Volvo ECT – Environmental Concept Truck

Begin jaren negentig besloot het Zweedse Volvo een ‘Environmental Concept Truck’ (‘ECT’) te ontwerpen, die zou moeten dienen als testplatform voor ideeën die uiteindelijk zouden worden verwerkt in toekomstige in serie geproduceerde Volvo-trucks in verschillende gewichtsklassen.
De opdracht was om de meest milieuvriendelijke distributietruck ooit te ontwerpen. Het zou hierbij niet alleen gaan om zero-emissie en een zo laag mogelijk geluidsniveau, maar ook een zo hoog mogelijke efficiency te creëren.
Volvo ECT
Tegenwoordig heel normaal, maar destijds nog redelijk revolutionair was de keuze voor hybride-aandrijving. De keuze viel niet op een combinatie van een diesel + elektromotor maar een gasturbine in combinatie met een elektromotor. Dit om gewicht en afmeting van de aandrijflijn zo compact mogelijk te maken.

Veiligheid en ergonomie
Een belangrijke ambitie was om het rijden in kleine straatjes en korte bochten te vergemakkelijken. Om deze reden wer gekozen voor een oplossing met besturing op alle wielen, die heeft bijgedragen aan extreem goede rijeigenschappen.

Uiteraard valt de lage cabine (nog lager gemaakt door het ontbreken van een conventionele motortunnel) op bij het uiteindelijke ontwerp. Wat mede door de brede deuren een buitengewoon goed zicht biedt naar zowel de voor- ,zij- en achterkant (dankzij een tv-camerasysteem).
Volvo ECT
De truck is ontworpen en gebouwd met het idee dat bijna alle componenten die nodig zijn om de ECT te maken, telkens opnieuw kunnen worden hergebruikt bij de bouw van nieuwe vrachtwagens.

In 1995 werd het uiteindelijke resultaat gepresenteerd en was de truck te zien op alle belangrijke transportbeurzen, zoals de Bedrijfsauto Rai, waar bijgaande foto is gemaakt.

Tekst: René Henkes.
Foto’s: René Henkes en Sem Beekers.

No Responses

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *