Volvo FH16 750 Euro 6 voor Kamphuis Transport

Kamphuis Transport uit Gramsbergen heeft onlangs een van de eerste Volvo’s FH16 Euro 6 in gebruik genomen. De 6×2 trekker heeft 750 pk en wordt ingezet voor het transport van stenen en betonelementen. Het voertuig werd geleverd door Volvo Trucks-dealer Nijwa Groep in Zwolle.
Volvo FH16 4th gen
De Volvo FH16 750 van Kamphuis is volledig luchtgeveerd en voorzien van Volvo Dynamic Steering (VDS), Volvo’s standkoeling I-ParkCool en een Active Safety Pakket met onder andere Forward Collision Warning met Adaptive Cruise Control, Lane Change Support en ESP. Met 1000 W aan koelcapaciteit handhaaft I-ParkCool de hele nacht een gelijkmatige en comfortabele temperatuur, zonder de kans op een lege accu. Het systeem is ingebouwd, waardoor de luchtstroom niet wordt beïnvloed.
Volvo FH16 4th gen
Daarnaast heeft het voertuig I-Shift, de automatisch schakelende versnellingsbak van Volvo en een VEB+ motorrem. Het maximale motorremvermogen ligt op 470 kW bij 2.200 omwentelingen per minuut, wat de veiligheid verbetert en de kracht op de wielremmen vermindert.

De motor is een Volvo D16K750 is een zes-in-lijn dieselmotor met dual-stage turbo, bovenliggende nokkenas, vier kleppen per cilinder en common rail brandstofinspuiting. De emissie van roedeeltjes (PM) is 50% lager en die van stikstofoxiden (NOx) 80% lager vergeleken met Euro 5.
Kamphuis
Mede-eigenaar van Kamphuis Transport, Bertus Kamphuis is erg tevreden over zijn nieuwste aanwinst: “De Euro 6-motor biedt niet alleen lagere emissies, maar ook een hoger koppel bij een lager toerental, krachtigere motorrem en is stiller in uitvoering. Door dit hogere koppel bij een lager toerental, kunnen we een snellere achterasoverbrenging kiezen voor een nog betere brandstofefficiency. Dit is in het vervoer van zware materialen zoals stenen en betonelementen echt een pluspunt.”
Volvo FH16 4th gen
“Ook over VDS zijn wij, en dan vooral onze chauffeurs, enthousiast. Zij komen vaak op krappe plaatsen en moeten daar veel manoeuvreren. VDS zorgt voor een sterke vermindering van het aantal bewegingen in het stuur. Sturen wordt hierdoor niet alleen gemakkelijker en comfortabeler, maar het vermindert ook de impact op spieren en gewrichten. Dat is echte winst”, vertelt Bertus Kamphuis.

NET ZO INTERESSANT

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *