Na de levering van duizenden militaire voertuigen door DAF Trucks in de jaren ’50 aan het Nederlandse leger werd begin jaren ’70 een aanvang gemaakt met de ontwikkeling van een nieuwe generatie algemene transportvoertuigen. In april 1973 ontving DAF de order voor levering van 5 vijf evaluatie vrachtauto’s.
In november 1974 waren de prototypes gereed van de nieuwe generatie 4-tons vierwiel aangedreven militaire voertuigen; de DAF YA4440. De viertonner modellen waren afgeleid van de commerciële serieproductie met de F218 kantelcabine. De trucks waren aanvankelijk bedoeld was vervanging voor de algemene transporttaken van de DAF YA314 en YA328.
Deze voorserie DAF YA4440 vrachtauto’s kregen de kentekens uit de KZ-99-.. reeks, waarvan in ieder geval is te herleiden dat KZ-99-06 tot en met KZ-99-08 daadwerkelijk gebruikt zijn. De vijf trucks werden door de beproevingsafdeling van het Ministerie van Defensie uitgebreid geëvalueerd. Uiteindelijk werd de keuze gemaakt voor de DAF YA4440. DAF Trucks ontving de order in 1976 voor de levering van 4000 4-tonners. Op 25 november 1976 plaatste staatssecretaris mr. A. Stemerdink zijn handtekening onder het aankoopcontract ter waarde van 342 miljoen gulden. DAF ontving deze opdracht uiteindelijk op 7 december 1976 na publicatie in de Staatscourant.
Op 11 oktober 1977 ontving DAF de opdracht voor levering van nog eens 2500 viertonners van het type YA4440. Deze wagens kwamen in plaats van de twee-tonners YA2242 die oorspronkelijk zouden worden geleverd. Hiervan waren wel enige prototypen gebouwd, maar door een wijziging in het militaire voertuigenschema gaf het Ministerie van Defensie de voorkeur aan de viertonners.
Deze opdracht werd in 1980 gevolgd door een nabestelling van 688 stuks. In 1983 waren alle bestelde YA4440 vrachtauto’s afgeleverd aan het Ministerie van Defensie.
De productieversie van de DAF YA4440 verschilde op enkele punten ten opzichte van de evaluatievoertuigen. Het meest opvallende is dat de serieproductie werd uitgerust met een takkenvanger voor de cabine.
De DAF YA4440 bestond voor 65% uit componenten welke ook gebruikt werd in de civiele productie van DAF Trucks.
De DAF YA4440 werd aangedreven door de 6170 cc grote zes cilinder turbodieselmotor DAF DT615 met 153 pk bij 2400 toeren/minuut. De vaste assen, met een wielbasis van 4,05 meter, werden via een handgeschakelde gesynchroniseerde vijfversnellingsbak met hulpbak voor de vierwielaandrijving gekoppeld aan de motor, waarbij de voorwielaandrijving apart kon worden ingeschakeld. Met een topsnelheid van 87 km/uur en een klimvermogen van 50% voldeed de YA4440 aan alle gestelde eisen in het lastenboek. Alle trucks werden uitgerust met een NATO-trekhaak en konden een aanhangwagen tot vier ton voortrekken bij een eigen gewicht van 6600 kg.
De F218 kantelcabine met verstelbare stoelen werd rechtstreeks overgenomen uit de civiele productcatalogus, maar dan uitgerust met een mangat boven de bijrijdersstoel. Op het cabinedak kon een affuit worden aangebracht voor de FN MAG-mitrailleur. De laadbak was op vier punten aan het chassis bevestigd en afgedekt met een in hoogte verstelbare huif. Door de vlakke laadvloer met de neerklapbare zijschotten werd het vervoer van standaard pallets mogelijk.
De officiële benaming binnen de Nederlandse krijgsmacht was: vrachtauto, DAF, YA4440, 4 ton, 4×4.
Hallo Alex.
Ik kan me uit mijn dienstijd nog herinneren dat begin jaren 90 er vernieuwde 4-tonners kwamen.
Deze hadden o.a. dubbellucht op de achteras.
Groet, André.
Klopt, de YA4442. Daar komt ongetwijfeld later ook nog een Digitaal Museumstuk van.
In mijn diensttijd hadden we op Venlo/Blerick 4 tonners met slaapcabine, waarmee les werd gereden…..
Deze kwam ik later ook nog bij het SVE in Amersfoort tegen.