JDV Transport kiest voor Volvo FM Light Concept met Work Remote

JDV Transport is gespecialiseerd in het transport van losgestort schroot en hoogwaardige metalen. Ook in deze sector ligt de focus op laadvermogen, brandstofverbruik, aslasten en ergonomie. Stuk voor stuk argumenten die er toe leidden dat JDV een Volvo FM 450 Globetrotter XL Light Concept in gebruik nam. Het voertuig is voorzien van een Work Remote: een draadloze afstandsbediening waarmee het laden kan worden vereenvoudigd. De truck werd geleverd door Volvo Trucks-dealer M.S. de Vries en Zonen B.V..

Volvo FM 4th gen


Directeur-eigenaar van JDV, Jelle de Vries legt uit: “Wij zochten voor ons vaste werk met zeecontainers voor schrootvervoer naar een zo licht mogelijke combinatie. Die wens hebben we neergelegd bij Volvo-dealer M.S. de Vries en die bleek een pasklare oplossing te hebben in de vorm van de Volvo FM Light Concept.”

Door te kiezen voor de Globetrotter XL cabine heeft de chauffeur alle luxe met onder meer een koelkast en voldoende ruimte. Met de 450 pk uitvoering van de 11-liter Euro 6-motor is er bovendien voldoende vermogen en blijft het eigen gewicht beperkt tot ca. 7.000 kilo. “En dat met 150 liter brandstof, een PTO en een gevulde tank hydraulische olie”, verklaart Jelle de Vries.

De oplegger weegt slechts ca. 7.300 kilo en met een lege container daar bij opgeteld blijft er een netto laadvermogen over van 27 ton. “Voor België en Duitsland is dat optimaal. Daar mogen wij 44 ton wegen vanwege het gecombineerde vervoer wat wij doen. Dat is meer dan anderhalve ton extra laadvermogen per rit, en dat telt door”, aldus Jelle de Vries.

Volvo FM 4th gen

De Vries vervolgt: “Doordat de container op het chassis te verschuiven is, wordt overbelading van de afzonderlijke assen voorkomen. De chauffeur kan met de Volvo Work Remote de aslast per as aflezen terwijl hij naast de combinatie staat. Door met de container te schuiven (ook via de Work Remote) kan hij de optimale beladingsgraad per as bepalen. In en uit de cabine klimmen om de aslast(en) te kunnen aflezen, is dus verleden tijd en dat scheelt niet alleen tijd, maar is ook arbo-vriendelijk.”

JDV heeft een nieuw concept ontwikkeld. “Wij reden vaak ‘plat’ (zonder container) naar Duitsland om daar lege 20-voet zeecontainers te beladen met schroot. Die containers worden vervolgens bij Duitse containerterminals overgeslagen op binnenvaartschepen. We hebben echter ook ritten met schroot in afzetbakken van en naar Duitsland. We hebben een nieuw concept ontwikkeld waardoor we minder lege kilometers maken en dat met een hoger netto laadvermogen.”

De oplossing die JDV bedacht, is om met een beladen afzetcontainer voorzien van twistlocks naar Duitsland te rijden. Die container wordt na lossing afgezet bij een terminal waarna de combinatie zijn rondjes in Duitsland kan rijden voor de aanvoer van zeecontainers naar de terminal. Tijdens de laatste rit, terug naar Nederland wordt de eigen container weer opgezet en beladen voor klanten in Nederland. Jelle de Vries: “Op die manier besparen we maandelijks zo’n 2.000 lege kilometers en dat zijn er dus 25.000 per jaar! Voor dit concept hebben we (in overleg met de leverancier GS Meppel) een compleet nieuwe oplegger laten bouwen. Die moest zo licht mogelijk zijn, maar wel met een kipperfunctie en de mogelijkheid van verticale belading.”

JDV Transport heeft een vloot van in totaal 18 vrachtwagencombinaties waarvan 15 van het merk Volvo. Daarnaast rijden er een tiental vaste charters voor het bedrijf.

NET ZO INTERESSANT

No Responses

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *