Mercedes-Benz G 63 AMG 6×6

Superieure 6×6 all-wheel drive technologie, AMG V8 biturbo power en een uitstraling die geen twijfel laat bestaan over zijn capaciteiten. De nagenoeg productierijpe Mercedes-Benz G 63 AMG 6×6 showauto is een off-roader die de gebaande paden ver achter zich laat. Met 400 kW (544 pk), 6×6-aandrijving, een lage gearing, vijf spersloten voor het differentieel, portaalassen, een bandenspanning controlesysteem en een speciaal chassis zorgen ervoor dat deze pick-up individuele mobiliteit biedt in gebieden waar die mogelijkheden normaliter uitgeput raken.

Voor de showauto van de G 63 AMG 6×6 is bijna uitsluitend gebruik gemaakt van serieproductiecomponenten. Voorbeelden daarvan zijn de AMG 5.5-liter V8 biturbomotor met een vermogen van 400 kW (544 pk) en 760 Nm koppel, AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC automaat en een dubbele aandrijflijn achter die afkomstig is van de 6×6-versie die zijn betrouwbaarheid al heeft bewezen bij gebruikers als het Australische leger. De ingenieuze, bodemvrijheid creërende portaalassen hebben eveneens militaire ‘roots’ en debuteren nu in een civiele toepassing.

Onafhankelijk en neutraal chassis
Onder de koets van de G 63 AMG gaat een chassis schuil met componenten die in conventionele off-roadmodellen normaliter ver te zoeken zijn. Zes aangedreven wielen, een tussenbak met een lage gearing voor off-road gebruik, portaalassen en vijf vanuit het interieur te selecteren spersloten voor het differentieel die al rijdend geselecteerd kunnen worden, zijn daar voorbeelden van. Gezamenlijk zorgen ze ervoor dat de G 63 AMG 6×6 met het grootste gemak zelfs het zwaarste terrein en de hoogste zandduinen doorkruist.

Technisch hoogstandje: portaalassen
De nieuw ontwikkelde portaalassen vormen één van de highlights van de G 63 AMG 6×6 showauto. In tegenstelling tot conventionele starre assen, waarbij de wielen centraal op de as worden gemonteerd, staan de wielen bij de portaal aandrijfassen aanzienlijk lager dankzij de portaaloverbrengingen op de aseinden. Als gevolg daarvan is de bodemvrijheid van de G 63 AMG 6×6 vergroot tot 460 millimeter (serieproductie G-Klasse: 210 millimeter) en bedraagt de doorwaaddiepte – duikdiepte is in dit geval wellicht meer van toepassing –1.000 millimeter (serieproductie: 600 millimeter).

Het onderstel van G 63 AMG 6×6 showauto zelf is overigens grotendeels gebaseerd op dat van de huidige productieversie, met als enige uitzondering dat de schroefveren en dempers zijn aangepast aan de gewijzigde karakteristieken van het drie-assige model.Zo heeft de vooras alsook de eerste achteras de versterkte veren van een gepantserde versie van de G-Klasse gekregen en heeft de achterste as juist een zachtere set-up gekregen. Samen met de uit de rallysport afkomstige en beproefde verstelbare gasgevulde schokdempers zorgt die constructie voor een perfecte combinatie van dynamiek en comfort, zowel op als buiten de gebaande paden.

Onafhankelijke asophanging
De drie assen van de G 63 AMG 6×6, met een aandrijfverhouding van 30% (voor), 40% (midden) en 30% (achter), zijn onafhankelijk van elkaar opgehangen, in tegenstelling tot een constructie met onafhankelijk opgehangen wielen. Door deze benadering garanderen de assen onafhankelijk van elkaar altijd maximale tractie voor de wielen onder alle omstandigheden.

Qua formaat zijn die wielen overigens indrukwekkend, met banden die 37 inch in diameter meten. Via een ingenieus bandenspanning controlesysteem en met behulp van een krachtige compressor en vier 20-liter luchtreservoirs is de spanning van die banden vanuit het interieur in een mum van tijd (20 seconden) om te zetten van een duinvriendelijke 0,5 bar tot 1,8 bar voor gebruik op de openbare weg.

Macho van buiten – S-Klasse van binnen
Uiterlijk laat de G 63 AMG 6×6 pick-up geen enkele twijfel bestaan over zijn capaciteiten. De grote wielen, de enorme bodemvrijheid, de hoogte van bijna 2,30 meter, de breedte van ongeveer 2,10 meter en de robuuste lijnen van de pick-up dwingen direct respect af. De 5,87 meter lange G 63 AMG 6×6 heeft hetzelfde kenmerkende AMG-front met de “twin blade” radiatorgrille als de G 63 AMG en G 65 AMG. Andere visuele eigenschappen zijn het elegante gebruik van koolstofvezel voor de geïntegreerde LED-lichten boven de voorruit, voor de forse wielkasten en de opvallende roestvrijstalen roll-over stang over de laadbak van de pick-up.

Sportieve luxe, hét kenmerk van AMG, bepaalt het interieur van de G 63 AMG 6×6. Dat verwelkomt zijn inzittenden met een exclusieve mix van klassiekrood of lichtbruin leder met contrasterende stiksels en een chic diamantpatroon in de stoelen. De hemel en dakstijlen zijn met Alcantara® bekleed. Het dashboard beschikt over het nieuwe AMG instrumentarium met het TFT kleurenscherm, het AMG hoofdmenu en de aparte versnellingsindicator. De hoogkwalitatieve E-SELECT versnellingspook met AMG-embleem is een bekend element van modellen als de SLS AMG.
De vier individueel elektrisch verstelbare stoelen zijn verwarmd en ventilerend. Achterin beschikt deze showauto over een speciale middenconsole. Voor de achterpassagiers heeft Mercedes-Benz bovendien het Rear Seat Entertainment System gemonteerd, in combinatie met twee kleurenschermen in de achterkant van de hoofsteunen op de voorstoelen.

Kleine serieproductie
Het ontwikkelingscentrum van Mercedes-Benz in het Oostenrijkse Graz, dat verantwoordelijk is voor de ontwikkeling en serieproductie van het legendarische cross-country model, tekende voor het ontwerp van de G 63 AMG 6×6 showauto. Afhankelijk van de reacties en interesse van potentiële kopers zal Mercedes-Benz besluiten of en wanneer de G 63 AMG 6×6 daadwerkelijk in een kleine serieproductie gebouwd gaat worden.

No Responses

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *