Van Hool bouwt 166 ‘batterijbussen’ voor Qbuzz

Van Hool heeft een contract afgesloten met Qbuzz voor de levering van 112 batterij-elektrische bussen van het type Van Hool A13LE E (56 stuks; 45 + 3 zitplaatsen; 13 m) en Van Hool A15LE E (56 stuks; 51 + 5 zitplaatsen; 15 m). Deze bussen zullen vanaf 15 december 2024 door Qbuzz ingezet worden in de concessie Zuid-Holland Noord (ZHN) in Nederland. De bussen zijn uitstootvrij. Voor de provincie Zuid-Holland als opdrachtgever van de concessie is dit een flinke stap onderweg naar de klimaatdoelen. Dit nieuwe order van Qbuzz, meteen het grootste order voor de Van Hool A stadsbus, komt er nog geen jaar na een eerdere bestelling van 54 stuks door de vervoersorganisatie. Van Hool gaat dus 166 bussen bouwen voor Qbuzz. Van Hool overschrijdt nu de kaap van 400 verkochte modellen van het nieuwe A-gamma stadsbussen voor openbaar vervoer sedert de première van het gamma in juni 2022 in Parijs.

In juni 2022 stelde Van Hool het nieuwe A-gamma milieuvriendelijke stadsbussen voor in Parijs: in 4 verschillende lengtes (12 m, 13 m, 18 m en 24 m) en voorzien van uitsluitend 100% zero-emissie aandrijflijnen: batterij-elektrisch, brandstofcel (waterstof) en trolley. Qbuzz bevestigt haar vertrouwen en heeft getekend voor het grootste order dat Van Hool mocht noteren voor bussen uit dat nieuwe A-gamma. Ondertussen staat de teller op 400 verkochte eenheden in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk en Denemarken. 72% van de verkochte voertuigen is uitgerust met een batterij-elektrische aandrijving, 16,5% met een waterstof/brandstofcellen aandrijving en 11,5% is uitgerust met een trolley aandrijving.

Alle bussen uit het A-gamma worden ontworpen en ontwikkeld in het kenniscentrum van Van Hool in Koningshooikt. Daar gebeurt ook het bouwen en testen van de prototypes, en de productie- en commerciële ondersteuning, zoals aankoop van onderdelen, naverkoopservice en wisselstukken. Zowel de productievestigingen in Koningshooikt als in Skopje (Noord-Macedonië) kunnen de bussen uit het A-gamma produceren.

Van Hool stelt vast dat de klanten de voertuigen bijzonder naar waarde weten te schatten. Het opzet bij het ontwerp van het nieuwe A-gamma was een milieuvriendelijk (100% zero-emissie), comfortabel, veilig, tijdloos en duurzaam busgamma te ontwerpen dat kan ingezet worden in het stads- en streekvervoer in Europa. Hierbij werd een geïntegreerd en vernieuwd concept gepresenteerd dat de hoge verwachtingen van de vervoersmaatschappijen, de pachters, de chauffeurs en de passagiers kon inlossen. Het nieuwe binnen- en buitendesign, en de keuze voor de 3 verschillende aandrijflijnen, werden gekoppeld aan enerzijds de internationale ervaringen die de voorbije decennia werd opgebouwd, en anderzijds de uitdagingen waar de openbare vervoersmaatschappijen de komende jaren mee zullen geconfronteerd worden.

Van Hool kan bogen op de jarenlange ervaring dat het bedrijf de afgelopen decennia heeft opgebouwd bij het ontwerpen en produceren van elektrische bussen. In 1985 bouwde Van Hool de eerste trolley elektrische bussen, in 2005 was Van Hool de eerste constructeur die een waterstof-aangedreven elektrische bus ontwierp voor de Noord-Amerikaanse markt en het platform van de succesvolle Exqui.City trambus kan voorzien worden van verschillende elektrische drijflijnen. De investeringen worden onverminderd verdergezet om in de toekomst milieuvriendelijke en kostenefficiënte elektrische voertuigen op de markt te brengen zowel in Europa als op de tweede thuismarkt, Noord-Amerika: de voorbije decennia bouwde Van Hool reeds meer dan 1.200 voertuigen met een elektrische aandrijving (waterstof, trolley, batterij, hybride). Tel daarbij de reeds 130 verkochte batterij-elektrisch aangedreven touringcars (zowel single dek als dubbeldek-autocars) die in Noord-Amerika sedert 2021 rondrijden. Hiermee toont het bedrijf opnieuw haar innovatieve slagkracht gebaseerd op haar rijke ervaring in elektrische aandrijvingen.

De bussen van Qbuzz zullen ingezet worden op de HOV-lijnen In Zuid-Holland Noord (snelBuzz en R-net). Het vermogen van de motor is continue 310kW en de batterijen zijn van het type LFP en hebben een capaciteit van 578kWh. De grote batterij in de nieuwe elektrische bussen levert voldoende energie voor een betrouwbare dienstuitvoering én het klimaatbeheersingssysteem. In koude periodes wordt het materieel automatisch voorverwarmd voorafgaand aan de eerste rit.

Alle voertuigen zijn voorzien van een gelijkvloerse in- en/of uitstap én van tenminste vijf (mindervalide) plaatsen die zonder opstap bereikbaar zijn. De elektrisch uitschuifbare rolstoelplank biedt gemak aan rolstoelgebruiker en chauffeur. Er is een directe spraakverbinding met de chauffeur vanaf de rolstoelplek. Voor slechtziende reizigers zijn er gele kleurcontrasten op stopknoppen en opstapjes. Voor blinde reizigers is er braille op stopknoppen. Doordat de bussen technisch zijn voorzien van een ringleiding, zijn de omgeroepen reisinformatie en haltestops in de bus beter hoorbaar. Ook is er reisinformatie buiten de bus te horen. De bus heeft een geluidssysteem (AVAS), zodat een omstaanders een langzaam rijdende elektrische bus hoort aankomen.

Voor de reizigers wordt onderweg werken nog makkelijker. Van Hool’s (extra) lange voertuigen hebben luxueuze stoelen met individueel in- en uit te schakelen stoelverwarming. Dankzij een slimme indeling van het voertuig is er een breed gangpad en stoelen met extra beenruimte. De laptop kan volledig worden opengeklapt op de grote, uitschuifbare klaptafels met handige bekerhouder. De hoofdsteunen hebben mobiele telefoonhouders mét inductie laders. Ook zijn er USB-aansluitingen. Met de ruime wifi-bandbreedte kunnen reiziger onderweg werken, studeren, ontspannen, films kijken of muziek luisteren.

Voor de chauffeurs werd in de nieuwe voertuigen een draaibare en automatisch instelbare chauffeursstoel met twee armleuningen en driepuntsgordel geïnstalleerd. De stoel is ook voorzien van een klima-pakket voor koeling en verwarming. Deze stoel wordt door een ergonoom ingesteld samen met de chauffeur, zodat de juiste zitpositie én optimaal zicht gerealiseerd wordt. Camera’s met groothoeklenzen komen in plaats van buitenspiegels. Hiermee hebben chauffeurs ook ’s nachts uitstekend zicht en zijn dode hoeken goed zichtbaar. Met het rijhulpsysteem (ADAS) wordt de chauffeur zo nodig ondersteund met akoestische en visuele signalen.

Chauffeurs hebben controle over de temperatuur en luchtstroom in hun cabine, onafhankelijk van de rest van de bus. Dat geeft comfort in zomer én winter. Voor optimaal en schoon zicht in alle weersomstandigheden hebben de bussen een gelaagde en groen getinte voorruit met verwarming en een elektrisch instelbaar ondoorzichtig, breed rolgordijn (schaarmodel). Het bestuurdersraam heeft een handmatig instelbaar en lichtdoorlaatbaar rolgordijn. De binnenverlichting wordt geschakeld in 4 zones om reflectie in de voorruit tegen te gaan.

Qbuzz verzorgt het openbaar vervoer in concessies Groningen-Drenthe en Drechtsteden-Molenlanden-Gorinchem. In Utrecht rijdt Qbuzz onder de merknaam U-OV. Vanaf 15 december 2024 verzorgen ze ook in concessie Zuid-Holland Noord het openbaar vervoer. Met een sterke focus op kwaliteit, betrouwbaarheid en duurzaamheid, streeft Qbuzz ernaar om onze reizigers een comfortabele en prettige reiservaring te bieden. Qbuzz is onderdeel van Ferrovie dello Stato Italiane (FS Group).

Van Hool is een Belgisch onafhankelijke constructeur van bussen, touringcars en industriële voertuigen, gevestigd in Koningshooikt. Het bedrijf is opgericht in 1947. Het overgrote deel van de productie is bestemd voor Europa en Noord-Amerika. Van Hool telt ruim 3.500 medewerkers wereldwijd, waarvan het grootste deel in de productievestigingen in Koningshooikt (België) en in Skopje (Noord-Macedonië).

Tekst en beeld: Van Hool

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *