Sommige logo’s zijn snel uitgelegd: “de naam van het bedrijf in een bepaald lettertype”. Andere keren heeft een overijverige marketeer er een zwetsverhaal bij verzonnen. Én er zijn logo’s met een daadwerkelijk interessant verhaal! Ik schrijf deze intro vóór ik het artikel maak, en hoop heel hard dat die de boventoon gaan voeren. Mocht je een merk missen? Zet gerust dat merk mét uitleg in het reactieveld hier heeeelemaal beneden. Logo’s die vooral gewoon de naam zijn zal ik grotendeels buiten beschouwing laten. Sorry Iveco, Tatra en Ginaf!

Abarth
Mensen uit sjieke families hebben een familiewapen. Wat nou als je uit de arbeidersklasse komt, voor een dubbeltje geboren bent, maar toch graag een kwartje wilt zijn? Dan verzin je zelf een familiewapen. Zo ook de in Wenen geboren Karl Albert Abarth. Geel symboliseert de stad Merano, rood de Italiaanse racekleuren. En de schorpioen? Dat was zijn sterrenbeeld!
![]()
Alfa Romeo
De ene helft van het logo is de vlag van Milaan, de andere helft is de Biscione, een slangachtig wezen uit het wapen van Milaan. Etymologisch is Biscione de mannelijke vervoeging van biscia, wat de Italiaanse naam is voor wat we in Nederland een ringslang noemen. Maar die eten geen mensen.
![]()
Atkinson
Geen nette anarchisten, maar een gestileerde A.
![]()
Audi
Het verhaal van het Audi logo is denk ik redelijk bekend. Audi is de voortzetting van de Auto-Union, die op haar beurt weer is voortgekomen uit een fusie van het oude Audi, DKW, Horch en Wanderer. De vier ringen symboliseren die vier merken.
![]()
Avia
Avia bouwde vroeger vliegtuigen, vandaar een vogel als logo.
![]()
Barkas
Barkas is het Fenische woord voor bliksemflits, de letter in het midden van die flits moet een b voorstellen.
![]()
Bedford
Net als moederbedrijf Vauxhall gebruikt ook Bedford de griffioen van Sir Falkes de Breauté als logo. In tegenstelling tot bij Saab en Scania wordt bij de Britten het dier wél in zijn geheel afgebeeld.
![]()
Berliet
Treinenfabriek American Locomotive Company besluit in 1905 dat ze ook personenwagens wil bouwen. Ze kopen een chassisontwerp van Marius Berliet, die met die financiële injectie zijn bedrijf flink uit kan breiden. Vanaf dat moment wordt een gestileerde Amerikaanse stoomlocomotief als logo gevoerd.
![]()
Berna
Berna gebruikte de beer uit het stadswapen van Bern als logo.

BMW
Alhoewel BMW in oudere reclame-uitingen anders suggereert heeft het logo weinig te maken met een draaiende propellor, maar meer met de vlag van Beieren. Voor wie die niet kent: dat is de Brabantse vlag, maar dan in het blauw.
![]()
Bobcat
Bobcat is Engels voor lynx, het zou raar zijn om dan een egel als logo te gebruiken.
![]()
Borgward
Het Borgward logo bestaat uit vier driehoeken, waarvan er twee rood zijn. Dit verwijst naar de vlag van Bremen.

Caterham
Dit merk heeft een 7 in haar logo omdat de voertuigen op de Lotus Seven gebaseerd zijn.
![]()
Chevrolet
Louis Chevrolet kwam uit het Frans sprekende deel van Zwitserland, maar het logo kwam uit het Frans sprekende deel van Frankrijk. Mede-oprichter Durant zag dit logo op het behang in een kamer in een sjiek hotel in Parijs, scheurde het uit en nam het mee naar de USA.
![]()
Citroën
Net alleen de chevrons van Citroën zijn dubbel, de betekenis ook: het staat zowel voor de vorm van tandwielen, als korporaalsstrepen.
![]()
Cock
Ik denk dat we in onze handjes mogen knijpen dat deze Drentse fabrikant van lichte verkoopwagens voor een haan als logo heeft gekozen, en niet iets anders.
![]()
Commer
Commer volgde de Britse vleugeltrend.
![]()
Daewoo
Het Daewoo logo was een gestileerde schelp.
![]()
DAF
Bij DAF kijken we naar het logo van vóór 1980, een gestileerde bladveer met een wiel.
![]()
Deere
Deer is Engels voor hert, dus dat John Deere en haar bouwmachinedochter Deere voor een hert als logo hebben gekozen is niet vergezocht.
![]()
Den Oudsten
Een gestileerde O met vleugels. Hetzelfde logo werd ook door de Canadese busfabriek New Flyer gebruikt, wat eveneens van familie Den Oudsten was.
![]()
Diamond T
Een diamant met een T er in.

Ditch Witch
Eén van mijn favoriete logo’s: een heks op een schep die voor de maan langs vliegt.
![]()
DongFeng
Een cirkel met twee vliegende vogels, die samen de oostenwind representeren.
![]()
Elias
De Elias was een vroege elektrische truck, door Maurer op MAN basis voor Ansorge gebouwd. Ansorge-directeur Wolfgang Thoma was de drijvende kracht achter dit project, wellicht is daarom voor een wolf gekozen op de plek waar normaal een leeuw zit?

Ferrari
Het steigerende paard van Ferrari is één van de bekendste beeldmerken uit onze kapitalistische maatschappij. Dit was eerder het logo van een Italiaanse piloot Francesco Baracca, die het op zijn vliegtuigen schilderde. Toen Francesco aan het eind van de Eerste Wereldoorlog uit de lucht werd geschoten, vroeg moeder Baracca aan Enzo Ferrari of die het paard voor zijn raceteam wilde gebruiken. Dat wilde hij wel. Enzo zette nog wel de letters ‘S F’ voor Scudeira Ferrari er bij, en een Italiaanse vlag als een toef slagroom bovenop het logo.
![]()
FIAT
Vanwege saaiheid van het huidige (gebrek aan) logo grijpen we bij Fiat ook terug naar een ouder logo, namelijk de schuine strepen die van 1982 tot en met 1999 werden gebruikt. De vijf schuine strepen was een gestileerde sterk versimpelde versie van het bekende blauwe logo uit 1972, met de vier schuine blauwe strepen met FIAT er in. De vijf strepen stellen de strepen tussen de letters in dat logo voor. De logo’s werden ook lang naast elkaar gebruikt.
![]()
Ford
Eén in de categorie “de naam van het bedrijf in een bepaald lettertype”, maar wel een apart lettertype: het is gebaseerd op de handtekening van Henry himself. Dat dit logo met de blauwe ovaal het al sinds 1927 volhoudt is ook vermeldenswaardig.
![]()
Foton
Foton Australia aan het woord: “FOTON’s emblem, the sparking ‘Brilliant Diamond’, represents the company’s relentless allegiance to technological innovation, human care and harmonious beauty. The FOTON Motor logo represents technology, quality, high value, and prominence. Just like the brilliant cut diamond, we aspire to deliver unmatched quality.”
![]()
Galloper
Als zowel je merknaam als typenaam Galloper is, kún je niks anders doen dan een paard als logo nemen. Zou je denken, maar ze rijden ook met een H als logo, wat verwijst naar moederbedrijf Hyundai.
![]()
GAZ
Het hert uit het stadswapen van Gorki (tegenwoordig Nizhny Novgorod) vinden we terug in het logo van de autofabriek uit die stad.
![]()
Goggomobil
Een G met vleugels, meer kan ik er ook niet van maken.
![]()
Golden Dragon
Deze Chinese busfabrikant wordt waarschijnlijk liever met Citroën verward dan met ‘s-Hertogenbosch, want ze hebben voor twee chevrons als logo gekozen in plaats van een gouden draak.
![]()
Goliath
Gewoon de naam met een gestileerde G, reuzenkans gemist hier.
![]()
Hanomag
De gevleugelde H kwam van Hanomag zelf, de boog bij het logo kwam er na de overname door Rheinstahl bij.
![]()
Harley Davidson
Een schild met een balk. Inmiddels wel iconisch geworden.
![]()
Henschel
Het woord voor vijfpuntige ster is pentagram, en voor zespuntige ster hexagram. Grappig is dan dat heksen geen hexagram gebruiken maar een pentagram. Henschel is geen heks.
![]()
Hillman
Eén in de lange rij gevleugde Britse merken.
![]()
Hogra
Eerlijk gezegd heb ik geen idee waarom Hogra een vierpuntige ster als logo had. Wellicht omdat de eerste prototypes rond de kerstdagen van 1954 gereed waren?
![]()
Hotchkiss
Hotchkiss was van oorsprong een wapenfabrikant, wat terugkomt in de gekruiste kanonnen in het logo. Waarom er ook een riem in het logo zit weet ik niet, maar een klap daar mee kan ook flink pijn doen.
![]()
Hyundai
Hippe H? Ja, ook. Maar óók een gestileerde afbeelding van twee mannen die elkaar een hand geven. Echt waar!
![]()
Ikarus
Vleugels zijn een vaak terugkerend thema in dit artikel, maar met deze naam kun je er natuurlijk niet omheen.

Infiniti
Een weg die naar de horizon loopt, bijna tot in oneindigheid.
![]()
Irisbus
Irisbus heeft maar 14 jaar bestaan, het logo is een dolfijn die in zijn eigen staart bijt. Dat staat voor “swiftness, humanity, intelligence, respect for people and the environment” volgens de folders.
![]()
Jumbo
Jumbo uit Helmond heeft (of had?) een gestileerde aanhangwagen als logo.
![]()
KamAZ
Kamaz komt uit Tatarstan, waar het steppepaard een grote culturele betekenis heeft. Dat een galopperende paard kracht, snelheid en betrouwbaarheid uitstraalt is mooi meegenomen.
![]()
KIA
Het huidige KIA logo moet een handtekening voorstellen. In mijn ogen één van de minder geslaagde logo’s, niet in de laatste plaats om dat ‘KN car’ een van de meest gegooglede termen is sinds auto’s met deze logo’s onze wegen overspoelen.
![]()
Kromhout
Ondanks dat Kromhout zelf nooit treinen heeft gebouwd, hadden ze wel een stoomlocomotief als logo. Toen dat bedacht werd hét toonpunt van kracht en vooruitstrevendheid.
![]()
Krone
Krone is Duits voor kroon. Het is niet alleen de naam van de bekende trailerfabrikant, maar ook van zo ongeveer ieder Gasthaus en Hotel in Duitsland.
![]()
Kronenburg
Dit al wat oudere logo toont een blussende brandweerman in een vlammenzee, en stuk passender logo voor een fabrikant van brandbestrijdingsmiddelen dan de zoveelste gestileerde letters.
![]()
Krupp
Het logo van Krupp is een symbool van drie op elkaar gestapelde, naadloze ringen, die in 1875 door Alfred Krupp werden gekozen om de naadloze spoorwegbanden te vertegenwoordigen die zijn bedrijf in 1853 patenteerde. Anno 2025 is het logo (na een korte onderbreking na 1945, waar ze het liever niet over hebben) nog steeds in gebruik bij ThyssenKrupp.
![]()
Lada
De exportnaam van (voornamelijk) VAZ is de naam van een bepaald soort boot. Die boot vormt ook het logo.
![]()
Laika
Gelukkig heeft Laika voor een vliegend hondje als logo gekozen, en niet voor hoe dit eerste levende wezen wat een rondje om de aarde door de ruimte vloog er na afloop van haar missie uit zag. Wikipedia: “Spoetnik 2 was niet ontworpen om weer te landen en verbrandde bij terugkeer in de atmosfeer op 14 mei 1958, maar Lajka was lang voor dat moment al dood. Het plan was geweest haar voor die tijd door een vergif in het voedsel te laten sterven, maar in oktober 2002 werd bekend dat Lajka al na een paar uur in de ruimte was overleden aan oververhitting en stress, voordat de vierde omloop ten einde was.”

