Een GINAF TF-serie in het zand – Hans Kramer

Op 18-20 Mei 2023 werden door de Vereniging Historisch Grondverzet (HIGRO) de Historische Grondverzetdagen georganiseerd. Het Soma-terrein te Harderwijk was het decor voor deze dagen. Zelf was ik (Hans Kramer, red.) helaas maar heel kort op het evenement om een goede indruk te krijgen van alle activiteiten. Toch kijk ik terug op een leuk bezoek, het staat zeker op mijn agenda om bij een volgend evenement opnieuw een bezoek te brengen. In dit korte blogje werpen we een blik op een GINAF TF-Serie kipper. Dit was een van de deelnemende voertuigen tijdens het evenement. Samen met graaf- en grondbewerkingsmachines uit vervlogen tijden gaf deze truck een mooi tijdsbeeld weer.
GINAF TF-serie
GINAF TF-serie
De GINAF staat op kenteken geregistreerd als een TF8 uit 1971. De wagen kent een laadvermogen van 7605 KG. Als de gegevens van de RDW niet liegen dan is de wagen in 2001 op naam gezet van de huidige eigenaar.
GINAF TF-serie
GINAF TF-serie
Op de deuren prijkt de naam Jan Caron uit Den Hout, welke onlosmakelijk verbonden is aan het bedrijf Jac. Caron, thans gevestigd in Oosterhout. Het bedrijf opereert in de zand en grindhandel. Naast deze GINAF bestaat de oldtimercollectie o.a. uit een REO M35 truck met kraanopbouw, MACK DM diepladercombinatie, een Ruston Bucyrus 22RB Graafmachine, GMC CCKW-353 (Jimmy), een Diamond T M52.
GINAF TF-serie
GINAF TF-serie
Daarnaast had het bedrijf in ieder geval meerdere FTF’s in het wagenpark. Het is mij onduidelijk of er op dit moment nog een van in het bedrijf of de oldtimercollectie aanwezig is of zijn.
GINAF TF-serie
GINAF TF-serie
De website van de firma Caron omschrijft o.a. de historie van het bedrijf;
‘De familie Caron is al begonnen met vrachtvervoer voor de Tweede Wereldoorlog. Toen vervoerden ze nog gerooide bomen, maar ook attracties van verschillende kermisexploitanten. In die tijd gebeurde dat nog met paard en wagen. In 1951 werd de naam Jac. Caron officieel aan het bedrijf gekoppeld. En begonnen ze met het ‘kipperwerk’. Dat is het transporteren van zand, bieten en pulp met kiepwagens. Na de watersnoodramp van 1953, kwam er veel werk bij. Het bedrijf groeide en er kwamen chauffeurs in dienst van het bedrijf. En later ontstond de handel in zand. In 1972 werd er begonnen met de aanleg van de surfput (48 ha.) op Ter Aalst. Hier werd veel zand gewonnen tot en met 2007.’
GINAF TF-serie
GINAF TF-serie
(vervolg Historie, website) ‘Het bedrijventerrein wat ooit aan de Vrachelsestraat is begonnen werd op den duur te klein en lag niet handig binnen de bebouwde kom. In 1978 werd er een stuk grond gekocht op het industrieterrein Weststad (in Oosterhout) en verhuisde het bedrijf daarheen. Op het terrein in de Weststad groeide het bedrijf flink door. Het terrein lag aan het water, waardoor schepen met zand makkelijk konden aanmeren en lossen. Daar werd ook begonnen met recyclen.’
‘In Oosterhout aan de Havenweg hebben ze een bedrijfsterrein gekocht van 5 hectaren. De familie wist al snel dat ze daar weer zand en grind wilden verhandelen. Zoals vroeger kunnen hier ook schepen tot wel 2000 ton worden gelost.’

Tekst en foto’s Hans Kramer.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *