Op 12 augustus 2007 had ik in Cottbus ineens bij toeval een Multicar M21 voor de lens, die als reclameobject bij een autobedrijf in gebruik was. Het was de eerste en vooralsnog ook laatste keer dat ik een M21 zag. Op de Leipziger herfstbeurs van 1957 presenteerde VEB IFA Fahrzeugwerk Waltershausen de ‘Dieselameise DK 4’. Ameise is het Duitse woord voor mier, diesel spreekt voor zich volgens mij. Eind 1959 werd de naam Dieselameise vervangen door het iets internationaler klinkende Multicar. Achteraf een gouden zet, Multicar is het enige DDR-automerk dat ‘Die Wende’ heeft overleefd. De M21 is dus de eerste echte Multicar. Op de M21 zat niets te veel. Een cabine? Stuurwiel? Bestuurdersstoel? Allemaal overbodige luxe. In dit voertuig moest je in de open lucht staan en aan hendels trekken om te sturen. De ulticar M21 was uitgerust met een 650 cc grote ééncilinder viertakt dieselmotor van Motorenwerk Cunewalde. Hij was bijna 10 procent sterker dan zijn voorganger: in plaats van 6 pk leverde deze maar liefst 6½ pk bij 1500 tpm.
No Responses