Het wybertje: de virale brug van Leeuwarden


Zo nu en dan verschijnt er een foto van de Slauerhoffbrug in Leeuwarden op de social media en dan gaat hij steevast viraal. Vooral in de Verenigde Staten van Amerika weten ze niet wat ze zien. Terwijl hij voor ons ondertussen zo gewoon is…

Door de locals, waar ik mezelf voor het gemak ook toe reken, wordt de brug ‘het wybertje’ genoemd, naar het snoepje wat dezelfde vorm als deze brug en het Renault logo heeft. Overigens zijn dezelfde locals niet altijd even blij met deze brug. H-i-j i-s n-o-g-a-l s-l-o-o-m. Geen probleem als je als toerist dat ding één keer in je leven ziet, maar als je elke dag een kwartier kwijt bent met voor dat ding wachten wordt het op het laatst wel vervelend. Of als het regent en je bent op de fiets…

De brug staat op de tweede plek in de internationale top 10 van meest wonderlijke beweegbare bruggen te staan, alleen de Tower Bridge in Londen is nog wonderlijker beweegbaar volgens de samensteller van de lijst.

Wikipedia: “De brug is een staartbrug, dit is een basculebrug waarbij het scharnierpunt niet onder het wegdek zit, maar op pylonen die aan één kant van de brug staan. Als de brug geopend wordt, wordt het brugvlak in verticale positie gezet. Als de brug gesloten is, vallen de draagarmen waar het brugdek op rust in het wegdek. Het ontwerp van de brug heeft wel tot gevolg dat het brugdek een grote afstand af moet leggen, waardoor het volledig openen en sluiten relatief veel tijd kost. Mits de hoogte van de passerende schepen het toelaat wordt de brug daarom vaak slechts ten dele geopend, om hinder voor met name het wegverkeer zoveel mogelijk te beperken. De onderkant van de brug is geschilderd in de kleuren van het stadswapen en de vlag van Leeuwarden, blauw en geel.

De brug is genoemd naar Jan Jacob Slauerhoff. Wederom Wikipedia: “Jan Jacob Slauerhoff (Leeuwarden, 15 september 1898 – Hilversum, 5 oktober 1936), auteursnaam J. Slauerhoff, was een van de belangrijkste Nederlandse dichters en romanschrijvers van het interbellum.”

De brug is gebouwd in 2000 en ontworpen door H.C. Kooijman van A90 Architecten uit Pijnacker, in opdracht van Van Driel Mechatronica.

Hydropack: “Bij het openen draait de brug onder een hoek van 45 graden rondom de brugas. De brugval van 13 x 15 meter steekt in geopende stand 45 meter boven de waterspiegel. De brug wordt hydraulisch aangedreven door twee dubbelwerkende cilinders met een diameter van 360mm en een lengte van 4100 mm.

Update 29 juni 2024: foto’s vanaf de andere kant.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *