Agri MAN met WVT Wide Spread

Steeds vaker zien we dat de bedrijfswagen wereld dichter tegen de agrarische sector aan kruipt. De eisen voor landbouwmaterieel worden steeds strenger en de regelgeving neemt ook in die sector toe waardoor de verschillen kleiner worden. Dat biedt nieuwe kansen voor de inzet van vrachtwagens. De Belgische MAN organisatie onderkent die kansen en zet om die reden een demo voertuig in.
MAN TGS 2nd gen
De MAN TGS 41.480 8×8 WS met zijn Fliegl opbouw is een indrukwekkend voertuig. De stoere truck is rondom uitgerust met enkellucht banden voor optimaal drijfvermogen op zachte ondergrond. De bandenmaat op de voorassen is 445/65, terwijl achter 650 banden gemonteerd zijn. De velgmaat is rondom 22,5 inch. De MAN werd af fabriek als BB uitvoering afgeleverd wat inhoud dat het een rondom bladgeveerd chassis betreft. Bij MAN gecertificeerd voertuig ombouwer ‘Wierda Voertuig Techniek’ oftwel WVT in Joure werd het chassis voorzien van hydraulische besturing en vering voor de achterste assen. Hierdoor ontstond een Wide-Spread uitvoering met een waterpasregeling en een aangedreven sturende achteras.

Wide Spread
Het WVT Wide-Spread systeem wordt meestal toegepast vanwege de specifieke Nederlandse wetgeving. Wanneer de afstand tussen de beide achterassen minimaal 180 cm bedraagt dan wordt het niet meer gezien als een tandemstel maar als twee afzonderlijke assen. Daardoor bedraagt het wettelijk laadvermogen geen 19 maar 23 ton. Voor de MAN Agritruck gelden echter hele andere argumenten om te kiezen voor het Wide Spread systeem. Voor het rijden op de zachte ondergrond van landbouwgronden wordt het gewicht namelijk beter verdeeld. Bovendien zorgt de besturing er voor dat de ondergrond niet verstoord wordt door het wringen in de bochten. Van de vier assen zijn er immers drie gestuurd. Bijkomend voordeel is dat de grote vier asser dankzij het gestuurde Wide Spread systeem bijzonder wendbaar is. Op de veelal krappe boerenerven is dat een groot bijkomend voordeel.
MAN TGS 2nd gen
Efficient
Met de Agritruck zet MAN in op de trend dat er steeds vaker gebruik wordt gemaakt van trucks voor typische landbouw toepassingen. In sommige landen is het hogere laadvermogen een groot voordeel, maar ook het lagere brandstofverbruik is een belangrijk argument. Vooral nu het voordeel van de goedkopere ‘rode’ dieselolie niet meer bestaat is de brandstof een grote kostenpost. Los daar van is de hogere productiviteit van een truck vaak doorslaggevend. Naar mate de afstanden groter worden zorgt de hogere snelheid waarmee een vrachtwagen mag rijden voor een stijgende efficiency. Met het komende rijbewijs voor landbouwtractoren en de toekomstige kentekenplicht zal de truck steeds meer terrein winnen op de landbouwtractor.
MAN TGS 2nd gen
Schuiflaadbak
Als opbouw voor de MAN TGS is er voor de demo gekozen voor een zelflossende Fliegl schuiflaadbak. Deze laadbak met een inhoud van maar liefst 32 kubieke meter is voorzien van een schuivend kopschot waardoor de inhoud eenvoudig naar achteren geschoven wordt. Deze laadbak is voorzien van een doseersleuf en een grote achterklep maar optioneel kan er ook een mestverspreider gemonteerd worden. Een groot voordeel van dit schuifsysteem is de grote stabiliteit bij het lossen. Verder kan er ook in loodsen en silo’s met beperkte hoogte gelost worden met deze Fliegl laadbak. De MAN Agrotruck is overigens voorzien van een snelkoppeling systeem waardoor de laadbak eenvoudig vervangen kan worden door bijvoorbeeld een mesttank of een ander soort opbouw.

NET ZO INTERESSANT

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *