20x Volvo FH voor Husa Logistics

Met de in gebruik name van de eerste vijf van in totaal twintig Volvo FH 420 4×2 Globetrotter trekkers vervangt Husa Logistics (voorheen Intermodal Solutions) haar hele wagenpark voor het transport van en naar de terminal in Veendam. De trucks worden geleverd door Volvo Trucks-dealer Nijwa Veendam.
Volvo FH 4th gen Husa
Intermodaal vervoer houdt in dat er meerdere modaliteiten ingezet worden voor een transport van A naar B. Dat kunnen de inzet van binnenvaart, spoor, shortsea en wegvervoer zijn. Husa Transportation, moederbedrijf van Husa Logistics, benadert logistiek vanuit de meerwaarde van intermodale logistiek in de gehele Europese supply chain.

Frank Fokkens, General Manager Husa Logistics: “Wij stellen in onze logistieke dienstverlening ons warehouse centraal. In Veendam hebben we een complex van 90.000 m2 warehouse. Het is een zogeheten trimodale terminal waar we rail, water en weg combineren. Het moderne complex is geschikt voor zowel food als non-food. Het complex is voorzien van moderne laad- en losdocks inclusief een compleet overdekte hal met geïntegreerd spoor voor op- en overslag van wagonladingen. In het warehouse zorgen we ook voor het ompakken van silobulk naar big bag, pallets wikkelen en verzegelen, van big bag naar kleinverpakking en het beladen van containers met pallets of losse goederen. Ook inslag, opslag, uitslag, sorteren, etiketteren, assembleren en het verwerken van retouren behoren tot de mogelijkheden.”
Volvo FH 4th gen
Voor het wegtransport naar de terminal heeft Husa Logistics geïnvesteerd in een compleet nieuwe vloot van twintig Volvo FH 420 trekkers. “We zijn onze totale vloot aan het vervangen. Doorslaggevend voor de keuze is het advies dat Nijwa Groep kon geven. Zij weten exact wat nodig is voor het bulktransport. De trekkers worden overigens multifunctioneel ingezet voor zowel huif- als bulkvervoer. We hebben de chauffeurs betrokken in het aankoopproces en hebben drie merken onderzocht. De trucks worden vooral in de regio ingezet, waarbij, gezien het vele laden en lossen, ergonomie een belangrijke rol speelde. Daarnaast hebben we gekeken naar veiligheid en betrouwbaarheid.”

“Speciaal aan deze trucks zijn de aslastindicator en Work Remote. Dat laatste werkt met een afstandsbediening en bespaart tijd, verhoogt de veiligheid en vermindert de arbeidsbelasting van de chauffeur, omdat je de PTO achter de oplegger kunt bedienen. De chauffeur hoeft daardoor niet in te stappen om de compressor in te schakelen. Het display toont de gegevens van de laadindicator, waardoor overbelading en ongelijkmatige bevrachting worden voorkomen”, verklaart Frank Fokkens.
Volvo FH 4th gen
Veendam is een belangrijk knooppunt in het transport. Rail, water en weg komen hier bij elkaar. Vanaf 1 januari 2015 is het bovendien mogelijk om met grotere binnenschepen de terminal aan te doen, waarbij in samenwerking met de overheid ook obstakels als bruggen frequenter bediend zullen worden om het transport zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Ook wordt er, om de goederenstromen te optimaliseren, door Husa Logistics nadrukkelijk gezocht naar nieuwe samenwerkingsvormen. “We zien dat vooral bij het spoor. Daar zijn we voor Duitsland een samenwerking aangegaan met Nederlandse en Duitse partijen. Dat is vernieuwend voor het spoor en zorgt voor een betere ontsluiting met Duitsland.”

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *