meer dan 200 km/h te stuwen. De 100 km/h is binnen 7 seconden bereikt, al zul je gevoelsmatig een stuk eerder in de 3 cijfers zitten. Om die snelheid te bereiken, schakel je zelf door de 5 versnellingen. Net als bij de 3 Wheeler komt ook deze versnellingsbak weer van Mazda. Hoewel de auto er bijna vooroorlogs uitziet, moet de techniek wel aan de huidige maatstaven voldoen en betrouwbaar zijn. En ook een tikje comfort geven, voor de softies die dat wensen. Zo was de 3 Wheeler voorzien van een luchtgekoeld blok en stoelverwarming, de Super 3 heeft een watergekoelde motor waardoor er ook verwarmde lucht naar de voeten geblazen kan worden.

De Super 3 valt in de zogenaamde L5e categorie; een driewielig voertuigtype waarvoor een helmplicht geldt, tenzij er gordels aanwezig zijn – zoals in deze het geval is. Een helm of op zijn minst een grote en stevige zonnebril is wel aan te raden, want de windgeleider net voor je neus voorkomt geen botsing met langs vliegende insecten.

Ondanks de nogal Spartaans aandoende look, is er veel aandacht besteed aan comfort en gebruiksgemak. Zo zitten er onder de stoelen opbergvakken, en kun je houders voor een beker of camera bestellen. Ook staat er een navigatiesysteem op de optielijst, dat op z’n Morgans niet meer is dan een zwart bolletje waarin een wit pijltje aangeeft dat je zodrekt moet afslaan. De 3 Wheeler beschikte ook al over een rek waarop extra koffers gebonden kunnen worden, die zat echter over de kofferklep heen waardoor je op het logeeradres moest knutselen om alle bagage tevoorschijn te halen. Bij de Super 3 is dat rek ook optioneel aanwezig, maar scharniert het op de 20 centimeter brede achterbumper, waardoor je het makkelijk achterover kunt kantelen om bij de tankdop en kofferbak te komen. De tank zelf ligt trouwens achter de stoelen en voor het achterwiel, en is ongeveer 35 tot 40 liter groot. Het onofficiële verbruik is 40 miles per gallon, al zal dat wel iets omhoog gaan wanneer je niet alleen de kofferbak en het rek daarboven vollaadt, maar ook de tassen op de rechthoekige sideblades plaatst.

Het interieur is helemaal open, zowel de bekleding (in leer of een ‘vegan’ variant) als de knoppen en zelfs USB-aansluitingen kunnen een spatje water hebben. Om de ideale zithouding te kunnen vinden op de minimalistische zitjes, zijn het stuur en de pedalen te verstellen. Het contactslot zit onder het stuur, klinkt onhandig om te vinden maar op die manier is er geen contact met de knieën tijdens het rijden. Wil je tijdens het hiken door de bergen, of een toeristische wandeltocht door een dorpje, het interieur met de in metaal gevangen digitale meters afsluiten voor de regen of pottenkijkers? Dan kun je gemakkelijk een afdekhoes over de cabine trekken en vastklikken aan de ijzeren bevestigingspunten bij het windscherm en de rolbeugel.

Afdekhoes of niet, bekijks heb je evengoed wel. De Super 3 is geïnspireerd op ouderwetse vliegtuigen, vandaar de aerodynamische vorm in combinatie met de rechte lijnen van de sideblades, die zorgen voor een goede windstroom en koeling van de motor. De koplampen kijken een tikkeltje agressief de wereld in vanaf het brede front, en met de losstaande wielen ernaast lijkt het een bulldog in aanvalshouding. Tegelijkertijd komt de auto sympathiek over, al kan de eigenaar er met de kleur, contrasterende kleuren voor de sideblades en verschillende Livery Packs voor kiezen om meer voor gevechtsvliegtuig of juist vakantievlucht te gaan.

Laat je Schiphol aan je voorbij gaan en kies je liever voor deze laagvlieger om de vakanties in door te brengen? Weet dan dat de prijs begint bij 68.500 euro inclusief BTW en het rijklaar maken. Kruis je nog wat aan in de optielijst, dan stijgt dat bedrag nog een stukje, al zal het altijd onder het niveau van een privéjet blijven. Bij Louwman Exclusive zijn er al veel tevreden klanten naar buiten gereden met hun 3 Wheeler, zeker 50 staan er op Nederlands kenteken, en dankzij de internationale clientèle zijn er ook een aantal verhuisd van Utrecht naar vakantiehuizen in het buitenland. Met de Super 3 zal het niet moeilijk zijn om die aantallen te evenaren.


Tekst en foto’s hierboven Martha de Boer. Foto’s hier onder via Morgan.

The first ever Morgan cup holder, which attaches to accessory rails

Beeline navigation device

Avon Speedmaster III tyre, developed specifically for Super 3



No Responses

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *