2x MB Arocs 4145 8×4 met zware uitrusting voor Harteman

Harteman uit Tiel heeft recent twee Mercedes-Benz Arocs 8×4 in gebruik genomen voor het transport van losgestort materiaal. Harteman is zeer te spreken over zowel het technisch inhoudelijk advies van bedrijfswagendealer Rüttchen Tiel als over de rijk uitgeruste bouwtrucks.
Mercedes-Benz Arocs

De karmijnrode Arocs 4145 K 8×4/4 trucks zijn voorzien van een haakarm- afzetsysteem. Een van de trucks is tevens uitgerust met een opvouwbare HMF-kraan. Beide vrachtwagens zijn af fabriek met een zo zwaar mogelijk chassis geleverd om in het terrein ook zware vrachten te kunnen vervoeren. Voor beide trucks is een 60 tons-ontheffingsattest opgesteld. De vrachtwagens mogen hierdoor voor een vierassige Nootenboom aanhanger rijden om zo hun eigen graafmachines te transporteren. Om met verontreinigde grond te kunnen rijden, zijn de vrachtwagens voorzien van een overdrukunit op het dak van de cabine. De bakken van de kippers zijn afsluitbaar met multikappen. De trucks zijn door Rüttchen Tiel opgebouwd met verschillende opties voor extra veiligheid, zoals flitsbalken op de cabine en flitsers in de grille en op de achterzijde. Ook zijn de trucks uitgerust met een camerasysteem rondom.

Het wagenpark van onderneming Harteman bestaat voor 90% uit Mercedes-Benz bedrijfswagens. Zo schafte het bedrijf naast de Arocs trucks recent ook een Mercedes-Benz Citan bestelwagen aan. Eigenaar Marco Harteman vertelt: ‘Om verschillende redenen rijden wij voornamelijk met Mercedes-Benz. Ten eerste vanwege onze relatie met Mercedes-Benz bedrijfswagendealer Rüttchen Tiel. Die relatie gaat al zo’n 25 jaar terug. Johan Links, met wie wij onze gesprekken voeren, voorziet ons van uitstekend advies. Dat was dan ook een reden dat we voor deze rijk uitgeruste Arocsen kozen. Als ik kijk naar het eindresultaat, naar hoe de trucks zijn uitgerust, dan trek ik de conclusie dat het niet beter had gekund. Een praktisch voordeel is dat we tot 22.00 uur in de werkplaats terecht kunnen waardoor reparatie en onderhoud na werktijd kan worden uitgevoerd. Uiteraard speelt ook mee dat Mercedes-Benz qua bouwvoertuigen toonaangevend is in Europa.’ Een punt dat met name opvalt aan de nieuwe trucks is het stuurgedrag. Harteman: ‘De chauffeurs hadden verwacht dat het stuurgedrag op de vierassers zwaar zou zijn. Beide chauffeurs zijn echter verrast door het lichte stuurgedrag en menen zelfs dat de Arocsen rijden als een personenwagen.’ Verantwoordelijk voor het soepele stuurgedrag is de Servotwinbesturing met elektrohydraulische stuurbekrachtiging die bij 8×4-modellen met een voorasbelasting van twee keer 9 ton tot de standaarduitrusting behoort. Hierdoor levert de Arocs ook bij uiterst zware inzet een lichte, precieze besturing, een optimaal rangeervermogen en een hoge rechtuitstabiliteit.
Mercedes-Benz Arocs
Harteman uit Tiel ontplooit tal van activiteiten in de civiele techniek en de handel- en transportsector. De onderneming vindt zijn oorsprong in 1978. Belangrijkste activiteiten waren toentertijd het op- en overslaan van losgestorte goederen en het verhandelen van allerhande soorten zand en grind. In de loop der tijd zijn de diensten uitgebreid met grondverzet, wegenbouw en transport. Inmiddels is de derde generatie Harteman actief binnen het bedrijf.

NET ZO INTERESSANT

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *