Kögel Port 40 Light: nieuw containerchassis

Kögel introduceert onder de naam Port 40 Light een volledig nieuw ontwikkeld containerchassis. Dit chassis is geoptimaliseerd qua nuttig laadvermogen en eigen gewicht. De starre maar lichte constructie van dit containerchassis valt op door zijn geringe eigen gewicht – in basisuitvoering minder dan 4 ton – een technisch totaal gewicht van 41 ton met een schoteldruk van 14 ton. Het chassis is zowel geschikt voor transport van twee containers van elk 20 voet lang of van een enkele 40 voet lange ‘high cube’-container.
Kögel Port 40 Light Kögel Port 40 Light Kögel Port 40 Light Kögel Port 40 Light Kögel Port 40 Light Kögel Port 40 Light Kögel Port 40 Light Kögel Port 40 Light Kögel Port 40 Light Kögel Port 40 Light
Dit nieuwe Kögel-chassis, aangeduid als Port 40 Light wordt met zijn eigen gewicht (in basisuitvoering) van slechts 3990 kg op dit moment gerekend tot een van de lichtste die op de markt verkrijgbaar zijn. Een technisch mogelijk nuttig laadvermogen van meer dan 37 ton garandeert bovendien een maximaal economische toepassing in het intermodale verkeer. Via individuele uitvoeringen, zoals het gebruik van aluminium velgen, steunpoten en luchttanks voor de remmen, kan zo nodig het eigen gewicht nog verder worden verminderd. Het zeer lage eigen gewicht in basisuitvoering is het resultaat van een chassis dat geoptimaliseerd werd qua nuttig laadvermogen en gewicht. De verantwoordelijke ingenieurs en technici van Kögel hebben bij de constructie niet enkel teruggegrepen op al bij de Kögel Port 20 Tankplex beproefde en bewezen lichte constructiemethoden, maar vertrouwen bovendien op een nieuw concept qua dwarsdragers en een doordachte lasconstructie om nog meer op eigen massa te kunnen besparen. Net als alle ander Port-modellen van Kögel is ook de Port 40 Light bijzonder economisch in het gebruik. Dit is te danken aan de simpele en gebruikersvriendelijke bediening en het eenvoudig uitvoerbare onderhoud.

Geoptimaliseerd achterkader voor het aandokken bij laadperron
Om gemakkelijk containers bij een laadperron te kunnen opnemen en lossen is het Port 40 Light-chassis voorzien van een achterkader die 70 mm naar binnen is verplaatst. Bovendien is een geoptimaliseerd en eveneens naar binnen verplaatste stootbalk constructie aangebracht. Daarmee kan het chassis nog dichter naar een laadperron worden toegereden en kan via een oprijplaat de te overbruggen vrije ruimte tussen container en laadvloer worden verkleind. In de komende maanden zal dit geoptimaliseerde achterkader standaard worden toegepast op alle overige Port-modellen van Kögel.

Kathodische dompellaklaag: duurzame bescherming tegen corrosie
Net als bij alle voertuigen van Kögel wordt ook het volledige chassis van het Port 40 Light-chassis duurzaam tegen corrosie beschermd door toepassing van nanokeramische technieken en een kathodische dompeldeklaag inclusief afsluitende ultraviolet lichtwerende laklaag.

Het nieuwe Kögel-chassis Port 40 Light is per direct leverbaar. Ten behoeve van periodiek onderhoud inclusief slijtdelen en vervangende onderdelen evenals voor de wettelijk voorgeschreven periodieke keuring en veiligheidinspectie kunnen gebruikers desgewenst bij Kögel de ‘Full Service’-onderhoudsovereenkomsten ‘BasicService’ en ‘ProService’ afsluiten.

NET ZO INTERESSANT

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *