Digitaal Museum: 30 jaar DAF 95

DAF 95
Dit najaar is het dertig jaar dat DAF de Concept 95 serie introduceerde als opvolger van de F2800/3300/3600 reeks. Alex schreef reeds over de naamgeving van de DAF 95 in deze blog. Ook het verhaal over de allereerste ‘gespotte’ DAF 95 kwam al eerder voorbij.
Hoewel technisch nog goed bij de tijd, was met name de verouderde F241 dringend aan vervanging toe. Samen met Pegaso werd een nieuwe cabine ontwikkeld. Deze cabine kreeg de naam Cabtec. De Spanjaarden gingen de nieuwe stuurhut gebruiken op de Pegoso Troner. ‘Onze’ truckbouwers uit Eindhoven plaatsen de Cabtec cabine op de DAF (Concept) 95.
In mijn herinnering was de introductie van de DAF 95 en de Pegaso Troner nagenoeg gelijktijdig.
Op de BedrijfsautoRAI welke werd gehouden in februari 1988 kon ik zowel het Nederlandse als het Spaanse topmodel op de foto zetten.
DAF 95
Pegaso Troner
Eén van de prototypen van de nieuwe zware truckserie uit Eindhoven kwam ik ruim na de introductie van de DAF 95-serie tegen tijdens de Militaire Truckersdag en Internationale Behendigheidswedstrijden voor Militaire Chauffeurs op het Kam van Zeist in Soesterberg.
DAF 95
DAF Trucks had de introductie goed voor elkaar. Behalve een uitgebreide demo vloot was er veel promotiemateriaal beschikbaar in de vorm van brochures, stickers en ansichtkaarten.
DAF 95
DAF 95
De eerste DAF 95 in bedrijfskleuren welke ik op de foto zetten was de DAF 95.380 van J.C.S. van Orselen uit Nieuwenhoorn.
DAF 95
Bij Van Orselen is men zuinig op het materiaal. De truck is nog steeds bij het bedrijf te vinden.
DAF 95

Opmerking Alex: dit is de allereerste blogpost in ‘Het Digitaal Museum’. Dit is een nieuwe categorie posts over de de geschiedenis van truckmerken en types. Later kan dat ook uitgebreid worden naar bijvoorbeeld fabrikanten van andere voertuigen (personenwagens, trailers, bussen, bestellers, (land)bouwmachines, enzovoort). Een categorie die bij uitstek ookgeschikt is voor gastbloggers. Mocht je aanvulingen of verbeteringen op een verhaal hebben, voel je vooral vrij onder de blogpost te reageren in het daarvoor bestemde reactieveld. Reacties op social media zijn ook leuk, maar die raken na een paar uur weer verloren, een reactie onder de blog zelf is een blijvende aanvulling op het verhaal.

No Responses

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *