Prinses Beatrix mag dan geen koningin meer zijn, ze heeft nog wel een hele serie nevenfuncties. Eén daarvan is dat ze beschermvrouwe is van Het Friesch Paarden-Stamboek. Dat was de reden dat ze gister (11 januari 2014) aanwezig was bij de hengstenkeuring in het WTC te Leeuwarden. (Over dat evenement later een blog) Nu ben ik niet zo’n monarch, het was puur toeval dat zij en ik er tegelijk waren, maar haar voertuig is wel heel interessant. Het is een Volvo S80, door Terberg verlengd (update: niet door Terberg maar door en ander bedrijf), gepantserd en nog een aantal dingetjes aan gedaan die blijkbaar staatsgeheimen zijn. Beatrix heeft in ieder geval een mooi bureautje achterin, zodat ze ook onderweg door kan werken. Haar chauffeur heeft voor een nooduitgang geparkeerd, maar dat is geen reden tot paniek, de hal waar dat een nooduitgang van is was gister niet in gebruik. Deze zelfde chauffeur werd er wat zenuwachtig van dat ik foto’s maakte, na een paar klikjes vond dat ik genoeg foto’s gemaakt had. Omdat ik geen zin had om moeilijk te doen heb ik het er maar bij gelaten, dus helaas niet zo veel foto’s.
Hoi
Dit is geen Terberg. In 2002 zijn voor het huwelijk van Koning willem Alexander (op dat moment nog kroonprins) en koningin maxima 4 nillson Volvo S 80 limousines aangeschaft. Hierboven getoonde Volvo heeft rondgereden als AA-90 AA-95 AA-96 (prinses Beatrix) en word op dit moment gebruikt als AA-86, dit is het kenteken van de koning.
De vorige dienst auto, Ford Scorpio, was wel door Terberg aangepast, slechts aangepast want de carosserie was afkomstig van een Engelse opbouwer
Alex, de verlengde volvo’s die gebruikt zijn in 2002 waren allen geleend bij Volvo, via Volvo-Nederland.
Pas in 2004 zijn de verlengde Volvo’s zoals de AA90 AA95 en de AA86 in gebruik genomen, waarbij de AA86 eerst AA-95 was, maar door de koningin afgekeurd was.
AA-kentekens plegen altijd op dezelfde auto te zitten, woorden nooit geruild (bij hoge uitzondering) en zijn veelal persoonsgebonden.
met groet, Frank Mulder