Gisteren was onze Chinese correspondent Jason bij een persconferentie waar de DongFeng Hua Sheng HS7 werd gepresenteerd. Heel vaak bij nieuwe trucks komen tientallen reacties in de categorie ‘die lijkt op X’, waarop mijn reactie meestal is ‘Ja, die heeft inderdaad ook wielen en ramen’, maar DongFeng heeft wel HEEL goed naar Scania gekeken voor deze HS7. Ongetwijfeld zullen ze zelf zeggen dat dat puur toeval is en dat dit er nu eenmaal uit komt als je volgens bepaalde waarden een truck wilt ontwerpen.
Veel andere DongFeng producten zijn GEEN kopie. Zo zijn en waren er samenwerkingen tussen DongFeng en Stellantis, Volvo Trucks, Nissan, Renault, Kia, Yulon en Honda, om er maar een paar te noemen. Maar zo ver ik weet zijn er geen samenwerkingen met Scania of andere takken van Traton en de Volkswagen groep. Bijzonder.
DongFeng Motor Corporation Ltd. is een Chinese staatsautofabrikant met hoofdkantoor in Wuhan, Hubei. Opgericht in 1969, is het momenteel de kleinste van de “Big Four” staatsautofabrikanten van China met 671.000 verkochte voertuigen in 2023. SAIC Motor, Changan Automobile en FAW Group staan op het podium met zijn drietjes. Als Chinees staatsbedrijf wordt Dongfeng gecontroleerd en beheerd door SASAC, dat volgens de Chinese wet de functies van een investeerder vervult.
Technische gegevens of interieurbeelden waren bij mij helaas nog niet bekend op het moment van publicatie.
Ondanks dat het op de IAA van dit jaar vol stond met Chinese truckmerken, en doordat ze voorop lopen met elektrotechniek de Europese personenwagenmarkt rap veroveren, denk ik niet dat we bang hoeven te zijn dat de ‘Temu-Scania’, of andere Chinese zware vrachtwagens op korte termijn naar Europa komen. Behalve wellicht Windrose, maar dat is een heel ander verhaal wat ik al eens eerder heb verteld.
Waarom spiegels en camera’s?? Zie bovenste foto.