Waar de schoolkennis stopt begint pulling: Erwin Visser over optoeren

Dit vind je als je normaal naar de werking van een turbo zoekt.
Een turbo geeft een motor meer lucht. Hij voert de benodigde lucht onder (over)druk aan, daardoor krijgt de motor meer zuurstof en kan er meer brandstof volledig verbranden. Het gevolg: betere motorprestaties bij een gelijkblijvende cilinderinhoud.

Maar dan heb je Truck en Tractorpulling er wordt wel eens gezegd, Waar de schoolkennis stopt begint Truck en Tractorpulling.
Met de huidige generatie trucks heb je een zo schoon en laag mogelijk verbruik onder alle omstandigheden. Variabele turbo. Elektronisch geregeld brandstofsysteem een automaat. Soepeler draaiende assen en banden. Alles om het verbruik zo laag mogelijk te houden.
Maar in de pull wereld werkt het hetzelfde maar net wat anders.
Er rijden Trucks en tractoren in verschillende configuraties rond. Van aangepaste lijnpompen en echt grote pompen. Tot de commonrail rijders.
Allen hebben ze 1 ding gemeen. Verdergaan dan waar de fabrikant geëindigd is.
Je ziet dan ook regelmatig opgeliterde motoren. Bijvoorbeeld bij de supersport trucks mag je tot 18,5 liter motorinhoud gaan. Sommige hebben dit van hun eigen. Neem de M.A.N en Mercedes V10. Andere rijden met de standaard motorinhoud rond. Dat kan dus van alles zijn van 13 Liter Daf tot een Fh16 van Volvo. Maar ze mogen allemaal groter gemaakt worden om de 18.5 Liter te halen. Maar ze hebben nog meer gemeen. Veel zijn er grotere pompen gemonteerd en verstuifers om meer brandstof in de motor te pompen. Gevolg hiervan is dat er ook grotere Turbo’s en intercoolers gemonteerd zijn. Dit alles om zoveel mogelijk vermogen en koppel uit de motor te halen. Zo kan een bijvoorbeeld toen standaard 520 pk FH16 op deze manier 2000pk leveren. Ik denk dat de werkelijk top veel meer vermogen heeft en koppel. Ook zijn veelal de intercoolers zover mogelijk naar achteren geplaatst om met het beperkte gewicht van 8,5 ton vtn en 8,2,5 ton ntto De balans en gewicht verdeling zo goed mogelijk te krijgen. Volgend seizoen gaat er nog meer gewicht vanaf en komen de Trucks op 8 ton. Dit verandert het balans en grip verhaal natuurlijk ook weer dusdanig dat het weer een onvoorspelbaar seizoen gaat worden. Want de lichtere en minder sterkte Trucks komen steeds meer in het voordeel en de manier van rijden gaat veranderen. Nu zie je dat er teams puur op snelheid en koppel rijden. En ook teams puur op grip en balans.
Daarom is deze serie foto’s van afgelopen vrijdag een mooi voorbeeld om een beetje te laten zien hoe en wat. Dit is dan wel meteen 1 van de extreme gevallen. De Ironhorse 3.0 van Rietveld. Deze truck is de afgelopen periode klaargestoomd voor het nieuwe seizoen die dit jaar weer begonnen is. Allereerst is het al een spektakel als deze truck de baan opkomt. Net als elke puller moet deze truck op toeren komen om vermogen te maken om weg te komen. Sommige hebben minder tijd nodig. Andere rijden gewoon weg. Maar dit is een waar genot om naar te luisteren en kijken. Grote motor grote pomp en grote turbo’s betekend dat er druk opgebouwd moet worden. Bij deze auto heb je voor dat het punt zover is de nodige foto’s al te pakken waar er dikke vlammen op staan. Dit is compleet contra op wat een een normale vrachtauto doet. Je geeft gas en de variabele turbo bepaald wat hij doet. Dit gaat dus met een puller niet. Die werkt in principe compleet tegen de draad in. Want voor je de in en uitlaat druk gelijk hebt om weg te kunnen heb je al even wat toeren gemaakt om op dat punt te komen. Als het eenmaal zover is komt de koppeling erbij en schiet je de baan over in 11 seconden met 25 ton achter je aan. Maar het gaat ook wel eens mis. Zoals er op de foto’s te zien is. Als je balans niet helemaal lekker is of je banden te veel grip hebben dat de motor uitwaait dan sta je stil. Het uitwaaien van de motor betekend dat de motor alles niet genoeg rond krijgt en dus de turbo’s ook niet genoeg aanvoer en dan stikt hij.
Zelfde effect als de noodstop getrokken wordt. De toevoer gaat dicht en alles komt tot stilstand. Daarom rijden er ook teams met andere banden. Smaller en harder. Dit is puur om de motor makkelijker rond te krijgen ook in de finales met zwaardere afstellingen. Maar dit is 1 van de extremere waar alles maximaal is. Maar dit geeft ook de nodige uitdagingen mee, en dat zegt het team zelf ook aan. Er worden veel meters gemaakt in beide competities om de beste settingen en afstelling te vinden.
Maar hoe dan ook het blijft een spektakel elke keer als hij voor de sleepwagen komt. Niet om andere team te kort te doen. Maar het is ook een mooi voorbeeld om te laten zien hoe dit mooie spelletje met gezellige mensen werkt.
Met nog 3 wedstrijden voor de deur kunnen we terugkijken op een mooi seizoen, met veel verassingen maar ook veel schades.

2 Comments

  1. Lucas Ensing 8 september 2022 Reply
  2. Levi 15 september 2023 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *