Uit het archief van De Groot carrosserie

Veel autoliefhebbende kinderen worden blij van voertuigen waar een steigerend paard op staat als logo. Zo’n kind was ik ook, als het even kon fietste ik uit school langs de fabriek met dat logo. Nee, ik woonde niet in Maranello of Zuffenhausen, ik ben geboren en getogen in Stiens, het dorp waar ook carrosseriebouwer De Groot gevestigd was.

Toen ik via Pieter Jonker de mogelijkheid kreeg het archief van De Groot carrosserie uit Stiens in te scannen hoefde ik daar niet lang over na te denken. Dit archief bestrijkt ruwweg de periode 1978-1988. In dat laatste jaar werd ik 5, dus de meeste van deze trucks kan ik me helaas niet meer herinneren. De periode er na kan ik me nog wel heel helder voor de geest halen, toen was De Groot vooral actief in de kipperbouw. Het bedrijf kon op de locatie in Stiens niet meer uitbreiden en is daarom naar Franeker verhuist. Helaas is het enkele jaren na de verhuizing ter ziele gegaan.

De afgelopen tijd heb ik regelmatig blogs gepost om specifieke door De Groot gebouwde voertuigen voor het voetlicht te halen, deze kun je allemaal terugvinden in de categorie ‘uit het archief van De Groot carrosseriebouw‘. Dit is helaas alweer de laatste bogpost in de reeks: de restjes. De losse voertuigen, de dingen waar ik niet zo veel over weet te vertellen, enzovoort. Dat alles bij elkaar maakt toch een mooi beeld over transport in Fryslân in de jaren ’80, want De Groot produceerde vooral voor de lokale markt.


Miedema Meubelen (geen familie) uit Leeuwarden had een Mercedes-Benz LP813, deze was in januari 1978 gereed.

Ook Bakker-Postma vertrouwde op een Mercedes-Benz LP813, echter wel met een totaal andere opbouw.

Een mij onbekend merk aanhangwagen.

In maart 1978 kwam de DAF van K. Terpstra gereed.


Zowel Bakker (blauw) als Reitsma (grijs) kregen in maart 1978 een DAF met Pesci laadkraan.


In april 1978 kreeg P.B. de Vries deze DAF.

Twee maanden later was de Ford Transcontinental voor Jellema klaar.

Juli 1978, Mercedes-Benz LP813 voor De Friesche Koe.

Diezelfde maand kreeg Wiebenga een mij onbekend merk aanhangwagen.

DAF met Pesci kraan voor Munting.

Augustus 1978, een Mercedes-Benz ‘Düsseldorfer’ voor Abma uit Terzool.

DAF met club-van-vier-cabine voor Feenstra Dokkum.

Nicolay kreeg in mei 1979 een RAF aanhangwagen.


DAF 2300.

Scania 1-serie ~ Klaas Vijn.

DAF 2800 ~ Van Urk Terschelling.

Mercedes-Benz Düsseldorfer.

a href=”http://www.truckfan.nl/machine/daf/overigonbekend/”>DAF ~ Timmermans Houthandel.

Volvo F720.


DAF 2800.

Mercedes-Benz Bremer voor glastransport.

Ford D-serie.

DAF voor de hafbouwgroep.

Saviem SG2 (of zou het een MAN zijn? Lastig te zien) van, waarschijnlijk Dijkstra uit Hilaard.

Volvo FL7.

DAF 2800 ~ Van der Veen.

DAF 2100.

DAF 2100.

DAF 2100.

Volvo F7 ~ Klaas Vijn.

MAN F8.

Volvo F6 ~ O. van der Wielen uit Burgum.

Iveco-FIAT Zeta.

Iveco-FIAT Daily.

Iveco-FIAT Zeta.

RAF aanhangwagen.

DAF 2100 ~ Koopmans Mengvoeders.

Volvo F12 van Brant de Vries met NCH opbouw.

MAN G90 voor glastransport.

Renault R-serie ~ Rebo Sneek.

DAF 2500 ~ Zuidema.

Onbekende aanhangwagen ~ G. Stoker.

Volvo FL7.

Mercedes-Benz Ecoliner.

De Groot wissellaadbak.

Volvo FL6 ~ Tenhage.

DAF 1300.

DAF 1300.

FIAT Ducato.


Onbekende aanhangwagen voor personenvervoer, wellicht voor de Seedykstertoer?

Iveco Zeta.



Prachtige uitschuifbare marktwagen, het zou me niets verbazen als deze nu nog dienst doet.


DAF 2100.


Scania 113 ~ Kamminga.


DAF 2100.

DAF 800.


De Groot wissellaadbak.

Bulthuis aanhangwagen ~ De Vries Molenend.

Volvo FL10 ~ Klaas Vijn.

DAF 400.

Mercedes-Benz Bremer (TN/T1).

DAF 400.

4 Comments

  1. Michel Arling 5 april 2016 Reply
  2. r j veenstra 16 april 2017 Reply
  3. Kor van Niejenhuis 29 november 2017 Reply
  4. Roelof Bos 1 december 2023 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *