De voertuigen uit de DDR

Vandaag is een nationale feestdag in Duitsland, compleet met rijverbod voor trucks. Er word gevierd dat de DDR en BRD weer één Duitsland werden. Nu leek het mij uit Ostalgisch oogpunt wel leuk om op deze bijzondere dag de meest algemene DDR voertuigen aan jullie voor te stellen, want deze dag luidde meteen het eind van de typische DDR voertuigen in… Op de Multicar na dan, dat is nog steeds een groot succes! De DDR was binnen het Warschau-pakt aangewezen om alleen lichte bedrijfswagens te bouwen, zwaardere trucks werden geïmporteerd uit bijvoorbeeld Tsjechië (Tatra), bussen kwamen vaak uit Hongarije (Ikarus).


De Trabant is inmiddels het symbool geworden voor de DDR. Na de val van de muur is deze nog korte tijd met een VW Polo motor gebouwd, maar het doek viel al snel.


De modernste truck die in de DDR gebouwd werd was de IFA L60

Horch, Sachsenring, Ernst Grube en Werdau waren onderdeel van het grote IFA.


ADK 125 hijskraan


Het late model Wartburg


Stationwagon uitvoering van de vroege Wartburg


De BMW fabriek in Eisenach ging eerst verder onder de naam BMW na de Tweede Wereldoorlog, na dat het oude moederbedrijf een rechtszaak aangespannen en gewonnen had werd de naam in EMW veranderd.


Phänomen Garant


Robur


Barkas


Barkas B1000


Multicar


IFA


VEB Nordhausen


Fortschritt

3 Comments

  1. Jan 3 oktober 2013 Reply
    • Rick_Blaine 3 oktober 2013 Reply
  2. Sjoerd Spiekker 3 oktober 2015 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *