Daimler werkt wereldwijd met verschillende truckmerken. Fuso in Japan, BharatBenz in India, Mercedes-Benz in Europa en Zuid-Amerika en Freightliner en Western Star in Noord-Amerika. Met die laatste twee merken is Daimler marktleider op het gebied van lange afstands transport in de USA en Canada, maar op het gebied van de wat stevigere trucks, zeg maar de bouwvoertuigen, valt nog wat te winnen. Daarom heeft men vandaag de Western Star 49X gepresenteerd.
De 49X is volgens Daimler van de grond af aan nieuw ontworpen, maar natuurlijk heeft men goed naar de ingenieurs geluisterd die ook verantwoordelijk waren voor het ontwerpen van de Arocs, Daimlers Europese ijzer in het bouwvuur. De 49X is zo’n 150 kilo lichter dan een vergelijkbaar uitgevoerde Western Star 4900. De cabine is 8% lichter bijvoorbeeld en de nieuwe motorkap is direct herkenbaar. De truck wordt uitgerust met DD15 Gen 5 heavy-duty motoren van Detroit Diesel, een andere Daimler dochter.
De truck is al flink getest sinds de eerste schetsen zes jaar geleden. Zo is er een gewicht van 20 ton op de cabine laten vallen, is het frame 10.000 keer gewokkeld en heeft hij 400 uur op een testopstelling gestaan die de boel goed door elkaar schudt, een equivalent van 1,3 miljoen kilometer. Vanaf deze winter is de truck te bestellen bij uw lokale Western Star dealer, begin 2021 moeten de eerste exemplaren afgeleverd worden.