Holtrop in de Havenstraat

Een gastblog van de hand van Marco Havers.

Op het terrein waar vroeger de voormalige katholieke school Mgr. Niermanschool stond, worden nieuwe huizen gebouwd door Roodblond uit Staphorst. Een totaal van 19 huurwoningen.

Maandag 6 juli zou men beginnen met het boren van de palen, echter op donderdag er voor is er het e.e.a. aan archeologische voorwerpen naar bovengekomen door amateur archeologen.

Er is gelijk groot uitgepakt met nog meer archeologen om de vondsten vast te leggen en veilig te stellen. Men vermoedde dat het resten betrof van kasteel De Kinckhorst die hier vlakbij gestaan heeft.

Op maandag werd de funderingsmachine van de firma Hylkema Funderingstechniek uit Kampen gebracht door Holtrop Van der Vlist met een Scania P420 met een 4 assige Nooteboom dieplader.

Echter deze mocht nog niet beginnen nadat hij van de dieplader afgereden was. Er waren stadsarcheologen uit Zuphen er bij gehaald om het terrein uit te kammen om nog meer bijzondere vondsten naar boven te halen. Er werden onder andere water- en beerputten gevonden, keldervloeren, gedeelte van een fundering en tal van kleine voorwerpen dat allemaal dateerden uit de 16e tot de 18e eeuw. Er is intussen vastgesteld door de archeologen dat het niet de resten betreft van het kasteel, maar van andere oude panden uit de middeleeuwen.

Dinsdag mochten de medewerkers van Hylkema aan het werk waarvoor ze gekomen waren. Het boren van de palen voor 19 woningen. De grond was echter zo zacht dat er maandagavond nog laat de grond nog verstevigd is zodat de machine dinsdag veilig zijn werk kon doen.

Donderdagmiddag werd de laatste paal geboord. Na 14.00 uur konden slangen afgekoppeld worden, de machines schoongemaakt en alle materiaal bij elkaar gezocht worden.

De eerste wagen van Holtrop Van de Vlist die bij het terrein aan kwam om het materiaal op te halen was een twee weken jonge 4 assige Scania R450 Highline met 3 assige Floor aanhangwagen. Aangezien het bouwterrein grenst aan een parkeerplaats die overigens nu vol met geparkeerde auto’s stonden doordat er in Meppel op donderdag 9 juli de eerste Donderdag Meppeldag van start ging, was het wel even behelpen om de combinatie op de plek te krijgen. Maar door de jarenlange ervaring van chauffeur Harry was dit een piece of cake.

Op de motorwagen werd met de zware HMF 6020 kraan de mortelslangen getild en twee hulpstukken van de funderingsmachine. De kleine graafmachine van het merk Takeuchi TB145 kon op eigen kracht via de aanhanger de motorwagen oprijden.
De zware betonpomp met rupsen werd op eigen kracht de aanhanger opgereden. Nadat deze veilig en juist op de Floor aanhanger gereden was konden de 4 boren op deze machine gehesen worden. Eenmaal alles op juiste manier vast gezet kon deze combinatie alvast naar de volgende klus in Breda gereden worden.

Nadat dit span op weg ging kwam de volgende wagen van Holtrop Van de Vlist in Meppel aan. Deze keer een 5 assige Scania P124G 420 met 4 assige Nooteboom oplegger. Dat het nog niet mee valt om zo’n lange combinatie een binnenstad in te krijgen, was wel te merken. Eerst moest er zo’n 150 meter achteruit gereden worden alvorens men ook achteruitrijdend de straat van het bouwterrein kon bereiken… Paaltjes in de bochten moesten weggehaald worden en zware ijzeren platen op de voetpaden zodat de stoeptegels niet kapot gereden zou worden.

Dat het alsnog centimeterwerk was dat was te verwachten, maar geen enkele moeite voor de chauffeur van Holtrop van de Vlist.

De combinatie bleef op de doorgaande weg staan zodat de funderingsmachine via uitgang van het parkeerterrein de dieplader op kon rijden.

Net nadat de Nooteboom afgezakt was, kwamen personenauto bestuurders paniekerig vragen hoe lang dit al niet gaat duren. Tja een halfuurtje ben je er zo mee bezig…. Of de wagen toch niet even aan de kant kon zodat de meneer in kwestie op tijd in Zwolle kon komen…

Tja wat doen je dan als goedwillende chauffeur….? Juist…. je zet, wel met lichte tegenzin, je wagen even naar voren. En wie kent het spreekwoord niet “als één schaap over de dam is, volgen er meer”? Nadat de eerste auto met grote vaart weg van de parkeerplaats reed, volgden er nog 5.

Eenmaal weer achteruit op de plek staand was het tijd om de funderingsmachine op de dieplader te zetten. Het is altijd weer een spektakel om dit zien te gebeuren, gezien de omstanders die even de tijd namen om te blijven staan om het spektakel te aanschouwen.

Met zo’n lange giek leek het gevaarte af en toe te tuimelen, maar gelukkig ging het er allemaal zeer beheerst aan toe en met uiterste precisie ging het gevaarte op de dieplader. Even de rupsen nog een kwartslag draaien en het staat veilig op de Nooteboom. De machine werd eerst met zware kettingen gezekerd voordat de giek achterover gelegd kon worden.

Aangezien de combinatie achteruit de straat ingereden was, is het wegrijden na het laden relatief gemakkelijk. De bochten werden mooi ruim opgehaald en de 4 assige Nooteboom volgde mooi de Scania op weg door de binnenstad van Meppel, op weg naar Breda.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *