Vandaag is een nationale feestdag in Duitsland, compleet met rijverbod voor trucks. Er word gevierd dat de DDR en BRD weer één Duitsland werden. Nu leek het mij uit Ostalgisch oogpunt wel leuk om op deze bijzondere dag de meest algemene DDR voertuigen aan jullie voor te stellen, want deze dag luidde meteen het eind van de typische DDR voertuigen in… Op de Multicar na dan, dat is nog steeds een groot succes! De DDR was binnen het Warschau-pakt aangewezen om alleen lichte bedrijfswagens te bouwen, zwaardere trucks werden geïmporteerd uit bijvoorbeeld Tsjechië (Tatra), bussen kwamen vaak uit Hongarije (Ikarus).
De Trabant is inmiddels het symbool geworden voor de DDR. Na de val van de muur is deze nog korte tijd met een VW Polo motor gebouwd, maar het doek viel al snel.
De modernste truck die in de DDR gebouwd werd was de IFA L60
Horch, Sachsenring, Ernst Grube en Werdau waren onderdeel van het grote IFA.
Stationwagon uitvoering van de vroege Wartburg
De BMW fabriek in Eisenach ging eerst verder onder de naam BMW na de Tweede Wereldoorlog, na dat het oude moederbedrijf een rechtszaak aangespannen en gewonnen had werd de naam in EMW veranderd.
Ik dacht dat die in mos bedekte vrachtwagentje een Framo was. Framo V901?
Nee, het is een Barkas V901/902. De Framo V501/502 was de voorganger met losse koplampen.
Alex,
VEB Nordhausen (off: VEB Schlepperwerk Nordhausen) is natuurlijk de fabriek, waar de tractor gebouwd is. (De oude fabriek van de NORMAG overigens). Na de oorlog is Nordhausen (Thüringen) in de DDR komen liggen, en het verhaal van BMW Eisenach, geldt oa ook voor Normag: de fabriek kwam in handen van het Duitse volk en werd onder IFA geplaatst.
Zoals ik m nu zie is deze IFA, want zo luidt de naam van de fabrikant, een RS14-type (RS=RadSchlepper), die ook de bijnaam cq merknaam Famulus had.
Beetje technische data, geschiedenis etc: http://www.famulus-schlepper.de/
De IFA er booven is overigens een RS01/Pionier 😉