Lamborghini
Ferruccio Lamborghini koos voor een stier als logo omdat hij van stierenvechten hield (Niet piepen als je zelf melk drinkt, want dan ben ook jij verantwoordelijk voor dode koeien). Veel modelnamen van Lamborghini zijn ook naar stieren genoemd. De stier Islero, die in 1947 het gevecht met stierenvechter Manuel Laureano Rodríguez Sánchez won, en hem daarbij om het leven bracht, werd geëerd met een eigen type. Andere modellen werden naar rassen genoemd, zoals Miura, Urraco en Diablo.
![]()
Lancia
Het Italiaanse woord voor voor lans of speer is lancia. Het is dan ook logisch dat die terug komt in het logo van het (als ik dit in 2025 schrijf) kreperende bedrijf. De rest van het logo moet een stuurwiel op een schild voorstellen.

Lotus
Geen bloem, maar de naam Lotus, met daarboven een aantal letters, de initialen van oprichter Anthony Colin Bruce Chapman. Overigens had Colin aan zijn zakenpartners Michael en Nigel Allen wijsgemaakt dat het voor Colin Chapman en Allen Brothers staat.
![]()
Mack
De krachtige bulldog is het symbool van Mack, sinds één van de eerste trucks van het merk met een nogal gedrongen uiterlijk naar dit schattige hondenras werden genoemd.
![]()
Magirus
Vóór Magirus met Deutz het bed in dook was de dom van Ulm, omringd door een tandwiel, het logo van het merk.
![]()
Magirus-Deutz
Nadat men Deutz motoren in ging bouwen werd er een gestileerd logo gebruikt wat niet alleen een M was, maar ook de dom van…. Keulen natuurlijk!
![]()
MAN
De gestileerde leeuw in het logo van MAN komt uit het stadswapen van Braunschweig (de officiële Nederlandse naam, Brunswijk, is net als bijvoorbeeld Dusseldorp helaas in onbruik geraakt), dit is MAN gaan gebruiken nadat ze Büssing uit die stad over hebben genomen, die het al als logo voerde.

Maserati
Mario Maserati moest in opdracht van zijn broers een logo ontwerpen voor het familiebedrijf. Er zijn twee verhalen over hoe dat tot stand is gekomen. Het eerste verhaal is dat de drietand door een vriend van de familie aan werd gedragen, omdat het het symbool is voor zowel de God Neptunus als Romeinse gladiatoren, daarom straalt het kracht uit, en is het een eerbetoon aan Italië. Het andere verhaal is waarschijnlijker. Mario liep gestresst over straat omdat hij nog steeds niks had bedacht, zag een Neptunus standbeeld, en had een Eureka-moment.
![]()
MAZ
De bizon is het symbool van Belarus.
![]()
Mazda
Een gestileerde M met uitgeslagen vleugels.
![]()
MAZ-MAN
De bizon is nog steeds het symbool van Belarus.
![]()
Mercedes-Benz
Dit logo ontstond in 1926, toen Mercedes (driepuntige ster, nog zonder cirkel) en Benz (krans, ze waren immers de eerste) fuseerden werden niet alleen de bedrijven maar ook de logo’s samengesmolten. Van de drie punten in de Mercedes-ster wordt gezegd dat zij een verwijzing zijn naar het feit dat het de bedoeling was van Gotlieb Daimler motoren te bouwen voor gebruik te land, ter zee en in de lucht.
![]()
Mini
Mini heeft een klein setje vleugels naast de naam als logo, een symbool voor luxe wat voor bij Britse automakers populair is. Onder andere Morgan, Bentley en Aston Martin dragen anno nu nog steeds vleugels, maar bijvoorbeeld ook Genesis, het luxemerk van Hyundai.
![]()
Mitsubishi
Mitsubishi betekent ‘drie diamanten’. Het kan zo simpel zijn. Vind je het niet genoeg op een diamant lijken? Mag. Bishi is behalve het Japanse woord voor diamant, óók het woord voor waterkastanje. En kijk eens naar de vorm van het blad van die plant?
![]()
Morris-Commercial
Net wat meer dan een saai letterlogo, er wordt ook bij verteld dat het een Nuffield bedrijf is.
![]()
Multicar
Ook Multicar toonde met haar relatief simpele logo familiebanden, in haar geval met IFA.
![]()
Nissan
De cirkel van het Nissan logo was vroeger rood, wat voor de rijzende zon uit de vlag van Japan staat. Het merk heette voorheen natuurlijk ook niet voor niks Datsun.

Ohm
Het logo van elektrische autofabrikant Ohm begint met het symbool voor ohm, de Griekse letter Omega. Wikipedia: “De ohm is vernoemd naar Georg Ohm, een Duitse natuurkundige. De ohm is de elektrische weerstand tussen twee punten van een homogene geleider als bij een constant potentiaalverschil van 1 volt tussen die punten een constante stroom van 1 ampère ontstaat.”
![]()
Oldsmobile
Dit logo moet een raket voorstellen. Echt waar! Het verwijst naar de Oldsmobile Rocket motoren uit het relatieve begin van het bedrijf.
![]()
Opel
De bliksemschicht in het Opel logo komt van de Blitz, het vrachtwagentype waar menig soldaat begin jaren ’40 in heeft leren rijden.
![]()
Pegaso
Pegaso is Spaans voor Pegasus, het mythologische vliegende paard.
![]()
Peugeot
Peugeot is een stokoud bedrijf, in de jaren 1850 maakten ze al zagen bijvoorbeeld. Omdat de meeste mensen niet konden lezen en schrijven, wilde de familie Peugeot een herkenbaar beeldmerk, daarvoor kozen ze een leeuw. Eerst zat die nog op een pijl, wist je meteen welke kant je op moest zagen. Daarnaast staat het ook in het wapen van de regio waar het bedrijf en de familie vandaan komen. Laten we de paarse broeken van Peugeot nog even aan het woord: “Vandaag de dag geniet het Leeuwen-logo van Peugeot bekendheid over de hele wereld en wordt het geassocieerd met de waarden van het merk: Allure, Excellentie en Emotie. Daarnaast staat het logo symbool voor de rijke geschiedenis en voor het engagement om steeds betere kwaliteit te leveren en te blijven innoveren.”

Pontiac
In het artikel over waar merknamen van auto’s vandaan komen leerden we al dat Pontiac bij de oorspronkelijke bewoners van Noord-Amerika vandaan komt. Het logo heeft daar natuurlijk mee te maken: het stelt een pijlpunt voor.
![]()
Porsche
Het steigerende paard van Porsche heeft niks met Italiaanse piloten te maken, maar komt uit het stadswapen van Stuttgart. Stuttgart betekent dan ook niets meer dan stoeterij, of paardenfokkerij voor de mensen die niet dagelijks met paardenpiemels werken. De kleuren en geweien komen van het wapen van Württemberg.
![]()
Praga
In deze versie van het Praga-logo komen we dezelfde Boheemse leeuw tegen als in het stadswapen van Praag.
![]()
Raptor
Dat je suffe driewielers maakt is geen excuus om met deze naam geen dinosaurus als logo te gebruiken!
![]()
Renault
Het beroemde wybertje van Renault is géén krik. Ze zijn deze vorm in 1925 begonnen te gebruiken omdat ze hem mooi vonden. En blijkbaar nog steeds, want hij is er nog!
![]()
Rolls-Royce
De RR snapt iedereen wel, maar de ‘Spirit of Ecstasy’ is óók een officieel Rolls-Royce logo. Geen gevleugelde vrouw, maar een vrouw met een wapperende jurk. En niet zomaar een vrouw, maar Eleonora Velasco Thornton. Dit was de secretaresse van John Walter Edward Scott-Montagu, de tweede Lord Montagu van Beaulieu, met wie hij een buitenechtelijk kind had. Iedere Rolls-Royce draagt dus een verwijzing naar overspel trots met zich mee.
![]()
Ross
Voor de R210 kocht Ross cabines in bij Renault. Door het eigen logo passend te maken kon de grille ook gebruikt worden.
![]()
Rover
Dit Britse merk had een vikingsschip als logo. Het schijnt dat die roofden.
![]()
Santana
“Het logo van Santana Motor symboliseert vooruitgang en ambitie in de auto-industrie. Het straalt dynamiek en energie uit en benadrukt de actieve ontwikkeling van het merk. Het embleem weerspiegelt ook de lange tradities van het bedrijf en toont zijn autoriteit op de wereldmarkt.” Dat zal allemaal best, maar een gitaar als logo was veel leuker geweest.
![]()
Saurer
Het logo van Saurer is een trapgevel (“Treppengiebel”) uit thuisstad Arbon.
![]()
Saviem
Saviem was een volledige dochter van Renault, dus waarom moeilijk doen? Hop, gewoon een Renault logo er op!
![]()
Scania
Scania (en voorheen Saab) heeft een griffioen als logo. Een mythisch dier dat half arend en half leeuw is. Helaas gebruiken ze alleen de kop dus in principe is het gewoon een vogel? Alsof je een zeemeermin als logo hebt, maar alleen de staart gebruikt. Dit dier (wederom alleen de kop) wordt ook gebruikt als wapen van de provincie Skane (Scania in Latijn), vandaar deze opvallende keuze.
![]()
Schmitz
Schmitz maakte vroeger ook deel uit van de gevleugelde vrienden.
![]()
Scorpion
Bij Abarth was de schorpioen een onverwachte keus, hier lag hij geheel in de lijn der verwachting.
![]()
Sisu
Sisu gebruikt een gestileerde S, en gelukkig niet de door extreem rechtse Finse groepering Suomen Sisu gekaapte käpälikkö (⌘).
![]()
Škoda
Een pijl met vleugels en een oog. Yup, dat is het Škoda logo. “De vleugel staat voor technische vooruitgang op gebied van productie en verkoop over de hele wereld. De pijl staat voor onze progressieve productiemethodes en hoge productiviteit. De kleine cirkel (oog) staat voor de precisie in onze productie, technisch inzicht en toekomstvisie.” Emil Škoda werd bij het ontwerpen van dit logo geïnspireerd door de oorspronkelijke inwoners van Noord-Amerika en hun verentooien.
![]()
smart
Een C (voor compact) met een pijl naar rechts, die ‘voorwaarts’ moet uitbeelden.
![]()
Smit
Smit uit Joure vond zichzelf duidelijk een wereldmerk. Ben ik met ze eens overigens, als grutske Fries.

Spyker
Spyker teerde natuurlijk op de naam van een ander bedrijf. Een bedrijf wat ook vliegtuigen had gebouwd, dus dan maar een propeller als logo toch?
![]()
Star
Tig sterren in dit artikel te vinden en wat kiest Star als logo? Een gestileerde S…
![]()
Steyr
Wat het Steyr logo precies voorstelt heb ik niet kunnen achterhalen, dus ik ga hier raden: Steyr is ontstaan als de autotak van de Oostenrijkse Wapenfabriek, ik denk dat het logo een vizier is.
![]()
Streetscooter
Ook hier een ‘educated guess’, de gestileerde S wordt volgens mij door twee posthoorns gevormd, dit is immers de autofabrikant van Deutsche Post/DHL.
![]()
Studebaker
Studebaker had een wiel als logo. Mooi hoeft niet moeilijk te zijn.

Subaru
Subaru is de Japanse naam voor de Pleiaden (het Zevengesternte), waarmee de naam ook het logo verklaard. De sterren staan daarnaast voor de bedrijven die in Subaru op zijn gegaan.
![]()
TAM
De drie cirkels van TAM zijn ontstaan uit een gestileerd klaverblad met in ieder blad plaats voor één van de letters. Voorheen stond er ook nog een pentagram in het midden, dezelfde die ook de Joegoslavische vlag destijds opsierde.
![]()
Terex
Terex betekent ongeveer ‘koning van de aarde’, het logo moet dan ook een kroon voorstellen.
![]()
Tesla
Dit is niet alleen een T, maar als je een hele serie naast elkaar in een cirkel legt, heb je de dwarsdoorsnede van een elektrische rotormotor.
![]()
Titan
Titan Jelsum gebruikt een gestileerde aanhangwagen als logo.
![]()
Toyota
Het is écht geen sombrero. De drie overlappende elipsen vormen niet alleen samen een T, het staat ook voor de ‘vereniging van de harten van de klanten en de harten van de Toyota producten’. Een soort etherische porno dus.
![]()
Triangel
Hoe lang zou de grafisch ontwerper van Triangel na hebben gedacht voor er een driehoek als logo werd gekozen?
![]()
UAZ
Dit logo is niet alleen een gestileerde vogel, maar ook een V van victorie.
![]()
Unic
Het laatste Unic logo was alles behalve uniek, het was een simpele kopie van het logo van moederbedrijf Fiat, maar dan met de eigen letters.
![]()
Ursus
We hebben het al over de griffioen, Pegasus en zeemeerminnen gehad, maar wat te denken van dit bijzondere wezen? Half beer, half tandwiel.
![]()
VEB Kraftfahrzeugwerk „Ernst Grube“ Werdau
Dit onderdeel van IFA had een gevleugelde W als logo.
![]()
Volkswagen
Het schijnt dat mensen van alles in dit logo zien, maar het zijn gewoon een V en een W netjes boven elkaar geplaatst, in een cirkel. En we gaan het niet hebben over het KdF-logo wat van 1933 tot en met 1945 gebruikt werd toch?
![]()
Volvo
Volvo gebruikt het chemische symbool van ijzer als haar logo, een cirkel met een pijl die naar rechtsboven wijst. Erg mannelijk van ze.
![]()
Western Star
Een W met een ster.
![]()
XCMG
“Het XCMG-logo bestaat uit drie delen: een vierkant (staat voor integriteit, integriteit en stabiliteit), een zeshoek (een schroefdeksel met kenmerken van de zware industrie, wat staat voor professionaliteit en uitmuntendheid) en een driehoek (stevigheid, duurzaamheid, diamant, diamant, geloofwaardigheid). Het negatieve deel bestaat niet alleen uit drie “1”en, wat staat voor hard werken en vooruitgang, teamcohesie, leiderschap in de industrie, leider, maar ook uit de beginletter “G” van XCMG’s “werk”, wat staat voor zware industrie en andere betekenissen.”
![]()
Yamaha
Het logo van Yamaha wordt gevormd door drie stemvorken in een cirkel. Dit symboliseert de drie pijlers van het bedrijf: technologie, productie en verkoop. Het staat ook symbool voor de drie muzikale elementen: melodie, harmonie en ritme. De stemvorken zelf zijn een knipoog naar de oorsprong van het bedrijf als fabrikant van muziekinstrumenten.
Over ieder logo apart zou ik ook een artikel kunnen schrijven. Ga ik niet doen. Heb ik wel in 2013 al eens gedaan over mijn eigen logo, die hier boven ook al meer dan honderd keer staat. Dat artikel kun je hier lezen.


