Truckland spreekt de taal van Transportbedrijf J. de Groot & Zn

Het in Schermerhorn gevestigde Transportbedrijf J. de Groot & Zn bestaat inmiddels 82 jaar. Terwijl de derde generatie nog regelmatig op het bedrijf actief is, voert de vierde inmiddels de directie en maakt de vijfde generatie kennis met de veelzijdige activiteiten. De Groot heeft zestien eigen voertuigen van diverse merken en maakt voor de pieken gebruik van vier vaste charters.
J. de Groot
In de statige boerderij aan de Noordervaart, waar planning, administratie, stalling en opslag van het bedrijf zijn ondergebracht, spreken wij Jacco de Groot. “Hier op kantoor werken twee mensen fulltime en een dame voor twee ochtenden. Verder rijden we met 17 chauffeurs hoofdzakelijk grove groenten zoals rode bieten, witlofpennen en knolselderij. Vroeger gebeurde dat het meest met containers en haakarmwagens, maar wij zijn al weer enige tijd geleden overgestapt op trekkers en 90 kuubs walking floor opleggers van Kraker. Die zijn te gebruiken voor verpakte groenten, maar ook allerhande losgestorte producten zoals kool en uien. Je kunt er luchtvracht- en gewone pallets mee vervoeren en door plaatsing van een tussenschot is het ook mogelijk combinaties van losgestort en pallets mee te nemen. In de gevallen dat het nodig kunnen wij de lading zelfs koelen tot circa plus 5 graden. Onze walking floors stellen ons ook in staat om alle typen retourlading mee te nemen. Zo rijden wij naar Engeland vaak met losgestorte of verpakte groenten en komen terug met hout of kunststof”.
J. de Groot
Binnen het bedrijf zijn inmiddels vier door Truckland geleverde DAF XF 4×2 trekkers actief. De Groot daarover: “Twee XF105 en sinds kort twee Euro 6 XF trekkers met een tot vier meter verlengd chassis en allemaal met een automaat. Vanwege het extra gewicht en de kosten kiezen wij niet voor drie- maar voor twee assen op de trekker en drie op de oplegger. Vanwege de walking floor zijn alle trekkers ook voorzien van een hydrauliekinstallatie. Sinds kort hebben wij een vijfde DAF in gebruik. Een gebruikte CF containerwagen die voorheen bij SAAN reed en daar overbodig werd. Een wagen met weinig kilometers en prima geschikt voor de containers die wij nog hebben. Onze contactpersoon bij Truckland, Jan Bakker, tipte ons voor die wagen. In Zaandam hebben ze ‘m daarna in onze kleuren gezet en daarmee hebben wij er een prima wagen bij. We zetten hem in bij bedrijven waar nog met containers gewerkt wordt. Dat wordt steeds minder, omdat de rooimachines steeds groter worden en wij met de walking floors bij de meeste bedrijven probleemloos op het erf kunnen komen. Daar waar dat niet lukt biedt de containerwagen uitkomst. Die haalt de producten bij de boer, brengt ze hier naar het bedrijf en dan laden we ze hier over in de walking floors.” De Groot heeft ook de nodige opslagcapaciteit. Dan gaat het vooral om jute zakken, papier en groenten, goederen die er vaak maar kort liggen en dan weer naar een volgende bestemming gaan.
J. de Groot
Over de samenwerking met Truckland is Jacco de Groot goed te spreken. “Zij snappen wat wij als bedrijf doen en welke producten wij daar voor nodig hebben. Normaal rijden wij 1 miljoen kilometer met een wagen en die moet dat dus ook zonder al te veel problemen volbrengen. Daarbij spreekt Jan Bakker onze taal. De verstandhouding is goed. Het feit dat hier naast DAF ook nog drie andere merken rijden, heeft te maken met de persoonlijke voorkeur van een chauffeur. Goede chauffeurs zijn schaars en wanneer je iemand kunt behouden door hem met de wagen van zijn keuze te laten rijden en dat ook kostentechnisch klopt, doe je dat. Als ondernemer let je dan wel op de financiële zaken, zoals het brandstofverbruik (o.a. via TomTom Work) en de kosten van het onderhoud. Op al die punten scoren de DAF’s goed. Bij de ingebruikname hebben wij afleverchauffeur Peter Tol van Truckland ook uitgenodigd om de chauffeurs er tekst en uitleg bij te geven in het kader van het Nieuwe Rijden. Ik vind dat een superinstructeur. Hij kan het prima overbrengen op de mannen. Echt een goede vent! Bij Truckland hebben wij ook het groot onderhoud en de APK van de DAF’s ondergebracht.”

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *