Andries van der Meulen maakte al mooie truckfoto’s toen ik nog niet eens geboren was. Met name in de regio Workum heeft hij een aantal opvallende trucks vastgelegd.
Deze Hogra H7 was de laatste truck van dat merk wat nog werkte, op een jachthaven in Heerenveen. De Mercedes-Benz LP die je door de deur ziet staan heeft deze haven overigens nog steeds in gebruik, zie hier voor de blog over die specifieke truck.
Schuine DAF van R. Hibma.
Iveco TurboStar ~ Doorenbos.
Iveco TurboStar ~ Oegema Surhuisterveen.
Iveco EuroTech ~ Oenema-Klijnstra.
Iveco TurboStar ~ Van der Zee Dronrijp.
Pegaso ~ Aukema.
Pegaso ~ IJsselmeerbeton.
Pegaso ~ Poiesz.
De Pegaso Troner waarmee Paulus Aukema uit Makkum voor Van der Werff charterde.
Andries was zelf chauffeur bij Veenstra Heeg. In 1980 moest hij zijn M.A.N.-Büssing, die door de overname van Hitman uit Winsum in de Veenstra-vloot terecht was gekomen, inleveren. Als vervanger kreeg hij een DAF 2800, ook niet verkeerd.
Het typische MAN-neusje in de mooie kleuren van Van der Wal.
White ~ Max Jeler.
DAF 3600 ~ Sikkema.
Leyland Marathon ~ Wibbelink.
Kenworth K100 ~ Friderici.
Sentinel stoomtruck van machinefabriek Van der Ploeg uit Leeuwarden tijdens een oldtimer-evenement in de jaren ’80.
Leyland Roadtrain ~ Wibbelink.
DAF 95 ~ Sikkema.
Met deze Saurer D290B werd in Zwitserland sneeuw afgevoerd, dit werd in een snel stromende rivier gedumpt.
De foto van de Hogra is óf later dan de jaren ’80 genomen, óf de tenaamstellingsdatum in de blog over de MB LP klopt niet (daarin staat n.l. sinds ’95 van deze eigenaar).
De foto’s die ik destijds maakte zijn bijna allemaal in de jaren 80 (weet ik door het opschrift welk achter op de foto werd gedrukt tijdens het ontwikkelen) gemaakt. Van de Hogra kan ik niet meer duidelijk lezen wanneer deze is ontwikkeld. Maar dat zal waarschijnlijk ook eind jaren 80, misschien nog begin 90 geweest kunnen zijn, daarna ben ik niet of nauwelijks meer het land in geweest om foto’s te maken.
De MAN-Bussing kreeg ik kort na de overname van Hitman nadat deze in de Veenstra kleur was overgespoten. Ik werkte toen al bij Veenstra. Na enkele jaren kreeg ik een nieuwe DAF 2800 waar ik bijna 1 miljoen Km mee heb gereden. In 1988 kreeg ik opnieuw een nieuwe Daf, ditmaal een DAF 95-380.
Groetjes Andries.
Heb je ook een foto van je 95-380? Je kan die ook naar mijn email sturen als je dat liever hebt, die kan Alex je geven wat mij betreft.
Groetjes Tom
Ik zal een foto scannen en op “FB: Historische vrachtwagens” plaatsen. Foto is intussen al 25 jaar geleden.
FB-groep: Historisch Transport